Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 6423 ggr
Zaphix
1/14/11, 1:35 AM

Kan inte sluta fokusera..

Har väl ett lyxproblem antar jag, men likväl problem.

Nu när jag äntligen lyckats få in rätt dos med Concerta och Ritalin så kan jag koncentrera mig, för mycket..

Jag kan inte sluta!

Den här veckan har jag suttit 10-12 timmar varje dag nästan konstant med webdesign och bildredigering, visst är jag ruskigt produktiv, men det vållar endel problem.

Jag glömmer allt annat, jag kommer inte ihåg att äta förrän magkatarren smärtsamt påminner mig om det. Gått ned nästan 2 kg på en vecka, och då har jag ändå mestadels suttit still vid datorn.. Iofs är jag väl inte den smalaste personen som finns, men jag blir om detta fortsätter.
Jag blir inte hungrig i och med medicinerna, tar bort hungern helt.

Jag sitter vid datorn hela nätterna, tiden bara går utan att jag märker det. Känns som en kort stund, men tittar jag på klockan har det gått två timmar.

Som "tur" är så äter jag lergigan som ångestdämande och sömnmedicin på kvällen, som bieffekt ger den att jag får kass närsyn. Kan inte läsa ens på dagtid och har fått förstora upp texten på datorn, tur jag har stor skärm.
Har glasögon i vanliga fall för översynthet, men de hjälper föga, blir total dimma.
Det gör att jag måste gå och lägga mig iaf, för jag ser inget..

Lyckas slita mig från datorn för att ta mig iväg till hästen iaf, men även där märks min hyperfokusering. Går alldeles för mycket in i att få till något vi tränar på, fokuserar för mycket på detaljer. Fungerar inte så bra att vara detaljfokuserad med en häst som min, måste nöja mig med "okej" just nu. Han agerar ångvält annars.

Så hur i hela friden lyckas man leva i omvärlden när man kan fokusera på något?

Hur undviker man att glömma bort allt annat och bara tänka på en sak när man är i behov av att inte göra det?

Hur kommer man ihåg att äta?

Lyxproblem antar jag, utan medicin så har jag visst dålig koncentrationsförmåga till och med för att ha ADHD, så detta är väl egentligen bra.
Men är så ovan att kunna koncentrera mig, så jag vet inte hur man gör för att bryta. Har aldrig behövt tänka på att behöva bryta aktiviteter förut, det har liksom skett av sig själv efter två sekunder.

Kanske nån med AS som har tips, ni med allt ert fokus på era specialintressen kanske vet hur det är?

Hur gör ni isf?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Knaprig
1/14/11, 9:39 AM
#1

jag skrev värsta långa grejen nyss om massa tankar osv om det här men sen kom jag på att det blev nog onödigt och långt osv så… nu har ju jag inte AS eller ADHD (än? utredning idag..) men har liknande problem ibland.

För att hålla mig till frågan och inte sväva ut (började igen :p) så kommer här en liten tanke eller ett tips typ..

Jag brukar försöka att inte börja med sådant som jag fastnar i om jag inte har tid egentligen, och om jag gör nåt sånt ändå så brukar jag ställa larm på klockan så jag minns göra saker jag ska, som att äta osv. Inte så bra tips kanske (funkar inte super för mig heller) men en liten grej i väntan på nåt bättre kanske :)

Och då gäller det ju att typ faktiskt göra dom där grejerna också typ om larmet säger "ÄT" så måste man göra det inte "ska bara fixa det här" för jag har märkt det finns så många grejer som inte har "bra avslut".

Alltså om man tänker sig en bok så har den ju kapitel osv som man skulle kunna tänka sig passar bra som ställen att avsluta på, men tycker många saker är som en bok utan sådana kapitel så vore som att man nästan skulle va tvungen läsa klart om man börjat.

När man väl börjat med nåt vill man göra det klart, även om det är flera timmars jobb och man faktiskt skulle kunna ta paus ibland :)

Lycka till iaf

Zaphix
1/14/11, 12:46 PM
#2

Tack för tipsen!

Det är lite sådär att jag inte riktigt kan sluta för att "Jag ska bara.." "Strax..". Igår var jag stressad på morgonen, skyndade mig ut med hunden för att hinna till bussen, men när jag kom hem med honom så såg jag att jag ju hade fem minuter till övers..

Då satte jag igång med att fortsätta redigera en bild, jag missade den bussen..

Så att inte börja med nåt när man har väldigt kort om tid är smart. :)

Sätta larm tipsade faktiskt psykologen som gjorde mitt senaste IVA-test om när jag berättade om problemet, så det ska jag nog testa,

Just nu sitter jag och tvingar mig själv att inte börja med php'n, för jag måste äta och sedan till hästapållen.

Problemet är till stor del att det är så otroligt roligt att sitta och tokfokusera på nåt, jag känner sig ständgt i ett flow.

Men igår när jag skulle sova kom jag och tänka på en sak, jag kanske har för hög dos medicin?

Kan inte vara helt normalt att kunna fokusera såhär?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
1/14/11, 12:53 PM
#3

Har bara skumläst ytterst snabbt och slarvigt. Men, har man kombinerad ADHD + AS så kan det ofta hända att ASproblematiken blir starkare om man medicinerar ADHD:n, så har du AS eller drag, så har du nog svaret där Glad

(nu ska jag läsa ordentligt..)

[Tassy]
1/14/11, 12:58 PM
#4

Så, nu har jag läst.

Hur jag lyckas? -Det gör jag inte. Det var därför jag började misstänka AS Flört Jag använder schema och larmklocka så långt det går, men ibland rasar jag igenom, hör inte larmet, känner ingen hunger, skärmar av mig och försvinner in i min glaskupa med mitt intresse.

Sambon är inte heller till någon hjälp, han är nämligen snäppet värre.

Zaphix
1/14/11, 1:22 PM
#5

Fast jag tror inte på att jag har AS, kanske drag av det, men jag tror inte att det beror på det. Jag tror snarare att det beror på att jag aldrig behövt lära mig det normala människor behövt lära sig, att sluta fokusera på något och inte bli för inne i det.

Normala människor har ju fått lära sig det sedan barnsben, men jag har aldrig någonsin behövt det. Så då är det egentligen självklart att jag får problem med det nu. :)

Så även om jag av andra orsaker misstänker AS-drag, så skulle jag inte vilja koppla denna problematik dit, tror snarare det är en helt naturlig följd av adhd-medicinering. Skillnaden är så stor jä'mfört med innan.

Schema kan jag inte hålla.. Glömsk också. :)

Men larmklocka ska jag nog testa i eftermiddag när jag sätter mig vid datorn igen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
1/14/11, 1:31 PM
#6

Du menar att det har blivit "nyhetens behag" som tippat över styr? Glad

Så kan det ju mycket väl vara, jag hade nog gjort likadant.

Försök sätta larm för att sköta det viktigaste som mat och sömn + mediciner, så kan du muppa resten av tiden. Det borde avta efter ett tag om det inte är AS Glad

Annons:
Knaprig
1/14/11, 6:11 PM
#7

och på tal om "jag ska bara.." idag när jag skulle till bussen så glömde jag raka mig osv, som jag planerat… däremot hann jag med att spela gitarr tydligen :p

havsvingen
1/14/11, 8:23 PM
#8

Tassy! har du både AS och ADHD och äter Concerta?

Skiljer det sig beroende på vilken dos man tar ifall  att

man snöar in mer med concertan  om man har AS också.

Eftersom jag bara så  trög på morgonen och krånglar

när jag ska iväg men rätt alert på dan. så undrar man om det är bra att

bara ta medicin på morgonen kanske? vet inte hur

det blir…men intressant diskussion och bra text Zaphix.

[Tassy]
1/14/11, 8:31 PM
#9

Nopp, varken ADHD eller concertamedicinering i nuläget. Har bara läst på aspergerforum och deras erfarenheter där.

Zaphix
1/14/11, 9:32 PM
#10

#6: Njaa.. Skulle inte vilja uttrycka det som "nyhetens behag som tippat över styr", men visst kan det vara så. Men jag tror snarare det är brist på vana, jag vill ju äta och sköta resten av livet, men råkar fastna och tiden går utan att jag ens tänker på det. Så brist på vana ihop med brist på taktiker som vanliga människor har.

Men jag har alltid blivit väldigt fokuserad på en sak i perioder, nyss läste jag en massa hästböcker hela tiden, innan det en massa taoistisk litteratur. Men har ju aldrig kunnat göra det så länge, utan nån sida i taget och sedan göra nåt annat medan jag funderade över det jag läst. Men nu tar jag inte tid för reflektion, eftersom jag kan sitta still och göra en sak i evigheter.

Har senaste tiden blivit stel i kroppen efter att ha suttit vid datorn, har jag aldrig blivit förut eftersom jag inte suttitt still så länge att jag hunnit blivit lite stel.

Fast idag löste jag middagen med att innan jag satt mig ned och började med nåt när jag kom hem så lagade jag mat och åt. Då hann jag inte bli fast.
Överlistade mig själv. ;)

#7: Mystiskt det där, hur man kan hinna med roliga saker men missa de viktiga. ;)

#8: Ritalin på morgonen kanske, håller i sig i drygt tre timmar för mig. Äter 108 mg Concerta på morgonen, och sedan ett par Ritalin på em och kvällen. Men äter man Ritalin på morgonen så får du ju effekten under dom timmarna när du behöver det mest. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Spacegirl31
1/14/11, 9:49 PM
#11

Att komma ihåg att äta, du kanske kan prova att ställa mobilen eller någon annan klocka på ringning en viss tid, ocså vet du att då är det dags att äta.

För att korta ner datortiden vet jag en del som har en äggklocka som dom sätter på ringning, man kan ju även där använda mobilen eller en annan klocka…om inte annat för att komma upp och röra på sig så att du slipper bli stel

* ~* Ha en bra dag *~*

Upp till toppen
Annons: