Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 1568 ggr
Spikmatta
2017-08-31 21:29

Jobba hemifrån?

Hejsan! 

Jag har en väldigt låg och ojämn energinivå och är även extremt stresskänslig. När jag gick in i väggen för ett par år sedan förvärrades allt. Det var som om min kropp sa: "Nu är det stopp. Nu orkar jag inte mer." När jag kraschade hade jag kämpat konstant ända sedan förskoleåldern, mitt liv hade varit en enda lång uppförsbacke. Jag hade försökt leva upp till såväl samhällets krav som mina krav på mig själv. 

Min låga och ojämna energinivå gör att jag i dagsläget lever ett liv som jag inte trivs med. Jag orkar bara med ett fåtal aktiviteter i veckan och måste vila, vila, vila. Jag känner det som att jag inte lever, utan bara överlever. Jag har varit sjukskriven jättemycket, men har hela tiden tänkt att jag en dag ska få arbetslivet att fungera. Jag försökte nyligen frilansa (hemifrån) på 25 procent, men det slutade med att jag drabbades av en enorm mental trötthet som snabbt blev allt värre. Jag pausade jobbförsöket för en vecka sedan, men lider fortfarande av en sådan hjärntrötthet att jag stundtals känner mig febrig, får svårt att hitta orden et c. 

Min låga och ojämna energinivå försämrades som sagt när jag gick in i väggen för ett par år sedan, och sedan dess har ingenting varit sig likt. Jag har så lite energi att jag blir fullständigt utslagen så fort jag inte håller mig till min "pensionärslunk". Sjukvården har tagit alla tänkbara prover för att utesluta eventuella fysiska orsaker till min mentala trötthet, men jag har tydligen perfekta värden på alla plan. Sjukvården är nu mycket inne på acceptans, och har lite försiktigt börjat prata om hel sjukersättning, men jag känner mig inte redo att ge upp arbetslivet. Mitt mål är fortfarande att en dag kunna jobba halvtid utan att bli sjuk av det. Jag tror att det skulle kunna funka, om jag bara kan hitta ett jobb där jag kan jobba hemifrån och där jag får en fast lön varje månad. Jag känner inte att jag klarar av den psykiska stress som ett frilansliv innebär. Den stressen tar en ENORM energi för mig och jag behöver käka lugnande för att över huvud taget kunna sova. Efter att ha varit långtidssjukskriven i åtskilliga omgångar har jag svag ekonomi och klarar inte en endaste månad utan arbetsinkomst. Jag fixar inte heller allt merarbete, såsom den ständiga jakten på uppdrag. 

Finns det någon som är/har varit i en liknande situation och som lyckats hitta ett jobb som går att utföra hemifrån? Anledningen till att jag behöver kunna jobba hemifrån är att jag vill slippa sjukanmäla mig var och varannan dag p.g.a. att det tar enormt mycket energi för mig att byta miljö…

Annons:
Honestyisdead
2017-08-31 21:48
#1

Det finns ju jobb som chattvärd och telefonvärd. Då är det oftast sex kunderna vill prata om.

Spikmatta
2017-08-31 23:05
#2

Just sex är jag absolut inte bekväm med att prata om, bl.a. eftersom jag själv har stora problem med tillit, intimitet och nära relationer. Jag går i terapi för detta. Däremot skulle jag säkert kunna jobba som chattvärd om ämnet vore ett annat. 🙂Jag får kolla upp vilka alternativ som finns!

Niklas
2017-09-01 08:14
#3

#0: Det låter inte som om du har kommit igenom utbrändheten än. Jag tycker att du ska försöka få hjälp med det först.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

moffsan
2017-09-02 07:18
#4

Spikmatta!

Jag hakar på #3… All stress som dina funderingar skapar fördröjer nog ditt tillfrisknande. Önskar av hela mitt hjärta att du kunde få ett halvår, utan ekonomiska bekymmer, att hitta saker och aktiviteter du mår bra av. För att halvåret därefter forma ditt liv utefter detta. Om ekonomin bärs upp av ersättning eller lön måste få vara oviktigt. Du, din hälsa och att du åter ska få känna lust att leva behöver vara i fokus. Det är utmanande att hitta sin egen modell, men ge inte upp!

Upp till toppen
Annons: