Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Tillskott nödvändigt?

2017-05-08 00:04 #0 av: AOS

Har läst lite att tillskott krävs när man använder CS. Äter själv Elvanse och hittat info om...

En timme innan frukost L-tyrosin tillsammans med Zink, Järn, B6, B12 och Folsyra?

Magnesium skall tas på kvällen? Vilken typ av Magnesium?

Nämnde detta för min läkare som sa:  Blaha blaha.

Hur gör ni? Om ni äter/rekommenderar tillskott så posta gärna vad ni äter/märke och var ni köper dom.

Tack på förhand!

Anmäl
2017-05-08 22:38 #1 av: polymorf

Också läst detta och är nyfiken på effekt? Tror iof att iaf för L-tyrosin, zink och magnesium var det "allmänt bra" av nån anledning om man har t.ex. adhd, och inte bara vid medicinering? Själv ätit olika tillskott i perioder och tycker definitivt att jag upplevt positiv inverkan på allmänt psykiskt mående, energi, tankeverksamhet osv...har dock såklart virrat bort vad som hjälpte vad osv hehe. Just nu tar jag bara medicin (attentin) med samarin på morgonen, fick tips om att det skulle tas upp/fungera bättre om man tog det tillsammans med något "osurt"...och tycker faktiskt jag märker skillnad?

Anmäl
2017-05-09 10:26 #2 av: AOS
Tack för svar. 
Minns du vilka preparat du åt och var du köpte dom?
Finns ju billiga tillskott att köpa på nätet men jag vet inte
om dom funkar. (Topformula t.e.x)
Intressant detta med Samarin. Äter du frukost före eller efter
du tar din första Attentin?

Anmäl
2017-05-09 10:43 #3 av: reflec

Hej. Jag har ätit Kostillskott i flera år och upplevt det som positivt. Blir stabilare och får mer energi!
Äter fettsyror, http://www.apotea.se/eskimo-3-pure-120-kapslar?gclid=CPCC8J-14tMCFYlDGAod-SUETA

*Protein som även är bra källa för l-TYROSIN
*Äter zma innan läggdags(sover djupare och vaknar pigg)
*Berocca vitamintillskott varje dag
Även D vitamin

Anmäl
2017-05-09 20:53 #4 av: AOS

Tack för svar!

Vad för protein med L Tyrison äter du?

Anmäl
2017-05-09 22:20 #5 av: Annielle

Har aldrig hört om de tillskotten i samband med medicinering just, var har du läst det?

I övrigt har jag läst om den typen av kosttillskott  på alternativa sidor men i stället för medicinering.

Den typ av magnesium som är bäst att ta på kvällen är Magnesiumbisglycinat eftersom magnesiumet är knutet till glycin som har en lugnande och sömngivande verkan. Tar man t.e.x. Magnesiumcitrat som även den ska höra till en av de bättre magnesiumsorterna är den inte ultimat att ta på kvällen eftersom den brukar upplevas mer uppiggande.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-05-09 22:49 #6 av: AOS

Infon om tillskott har jag t.e.x hittat här, i en tråd om Attentin.  http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/55f13fccce12c46e89000677-attentin-battre-an-elvanse

Står i #6.

Tack för infon om Magnesium!

Anmäl
2017-05-10 11:10 #7 av: ApanAnn

Magnesium ska inte doseras samtidigt som zink eftersom de hämmar upptaget av varandra.

Anmäl
2017-05-10 11:10 #8 av: Annielle

Tack för länken! Glad

Synd att personen inte finns kvar på Ifokus så att det gick att fråga och disskutera mer runt det, hade jag velat...

Anmäl
2017-05-10 11:33 #9 av: AOS

Annelie> Tittar du längre ner på sidan så är det en till som postar om dessa tillskott, kanske hen finns kvar?

Anmäl
2017-05-10 14:18 #10 av: Annielle

Tack AOS för din uppmärksamhet! Glad

Ska kolla!.....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.