Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3771 ggr
ADD-tant
6/23/17, 1:41 PM

Centralstimulerande och levothyroxin

Hur är det nu på riktigt det här med hypothyreosbehandling samtidigt med centralstimulerande medianer?

Jag har ätit medicin runt trettio år för hypotyreos och ca. 6 mån. sedan påbörjade Elvanse.  Först igår råkade jag läsa på en utländsk site att centralstimulerande borde inte användas samtidigt med levothryroxin eller liothyroxin. Min läkare har inte nämnt något om saken, men nog börjar man fundera när man är i min ålder då hjärt- och kärlsjukdomar är en stor risk. 

Finns här någon anna med centralstimulerande och levothyroxin, hur gör du?

🤓

Annons:
Ananse
6/25/17, 4:06 AM
#1

Jag skulle tro att det handlar om effekt-överlappning. Att sköldkörtel-hormonet delvis har samma effekter som tjack. När man beräknar den terapeutiska dosen CS för behandling av ADHD, så är det ju en väldig massa faktorer som ska vägas in. Missbruks-historia, psykos-känslighet, affektiv profil, sköldkörtel-status, tics, ångest-problematik, puls/blodtryck, m m, m m. Ibland tar man dessutom hänsyn till den där lilla detaljen att att patienten har ADHD. Men det tror jag är relativt sällsynt. Alltså… om man har ADHD så har ju tjack en normaliserande effekt - tills man överskrider idealdosen. Jag kan samla tankarna och prioritera. Därmed minskar stressen, vilket minskar puls och blodtryck. Tror det är samma med tyroxin och sånt. Ett annat exempel är kombinationen tjack/alkohol. Never-never, säger dom. Nej… Rent krasst är ju alkohol aldrig bra, men dom flesta av oss dricker ändå. Alkohol plus tjack blir inte​ för mig att det ena tar ut det andra. Inte heller att dom adderar till varann. Amfetaminet gör i stället att jag kan dricka normalt och sansat.

ADD-tant
6/25/17, 11:45 AM
#2

Jo, men när sköldkörteln helt enkelt inte producerar hormoner, hjälper där inga droger. Man behöver ersättningsbehandling istället. Eftersom amfetamin kan aldrig ersätta T3 och T4, kan man inte säga att det handlar om en överlappningseffekt. Amfetamin har inte heller stimulerande effekt på själva sköldkörteln. Substitutionsbehandling av sköldkörtelhormoner baserar på mätning av dessa hormoner i blodomloppet. Det finns ingen interaktion heller mellan t.ex. thyroxin och lisdexamfetamin och därför funderar givetvis vad dessa varningar baserar sig på. Jag kan förstå ifall det var frågan om hyperthyroidea. Där det är frågan om överproduktion av sköldkörtelhormoner och leder till förhöjd puls och blodtryck. Kombination till det grundproblemet kan jag tänka mig amfetamin vore ett problem. 

🤓

Ananse
6/28/17, 1:04 AM
#3

Ja… Vadå alltså? Vad har det med nånting att göra? Om man har överproduktion kan det vara en dålig idé att ….  eftersom medicinen gör liknande saker som sköldkörtel-hormonet; om man har underproduktion kan det vara en dålig idé att …., eftersom sköldkörtel-hormonet man medicinerar med gör liknande saker som medicinen. Grejen är bara, att  när man har ADHD. Åtminstone i terapeutiska doser. CS normaliserar. Bättre förmåga att hantera tillvaron kan leda till minskad hjärtverksamhet i st f vad man normalt förväntar sig. Det kan vara mer farligt att ta tyroxinet UTAN cs om man har ADHD, eftersom livs-stressen kanske jagar upp puls och blodtryck. Pröva. Blir det dåligt så är det väl bara att minska det ena eller det andra?

ADD-tant
6/28/17, 8:11 PM
#4

Nu förstår jag inte vad du menar. 

Min fråga gäller levothyroxin (T4) behandling för underproduktion av sköldkörtelhormon. Som jag nämnde, har jag läst först på en utländsk forum och sedan på andra utländska sidor (både professionella som "allmänna" diskussionsforum) att med levothyroxin-behandling för hypothyroidea är inte centralstimulantia ett alternativ. Det framkommer inte någonstans orsaken till det. Jo visst, det hänvisas till hjärt- och blodtrycksproblem, men det som jag försökte förklara i min föregående inlägg, är att levothyroxin ordineras enligt markörerna i blodet, man stävar till sk. normala thyroideahormonvärden. Och det är detta som jag inte förstår att varför skulle då samtida centralstimulerande medicinering anses som risk. Då skulle det betyda också att alla som har normala thyroideavärden ingår i riskgruppen. 

Jag talar inte om någon som helst festbruk eller vad det nu kunde vara,  inte heller om stressfaktorer eller levnadsvanor.  Utan enbart behandling av ADD-symtom med centralstimulerande medel med samtida hypothyroideabehandling med thryoideahormon Levothyroxin. 

Jag har inte träffat på på någon skandinavisk forum eller annan webbsida påståendet att detta samtida behandling skulle anses riskfyllt. Och därmed var min fråga, att har någon annan här hört detta, fått någon förklaring eller någon annan som har samtida behandling med centralstimulerande och levothyroxin och diskuterat detta med sin endokrinolog (eller annan läkare)?

Visst kan jag ha fel och missat något väsentligt. 

🤓

Ananse
6/30/17, 3:27 AM
#5

Okej. Nej det ena kan ju aldrig ersätta det andra. Vad jag menar är, att varningarna sannolikt handlar om att förhöjd mängd tyroxin har vissa effekter gemensamt med tjack. Så obehandlad hypertyreos eller överbehandlad hypothyreos kanske kan påverkas negativt av CS. Men om man har ADHD tror jag faran är större om man INTE tar centralstimulantia eller nån likvärdig behandling. Men för övrigt, rent allmänt, så tror jag att det kan finnas nåt samband där. Liksom det kan finnas samband med diverse andra stress-relaterade tillstånd. Att kroppen försöker kompensera bristen på dopamin genom att pumpa ut diverse andra grejer. Först kanske adrenalin, att man får igång sig själv genom att uppbåda en massa stress. När det sen slutar fungera, prövar kroppen kanske med exempelvis tyroxin - så länge det fungerar.

Upp till toppen
Annons: