Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1384 ggr
Knaskalas
2017-09-10 22:34

Frågor ang Utredning (ex privat) och Medicin

Hej!
Jag har tusen olika tankar och tänkte att jag kanske kunde få några besvarade här…
Är nästan helt säker på att jag har ADHD/ADD och har tagit tag i att få en utredning gjord.
Jag skulle har gjort en utredning som liten, då både föräldrar, förskola och läkare antydde detta, men ena läkaren avrådde starkt pga något med försäkringar(???).
Problemet är att även om väntetiden är låg så är den över ett år.
Som det är just nu har jag ångest och är deprimerad, av flera olika anledningar, bland annat pga förlorande av förhållande och vänner, bristfällig social kompetens, sjukt impulsbeteende med allt vad det innebär (aggressivitet, "pryl/hobbymani", etc). Hela mitt liv fallerar och mår absolut inte bra… Nej detta är inget som heller kommit över en natt utan haft problem längre men blundat för det. Men nog om det..

Det som oroar mig är att vänta så länge på en utredning. 

Efter att man varit på det inledande mötet, finns det möjlighet att få hjälp med problemen runt omkring under tiden? 
Finns det möjlighet till medicinering innan diagnos? Ex Strattera? Förstår att man inte kan få någon cs utskrivet. Och vill helst inte börja med antidepp..
Hur funkar det om man skulle söka sig till någon privat, kan man söka sig till privata kliniker och få det betalt? I andra landsting? Annars vad kostar det om man måste betala själv? 
Någon som kan tipsa om privat mottagning i kalmar/östergötlands-regionen isf?

Ber om ursäkt för wall of text, och hoppas kunna få svar på om inte alla så kanske de flesta frågor.
Mvh

Annons:
Niklas
2017-09-11 10:58
#1

Runt 20.000 kronor har jag hört att det kan kosta att betala och göra utredning privat. Många av svaren på dina andra frågor beror på hur det fungerar just där du bor. En del har fått medicin i väntan på utredning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Fullfart
2017-11-18 20:06
#2

Kolla med din arbetsgivare, företagshälsovården gör säkert en utredning om din arbetsgivare betalar. Jag hade förmånen att ha en arbetsgivare som fixade en ADHD utredning hos Avonova åt mig. Från beslut om åtgärd och ett ok till Avonova att arbetsgivaren betalade utredningen tog det ca 2 veckor så va det klart. Sen skickade min arbetsgivare mig till WeMind i Gbg för medicinering och KBT. Jag hade turen att ha en arbetsgivare som såg till att jag skulle må bra. Hoppas du hittar en väg att gå för att få fixa en utredning!

Visby100
2017-11-28 23:55
#3

Hej ! Hoppas du fått hjälp vid det här laget men tänkte ändå ge råd om du eller någon annan tittar in. Jag utgår då från att du är över 18 år. Om väntetiden där du bor är lång sök dig till andra regioner. Finns många privata alternativ till Landstinget. F-kassan kan inte neka dig vård om du väljer andra alternativ då de i sin tur inte kan hålla vårdgarantin. Gogla runt så kommer du finna privata aktörer både i Sverige och närliggande EU länder med korta väntetider. Börja med att ringa runt och jämför. Det kan gå till så att du får komma på ett bedömningsamtal och utföra några tester och fylla i skattning skalor. Bedömer läkaren sen utifrån resultatet och samtal med dig att det pekar mot en diagnos adhd/add redan där kan påbörja medicinutprovning i väntan på en större utredning. Om du uppfyller kraven medicinskt och inte har någon missbrukarproblematik i ryggsäcken. Sist jag stämde av kostnaden i sthlm för en privat utredning var vid årsskiftet 2017. Det skulle kosta 80 000:- tid inom 3 månader. Men efter sommaren skulle de höja priset. Med remiss från husläkaren var väntetiden då ca 9 månader 0 kr. Utifrån vad du känner att du orkar just nu råder jag dig att stämma av olika privata alternativ som är fk anslutna. I andra hand att du omgående tar kontakt med din vård central och ber läkaren skriva en remiss som du tar med dig. Sen ställer du dig i kö till flera ADHD utredare. Har man ADHD kan det här vara det största hindret då man kan ha en tendens att skjuta upp saker till imorgon :) Men viktigt att du så fort som möjligt ställer dig i kö. Väl med diagnos har du lättare att få den hjälp just du behöver. Men har du tur hittar du rätt och kan vara utredd och klar redan inom en månad. Ge inte upp. Det är väldigt jobbigt att gå runt med obehandlad diagnos. Det finns så mycket bra hjälp man kan få sen av de som är utbildade på detta. Lycka till nu.

Upp till toppen
Annons: