Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1275 ggr
Marsvinsmamman
2017-08-04 21:08

Metylfenidat och raseriutbrott/aggression

Mitt barn har ADHD och medicinering påbörjades i maj med Ritalin. Det fungerade bra första månaden, men därefter började vi märka av ökande raseriutbrott och aggressioner. Intuniv sattes in som komplement men fick sättas ut igen pga att hen somnade på dagarna och blev väldigt deprimerad.

Läkaren på Bup valde att sätta ut all medicin under sommaren för att nu i höst fortsätta utprovningen med andra preparat. Nu undrar jag ifall någon vet ifall det är värt att prova andra metylfenidatberedningar innan man provar tex Strattera mfl? Tror ni att raseriutbrotten kommer även med andra metylfenidatpreparat bara för att de kommer med Ritalin?

Annons:
Splatter
2017-08-04 21:45
#1

Det är helt klart värt att testa andra fabrikat av metylfenidat! För mig personligen så fungerade de olika fabrikaten på det här viset:
Concerta - Fungerade som en bergochdalbana, bra i 30 minuter, inte alls i 1 timme, sen fokus i 1 timme, inget fokus 30 minuter, fokus igen osv under en hel dag. Hade konstig eufori och köpte saker utan att tänka på pengar öht.
Ritalin - Både kapslarna och tabletterna gav mig mycket stress i hjärnan och kroppen. 
Medikinet - Kapslarna höll i för länge, men snabbverkande tabletter fungerade ganska bra men hade väldigt hög puls, så min läkare ville jag skulle prova andra läkemedel också.

Så jag fick även testa Elvanse (lisdexamfetamin) och Attentin (dexamfetamin), Elvanse gjorde mig extremt deprimerad så jag slutade ganska fort med den. Attentin fungerar nästan utan några biverkningar alls för mig, så det är den enda medicinen jag tar nu. Om metylfenidat inte fungerar så var inte rädd för att testa Elvanse eller Attentin, fastna inte på att det är amfetamin. Man tar väldigt låga doser för att behöva ett fungerande liv, till skillnad från de som missbrukar som tar höga doser för att känna en kick och skita i allt annat.

91Marran
2017-08-05 11:24
#2

Jag tar lamotrigin mot mina utbrott. Kanske vore något?

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: