Annons:
Etikettverklighetsberättelser
Läst 5138 ggr
Busangardens
2010-12-15 14:36

Utförsäkrad. Tvingas arbeta.

Försäkringskassan kastar ut mig i arbete så just nu är julen total förstörd. Från 1 januari lägger dem mig på aktivitetsersättning som för mig ligger på 5,500kr/mån.

Så jag har inget val än att återgå till arbetet i Januari även om jag inte är frisk och för att klara av att leva måste jag upp i heltid direkt eller samma gamla vanliga 75%.

Detta kommer bli min död eftersom jag kommer jobba medan jag är sjuk men det finns ingen återvändo. 

Här är jag nu totalt nedbruten och gråtfärdig. Min man är orolig för han vet vad som kommer hända när jag väl börjar jobba eftersom jag inte är frisk nog till att återgå.

Sorgset nog så fungerar Sverige så här.

Annons:
Perceptionjavisst
2010-12-15 14:37
#1

Vågar man skylla på moderaterna. Mina föräldrar gör det. Kanske jag med.

Perceptionjavisst
2010-12-15 14:37
#2

Förstår att du är helt förstörd! :(

Busangardens
2010-12-15 14:41
#3

#1 Jag törs skylla på dem. 

Vet inte hur jag ska orka med jobbet men jag får be min kontaktperson prata med en läkare så jag kan börja medicinering igen även om jag är känslig mot mediciner och alltid får någon biverkning. Jag har inget val.

Perceptionjavisst
2010-12-15 14:46
#4

Det känns mer rätt att rösta rött även om jag inte är särskilt insatt. Vad arbetar du med?

Busangardens
2010-12-15 14:46
#5

#4 Lokalvård

Perceptionjavisst
2010-12-15 14:51
#6

Hur funkar det om du bryter ihop och inte kan sköta ditt arbete, vilket du tror blir fallet. Varför behöver du upp i heltid när du haft 75 procent innan? Heltid är helt sinnessjukt jobbigt. Hur orkar folk. Försörjningsstöd kan du inte få eftersom du har en man med inkomst?

Annons:
Perceptionjavisst
2010-12-15 14:52
#7

Vad innebär aktivitetsersättning?

Perceptionjavisst
2010-12-15 14:54
#8

Långt ifrån alla känner till sina rättigheter. På attentions hemsida kan du läsa om dina rättigheter som funktionshindrad. Är du redan insatt?

Busangardens
2010-12-15 14:57
#9

#6 Bryter jag ihop som jag gjorde sist i arbetet så skiter försäkringskassan i det utan det blir bara att pumpa mig med mediciner och sen ut i arbete igen. Heltid ger högre lön och visst kan jag ta 75% också men även det är tungt för mig och lägr kan jag inte ta om ekonomin ska gå runt. Försörjningsstöd får jag inget pga att min man har arbete.

#7 Aktivitetsersättning

Perceptionjavisst
2010-12-15 15:00
#10

Jag skulle inte klara mer än 75 procent. Därför lever jag efter de pengar som min lön ger. Det finns många sätt att leva billigare om 75 procent fungerar bättre.

Busangardens
2010-12-15 15:01
#11

#10 Vi lever redan så billigt vi kan.

Perceptionjavisst
2010-12-15 15:06
#12

Har ni barn? Jag har inga barn.

Perceptionjavisst
2010-12-15 15:08
#13

Andra som är sjukskrivna på grund av sin funktionsnedsättning, varför får de fortsätta vara sjukskrivna?

Annons:
Busangardens
2010-12-15 15:09
#14

#12 nej vi har inga barn.
#13 Inte vet jag, fråga Reinfeldt.

Perceptionjavisst
2010-12-15 15:12
#15

Har inte hans mailaddress : )
Tänkte mer på att du kunde fråga andra här inne som är sjukskrivna? Antar att det är försäkringskassans läkare som säger nej? Inte din egen.

Busangardens
2010-12-15 15:14
#16

#15 Det är ju det. min läkare och min kontaktperson säger att jag inte kan återgå till arbete, de har skickat in alla papper FK behöver för det men de vill inte lyssna på dem råden utan skickar ut mig ändå.

Perceptionjavisst
2010-12-15 15:15
#17

Jag skulle aldrig ge mig. Skulle kolla upp liknande fall och jämföra med din situation som säkert ser likadan ut. Lova att inte ge dig?

Busangardens
2010-12-15 15:18
#18

#17 Jag har slagits för vind och våg i 1 år med FK och alla myndigheter. Jag orkar inte längre. Jag orkar inte bry mig. Som jag sa till min man "Nu pratar jag med min kontaktperson och säger att jag återgår till arbetet". Jag orkar inte hålla på längre. Blir mitt jobb min död, so what who cares.

Mymlan
2010-12-15 18:08
#19

Ja, med dessa i makten i regeringen lär det ju inte bli bättre, de är bara till för friska och de med tjocka feta plånböcker..

Även de som är både blind, rullstolsbunden och går på dialys 20 tim/vecka utförsäkras och måste ut i arbetslivet.. Stod om denna man i aftonbladet förra veckan.

Välkommen till Nya Sverige.. Vi får börja bygga upp Fattigstugorna igen så vi fattighjon har någonstans att ta vägen..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

timmelin
2010-12-15 18:21
#20

herregud, är ju själv ute och hänge i luften. fast arbete inom socialtjänsten i kommunen men hänger i luften då jag inte kan återgå till min arbetsplats, är sedan känslig för rök inomhus och problem med ryggen.

men här är det många som tror fel, att vara ute i arbetsplats kan ju vara nyttigt. är ju inte bra att bara gå hemma.

men då ska man ju inte tillbaks till den arbetsplats där man mådde dåligt.

kämpa och berätta om dina problem, säg åt dom att fixa ett nätverksmöte. samverkansmöte

med företagshälsovård, egen läkare, arbetsterapeut, chef mm mm

är faktiskt inte fel att jobba,men man måste trivas där man är.

Annons:
Busangardens
2010-12-15 18:39
#21

#20 Jag trivs där jag är. Det är inte det som är problemet utan problemet är mina NPF och min sjukdom samt mitt självskadebeteende och mina självmordsförsök.

timmelin
2010-12-15 18:42
#22

o stackare. men mår du bättre av att vara hemma?

låter kanske kritisk. Dessutom trivs du på din arbetsplats för att den ger dig trygghet, eller är det sociala riktigt bra.

skulle det kunna finnas någon bättre lösning

tror inte på det där att gå hemma, men inte heller att vara någonstans där man inte trivs.

Zaphix
2010-12-15 18:43
#23

Jag har aktivitetsersättning+bostadsbidrag och får ut drygt 8,1k i månaden. Klarar min bra på det och lever inte så billigt jag kan direkt.

Är väl meningen att man ska kunna leva på aktivitetsersättning?

Vad har du haft innan för ersättning?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Busangardens
2010-12-15 18:48
#24

#22 Ja och nej. Ibland känner jag mig rastlös. Men mitt största problem är att skiljas från djuren något jag har problem att göra i bara några minuter, hunden framförallt. Det kan gå några minuter och jag börjar grina för att jag saknar honom. Låter töntigt eller hur men det är sanningen.

Sen finns det ju saker i jobbet jag inte klarar som tex stressen, schemat, tidiga mornar, slitet, komma ihåg saker, styra den personal som hjälper mig (var arbetsledare tidigare) osv.

Busangardens
2010-12-15 18:48
#25

#23 Innan hade jag sjukpenning.

Busangardens
2010-12-15 21:16
#26

Nu är jag glad igen. Allt har löst sig. Skrattande
Jag dansar av glädje.Skrattande

Zaphix
2010-12-15 21:55
#27

Hur har det löst sig?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Busangardens
2010-12-15 22:11
#28

#27 Fick räkna på ekonomin lite, gjort det hela kvällen, och allt går ihop även om det blir knapert. Tajt budget, man har väll varit där förr. Ska också försöka prata med min kontaktperson om jag kan jobba 50% och vara sjukskriven resten, man får ju aktivitetsersättning för resterande % också.

Zaphix
2010-12-15 22:48
#29

Ja, det är ju gjort för att man ska klara sig på det så det borde ju gå att få ihop kan jag tycka. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Busangardens
2010-12-15 22:52
#30

#29 Jo men 5,500kr/mån låter lågt för mig. Det är nämligen bara 200kr mer än min hyra.

Zaphix
2010-12-15 23:07
#31

Men du kan ansöka om bostadstillägg. Och dessutom har du väl en sambo som delar hyran med dig?

Är meningen att man ska ansöka om bostadstillägget också, vilket hjälper till att fylla ut för hyran. Eftersom du är sambo så kan du få upp till 2325 i månaden, hälften av det du skulle fått som ensamboende. Detta plus aktivitetsersättningen blir alltså ca. 7800.

Jag får lika mycket som dig och, fast mer eftersom jag är ensamboende och betalar hela hyran själv, och det är inga problem att leva på.

De som studerar har mindre att leva på och klarar av det, dessutom måste de köpa dyr kurslitteratur.

Låter hårt, men detta är egentligen inget att klaga på.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Busangardens
2010-12-15 23:18
#32

#31 Vi får inget bostadstillägg enligt FK just för att min sambo har jobb, att han också studerar samtidigt tar de ingen hänsyn till då de anser hans lön räcker gott och väl för att täcka alla kostnader.

Mymlan
2010-12-15 23:54
#33

#32 Så är det har man en sambo som jobbar får man inget Bostadstillägg..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Busangardens
2010-12-16 00:03
#34

#33 De är ju det. Skulle han däremot ha lägre lön en vad han har så skulle vi få bostadstillägg enligt FK.

Annons:
Zaphix
2010-12-16 00:07
#35

Men alltså räknas FK med att eran reduceringsinkomst, era sammanlagda inkomster när man dragit av bl. a. fribelopp vilket din aktivitetsersättning bör räknas som, ska vara tillräckligt högt för att du inte ska få bostadstillägg.

Detta betyder i praktiken att de pengar ni får in är tillräckligt mycket för att de ska kunna täcka hyran och efteråt vara en viss summa. Kommer inte ihåg vilken just nu.

Men din sambo studerar alltså och jobbar samtidigt?

Det ska inte spela nån roll i om ni får bostadstillägg eller inte, då det bara räknas på de inkomster ni har.

Jobbar han deltid och studerar på heltid så får han ju dessutom studiebidrag, om hans årsinkomst inte kommer över en viss summa. Men gör den det så behövs inte studiebidraget.

Anser de att hans lön och din aktivitetsersättning täcker kostnaderna bör de göra det, annars tror jag att ni kan ansöka om socialbidrag så ni kommer upp till riksnormen. Eller så får han ta studielån som de flesta andra studenter gör.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Busangardens
2010-12-16 00:15
#36

#35 Han arbetar heltid och studerar heltid, han har inget studiebidrag. Enligt FK har vi 3-4000kr för mycket/mån för att kunna få bostadstillägg. Socialbidrag får vi inte av precis samma anledning. Men FK räknar bara in matkostnader, hyra och el, det är de enda betalningar som är viktigast. Alla andra betalningar vi har tar de inte hänsyn till. Det som kostar mest är hästarna men jag tänker inte ge upp dem, går hellre ut i arbete då.

Zaphix
2010-12-16 00:33
#37

Det var där problemet fanns alltså, hästarna.

Har full förståelse för dig, har också häst och han ger jag inte upp. Dock har jag turen att ha snälla föräldrar som hjälper mig ekonomiskt med honom, annars hade jag inte kunnat ha häst.

Men tycker du att de ska ta hänsyn till att ni har hästar och betala för dessa?

Är bara att acceptera läget, vilket du också gjort verkar det som. Ska man ha häst, som ändå är väldigt dyrt, gäller det att arbeta eller, som jag, ha snälla människor som hjälper till med ekonomin.
Så klarar ni inte av att ha hästar så får du såklart sälja dom. Finns så många andra sätt att vara kring hästar på som är gratis, medryttare, skötare o.s.v.
För klarar du av att gå ut i arbete för att kunna ha dom kvar, då bör du väl ha arbetsförmåga nog för att arbeta annars också?

Förlåt om jag låter elak, inte menat så.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Busangardens
2010-12-16 00:41
#38

#37 Vi äger inga hästar än, skrev nog lite fel där (trött?), utan det jag menar är att ridskolan kostar och eftersom jag älskar hästar och de är min största kärlek tänker jag inte sluta rida utan det är bara att göra det bästa av situationen. Skulle bli så deprimerad om jag blev tvungen att avskriva mig från ryttarföreningen.

Jag har ingen arbetsförmåga utan det ja skulle göra är att tvinga mig genom jobbet, köra 100 blås och hoppas på att det håller.

[light-bringer]
2010-12-16 09:13
#39

Jag förstår att många får panik när de blir utförsäkrade, men jag har kämpat mot världens sjukaste system för att ha rätten att söka arbete.
Sedan 2003 har jag varit sjukpensionär och nu 1 oktober gick jag på aktivitetsersättning och min ersättning höjdes från 9.200 - 13.200 i och med att jag nu har full A-kassa sedan finns ju möjligheten att söka sig in i systemet igen om man inte skulle klara utav det. Vilket för mig inte är ett alternativ trots att både läkare och annat tjötar om det. Jag är så in i helvete trött på att bara gå och dra. Nu har jag i vart fall drygt 500 dagar kvar att stämpla och under den tiden hoppas jag få någon hjälp av AF, säger hoppas för ännu inte ett skit, går bara och drar precis som innan.

timmelin
2010-12-16 11:41
#40

låter jättebra att det verkar ha fixat sig. då är det mycket som lägger sig.

Men frågan är om det är detta jobb du ska ha, kanske du skulle passa med att jobba något med djur

kanske som personal i en boendestödsgrupp för utvecklingsstörda vid ett stall, hunddagis mm.

då skulle ju jobbet bli något av ditt egna intresse, tänk då kanske du tom skulle kunna ha med dig din hund till jobbet. Glad

[Fiction]
2010-12-16 14:27
#41

#13 Jag är sjukskriven p g a min funktionsnedsättning för tillfället. Var ute i praktik under hösten, det brast och nu försöker jag få hjälp med stresshantering så att jag återigen kan ge mig ut i praktik (långa väntetider dock).

Jag får dock vända mig till Soc och inte FK. Bor dessutom särbo.

Hade jag bott ihop med pojkvännen som tjänar pengar, eller vänt mig till FK, hade inte jag heller fått några pengar i dagsläget.

Annons:
Busangardens
2010-12-16 14:36
#42

#40 ja när det kommer till djur så är det hästar jag vill håll på med. Har också ett område jag gärna håller på med som inte innehåller djur men det området kan bli svårt även om det är mitt intresse då det är ganska högt uppsatt.

#41 Borde inte du kunna få aktivitetsersättning?

[Fiction]
2010-12-16 17:07
#43

#42 Så länge jag praktiserade fick jag det, men då drog Soc av dessa pengar från sin ersättning och lade till/drog ifrån pengar beroende på om det låg under eller överskred existensminimum. Under januari månad kommer jag inte att få några pengar alls och under februari kommer de att dra av någon tusenlapp p g a att min senaste utbetalning överskred deras norm. Men det verkar ganska fair, tycker jag.

Får bara aktivitetsersättning när jag praktiserar, vilket jag för tillfället inte gör.

Anna4077
2010-12-17 01:20
#44

nu kanske jag e elak men jag vore över lycklig för 5,500 i månaden. just nu har jag fått 1000kr i månaden å min sambo har behövt försörja mig hela hösten. jag har inte rätt till något men har ansökt om aktivitetsersättning å vore överlycklig för de. jag älskar också hästar och de e de ända jag älskar göra men de har jag inte orkat å verkligen inte funkat ekonomiskt.

vi har inte några barn eller djur men har två bilar samt en hel massa i bensin då vi bor på landet. mina få kronor går åt till bensin samt mat. dagen innan jul får jag min sista 1000 lapp och jag har inte ens fått träffa läkaren för att få ett läkarintyg om hälsotillstånd. det lär säkert dröja månader innan jag får en krona.

tyvärr e de väll så att med våra problem så får man antingen må dåligt eller leva som en fattiglapp. jag vill inte göra något men ser inte mycke ljus på den sidan. oroar mig för pengar, framsteg som går bort när de strular med läkare osv. alla mina krafter går åt till detta.

känner att man får vara glad för varje krona man får. tror inte man får vara för kräsen. min sambo å jag har varit tillsammans i tre månader och träffades för sex månader se. känns inte rätt att min hyffsat nya pojkvän ska behöva försörja mig (detta va ett val han gjorde). vet inte riktigt mer va jag ska säga mer än att vara glad för dom få kronor ni får. och precis som en annan skrev, det finns billigare sätt än ridskola. många som letar medryttare osv som man kan göra gratis..

hoppas allt går bra i framtiden.

mvh

penga-lös-addare

Anna och taxen Max

Mosaik02
2010-12-17 05:22
#45

jag instämmer i föregående inlägg och låter nog lite hård jag oxå

men jag förstår inte alls var problemet är nånstans?

det är enkelt uttryckt bara att välja antingen att jobba och då få rätt gott om pengar eller så kan man inte jobba och då får man nöja sig med vad man får

jag hade så gärna oxå velat börja på en ridskola men min situation är den att det räcker inte pengarna till och det finns ingen chans att jag bara kan ta ett arbete

det är bara att bita ihop och göra det bästa av situationen helt enkelt

[Maine]
2010-12-18 11:50
#46

#36  Där blir jag fundersam.. jobbar du hellre än gör av dig med hästarna? Är man sjuk så är man, och då kan man ju inte jobba ändå?

Är man arbetsoförmögen så kan man ju inte jobba vare sig man har hästar eller inte.

Så där hänger jag inte med i resonemanget.

Hur fungerar det med allt jobb med hästarna? Tänkte på om det är kroppsliga bekymmer som gör att du inte kan jobba. För det är slitigt med hästar..

[Maine]
2010-12-18 12:03
#47

Såg i senare inlägg att du inte äger hästar, men varför inte bli medryttare någonstans? Det blir mycket billigare, kanske även gratis?

#40  Du har bra ideér!

Busangardens
2010-12-18 15:32
#48

#46 Allt är redan löst. Tack.

Annons:
[Maine]
2010-12-18 16:48
#49

Hur menae du att allt är löst? Blir ju nyfiken när du och din man skriver om din utförsäkran, sen är allt löst?

Kanske fler som sitter i "skiten" och vill veta hur man trollar. Och jag menar inget illa nu, det är ju kanon om det löst sig, men du kanske även kan berätta vad och hur det är löst? Så vi inte bara läser A utan även B.. ;)

Busangardens
2011-01-02 13:31
#50

#49 Vill inte gå in på våran ekonomi eller levnadssituation då det ämnet är lite tabu, inte bara för mig utan för många, hoppas du förstår det. Men en fördel är att FK kan stå för kostnaden av aktiviteter.

Emaljoh4
2011-01-02 14:45
#51

Hahahaa, nästan ingen som skriver i den här tråden har någon avatarbild, Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[YlvaP]
2011-01-02 20:07
#52

Jag tycker att det är många som inte har någon bild på hela iFokus. :(

Emaljoh4
2011-01-02 20:09
#53

#51 Det har jag faktiskt inte tänkt på. Tycker rätt många har bild

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Busangardens
2011-01-02 21:50
#54

Det är ju inte tvång på att ha en Avatar. En del väljer helt enkelt att inte ha det.

[Maine]
2011-01-02 21:53
#55

Jag tycker att det är jobbigt med rörliga avatarer.. och dessutom är det roligare att se en bättre bild på den personliga sajten istället om man nu är nyfiken på någon.

Annons:
[YlvaP]
2011-01-02 21:58
#56

Nä det är inget tvång men man förknippar varandra bättre till en bild. Inte behöver man ha en ild på sig själv utan en sak som är fint. Skrattande

[Maine]
2011-01-02 21:59
#57

#56  Nåt som hör till ens personlighet helt enkelt! Glad

[YlvaP]
2011-01-02 22:01
#58

Ja precis. :D

[Thiah]
2011-01-02 22:07
#59

#50 Räknades dina aktiviteter som rehabilitering? Frågar bara för att jag är nyfiken på hur FK fungerar. Går i skolan inom området vård och omsorg och är intresserad av allt som har med detta att göra.

Busangardens
2011-01-03 00:15
#60

#59 I mitt fall, både och. Men de kan stå för olika aktiviteter om det så är smining, musiklektioner eller dyligt samtidigt som de även kan stå för kostnader av skolmaterial osv om man går i skolan men detta är enbart om man beviljas aktivitetsersättning och aktivitetsersättning får man om man är funktionshindrad, fysiskt som psykiskt.

All information står på FKs hemsida eller hos Attention.

Upp till toppen
Annons: