Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Ni som äter Melatonin, när tar ni tabletten?

2017-08-23 15:48 #0 av: Annielle

Hej!

Jag undrar hur lång tid innan läggdags ni som äter melatonin tar den?

Jag har fått det utskrivet men utan att det står något om när jag ska ta den och någon bipacksedel finns inte heller.

Har dessutom förstått att det kan vara lite olika för olika personer när man ska ta den.

En bekant till mig vars dotter tar Melatonin tar den så sjukt tidigt som 5 timmar (!?) innan läggdags.

Förvirrad! Funderar

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-08-23 15:57 #1 av: Hera

Kolla på fass.se.

Verkar väldigt märkligt att förpackningen saknar bipackssedel.

Anmäl
2017-08-23 16:09 #2 av: Ms_Raptorskull

Jag brukar ta en timme innan jag ska sova. Min läkare rekommenderade ca 30 min.

Anmäl
2017-08-23 16:09 #3 av: Maleficum

Min brorsdotter får ca en halvtimme innan sänggående, det funkar bäst på henne. Jag har efter lite testande kommit fram till att för mig funkar det bäst att ta samtidigt som jag lägger mig och sen ligga och lyssna på bok i en kvart-halvtimme innan jag oftast somnar.

För mig funkar det sämre om jag ätit precis när jag tar tabletterna eller äter efter jag tagit dem. Tyvärr är det helt enkelt bara att testa sig fram för att märka vad som funkar bäst för en själv och vilken dos man ska ta.

Vaknar jag igen efter nån timme eller så tar jag dessutom en ny dos för att kunna sova resten av natten då det inte funkar om jag bara tar högre dos i början.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2017-08-23 20:25 #4 av: Splatter

Brukar ta ca 15 minuter innan jag lägger mig, eller precis innan om jag glömmer att ta i tid.

Har testat att ta tidigare men det gör inte någon större skillnad för mig. Kan bli lite sur och grinig.

Anmäl
2017-08-23 21:12 #5 av: Annielle

Ok, tack för tipsen! Glad

Hera Tyvärr finns det inte information om Melatonin i Fass, lite special tråkigt nog! Ledsen Hade inte frågat om det hade stått om den i Fass.http://www.fass.se/LIF/product?1&userType=2&nplId=20130823000148&docType=7

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-08-23 21:30 #6 av: Maleficum

Min läkare sa helt enkelt att det bara är att prova sig fram eftersom det funkar så olika för olika personer, en del behöver ta flera timmar i förväg och andra bara en kort stund innan och även dosen kan variera rätt ordentligt. Även om både jag och brorsdottern inte sover längre på högre dos än vad vi tar nu.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl