Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1516 ggr
Skitgalen
2017-06-28 16:17

Medicin för Autism?

Hej! Jag undrar om det finns medicinering för Autism? 

Jag har haft diagnosen ADD sen ungefär 2015, men eftersom medicinering inte funkade på mig så har dom valt nu att göra en ny kartläggning på mig för att se om det är nåt annat, och då kom både jag och sjuksköterskan fram till att det kan vara Aspergers, för det jag har allra svårast med är beröring, folkmängder osv, orkar inte rabbla upp allt nu, men jag undrar om det finns medicinering eller hur ser behandling ut för det?

Annons:
Calcifer
2017-06-28 16:22
#1

Det finns ingen generell medicin för de med Aspergers. Däremot mot de problem som diagnosen kan skapa, t:ex ångest eller en depression. Det man får göra är att samarbeta med psykiatrin för att hitta vad som fungerar bäst just för en själv. Det är olika från person till person.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annette
2017-06-28 16:41
#2

En sjuksköterska kan inte komma fram till diagnoser. För det krävs omfattande utredningar.

Skitgalen
2017-06-28 17:20
#3

Jag menar inte att hon kom fram till diagnosen. Jag menar att vi pratade om det och när jag gjorde min första prövning så fick jag diagnosen ADD men det fanns också tydliga tecken på autism, och dom vill bara göra en ny undersökning för att se om det stämmer in bättre Men vad för medicinering kan man få för att underlätta i mitt fall den fruktansvärda ångesten och paniken jag får i sociala sammanhang och närheten? Jag mår jättedåligt av sånt

Skitgalen
2017-06-28 17:20
#4

Och jag blir ofta missförstådd och formulerar mig inte alltid så bra så jag ber om ursäkt för det

Calcifer
2017-06-28 18:10
#5

I just ditt fall är det omöjligt att säga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ananse
2017-06-30 03:40
#6

Väldigt få tycks ha nåt positivt att säga om Strattera, men dom som ändå har det verkar ofta vara folk som drar mer åt autism-spektrum. Så menar ju Barkley nu att det verkar finnas åtminstone ​en ytterligare störning rörande uppmärksamhet​. Han betecknar den Concentration Deficit Disorder. Där verkar inte cs fungera nåt vidare. Däremot har tydligen Alfa2-agonisten guanfacin ofta visat sig ge positiva resultat. Den är aktiv substans i bl a Intuniv.

Annons:
Ika73
2017-07-20 16:40
#7

Jag vet att det finns en antideppresiv tablett som verkar lite som adhd-medicinering också (men som den förvirrade människa jag är har jag inte en aning om vad den heter) har du depression och ångest som främsta symptom så kanske du ska försöka få hjälp med det först och sedan kanske trappa ner medicineringen för att se hur det går.  

Gällande autism så är det ju symptomen som exempelvis depression och sömnproblem som kan medicineras.  

Och , du säger att du provat medicinering för add/adhd, har du testat ganska hög dos? Jag har en generell insikt från att ha läst massor inlägg och annan info att det inte är ovanligt med för låga doser, som ger just effekten - ingen effekt. Om du inte har addd eller ADHD, så borde du förmodligen känna effekt, men inte önskad effekt av medicineringen. 

Jag tjatar på om medicin, jag vet att det är provocerande för en del. Men jag ser det som en väldigt bra och konkret hjälpmedel, som gör att man orkar ta itu med annat också. Det är ingen genväg  att skämmas eller vara rädd för, det kan vara en viktig del av hela vägen. Att läsa på och inse vem du är, vad du behöver och vara ärlig mot först och främst dig själv med detta är också viktigt. Att kunna formulera behov och symptom när du har läkarkontakt kan vara guld värt, läs på, känn, tänk, formulera i förväg osv. Lycka till!

Skitgalen
2017-07-20 21:41
#8

#7

Jag har depression och ångest och har blivit behandlad för det på många olika sätt, medicinering och terapi men det är inget som funkat på mig, kanske inte har tillräckligt hög dos. Jag har testat Venlafaxin, vet inte hur hög dos jag hade på den, sen har jag testat Atarax för min ångest, har inte heller hjälpt och då har jag ändå tagit ganska många av 15 mg. Just nu äter jag Sertralin 100 mg men känner inte att det har någon större effekt och då känns det bara meningslöst att äta den medicinen.
När jag åt medicin för ADD så testade jag Ritalin och där var jag nog bara uppe i typ 60 mg eller nåt, sen testade jag Concerta och då va jag uppe i 90 mg (tog 2  36or på morgonen och en 18 på eftermiddagen), jag kände väl att koncentrationen och det blev bättre men det hade ingen som helst effekt på min ångest eller depression. 

Jag kommer försöka "tjata" om medicin, för jag äter hellre massa medicin än att må som jag gör och inte kunna umgås med vänner, familj eller släkt då jag helt enkelt inte klarar av det, så allt som kan hjälpa och underlättar tar jag emot utan att ifrågasätta. Jag har haft dom här problemen ganska länge men aldrig vetat varför, nu när jag äntligen får rätt hjälp så tar jag vad som helst som hjälper mig… hoppas bara det finns nåt som funkar.

Ananse
2017-07-21 20:44
#9

#7: Kan det vara Voxra du tänker på? Tricykliskt antidepressivum. SNRI - alltså selelctive norepinephrine reuptake inhibitor. Mer riktad mot noradrenalin än serotonin alltså. Tror det är anti-kolinergt, för det binder vid nikotin-receptorerna (används ofta framgångsrikt för rök-avvänjning). Används som typ tredjehands-val vid ADHD då **** av ena eller andra anledningen inte är ett alternativ.

Ika73
2017-07-23 00:46
#10

Det låter som om Voxra som Ananse nämner här ovan kan vara den jag menar,  PÅ fass står att den indiktar sig på dopanim och nordadranelin med inriktning på antideppresiv effekt. Det verkar ju som om du fick effekt av adhdmedicinering för vissa symptom, så det ligger nog något i den diagnosen trots allt. Atarax  är nog inte så bra, den är väl mest lugnande.  Venlaflaxin siktar även den mot nordadranelin, men på serotonin istället för dopamin. 

Jag blir själv lite nya på Voxra, då jag har en del depp i mig trots adhd-medicineringen.

Ananse
2017-07-23 05:21
#11

Sen rent allmänt… Dom har av nån anledning satt diagnosen ADD - inte ADHD (som det ju faktiskt heter). I vårat hörn av världen har man ofta använt den beteckning för att poängtera att just hyperaktivitet inte är nåt framträdande problem. Men frågan är då om det verkligen inte alls finns några som helst problem vad gäller förmågan att reglera sin aktivitets-nivå - och att det är det man vill poängtera i diagnos-dokument? Eller är det mer att man inte har såna där klassiska symptom på impulsivitet och hyperaktivitet? Man har visserligen ADHD men är ändå rätt lugn… För några år sen skulle jag antagligen ha fått den stämpeln. Jag var ju inte så där typiskt 'flängig'. Jag är inte hyperaktiv. Av praktiska skäl valdes nu ändå den moderna beteckningen ADHD. Vilket nog var helt korrekt. Jag är som sagt inte direkt hyperaktivi. Icke desto mindre HAR jag hyperaktivitet. Som en del av en allmän oförmåga till själv-reglering. Den är inte framträdande, den är inte i sig självt funktions-förmåga. - Men kanske det faktiskt som Barkley säger finns en helt annan typ av uppmärksamhets-störning? Som påverkar andra nivåer av hjärnans förmåga att fokusera. Där inte hyperaktivitet alls ingår.- Enligt honom kan man dessutom mycket väl ha båda grejerna samtidigt. Vilket jag tror att jag själv har.

tarantass
2017-07-25 22:10
#12

#11: om H:et hade fått betyda både "hypo-" och "hyperaktiv", syfta på aktivitetsregleringen överhuvud taget, där detaljerna fick bedömas från person till person, hade det kanske också stökat undan en del praktisk förvirring. Det är ju ändå så komplext och forskningen har bara börjat.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ananse
2017-07-26 01:01
#13

Typ lite så är det väl man har börjat närma sig saken på senare år. Att hyperaktivitet inte betyder myrer i bena, att det tvärtom kan yttra sig som passivitet, intiativlöshet, apati, etc. Men Barkley lutar som sagt åt att det finns åtminstone en ytterligare en uppmärksamhets-störning. I brist på annat diagnostiseras den ADHD, men han menar att den berör andra delar av förmågan till uppmärksamhet. Just aktivitets-regleringen är inte alls påverkad, och tjack brukar inte vara särskilt verksamt.

Annons:
tarantass
2017-07-26 01:57
#14

#13: Hyperaktivitet? Antar att du menar "dålig aktivitetsreglering" eller något sådant, eftersom passivitet osv. är hypoaktivitet (man är underaktiv)? Annars är jag med.

Kanske man också kan jämföra med autisters påstådda underkänslighet för intryck, emotioner och annat när det uppenbarligen finns många diagnosticerade (samt folk som känner igen sig i diagnosticerade) som är överkänsliga. Även där tycks det gälla regleringssvårigheter som kan gå åt båda hållen och dessutom i komplexa mönster hos samma person. Och inte heller där vet vi mer om orsakerna än att det mycket väl kan röra sig om flera tillstånd och inte ett.

Mycket möjligt att Barkley har rätt, vi får väl se hur det utvecklar sig. Jag kan tänka mig att det också finns fler varianter än den han kanske är på spåren.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

pelle1900
2017-08-01 17:19
#15

Hej,

I följande bok finns det ett kapitel om eventuell medicinering:

"Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom : normala, geniala, nördar?"

Kort man behandlar symtomen mediciner som nämns är olika SSRI, SNRI och även antipsykos mediciner och lite till.

Upp till toppen
Annons: