Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1794 ggr
iskogen
5/3/17, 2:33 PM

17 år, trött, stressad (asperger)

Hej. Jag vill få en bild av hur det är för andra med Asperger när det gäller att bli stressad av sociala aktiviteter. Är det såhär för andra än mig också? Vore jättetacksam om ni ville hjälpa med ett svar. Under april och maj har jag haft ett ganska fullspäckat schema. Jag har varit iväg på en kurs som var väldigt ansträngande (hos Försvaret) både fysiskt och socialt. Jag har varit iväg hos min kille som bor ganska långt bort och han har varit här. Familjen reste bort och träffade släkten under påskveckan. Jag har haft endast någon enstaka helg ledig. Detta är en stor skillnad sedan innan då jag inte brukar vara så socialt aktiv som jag varit nu. Jag har dessutom aktiviteter i veckorna. Måndagar 3 olika musikaktiviteter, tisdagar en musikaktivitet, torsdagar 3 timmar hos Försvaret. På onsdagar och någon mer veckodag ska jag dessutom hinna träna men jag har knappt hunnit det alls senaste tiden. Och jag orkar inte med musikaktiviteterna heller knappt. Jag brukar gå på 1-2/4 och det är kasst. Jag har märkt på senaste tiden att jag blivit trött och stressad. Förra veckan sov jag hela förmiddagen istället för att gå till skolan. Idag skippade jag skolan igen eftersom jag kände att jag behövde det efter 10-11 timmars tågresa igår (trafikproblem). Egentligen känner jag att jag behöver någon veckas ledigt, men det går ju inte för sig i dagens samhälle. Jag känner en stark längtan att bara få ligga i sängen och kolla på film och göra det jag känner för, det jag är intresserad av, för mina intressen har jag inte heller hunnit med så mycket på senaste tiden heller. Det känns som att jag verkligen är i behov att ligga och göra inget vettigt för att ha chans att vila upp mig. Men när ska jag hinna? Det är så jobbigt att känna att jag inte orkar med skolan vissa dagar för jag känner mig så misslyckad inför mig själv och mina föräldrar. Har en historia av skolk. Men jag tänker att det ändå måste finnas förståelse om jag tar "ledigt" ibland eftersom jag har Asperger och det kan bli för mycket för mig med allt socialt. Eller borde jag skippa att göra saker för att spara orken till skolan? Skippa kurser jag egentligen vill gå? Skippa resor? Skippa att träffa folk jag vill träffa? Nej, så kan det inte vara… Det är inte vad jag vill. Jag vill mycket, men jag orkar inte allt. Det är sjukt jobbigt. Vad säger ni? Hur är det för er? Hjälp mig.

Annons:
Cragan
5/3/17, 2:41 PM
#1

efter att skolan var ett avklarat kapitel för mig så tog det över 10år av extremt lite sociala kontakter irl innan jag började klara av kortare sociala sammanhang igen dock krävdes det alkohol för att det skulle bli något som går att liknas vid social interaktion från min sida.  nu nära på 20 år efter skolgång o sådant så kan jag vara social 1 dag men tar 2-3 dagar av isolering sedan för att vila upp mig o det under förutsättning  att jag känner alla jag skall umgås med den dagen, okända som jag skall va social med så kan jag räkna med 2-3v för att återhämta mig lite iaf.

fast jag är tydligen lite extrem i det sammanhanget endligt hab

Niseeu
5/3/17, 2:55 PM
#2

Kan vara en en bra idé att lägga upp en tråd i autism forumet också!

Snusdosan
5/3/17, 3:24 PM
#3

Jag är i exakt samma sits som dig just nu, och då menar jag in princip EXAKT. Jag har dock ganska hög grad av ångest som hindrar mig från mycket och det sociala sammanhanget tar död på mig. Det räcker att jag tar en kopp kaffe med en vän i någon timma så är jag redan redo för läggdags. Jag följer gärna denna tråden då jag även skulle behöva svaret på den frågan. Men ett tips som jag kan ge, som jag själv borde börja lyssna på är att ledighet i vissa fall inte funkar. Man måste ändra om sin vardag, som ett exemplar så håller jag på med ridning som är väldigt ångestdämpande men det kraschade med dom måsten, som plugget. Men man ska inte sluta göra det man gillar, man måste bara prioritera. Nu vet jag inte hur obligatoriskt det är för antalet gånger du måste på kurser men ett tips från mig är att göra en slags plan på hur veckorna är och ha minst två dagar vila per vecka. Om du har möjligheten så kan man dra ner på vissa saker. Jag vet som sagt inte exakt hur dina veckor ser ut men jag gjorde såhär; från att ha plugget måndag-fredag, ridningen måndag, onsdag, fredag, lördag, söndag, mycket att studera hemma, gitarrspelningar onsdagar och Träningtisdag och torsdag så anpassade jag istället efter hur månaden såg ut. Nu så tränar jag när jag har fritiden och orken över, rider enbart på måndagar och fredagar, spelar gitarr om jag har tid och fokuserar på studierna. Jag har ju dessutom vänner och en pojkvän jag vill träffa men det blir när jag har tiden över. Jag var i en jobbig period där jag fick lägga alla intressen åt sidan i ca två veckor för att fokusera på studierna, fördelen med det var att jag fick det obligatoriska gjort och kunde få en paus ett tag innan det blev så ännu en gång. Jag tappade banan nu och har själv struntat i skolan två veckor i sträck, sover ut förmiddagen och kommer de sista timmarna, en hel del frånvaro nu. Jag hamnade efter fem stycken prov som jag gjorde de senaste två dagarna och nu kan jag åter igen slappna av lite. Ber om ursäkt att det kanske blev ett rörig inlägg och så självcentrerat men hoppas du förstår mitt perspektiv. Jag är ingen större hjälp då jag är i samma sits och har en förbannad ångest och hamnat i någon slags depression över att ha tappat kontrollen men det gäller att ta tillbaka den. Det är det bästa förslaget jag kan ge helt enkelt, försök att schemalägga allt, prioritera men gör det bra för dig själv för pressar man sig för mycket hamnar man lätt utanför banan och det förstör psyket. Och känn dig inte misslyckad. Jag själv struntade i allt för några år sedan och fann trösten i alkohol och narkotika som var det absolut värsta valet, frånvaron blev skyhög. Jag hade turen att det inte gick för långt och jag lyckades återhämta mig och ligger bra till i dagsläget fastän omständigheterna är som dom är. Det märks i det du skrev att du försöker ditt bästa och du vill lyckas så känn dig inte misslyckad, du har den rätta inställningen. Ibland blir det mycket och man känner att man bara vill lägga sig framför en film och aldrig mer gå upp, men det gör inget, det händer förr eller senare och kommer troligtvis ske fler gånger men det gäller att man inte tappar bort sig och struntar i allt.

[memoirsofaclone]
5/3/17, 4:07 PM
#4

Jag är inte diagnostiserad med Asperger men jag misstänker att jag kan ha tendenser till det och min psykolog tyckte också det.

Men jag känner iaf igen mig väldigt mkt. Jag är 18 år och efter tre år av umgänge i skolan varje dag är jag nu helt slut. Ska bli så skönt att slippa detta snart så jag kan ta en ''social paus'' när jag slutar skolan. Jag var inte van vid det sociala sen tidigare, ''råkade'' bara bli vän med några i klassen, och ibland har jag sjukanmält mig för att jag inte orkar med de timlånga lunchrasterna där man förväntas vara social hela tiden. Vissa dagar kommer det bara. Om jag pratar med någon blir jag sakta mer och mer dåsig och tillslut orkar jag knappt svara. Jag tycker det borde vara ok att ta en paus från skolan ibland, särskilt om du har diagnosen, själv brukar jag bara skriva att jag har ont i huvudet eller nåt. När jag en gång sa som det var till min mentor, att det var jobbigt socialt, så sa hon att det var ok. Jag gör ju ändå uppgifterna som man ska. Skolmiljön är inte anpassad för alla.

iskogen
5/4/17, 11:33 AM
#5

#1 Tack för ditt svar. Alla är ju olika. Hoppas att vardagen funkar någorlunda för dig trots allt. Det är knepigt det här när man funkar lite annorlunda…

iskogen
5/4/17, 11:37 AM
#6

#2 Tack, har gjort det nu!

Annons:
Cragan
5/4/17, 11:39 AM
#7

#5 jo då har hittat rätt för mig fast skulle gärna bo lite mer isolerat än jag gör har flera grannar inom bara ett par hundra meter 🤪
hoppas du lyckas hitta rätt för dig är nog det som är viktigast men verkar vara ett problem för folk att vara ego nog för att göra slag i saken innan man sprungit in i väggen nån/några gånger.

iskogen
5/7/17, 4:12 PM
#8

Ni andra som svarat i tråden, förlåt att jag inte svarat er! Det kräver att jag verkligen tar tiden och fokuserar och skriver svar och det tar kraft. Låter löjligt men så ni vet! Jag uppskattar verkligen era svar! Ska svara snart.

Upp till toppen
Annons: