Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4739 ggr
timmelin
2011-01-11 12:35

Få intresset att bli kvar

Hej. Nu är jag ute efter ett råd ifrån er.

Jag speedar ju fram genom livet allt som oftast. Oftast positivt men ibland så kan det bara bli såå mycket.

Har en fråga om intressen. Hur kan man få ett intresse att stanna kvar, jag har växlat totalt genom åren. Herregud hur många sporter jag testat på, stickat, scraapbooking, feng shui, meditiation mm

och vissa av dom här intresserna vill jag behålla. Men i mitt livshjul så växlas det totalt.

Någon som känner igen sig och kanske någon som har hittat strategier för att bli mer bestämd tex. jag vill träna men gör det jättemycket typ i tre veckor och sedan tappar jag intresset och jag behöver träna. jag skulle behöva sticka färdigt mina tröjor mm.

Annons:
HannaM
2011-01-11 15:01
#1

Nej, inga tips. Jag flackar hit och dit mellan virkning, stickning, bakning, fotografering… pussel..

timmelin
2011-01-11 15:03
#2

haha, en till som jag

SkrattandeSkrattandeKyssKyss

Zaphix
2011-01-11 21:09
#3

Det med Träning är mångas problem att de går ut för hårt i början och sedan dalar det ut.

Jämför lite med gym, många köper årsmedlemsskap i januari (nyårslöfte att börja träna, eller komma igång efter jul), de tränar ett par veckor, kanske till och med ett par månader, men sedan försvinner intresset för det.

De tränar i början en massa dagar i veckan, de går ut för hårt, sedan blir de trött i kroppen och då blir det lite "jamen, jag skippar att träna idag.." och fler och fler dagar så.

Bättre att i början bestömma att på måndagar klockan 19.00 ska jag träna, varken mer eller mindre. Efter hand lägga på dagar allt eftersom man har tid och orkar med.

Jag har mitt stora intresse, hästar, det håller i sig åtminstone i 20 år till om hästen håller sig frisk.. :)

Innan var det Kung Fu i sex-sju år, höll i sig för att jag hade så mycket kompisar där och var engagerad i att hålla träningar och sånt. Blev dock endel konflikter som gjorde att jag inte orkade gå dit längre.

Men andra intressen ändrar sig, ibland programmerar jag mycket, andra perioder stickar jag (aldrig stickat färdigt nåt dock. I syslöjden när jag givk i skolan skulle vi sticka en orm, min blev en liten mus..), andra perioder läser jag mycket.. Det går i perioder, jag hittar nåt annat intressant sedan.

Det jag känner är väl att det gör väl inget om man byter intressen, man ska ju hålla på med det man tycker är roligt och ändrar sig aktiviteten man tycker är rolig för stunden ska man hålla på med den.

Nu när jag tänker mer på det så ändrar sig hästintresset också, i perioder kör jag mycket, andra perioder vill jag bara rida, idag red jag för första gången på över två veckor eftersom jag bara velat markträna.. Det ändrar sig, men stommen är densamme, hästen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sighni
2011-01-11 21:23
#4

Gör det något om man byter hobby om det inte rör sig om djur förstås?

HannaM
2011-01-11 21:55
#5

#4 Jo det är lite tråkigt med hela lägenheten full med halvfärdiga saker. Sen, om man håller fast vid något kan man ju också investera lite i det, göra et på riktigt.

sighni
2011-01-11 22:04
#6

#5 Jo det förstås. Jag tänkte att en hobby ska ju vara något man vill göra som är avkopplande. Om det inte intresserar längre och man måste tvinga sig att göra det, är det så bra hobby då? Om man provar många saker kanske man till slut hitta hobbyn med stort H? Det går naturligtvis inte att slänga ut en massa pengar om man tröttnat dagen efter. Blir det så efter ett tag att man blir intresserad igen av det man gjorde för länge sedan och gör klart vad det var man höll på med?  Ev. kan man ta sig själv i kragen och få klart det man höll på med och lämna den aktiviteten sedan. Skulle det funka?

Annons:
LenaR
2011-01-11 22:10
#7

För min del måste det finnas utveckling av något slag för att intresset ska hålla i sig. Att man lär sig något t.ex, eller hittar på nya saker själv. All förändring är av godo! Och alla nyheter är bra.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Knaprig
2011-01-12 16:44
#8

jag har då inga tips, jag brukar starta upp saker sen lämnas det, ibland börjar jag om helt (för inte så kul börja på nåt halvfärdigt tycker jag) så då kommer jag ungefär lika långt igen. Nästan aldrig nåt som blir klart.

timmelin
2011-01-12 17:14
#9

O fick faktiskt tips av er här så jag återkommer hur det går.

Vi som har hamnat i halvfärdighetens dilemma kanske ska skapa en tråd då vi kan få beröm och berätta att tex nu har jag fixat klart detta.

Är ni med på detta tjejer och killar? Glad

Tex. nu fixade jag klart den där koftan som legat så länge i garderoben och den blev fin, nu har jag tränat i tre månader, nu har jag verkligen orkat med hela dressyrprogrammet utan att tröttna.

LenaR
2011-01-12 19:35
#10

Jag skulle behöva sånt stöd! Det händer alltför ofta att jag tappar intresset halvvägs. Rynkar på näsan


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

timmelin
2011-01-12 19:39
#11

jag med. om ingen annan är med lena så stöder vi varandra. vi startar en sådan tråd.

LenaR
2011-01-12 20:06
#12

#11 Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: