Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5289 ggr
AllaDårarDrömmer
2017-04-26 19:23

Erfaren Elvanse:are?

Hejsan! Jag är i stort behov av att jämföra lite symtom/biverkningar/erfarenheter på denna medicin (alltså elvanse). Kort och konkret, så har jag märkt förändringar med mig själv som person, nu på senaste (kanske några månader tillbaka). Stänger in mig själv, umgås knappt med människor längre, begränsad kontakt med familj och vänner (förutom mamma, pappa och en syster). Framför allt så har jag märkt att jag kan inte gå en dag utan att äta socker, jag finner ingen glädje över Träning och nyttig mat längre -vilket jag ÄLSKADE förut… min dröm har alltid varit att utbilda mig inom kost och nutrition… men den personen är som bortblåst:( Jag känner inte igen mig själv.. Godis, ångest, depression, koffein, trötthet, sover dåligt, nikotin, ännu mera godis -där har ni mig idag… Vill sluta med medicinen (tror att det är den som fått mig att bli såhär…) men min sköterska är tveksam… sluta eller byta, nåt måste jag göra.. Allra helst "alternativ" medicin i form av vitaminer, mineraler och aminosyror osv ;) Men är det någon mer som känt av nån typ av personlighetsförändring eventuellt pga medicinen? Vill bara bolla lite tankar med nån… mår piss verkligen… mvh en skadad själ med ADD och borderline…

Annons:
Splatter
2017-04-26 19:39
#1

Har endast testat Elvanse under två kortare perioder, första gången under 1,5 månad och andra gången 2 veckor. Båda gångerna kände jag hur jag blev allt mer deprimerad och suicidal om kvällarna. Det fungerar riktigt dåligt för mig. 

Min läkare är underbar och lyssnar på mig och bytte läkemedel. Attentin fungerar utan några problem alls, mår alldeles utmärkt mentalt! Det är inte säkert att dexamfetamin fungerar bra för dig alls om Attentin också fungerar dåligt. I så fall borde du testa metylfenidat istället, som Concerta eller Ritalin.

AllaDårarDrömmer
2017-04-27 11:56
#2

Okej, på så vis. Ja för det är så jag känner mig nu.. allt fler tankar om självmord och allt mer deprimerad är jag.. särskilt på kvällar men även under dagen nu… I början var det tvärtom, mådde hur skönt som helst, hade lust och energi till det mesta, kände mig glad -näst intill lycklig… men det har vänt sakta men säkert. Har haft Concerta och den andra metanyl-blabla men dom fick jag sån himla ångest av… Måste prata med min sköterska igen.. hon är tyvärr bortrest nu i några veckor. Men jag orkar verkligen inte ha det såhär.. :-(

Jeliten
2017-04-27 13:02
#3

Jag har ätit Elvanse i två veckor nu och märker inga biverkningar, är lite klarare i huvudet, har lite mer energi och den inre oron är inte lika påtaglig.  Från och med imorgon ska jag höja dosen och hoppas att mående håller sig stabilt.  Däremot åt jag tidigare Ritalin och den fick mig verkligen att må fruktansvärt dåligt. Hur länge har du ätit Elvanse?

AllaDårarDrömmer
2017-04-30 15:42
#4

Okej. Ja men så va det för mig i början typ… jag mådde fruktansvärt bra på Elvanse i början :) kände mig glad, energisk, strukturerad och gjorde allt jag skulle… hade illamående och kräkningar dom 2 första månaderna eller nåt sånt.. slutade i princip att äta, på ett halvår gick jag från att väga cirka 72kg till 59kg… (167cm lång). En del av dom kilona kanske behövdes ;) Elvanse har jag ätit sen november 2016 tror jag… så lite mer än ett år nu, olika doser fram och tillbaka dock… All lust och vilja är borta nu…

polymorf
2017-05-02 06:27
#5

Japp. Blev också mer och mer instängd, samt till en början manisk (pluggade alla vakna timmar, kunde inte sluta och tyckte att mat och sömn slösade bort min tid), tappade alla tidigare intressen och klarade inte av att varken umgås eller prata i telefon/chatta med vänner och familj. Blev sen mer och mer deprimerad…först grät jag hela tiden, sen blev jag apatisk och låg i sängen och tänkte på självmord konstant. Psyk vägrade såklart tro att det berodde på Elvanse och tyckte jag skulle fortsätta, men jag slutade tvärt självmant till slut…redan första dagen utan den kände jag hur det lättade och livslusten återkom igen.

Brukar märka biverkningar snabbt men med Elvanse kom det väldigt smygande så fattade inte att det berodde på den först, trodde på riktigt jag blivit galen och dömd till evigt mörker inombords, sjukt läskigt.

AllaDårarDrömmer
2017-05-04 09:11
#6

Usch! Stackare att känna så :( men jag blir "glad" över att veta att jag inte är ensam om det… nästan på pricken så som du beskrev det kände/känner jag!! Min sköterska tror inte att det är medicinen heller… Hur länge åt du Elvanse? Hur många milligram åt du när du slutade tvärt? Vill sluta..men är rädd att det ska bli knas om man inte trappar ner… och även att min energi försvinner helt.. vill dock känna livslust igen, och vill känna mig passionerad över något.. just nu har jag ingen "hobby" liksom, känns konstigt att inte ha något att tycka om att göra.. :(

Annons:
Jeliten
2017-05-04 12:45
#7

Blir lite nervös av att läsa alla inlägg, verkar vara många av er som till en början mådde bra för att sedan åka slalom nedför.. Efter hur länge ungefär avtog det positiva? Jag har ätit Elvanse i ca 4 veckor nu, är uppe i 30mg som ska ökas om 2 veckor. Kan känna igen mig i att inte ha någon direkt hobby längre, något att uppsluka sig i. Är så van att ha det så men får höra att det inte är normalt att bli "besatt" av vissa saker, tänker att det är medicinen som tagit bort den "besattheten ".

Splatter
2017-05-04 12:47
#8

Jag åt 30+50 mg första gången och 50 mg andra gången. Slutade tvärt med båda, kände mig mycket bättre efter två dagar båda gångerna. Behövdes typ en dag för att bli av med allt skit för mig.

AllaDårarDrömmer
2017-05-04 15:00
#9

Jag älskade effekten jag hade av Elvanse i början. Tog tag i saker, hade enormt med energi, upplevde att jag hade mer koll på saker, struktur och sorterat i huvet… första två månaderna eller nåt sånt så mådde jag illa och allt det där men sen blev det bättre;) ja alltså, det tycker jag är det värsta i alltihop, för mig iallafall , att helt ha tappat det ENDA jag nånsin älskat göra som jag faktiskt fortsatte med (vilket jag aldrig gjort med nåt annat..) så det känns hemskt… att inte veta vem jag är längre… Annars kan jag ta många andra biverkningar…men just det där… Kanske inte ens är medicinen det beror på, det kanske är nåt annat.. svårt att säga, men spontant så känner jag att det måste va medicinen och/eller spiralen.. :( ska ta reda på vad det är.. Okej, kanske kan testa att sluta tvärt nu då… fast vågar inte bli av med energin.. att bli en glömsk, lat, virrpanna igen kan jag väl stå ut med ett tag men just orken att hålla igång måste jag bara ha… hm..

polymorf
2017-05-04 22:29
#10

Tror jag hade hade Elvanse i typ…4 månader nånting? Tyckte också den var jättebra i början, var supernöjd att jag tog tag i saker och speciellt att jag blev så "duktig" i plugget (manisk med tvångsbeteende alltså), aldrig haft så bra studieresultat och betyg någonsin innan…vilket gjorde mig nöjd och stolt att äntligen "prestera" något. Men…det höll ju bara i en kurs…sen störtdök jag mer eller mindre och klarade inte ens av att plugga längre, klarade inte skolan, blev apatisk och klarade inte ens av att tvätta/diska/duscha osv, toppen liksom…och det tog sjukt lång tid att komma tillbaka efter det. Vet inte ens riktigt NÄR det började bli dåligt faktiskt…för märkte det inte ens först, en väldigt långsam spiral ungefär…fast som började gå snabbare och snabbare mot slutet. Men jag hade iaf 70 mg när jag slutade tvärt, och för mig är det något av det bästa jag gjort, fick inga jobbiga utsättningssymptom alls, bara fylldes lugnt och stadigt med lättnad, livslust och glädje.

Kände precis som dig att det kanske inte var medicinen det berodde på, iom att det var så otydligt när det började osv, inget klart samband med insättningen osv…men jag såg verkligen inget annat samband till att jag var SÅ pass allvarligt deprimerad heller, så nådde till slut en gräns när jag var tvungen att chansa och bara sluta om jag inte skulle göra något dumt. Beror kanske på hur känslig man är dock…jag är jättekänslig mot typ allt och får alltid jättemånga biverkningar, men jag har alltid slutat tvärt med alla mina tidigare mediciner utan att få några problem, har bara varit positiva följder för min del faktiskt.

pyrr
2017-05-10 20:06
#11

Efter många höjningar slutade dosen på 100 mg på morgonen. Möjligen/kanske jag blev marginellt piggare någon enstaka dag. Inga biverkningar. Av misstag tog jag 2×70 mg en morgon. Efter ca 3h kände jag att jag fick lite kontroll av tankarna i ca 3h. Jag ville bekräfta om det fungerade med 140 mg så jag prövade denna dos två dagar i rad, tyvärr så kände jag ingen effekt alls dessa dagar. Så efter detta prövade jag Attentin, vilken jag inte kände någon effekt alls av.

Upp till toppen
Annons: