Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 1145 ggr
polymorf
5/22/17, 4:15 PM

Strukturera plugg

Hur gör ni för att strukturera erat pluggande? Känns som att alla mina försök slutar i ännu mer kaos och oreda, och att jag alltid fastnar när jag försöker utarbeta "ett smart system", lägger liksom ner mer tid på det än själva uppgiften i sig…😂hakar upp mig på smådetaljer extremt lätt och vill att allt ska vara perfekt, men det slutar ju bara i total motsats.

Vill t.ex. alltid färgsortera saker, som när jag läser texter och ska markera viktiga saker. Har dock noll förmåga att avgöra vad som faktiskt är viktigt, så istället markerar jag typ 80% av texten, i olika färger. I början finns det alltid nån tanke bakom färgerna, typ "grön=resultat/slutsatser, orange=extra viktigt/intressant", sen blir det fler och fler (blå=metoder, grå=förmodligen orelevant men KAN vara användbart, röd=relevant men hänvisar till annan referens som jag ska leta reda på vid senare tillfälle, osv…och sen spårar det totalt och helt plötsligt sitter jag där med nån jävla regnbåge framför mig, helt utan nån som helst logik. "Måste" även markera korrekt…dvs exakt på första och sista bokstav/punkt eller liknande, iaf inledningsvis innan det blivit kaosigt och "allt ändå är förstört". Fattar inte vad jag håller på med och blir galet frustrerad på mig själv.

Och det här att hålla ordning på mappar och dokument i datorn…funkar i en vecka, sen sitter jag där med tusen undermappar i x antal nivåer samt 10 olika dokument som börjar på ny/nyare/nyast/jätteny/NU/rätt/sista/SISTA osv. Och då föredrar jag ändå digitala dokument…annars ligger tusen papper utspritt i lägenheten, alternativt i en jättehög utan inbördes ordning, både sånt som är superviktigt och diverse skräppapper. Anteckningar är också delvis helt oläsliga, fullt av halva meningar och frågetecken. Och alla olika kurser och uppgifter är blandade i olika anteckningsblock, där jag börjat kladda både fram och bak, samt uppochner.

Annons:
Vitam
6/9/17, 8:47 PM
#1

Vad/var läser du? Ofta kan man få hjälp att sortera och strukturera av skolan!

polymorf
6/11/17, 6:09 PM
#2

Läser på universitet…vet inte vilken hjälp du syftar på? Men har inte riktigt hittat något sådant på min institution, det är mer inriktat på generell hjälp att skriva, referenshantering, informationssökning eller presentera t.ex. Och kan heller inte få stöd pga adhd:n eftersom jag fick diagnosen först en bit in i utbildningen, man ska tydligen ansöka om detta innan man börjar samt är inte berättigad om man redan klarat av att studera och slutföra kurser på aktuell nivå. Dessutom är jag inte riktigt i behov av just den typen av stöd (anteckningsstöd, förlängd inlämningstid, anpassad tenta-lokal, individuell studieplan etc.). Har ju definitivt utvecklat studietekniken sedan jag började, men fortfarande mycket jag inte "får till" än. Har iof bara en termin kvar men den kommer ju bestå av examensarbete så vill försöka förbereda mig och utarbeta nån sorts smart metod så jag slipper bli helt utmattad (igen), samt är lite intresserad av att söka doktorandtjänst efter men samtidigt tveksam om jag kommer klara av/orka det som det är nu.

Upp till toppen
Annons: