Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1625 ggr
Sagituss
2017-08-13 14:17

Adhd medicin

Hejsan!

Jag är 16 år och har diagnosen ADHD. Under ett tag har jag tagit Concerta 36ml och jag mår verkligen dåligt av det. Får sådan ångest, trots att jag får lättare att koncentrera mig och komma igång med uppgifter. (Kan tillägga att jag har haft depression förut).

Vilka mediciner rekommenderar ni?

Annons:
Aleya
2017-08-13 14:22
#1

Strattera kanske skulle vara ett alternativ. Prata med läkaren och fråga vad dom anser.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Splatter
2017-08-14 12:50
#2

Prata med din läkare, det finns många alternativ. Mediciner med samma ämne som Concerta är Ritalin, Medikinet och Equasym. Det är värt att testa olika fabrikat, för de fungerar lite olika. Personligen så fungerar Concerta riktigt dåligt för mig, Ritalin är sådär och Medikinet fungerar helt okej.
Sen finns det även Strattera, Elvanse och Attentin. Jag går på Attentin nu, fungerar jättebra utan biverkningar för mig!

Ananse
2017-08-15 00:29
#3

Metylfenidat - exempelvis Concerta - kan nog vara bra om man har kackerlackor i lägenheten och behöver sanera effektivt. Vill man hantera ADHD-symptom så använder man amfetamin-preparat. Guanfacin, icke-stimulant som är aktiv substans i Intuniv, verkar också intressant.

Honestyisdead
2017-08-15 10:49
#4

#3 Och så glömmer du att många blir hjälpta av just metylfendiat. 

Ts det finns många olika mediciner så jag tycker du ska prata med din läkare.

DoctaN84
2017-08-23 19:16
#5

Hej. Jag hade samma problem med Concerta och Ritalin. Framförallt kraschade jag stenhårt framåt eftermiddagen när medicinen gick ur kroppen. Jag testade att lägga till en dos medikinet (kortverkande metylfenidat) på tidig eftermiddag. Detta hjälpte mig ganska bra men fick andra biverkningar iom dosökningen. Jag bytte ut metylfenidatet (concerta, Ritalin, medikinet) helt mot Elvanse (lisdexamfetamin). Äter förvisso ganska höga doser men fungerar väldigt bra i övrigt - för min del är de enda biverkningarna svettningar och muntorrhet. Överkomligt. Fråga din läkare om du kan göra någon av de förändringarna. Det hjälpte mig avsevärt.

Richardd
2017-09-20 17:58
#6

Enligt mig är Elvanse helt klart bäst. Precis den effekten jag söker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: