Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4628 ggr
123qwe
2017-05-27 12:35

Elvanse

Ska börja med Elvanse snart mot ADD & jag är orolig för biverkningarna (speciellt förstoppning) då jag ofta får förstoppning vilket påverkar min vardag negativt. Jag undrar om någon kan dela med sig av sina erfarenheter om Elvanse och biverkningarna och om det är vanligt med förstoppning vid Elvanse? Tack i förhand!

Annons:
ADD-tant
2017-05-27 19:26
#1

Förstoppning får du ifall du inte dricker tillräckligt med vatten. Se till att du dricker 2 glas vatten morgon-middag-kväll. Plus till alla måltider. 

Jag har själv svårt att komma ihåg att dricka tillräckligt, så har jag en 1,5 l kanna som jag fyller på kvällen, sätter några gurkbitar (utan skal), citronmeliss, jordgubbar eller citrusfruktbitar i kannan. Locket på och så låter jag den stå i rumstemperatur över natten (jag tycker bättre om ljummet vatten). På morgonen när jag vaknar dricker jag 2 glas av det. Innan jag far till jobbet dricker jag ytterligare 2 glas. Jag ungefär 2/3 kvar till att dricka under kvällen när jag kommer hem. Utöver detta dricker jag 2 glas till lunchen och middagen. 

Det tar tid innan man blir van med detta ---- i början springer man i toa stup i kvarten, stiger upp på natten för att kissa. Inom ett par veckor har kroppen vant sig och toabesöken blir färre. 

Om du har besvär med trög mag, ska du äta torkade aprikoser. De är effektivare än katrinplommon. Ta försiktigt. 

Annars Elvansens biverkningar som verkar vara vanliga, är väll förhöjt blodtryck och puls. Det är bra att hålla koll med i början. Matlusten blir mindre, jag måste verkligen påminna mig att komma ihåg att äta (jag har en "matdags"-larm i mobilen). Jag sover mindre, men det tror jag är menopausen som spökar. Det började innan jag började med Elvanse.

add-apa
2017-05-28 11:20
#2

Själv blir jag absolut inte förstoppning av Elvanse - tvärtom: blir väldigt lös i magen… Men det är olika för alla. Jag kan iaf rekommendera Frukt & Fiber, i tärningar, som en kan köpa på apoteket! Bra vid alla typer av mag- och tarmproblem, tror jag. Det är receptfritt och innehåller bara naturliga grejer, från frukt osv. Lycka till!

add-apa
2017-05-28 11:21
#3

*förstoppad

Splatter
2017-05-28 12:34
#4

Har nog aldrig läst om någon som blir förstoppad, bara om att folk blir lösa i magen. 

Behövde toa ca 30 minuter efter att ta Elvanse på morgonen, varje morgon jag tog medicinen. Sedan behövde jag inte skita resten av dagen. 
(Tar inte Elvanse längre, men får samma biverkan av Attentin).
Annars så får jag högre puls, lite högre blodtryck, torrare mun och mindre hungerkänslor som biverkning, så jag måste tvinga mig själv att äta. Blodtrycket är okej för min del, har för lågt tryck utan medicin.

Xermit
2019-02-06 14:31
#5

Jag har upplevt denna bieffekt med Elvanse. Frekventa toalettbesök vissa dagar. Lite besvärligt. Använt medicinen i ca tre månader. Hoppas det blir bättre och att det kan hjälpa att dricka mer vatten.

Ananse
2019-02-12 02:17
#6

Jag har inte upplevt några som helst negativa biverkningar av Elvanse - står på 280 mg. Puls och blodtryck blir något lägre och jag blir muskulärt mer avslappnad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: