Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1093 ggr
polymorf
5/2/17, 7:00 AM

Vårdepression/ångest

Har så länge jag kan minnas mått skit på våren och det blir bara värre och värre. Känner mig ångestfylld, utmattad, tom och deprimerad. Hatar ljuset, det gör mig galen och som om solen suger ut all min energi och livslust, och klarar inte av folk för alla är så glada och tjatar om hur underbart allt är. Tycker allt blir kravfyllt och stressigt för att när det är SoL och varmt så MÅSTE man vara glad och vara utomhus och jätteaktiv och supersocial…medan jag bara har ångest och känner mig mer eller mindre ledsen hela tiden. Inte blir det bättre för att det snart är sommar och det innebär ensamhet och fattigdom, samt kvävande värme och obehag i form av att vara svettig och klibbig.

Har tänkt på att det hänger ihop med att jag inte klarar av förändringar så bra, men samtidigt är det aldrig något problem när det går över i höst och vinter.. Kanske bara ökad stress och en mer ostrukturerad vardag. Kändes som det skulle bli rätt lindrigt i år men håller nu på att bli galen och sjunker bara djupare ner, har svårt att klara av plugg, fritid och socialt liv, och känns som att allt faller i bitar. Nån som känner igen sig?

Annons:
Lojs
5/2/17, 8:46 AM
#1

När våren kommer så brukar vårt d-vitaminförråd vara väldigt lågt, många vårdepressioner kan ha med lågt d-vitamin att göra (så en jättebra ursäkt för en solresa någon gång under vintern, för att ladda d-vitamin).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

polymorf
5/2/17, 9:21 PM
#2

Har försökt leta massor men  just vårdepressioner verkar inte vara särskilt studerat, även om det finns teorier…:/ men finns ju iaf kopplingar mellan årstidsväxlingar och depression. I mitt fall så mår jag även skitdåligt under sommaren, men snart efter att det vänder och går mot mörkare tider så börjar jag successivt må bättre och det sänker sig ett lugn inombords, och mår alltid som bäst och har mest energi under årets mörkaste och kallaste period (bor i norrland så den är lång…och jättemörk hehe).  Känns som att det främst är ljuset jag inte klarar av (även om jag inte gillar att det blir varmare heller), verkar som de flesta blir piggare av att vistas i solen men jag blir alltid trött, oavsett årstid, men värst är våren när soltimmarna ökar skitsnabbt. Har varit på ganska många solresor vintertid, främst med familjen som barn men förra året var jag borta en hel månad…jag seriöst vantrivdes med både solljus och värme, mår på riktigt både psykiskt och fysiskt dåligt, varken hjärna eller kropp funkar liksom.

Upp till toppen
Annons: