Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1602 ggr
karloffe
2017-10-17 21:57

Tips på bra privata adhd-utredningar i Malmöområde

Hej, 

Jag är en 40-årig man som först för några år sen la samman pusselbitarna och insåg att jag med väldigt hög trolighet har ADHD / ADD. Koncentationen, kreativiteten, impulsiviteten, bristerna på intiativförmåga, ordningssinne och förmågan att med jämna mellanrum sabba mitt liv med mera, med mera. Allt passar in väldigt bra in. 

Jag kom slutligen iväg till vårdcentralen (tog några år bara det) och fick efter samtal och självskattningstest en remiss till utredning. Men de nekade den på psykiatrin på oklara grunder utan att ens träffa mig.  Jag trodde inte att de kunde det. Kanske är jag på ytan för välordnad.  Och med de långa väntetiderna så kanske det inte spelar så stor roll. 

Så nu sitter jag och kollar efter privata alternativ för undersökning. Mitt liv krackelerar än en gång och denna gången med barn och allt vill jag få verktyg att kunna styra upp mig.  Då adhd-utredningsbranchen verkar ha en del företag som känns rätt oseriösa så undrar jag helt enkelt om någon har nått tips på vilket företag man ska välja och vilket man ska undvika. Tacksam för tips.

Annons:
Niklas
2017-10-17 22:04
#1

Jag tycker du ska skriva en Egenremiss till någon landstingsanknuten klinik. Det låter som en miss att de inte utredde dig. Kanske ett missförstånd.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AOS
2017-10-17 22:27
#2

Jag misstänker att ditt självskattningstest inte visat på ADHD.

Det är mååååånga som har ADHD drag men det är inte samma sak som att ha det.

Och har man ADHD har man inget vidare ordningssinne eller du menade tvärtom?

Jag menar inte att du skall ge upp tanken på att testa dig men du kan ju ha nått annat med som gör att ditt liv krackelerar.

Honestyisdead
2017-10-18 00:41
#3

#2 Eftersom ts fick remiss såg dom ju att svaren ts gett kan vara tecken på diagnos. 

Har man remiss ska man få komma på ett bedömningssamtal. Så i detta fallet gjorde dom fel.

#0 Jag håller med Niklas.

karloffe
2017-10-18 00:48
#4

Jag gjorde minst två olika test och jag rankade högt på dem enligt psykologen. Som ju också skrev remissen. Men han förvarnade också om att det inte var säkert att de skulle ta emot den pga resursbrist ifall jag inte har något ytterligare problem utöver ADHD, socialt eller medicinskt. Det är tex upp emot 20 månaders väntetid i Region Skåne för utredning av barn och ungdomar. Kan iofs förstå ifall de prioriteras. Men det hjälper ju inte mig. Har en vän som också fått kriga för att tillslut komma till utredning och få medicin, Så det är inte så lätt. Tänkte att det var underförstått men: Oordning och väldigt dålig koncentrationsförmåga. Jag hade kunnat skriva mycket längre om bruset i skallen och hyperfokus och allt annat men det var liksom inte riktigt poängen med inlägget. ;) Jag kontaktade en landstingsansluten klinik men de hade också fullt. Tog inte emot några nya egenremisser förän i vår. Vilket får mig att återgå till frågan om privata kliniker. Jag har varit i kontakt med ett par. På någon kunde det kosta 40 000 och de kändes seriösa men så mycket pengar har jag inte riktigt. Andra ligger runt 10-15 tusen och kan ge en diagnos på några veckor. Men jag tvekar där. Känns inte helt seriöst.

karloffe
2017-10-18 00:53
#5

Hera och Niklas. Jag håller med det är konstigt att de kan göra så. Jag fick inte heller remissen eller remiss-svaret hemskickat utan fick beskedet av psykologen när jag beställt en ny tid när jag började undra. Jag ska maila och pressa dem på en förklaring.

Niklas
2017-10-18 10:39
#6

#4: Ett alternativ till en lokal klinik kan vara att du åker till exempelvis Stockholm. Ola Lundins klinik gör den typen av utredningar. Det kostar lite för resa också men det kanske kan vara värt det. Vid något tillfälle hörde jag en ungefärlig prisuppgift på 20.000 kronor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
karloffe
2017-10-18 10:56
#7

Tack Niklas ska kolla upp det!

Richardd
2017-10-19 05:13
#8

Gå in till öppen psyk och kräv en utredning och du bannemej inte tänker gå förens du får hjälp. Är dom så säkra att det inte är ADHD så då ska du väl åtminstone få det förklarat för dig varför så ni åtminstone kan ha en dialog. För tydligen kan det vara lurigt att diagnosers vuxna. Vissa saker kan utspela sig annorlunda och därav luras de som utreder. Det är ju en helhet som ska bedömas och inte ett bara några få frågor. ADHD borde fan ta mer seriöst av samhället och jag är på riktigt förbannad.

karloffe
2017-10-19 13:26
#9

Ja det känns fördjävligt. Jag har dragits med problemen hela livet men självinsikten om var det kan vara har jag inte haft. Bra familj men vi pratade aldrig om sånt. Kunskapen på 80-talet var inte jättestor. Ungarna som var utåtagerande fick kanske hjälp men jag är mer åt addhållet. Så krånglar man sig genom livet. Går på en massa nitar men lyckas ändå hitta sätt att funka iaf hjälpligt. Men livet kraschar med jämna melllanrum och det har alltid varit en kamp. Ibland ger man upp. Man får tillslut barn och familj . Det är underbart såklart. Det ger ramar men också mer press. Man blir tröttare och tröttare. Kan inte längre göra allt på volley och skita i grejer. Man försöker och känner sig mer och mer misslyckad. Det tär på förhållandet och jobbet sköter man inte heller. Det är i det läget man efter årtionden av att skjuta på det och jättestora spärrar mot att söka hjälp, gör det. Då får man i ansiktet att det inte finns "psykologisk komorbiditet" och att jag lyckats för bra med att ordna livet ändå. Fan att kämpa för att få vård är ju kanske det jag är sämst på. Det skälet till att inte ta emot min remiss fick jag för kanske ett år sen. Nu håller min sambo på att lämna mig. Det är inte lätt att se en framtid med någon som inte gillar sig själv. inte kan se framåt och och alltid har ångest över de minsta smågrejjerna. Nu kan ni kanske få er psykologiska komorbiditet. Jag mår iaf skit. Men det är försent,

Richardd
2017-10-19 14:41
#10

Stå på dig, ge dig inte, bli förbannad, skrik. Det är deras fel att dom inte ser dig, så Du får se till att bli sedd. Skitsamma hur det går till. Det finns hjälp.

Denna kommentar har tagits bort.
Greta G
2017-10-24 14:55
#12

Så sjukt dåligt av vården. Jag kom in på en utredning av en slump, hade möte med min terapeut och hade möte med en psykiatriker också och han föreslog ADHD och så blev jag ställd i kö. Dock avbröts utredningen när jag flyttade ifrån Blekinge län och så fick jag vänta i 2 års tid på utredning i Östergötland men nu har jag fått min diagnos i alla fall och är i väntan på medicin. Ge inte upp, tro på dig själv, du är värd det. Hellre hjälp om 20 månader än aldrig. Eller hur?

Renfield74
2017-10-29 21:48
#13

Npu-teamet i Helsingborg är väldigt bra. Jag sökte dit genom en Egenremiss och behövde inte vänta särskilt länge innan jag blev utredd. Kliniken var visserligen ganska nyöppnad då så väntetiderna är nog lite längre nu, men förmodligen inte längre än någon månad. De har samma avgifter som landstinget, och frikort gäller med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: