Annons:
Etikettadhd-add
Läst 954 ggr
Lia
2017-07-03 13:41

Nya doser Concerta

Min pojkvän får Concerta för sin ADD. Nu håller de på att trappa upp så att han ska få rätt dos. Därför måste han infinna sig på vuxenpsyk en gång i veckan för att få nya piller i ett kuvert. Men nu när han jobbar varje vardag kan han ju inte ta sig dit. Och de vill inte skriva ut recept till honom, han måste alltså dit. Ni som äter Concerta, är det samma krav på er? Jag tycker att det låter konstigt. I så fall, hur löser ni det rent praktiskt om ni jobbar alla vardagar och inte kan ta er dit?

Annons:
Honestyisdead
2017-07-03 13:47
#1

Jag fick recept. Hela burkar. Verkar konstigt att han bara får en vecka fram.

Lia
2017-07-03 13:53
#2

#1 Hur gjorde du när du skulle höja dosen? Ja, det är jätteskumt, han har frågat flera gånger, men de ger sig inte. Han har även blivit utan medicin flera gånger för att han blivit tvungen att jobba eller så har sjuksköterskan varit sjuk, och det kan ju knappast vara bra att tvingas sluta med medicinen en vecka då och då.

Honestyisdead
2017-07-03 13:56
#3

Jag höjde aldrig. Men de vänner som jag har höjde hemma.

Zadeira
2017-07-03 13:59
#4

Nu vet jag inte mycket om Concerta (hittade hit via nya inlägg och kan inget om ADD eller medicinering) men jag tänker att din pojkvän kanske har historik av beroende? Vet att vissa mediciner sätts in väldigt reglerat i de fallen.

Eller om han kanske har någon annan medicinsk historik eller medicinering som kanske måste kollas extra i samband med insättning av Concerta?

Jag kan som sagt inget om ADD eller medicinering mot det, så jag spekulerar bara.

[LadyK]
2017-07-03 14:15
#5

Trappade både upp och ner hemma på både mig och sonen. Fick recept för tre månader åt gången.

Lia
2017-07-03 14:34
#6

#4 Han har aldrig haft beroende eller medicinerat mot någonting tidigare 🙂 Han tar inte ens Alvedon när han behöver haha 😃

Någon som har ett tips på hur vi ska gå till väga för att lyckas få recept? De verkar omöjliga där borta…

Annons:
add-apa
2017-07-04 12:29
#7

Jag fick medicinerna på recept helt enkelt, men var i början tvungen att gå dit ungefär en ggn i veckan ändå. För att de skulle följa upp hur det gick med medicineringen, kolla blodtrycket, pulsen, vikten etc… Har de sagt någonting om varför han inte får något recept?!

pyrr
2017-07-04 13:20
#8

Jag fick till sjukhuset ca 1 gång i veckan fram tills jag fått den högsta dosen de vågade ge av Elvanse, attentin och Concerta. Så det blev väldigt många besök. Att arbetet låg 1h bort tas ingen hänsyn till.

Lia
2017-07-04 13:29
#9

#7 Bara för att de ska kolla blodtryck, inte mer specifikt än så.

#8 Han jobbar 2 timmar bort från sjukhuset, det finns inget sätt för honom att ta sig dit alls. Skulle han vara borta en dag i veckan så skulle han ju förlora jobbet. Hur löste du det?

pyrr
2017-07-05 00:09
#10

Jag bokade in tidigaste möjliga tiden som gick flera veckor framåt. Gick det så firade jag annars semester. Det finns inte så mycket att välja på om man vill pröva fram dos.

pyrr
2017-07-05 00:09
#11

Firade=flexade

Lia
2017-07-05 00:25
#12

#10 Okej, ja han är visstidsanställd och har ingen semester just nu och kan inte heller boka in tider längre fram då han aldrig vet i förväg hur veckorna kommer se ut. Hoppas psyk kan ha överseende och samarbeta lite snart istället.

Honestyisdead
2017-07-05 00:35
#13

Tryck på det här angående jobb. Att han kan förlora jobbet.

Annons:
Lia
2017-07-05 01:00
#14

#13 Ja, det får han göra!

Annielle
2017-07-08 20:26
#15

Fick också på recept , har ingen missbruksproblematik.

De kanske tror att han har missbruksproblematik/historia, han borde fråga om de tror det och berätta att han inte har det.

Men, det här med att kolla blodtrycket är något man måste kolla vid insättning av centralstimulerande som t.e.x. Conserta eftersom blodtrycket kan stiga skadligt mycket i vissa fall, så om det inte går att få kollat blodtrycket på annat håll måste han nog tyvärr åka dit.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Lia
2017-07-08 21:43
#16

Det tydligen någon konstig standard på det sjukhuset och man skulle visst ha en jättebra anledning (som att förlora jobbet antar jag) för att få recept. Så nu har han i alla fall fått recept, och så får han i så fall höja när och om det finns tid för det vid ett senare tillfälle :)

Ananse
2017-07-15 23:13
#17

Tanken är väl, att vi ska skärpa oss i stället för att hålla på och stoppa i oss en massa MEDICIN. Kan vi nu tydligen ändå jobba så ska vi väl inte behöva medicineras… Om nåt fortfarande skulle vara oklart så kan man alltid vända sig till scientologerna för att få dom definitiva svaren.

Lona
2017-07-19 03:46
#18

Jag fick vanligt recept och en burk (med förmaning om att inte gå och sälja den i Nordstan ;-) ) för att sköta doseringen själv. Nu hade jag iofs inte Concerta så länge eftersom jag blev psykotisk av den och sedan vägrade testa igen, men det var aldrig tal om att tex hämta för en vecka i taget.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: