Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5385 ggr
timmelin
2011-01-21 14:48

teamarbete.

Hej vill också kolla om er öppenvård på er vårdcentral jobbar på liknande sätt.

Min jobbar som ett team med sjukgymnast ( stressreducerande tekniker), arbetsterapeut ( organsisation mm) och psykolog.

Dom jobbar tillsammans bara för att mina resor inte ska bli så många till dom och att dom kan hjälpa mig med det jag behöver just då.

Och att min diagnos inte blir ett handikapp.

Annons:
coffee-girl
2011-01-21 15:17
#1

Nej, det gör de inte. Jag får fara runt på alla möjliga håll. Dvs. jag har sedan diagnosen fått ett samtal med läkaren där han frågade ut mig om droger o alkohol, och mätte och vägde mig, ett besök på labb (på en annan vårdcentral) en vecka senare, för provtagning och drogscreening. Och ett besök hos sköterskan (på det första stället)  efter ytterligare en vecka, som också mätte och vägde mig, och ställde samma frågor om droger som jag tidigare svarat på.

Jag hoppas de kommer fram till nåt, så att jag får veta om jag ska äta medicin eller jag ska klara mig utan hjälp (medicin var den enda hjälp jag kunde påräkna).

timmelin
2011-01-21 15:41
#2

O vad jobbigt för dig. Kan du inte förslå att du vill ha ett team runt omkring dig. Skulle du inte tycka att det vore betydligt bättre.

Zaphix
2011-01-21 16:02
#3

Jag har ett npf-team i mitt landsting. De har läkare, sköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster, psykologer, terapeuter och sånt. Allt på samma mottagning.

Helt perfekt alltså.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
2011-01-21 16:51
#4

ja precis. är jätteskönt. I och för sig har jag två kontakter. en på öppen psyk när det gäller medicinering och sådant allt det andra på vc.

timmelin
2011-01-21 16:51
#5

ja precis. är jätteskönt. I och för sig har jag två kontakter. en på öppen psyk när det gäller medicinering och sådant allt det andra på vc.

coffee-girl
2011-01-22 13:55
#6

#2 Jo det är klart jag skulle tycka det var bättre! Men det finns inte, och dessutom har man redan sagt att man inte erbjuder annat än medicin. Det känns som om jag ska vara tacksam om  jag öht får ens den hjälpen. Rynkar på näsan

Nu låter jag avundsjuk, men jag är såklart jätteglad för att det finns dem av er som får stöd ni är nöjda med!

Annons:
timmelin
2011-01-25 11:54
#7

Bor du på en pytteliten ort coffe-girl?

Faktiskt tycker jag inte att du ska ge dig här utan istället tala om hur dom jobbar i andra landsting och att det skulle hjälpa dig enormt.

Kan du inte göra det? Glad

coffee-girl
2011-01-25 16:03
#8

#7 Jag bor i Nässjö. och det är litet nog för att det bara ska finnas en psykmottagning med en allsmäktig läkare. Söker jag vård på andra orter blir jag direkt hänvisad till mitt eget sjukhus…

För resten har jag inte varit där alls på länge. Efter diagnosen var jag i november vid tre tillfällen hos först läkaren som sa att jag kanske skulle få medicin. Så frågade han om droger och vägde och mätte mig och jag skulle kallas igen. En vecka senare var det provtagning (drogtest, EKG och blodprov) på en annan vårdcentral. Och efter ytterligare en vecka kallades jag till en sköterska, denna gång på psyk., som ställde samma drogfrågor som läkaren hade ställt. Och vägde mig en gång till… Sen har inget hänt.

Kämpa på? Jo, givetvis borde jag det. Men just nu tryter lusten, jag orkar inte bry mig om huruvida jag får medicinen eller ej. Och medicin är enligt läkaren det enda de överväger.

Kanske jag orkar ta mig i kragen och begära ett besök senare, så att jag iallafall får nån centralstimulantia. Fast med mitt sätt att hantera mat är jag lite skraj för att tappa aptiten, som ju är en ganska vanlig biverkning.

timmelin
2011-01-25 17:00
#9

Nämen va bra att du bor i Nässjö. Vilken tur att jag frågade dig.

Själv bor jag i jönköping och går på lokstallarna, nu vet jag att lokstallarna finns i nässjö också.

Förhoppningsvis valde du dom när du gjorde ditt vårdval, ta kontakt med arbetsterapeut pia börjesson där. Det är hon som har hjälpt mig enormt.

Då kan jag lova dig att du kan få samma hjälp som jag, annars får du väl åka med bil eller tåg till jönköping.

Gu va lycklig jag blev, nu får du också den hjälpen.

coffee-girl
2011-01-25 17:25
#10

Ja, på sätt o vis finns det i Nässjö. Fast det heter inte Lokstallarna, men det är Bräcke Diakoni som äger den vårdcentralen.Och jag valde dem.

Kanske det ordnar sig ändå, då…?

HannaM
2011-01-25 17:44
#11

Nope här är det en sak här och en sak där och ingen kan något som inte berör just dom.. jag får agera sändebud mellan dom också.

timmelin
2011-01-26 15:24
#12

Ja ring till bräcke, dom hjälper dig. Du berättar att du har en väninna i jönköping. Kan ju ljuga, men vi är ju iallfall nätvänner.

Och då säger du till dom att du vill ha ett teamarbete med psykolog, sjukgymnast och arbetsterapeut.

Har du träffat pia?

coffee-girl
2011-01-26 15:38
#13

#12 Nej jag har inte träffat Pia… Den enda jag har träffat är en labb.-syrra (som jag var bekant med sen tidigare), när hon hade fått en remiss från psyk om EKG, leverstatus och urinprov. Allt måste enligt psyk gå via remiss från dem. Lurade psykläkaren mig när han sa att de bestämmer var (och om) de vill skicka remisser, och för vad?

Annons:
timmelin
2011-01-26 16:01
#14

Ja hon måste ha lurat dig, jag tog själv kontakt med bräcke, sa mina problem och då fick jag ett team

herregud, nu blir jag irriterad på psyk ssk. var det i nässjö?

Ring till bräcke.

timmelin
2011-01-26 16:02
#15

eller ring mig, jag kan förmedla kontakten.

coffee-girl
2011-01-26 16:19
#16

Det var ingen psyk ssk. Det var läkaren som sa det. Han sa fler dumma saker, t.ex. att jag det är dumt att läsa om ADHD-medicin på internet, för då ville jag nog inte ha medicinen…

timmelin
2011-01-26 16:29
#17

Han verkar inte särskilt proffsig, var det en läkare eller psykiatriker?

herregud, vad kommer alla dumma människor på fel plats ifrån. Glad

coffee-girl
2011-01-26 18:34
#18

Mjo, han är psykiater. Men jag har bara träffat stolpskott till psykiatriker, var jag än har varit. Så har det varit ända sen BUP…Obestämd

timmelin
2011-01-26 18:55
#19

o men det finns bra människor också, kä'mpa.

nu ger jag dig en mental spark i baken Tungan ute, ring imorgon och prata med bräcke och beställ tid.

Ge dig inte.

kram

Upp till toppen
Annons: