Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1256 ggr
Echolink91
7/29/17, 1:13 PM

Nyligen börjat med Elvanse mot ADHD.

Hej mitt namn är Robin, jag är inne på andra dagen med Elvanse 30mg mot min ADHD

Jag har haft Ritalin innan men fick äckliga biverkningar när den gick ut ur kroppen.

Det jag undrar med Elvanse är, i början, är det normallt att få högre puls? 

Jag har 110 i puls och 133/94 i blodtryck. Vanligtvis brukar jag ligga på 80 i puls.

Någon som kan berätta om sina erfarenheter med Elvanse? kommer kroppen att vänja sig?

/Robin

Annons:
2Sirius
7/29/17, 2:55 PM
#1

Det är inte helt otänkbart att få högre puls eller blodtryck vid användning av Elvanse, det är därför den som delar ut detta, tar/ska ta blodtrycket när ni ses, i början vanligtvis en gång i veckan. Jag hade oförändrat blodtryck, varpå jag fick fortsätta till 50 och 70 mg. Man kan också få vad som kallas för "Ökad Känslighet", i olika sinnes intryck, lukt, syn, hörsel, smak och som i mitt fall i huden… Det är ett helt annat ämne, ifall man tror på en " Andevärld" eller inte. Men i mitt fall fick jag upplevelser som att någon osynlig varelse följde mig nästan hela tiden, både i sängen när jag skulle sova, men även på dagen, på jobbet, som att den satt på axeln, hängde på ryggen eller i byxbenen, utan att gå in på några detaljer, så hade detta "fenomen" perversa intressen, och ju mer jag försökte avvisa det, mota det, desto intensivare blev det, (ökad sexlust kan också komma av medicinen). Du får gärna skicka pm ifall du har djupare funderingar kring någonting. Många menar att det var medicinen som skapade "Hallusigena symptom", men om det nu var ökad känslighet som orsakade detta, så undrar jag vad det är som jag känner tydligare ifall det inte finns några andeväsen och det inte fanns något som jag kunde känna tydligare. Vet att det finns dem som inte har några psykiska besvär, eller använt mediciner för det, som upplevt samma fenomen. Även att jag inte tagit Elvanse sedan 1 November förra året, så finns delar av symptomet kvar, (har också efter detta fått provaenAripiprasol", som används både för Bi-polära drag och Schizofreni, just för att ta bort dessa besvär, de blev något dämpade). Den hjälpte inte mig igång, snarare att jag gick och väntade på att den skulle sluta verka, för att jag skulle kunna tvinga mig till att göra vad jag var tvungen till… Men visst finns det de som är nöjda med den, som blir hjälpt av den och har inga eller ringa Bi-verkningar… Oftast när det gäller dessa ADHD Läkemedlena: Konsert, Ritalin och Elvanse, så är startdosen för låg för att kunna avgöra ifall den kommer hjälpa en. Men endel blir lite piggare av den och kommer igång lite mer redan på startdosen. Min rekommendation är att du noga iaktar hur du mår och fungerar innan du höjer dosen, är du osäker prova lägsta dosen så länge du får. Vissa Bi-verkningar, är bara i början, andra kräver att dosen höjs för att försvinna och några kan komma först om dosen höjs. Hoppas inte att jag skrämt upp dig, känns relevant att dela med mig av mina upplevelser. Vill önska dig Lycka till med att hitta rätt medicin, och kanske så smått klara dig utan, jag är väl snart uppe i 15 olika jag fått prova, de som ändå hjälpt mig, har varit otillräckliga eller gett för grava Bi-verkningar. Utan medicin har jag ångest, (hade i 5 år innan jag började med Läkemedel). Är allmänt deppremerad, och så kallat "viljelös", dvs svårt för att ta mig för även de saker som jag VILL göra…

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: