Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7047 ggr
addadhd
12/21/10, 2:40 PM

ADHD - ADD olika åtgärder?

Är det så att Strattera används först i utrednings stadiet och sedan om man får en diagnos ADHD eller ADD så fortsätter man med Concerta, Ritalin, Metamina eller är det någon skillnad i valet av medicin ifall diagnosen man får är mer av ADD karaktär än ADHD?Obestämd

Annons:
[aspie]
12/21/10, 4:49 PM
#1

Nej, jag fick börja testa med Concerta sen Ritalin. Skulle testa Strattera sist jag pratade med läkaren men det är alldeles för många jobbiga biverkningar för att jag ska våga mig på att prova den. Tror inte jag blir erbjuden att testa Metamina heller tyvärr men vet att en del får det. Jag har ADHD men de var inte riktigt säkra på om de skulle ge mig diagnosen ADHD eller ADD

addadhd
12/21/10, 5:20 PM
#2

Hm ok, men fick du prova Concerta innan du hade gjort klart utredningen? Varför vill dom att du ska prova Strattera nu?

Zaphix
12/21/10, 9:03 PM
#3

Jag fick välja om jag ville prova Ritalin eller Concerta, valde Concerta då det är längre verkningstid på det. Lättast så.
Var rätt rejält nere i en depression när min diagnos sattes, så innan concertan sattes in så fick jag hjälp att ta mig upp ur depressionen. Centralstimulerande kan visst göra det värre så vettigare att sätta in concertan när jag mådde lite bättre.

Nu 1,5 år efter diagnosen så håller vi fortfarande på att hitta fram rätt dos för mig med hjälp av IVA-test. Äter både Ritalin och Concerta, rätt höga doser i jämfört med andra verkar det som.

Tror att centraslstimulerande sätts in vid både ADHD och ADD då det hjälper på olika sätt. Det höjer ju vakenhetsnivån, vilket gör att vi med ADHD kan lugna ned oss och slippa vara hyper för att hålla oss vakna. Vi slipper vara stirriga och kan koncentrera oss. ADD'are som jag förstår det är rätt off, så de behöver istället centralstimulerande för att bli mer aktiva och orka koncentrera sig.

För mig, har ADHD, har det inte ens varit prat om Strattera. Men det kanske skulle bli diskussioner om det ifall de centralstimulerande medicinerna inte hjälpte, vilket de gör.
Strattera har jag fått för mig ges mest till barn, men kan ha snurrat till dig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
12/21/10, 10:57 PM
#4

jag har helt klart uppfattat det som om överhängande personer som blivit uredda för ADHD / ADD får börja med Concerta eller ritalina.

och att man får börja medicinera efter utrdeningen.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[aspie]
12/22/10, 11:17 AM
#5

#2 Nej, jag fick under inga omständigheter testa Concerta eller Ritalin innan utredningen var gjord

Upp till toppen
Annons: