Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1785 ggr
Potatisgratäng
6/2/17, 5:48 PM

Nackdelar med adhd-diagnos

Hej. Jag är nu under utredning för ADHD, vi har även pratat lite om eventuell bipolär sjukdom. Det har känts bra fram tills nu då jag börjat oroa mig för nackdelar med att ha diagnos på neuropsykiatrisk störning. Har läst lite historier av föräldrar som fått sina barn omplacerade med hänvisning till deras NPF. Är det vanligt? Vilka kommer underrättas om min diagnos? Vid en eventuell vårdnadstvist om barn, kan det vara till min nackdel? Ni som har barn, och har fått en diagnos, hur har det påverkat er?

Annons:
Niklas
6/3/17, 9:39 AM
#1

Jag tror inte att någon underrättas om din diagnos. Du måste nog själv berätta för dem du vill ska känna till den. Vid en vårdnadstvist är det lämpligheten som förälder som är viktig. Den styrs inte av en diagnos. Vad menar du med "fått sina barn omplacerade"?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Potatisgratäng
6/3/17, 11:04 PM
#2

Tack för svar. Det jag menar är, att socialtjänsten har gått in och tagit barn från sina föräldrar, och placerat dem i fosterhem. Har läst flera historier av personer som berättar om att de varit med om detta, och att det handlat om att socialtjänsten inte ansett att de är kapabla till att ta hand om sina barn (pga npf). Jag kan tänka mig att det har varit nödvändigt i de här fallen, men jag undrar hur vanligt det är? En person som jag själv känner blev nyligen hårt ansatt av socialtjänsten, där använde de moderns bipolära sjukdom till grund för eventuell omplacering av hennes barn.

AOS
6/3/17, 11:27 PM
#3

Har också hört det där men jag tror mer att man skyller på sin diagnos när man i själva verket helt enkelt inte tar hand om sina barn på rätt sätt.

Tror knappast de tar ens barn för att man har ADHD, för det är ju inte så att man är dum i huvudet för det.

Och det enda som kan vara till en nackdel vid en vårdnadstvist är om du inte tar hand om dina barn på rätt sätt.  Med eller utan diagnos så är utgången densamma.

Niklas
6/4/17, 11:46 AM
#4

Jag tror lite som #3. Sen finns det säkert rötägg inom socialtjänsten också men de har regelverk att hålla sig till.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Potatisgratäng
6/4/17, 9:13 PM
#5

Tack, det känns bättre nu. Antagligen så har dessa sorgliga historier mer bakom sig än att det bara skulle handla om ADHD. Det verkar också lite som att en kan ha otur och få fel handläggare. Nu har jag ingen anledning att oroa mig, men det här med diagnos är så nytt för mig, ororar mig alltför mycket.

polymorf
6/6/17, 10:44 AM
#6

Tror verkligen inte du behöver oroa dig så länge du inte har väldigt stora symptom/problem som påverkar din faktiska förmåga att ta hand om ett barn, socialtjänsten kan knappast bara hänvisa till att "x har en npf-diagnos", för det i sig säger ju ingenting. De personer jag vet som förlorat vårdnaden om sina barn (med eller utan diagnos) har misskött sig som föräldrar rejält pga inte ens kunnat ta hand om sig själva riktigt (eller kunnat sköta hem/liv/jobb i övrigt), antingen pga väldigt stor npf-problematik och/eller ofta någon form av missbruk. Flera av dessa vill eller kan inte inse detta själva heller, utan skyller på att socialen är inkompetent, men i regel krävs det ju väldigt mycket för bli ifråntagen sina barn, speciellt permanent.

Annons:
Ika73
7/20/17, 4:24 PM
#7

Du kommer fungera bättre som förälder (även om du redan nu funkar) om du får hjälp som du behöver. Jag utgår från att du sökt hjälp för att det finns problem, bra gjort, det borde bara kunna blir bättre. Om du får kunskap och medvetande om grunden till eventuella problem och gör något åt dem så bör de flesta myndigheter bli nöjda och glada. Att inte göra något åt problem.. det kan ge mer problem och är inte något soc eller någon anser vara ansvarsfullt.

Jag har börjat öppna upp pm min diagnos för bland annat arbetsgivare, och jag har även fått extra hjälp (välbehövlig sådan) med min C-uppsats för att jag faktiskt behöver det. So far, bara fördelar med öppenhet, även om arbetsgivaren inte är särskilt pigg på att förändra min arbetsmiljö..

Upp till toppen
Annons: