Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4819 ggr
Fullfart
2017-08-07 11:50

Elvanse verkningslöst

Har gått på Elvanse i drygt året nu, men det känns som att det inte gör någon verkan längre. Elvanse har funkat klockrent tills för ca en månad sen. Någon mer som känt så och vad blir nästa steg? Vill inte tillbaks till Ritalin då jag blev dålig av den

Annons:
AOS
2017-08-07 12:32
#1

Vilken dos tar du och hur länge har du stått på den dosen?

2Sirius
2017-08-07 12:48
#2

Provat Concerta och Strattera? Vet inte vad nästa steg kan vara, men har för mig lätt det fanns någon mer starkare… På mig hjälpte den inte alls, så jag fick sluta… Men sen har de ju också funderingar kring Bi-polära drag också, så det blev lite fokus tillbaka på den. Hände det någon omställning för någon månad sedan? Såsom kost, Träning, annan medicin, förändrad livsstil/livssituation, något som kan ha rubbat verkningsgraden? Då jag skulle prova den så var det en som var skeptisk och av rekommenderade mig, hon menade, fungerar kanske en tid, sen måste man höja och så blir det bara höjning på höjning…

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fullfart
2017-08-07 14:03
#3

70mg/dag och har gått på den dosen i 6-7 månader. Jag har inte ändrat på något annat utan har det som tidigare

2Sirius
2017-08-07 14:23
#4

Ok, 😕 mins inte ifall det var Ritalin, Elvanse eller båda, där högsta dosen de brukar ge ut, var runt 100 mg/dag.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Splatter
2017-08-07 17:45
#5

Har du ändrat din kost på något sätt? C-vitamin gör så att mer amfetamin utsöndras i urinen så du kissar ut det snabbare.

Är du säker på att medicinen är verkningslös och att du inte vant dig vid hur medicinen fungerar så det känns som att du är normal med medicinen?

Fullfart
2017-08-07 18:15
#6

Känner i huvudet att den slutat verka på mig. Känner mig "dimmig" i huvudet, rastlös och svårt att koncentrera mig bla. Sån jag va innan jag började medicinera för min adhd

Annons:
AOS
2017-08-07 22:16
#7

Be att få höja, din dos är ju inte särskilt hög.  Tyvärr blir man intolerant och om man inte gör nått uppehåll kommer det krävas större och större doser.  Är du man eller kvinna och hur mkt väger du?

Om du inte tar tillskott så  kan du börja att testa det först.  Din kropp behöver större doser av L tyrison, B6, B12, Zink och Folsyra än vad du behövt innan. Nivåerna kan ha tagit slut och därför har medicinen blivit verkningslös.  Sen så skall man undvika sur mat, gör du det?

Fullfart
2017-08-08 06:25
#8

70mg/dag med depottabletter är maxdosen har jag både läst och hört. Jag är en man som väger ca 98kg. Tar inga tillskott, äter inte heller något surt. Men livet känns surt för att effekten av Elvanse upphört, har varit så nöjd med dom innan.

AOS
2017-08-08 11:24
#9

Nej det är inte maxdosen för vuxna bara för barn.  Det är upp till din läkare att bestämma din dos då det inte finns någon rekommenderad dos för vuxna.

Fullfart
2017-08-08 12:21
#10

Ska ta upp detta nästa gång hos läkaren, så jag hoppas på det bästa:)

pyrr
2017-08-08 15:48
#11

100mg och verkningslöst. Samma 50mg attentin. Kände inget på 90mg Concerta förutom lite bättre sömn.

Ananse
2017-08-13 05:56
#12

Högre dos. Elvanse är väldigt svag per mg, bara en tredjedel är verksam substans. Lustigt nog anses även mycket låga doser - typ 90 mg - som höga. Tolerans-ökningen är en del av den avsedda effekten. Det betyder INTE att man ständigt måste fortsätta höja. Den eventuella upplevelsen av rus SKA ju plana ut, så att enbart den terapeutiska effekten kvarstår. När den gjort det kan man öka dosen. Men nånstans har man sin individuella ideal-nivå. Jag ligger nu på 210 mg. Än så länge inte upplevt nånting som liknar vare sig rus eller negativa biverkningar. Men dom kognitiva förmågorna har blivit bättre för varje höjning.

Fullfart
2017-09-26 20:22
#13

Höjde dosen till 90mg och det som hände var att jag fick sjukliga svettningar och blev seg i huvudet… Så jag är tillbaks på 70 igen. Tröttsamt…

Annons:
Upp till toppen
Annons: