Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2036 ggr
DoctaN84
2017-08-23 19:09

ADHD försäkring

Hej. Jag har en kort fråga till er som har fått ersättning från er barn- och ungdomsförsäkring för funktionsnedsättning pga ADHD. Hur lång tid tog utredningen för er del? Jag har fått diagnosen i vuxen ålder och försäkringsbolaget (tidigare Skandia, idag moderna försäkringar) har begärt in fullmakt över mina sjukjournaler. Dessa papper skickades in av mig för drygt 2 månader sen men jag har inte hört något än.

Annons:
[Tuulikki]
2017-08-23 19:13
#1

För mig tog det jätte, jättelång tid att få svar. Svaret lydde dessutom att jag inte kommer få något beslut förrän då jag fyllt 25 (alltså 2020).

Det gällde dock Borderline samt bipolär sjukdom. Täcker försäkringar fortfarande ADD/ADHD? Har för mig jag läst att de flesta inte gör det längre🤔

tlover
2017-08-23 19:19
#2

#1 "Täcker försäkringar fortfarande ADD/ADHD? Har för mig jag läst att de flesta inte gör det längre"

Vanligtvis har sånt att göra med när man tecknade och om man tecknade tilläggsförsäkring.

l'm back

DoctaN84
2017-08-23 19:19
#3

Det är villkoren som gällde när jag (mina föräldrar) tecknade försäkringen som gäller - i mitt fall gäller det fortfarande. Jag är några år äldre än dig men inte tillräckligt gammal för att preskriptionstiden ska ha gått ut. Vad är jättelång tid om jag får fråga?

Honestyisdead
2017-08-23 19:32
#4

Man får ju inte pengar från en försäkring bara för att man fått diagnos. Man ska kunna bevisa den förlorade arbetsförmågan och att man hade problemen efter försäkringen tecknades.

Eller så har jag missuppfattat.

[Tuulikki]
2017-08-23 21:42
#5

#3 Mer än 3 månader innan jag fick svar ö.h.t och då fick jag svaret "vi återkommer om 1 år". När det året gått fick jag svaret "vi kan inget besked ge förrän du fyllt 25".

#4 Precis, jag har skickat in läkarutlåtanden samt gett fullmakt ang. min journal. Detta till den på försäkringsbolaget med kunskap runt mina diagnoser (vet ej om det är någon läkare eller så, har för mig det).

Jag har varit helt sjukskriven i snart 3,5 år men får ändå svaret att det är för tidigt för att se om jag kommer ha samma problematik i den utsträckning att jag inte kommer kunna jobba (iaf heltid) och därför få ersättning.
Har man mina diagnoser men lever på som vem som helst tror jag definitivt inte man får någon ersättning. Och lider man inte, så varför skulle man…

Jerkaan
2018-08-21 19:19
#6

Jag har inte förstått ? De verkar bara vissa som kan få ut från Sitt försäkringsbolag

Annons:
Honestyisdead
2018-08-21 19:24
#7

#6 Ja eftersom det finns villkor. Dessa kan skilja sig åt beroende på vilket bolag det gäller.

Upp till toppen
Annons: