Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1421 ggr
mymelody
6/6/17, 1:44 PM

Elvanse

Utredning klar, adha/add + drag av Asperger. Fick Concerta 18 mg morgon. Testade en vecka, mådde bra nån halvtimma sen blev jag bara sittandes resten av dagen och stirrade. Kunde inte göra något mådde bara pyton. Fick byta till Elvanse 20 mg på morgon. Funkade ok ett par dagar men ångesten kom krypande igen efter ca 2 timmar. Känner mig typ febrig, nedstämd och som en egen bubbla. Igår när jag va och handlade blev jag typ paranoid och fick för mig att ALLA tittade konstigt på mig,som att det syntes att jag tagit medicin! Fruktansvärt trött men kan inte sova på dagen. Blir lite bättre senare mot kvällen. Känns hopplöst!.. ska jag stå ut? Kommer det bli bättre? Som jag har förstått det så ska det funka bea från början om medicinen är rätt för dig. Concerta kändes bättre 1 halvtimma sen dödsångest och grinade.och Elvanse ca 1,5 timma bra men med en seg och lång ångest och tomhet efter. Vad ska man nöja sig med?

Annons:
BalleR
6/6/17, 2:44 PM
#1

Gäller att hitta rätt dos oavsett medicin. Det kan vända både åt det ena och det andra hållet vid en doshöjning. Jag står nu på 50mg Elvanse på morgonen och påfyllning med 30mg runt lunch. Det är min sweetspot, mår helt perfekt på det men olika för alla. Sen tar det nån vecka eller 2 att få kroppen att vänja sig med.

polymorf
6/6/17, 3:17 PM
#2

Tyvärr kan man ju behöva prova sig igenom flera mediciner/doseringar innan man hittat rätt, vilket kan ta rätt lång tid (också beroende på hur förstående och "envis" läkare man har). Vet verkligen hur frustrerande och jobbigt det är men du ska absolut inte ge upp eller nöja dig innan ni hittat rätt, om det blir för jobbigt kan det dock vara väldigt skönt att ta en medicinfri paus om det är möjligt. Men var tydlig med hur det känns och om du känner att något absolut inte funkar eller ger för mycket biverkningar, det är ändå du som känner vad som händer i din kropp och där tycker jag inte man ska ge sig, allt är väldigt individuellt. Och vad gäller Elvanse så verkar den ju fungera jättebra för vissa, men för mig och många andra ge mycket jobbiga biverkningar, speciellt när man ätit den ett tag, men hur effekten blir visar sig inte alls lika snabbt eller tydligt som med andra adhd-mediciner.

mymelody
6/6/17, 5:02 PM
#3

Okej Då kanske jag ska kämpa på ett tag till då om det tar ett tag innan man märker om det passar eller inte. Kanske fylla på vid lunch? Men hur blir då kvällarna .. ☹️

mymelody
6/6/17, 5:04 PM
#4

Just nu har jag även ont i lårbenen typ och svanken, frossa och magknip.. om man bara visste att det blir bättre om ett tag 😩

polymorf
6/6/17, 11:21 PM
#5

Hur länge har du känt sådär? Och vad säger din läkare?

mymelody
6/7/17, 10:12 AM
#6

4 dagar nu. Har inte tagit något idag!! Och jag känner mig bättre ingen frossa,ont i kroppen huvudvärk och bubblan sprack. Igår eftermiddag tog jag en Elvanse till, 20 mg för att se om det blev bättre.. ja en halvtimma ca, sen satt jag och grinade resten av kvällen tills jag somnade vid 1 av två imovane

Annons:
Upp till toppen
Annons: