Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6769 ggr
Perceptionjavisst
12/14/10, 5:26 PM

Två diagnoser

Vill någon beskriva hur Asperger och ADHD/ADD yttrar sig ihop. Om man har båda diagnoserna menar jag… Min första tanke är att de är varandras motsatser?

Annons:
[aspie]
12/14/10, 7:05 PM
#1

Jag har själv både AS+ADHD men har ingen aning om hur jag skulle kunna beskriva hur de yttrar sig ihop tyvärr. Hoppas ngn annan kan ge sitt svar på det

[Varulv]
12/14/10, 8:10 PM
#2

Jag skulle kunna tänka mig - utan att veta gubevars - att en med båda diagnoserna är mera "normal" än en, som bara har en utav demsamma.

Exempelvis, så upplever jag dig, aspie, som rättså "normal" - trots att du dras med och tampas med problem som härrör från båda syndromen. - Stackars dej, egentligen…! ObestämdFörvånadKyssSkrattande

[Fiction]
12/14/10, 10:56 PM
#3

Jag har ADHD + AS-drag. Under min utredning fick jag höra att jag uppfyllde båda dessa diagnoser när jag var yngre. Både jag själv (och min pojkvän, kanske bör tilläggas), tycker att jag kanske borde ha fått en dubbeldiagnos iaf.

Hur jag är? Tja, jag är en person som slits mellan två ytterligheter - och därav blir en mix av ngt som verkar vara tämligen "normalt", men är allt annat än detta.

Varken en typisk ADHD:are eller en typisk aspie, utan en egen variant av båda dessa tu.

Busangardens
12/15/10, 12:44 AM
#4

ADHD - koncentrationssvårigheter
as - stark koncentration

Tillsammans krokar de och slåss hela tiden på ett frustrerande plan. Kan alltså helt plötsligt vara fokuserad till max inom ett ämne för att sedan tappa koncentration och få myror i arslet till att sedan återgå igen i full koncentration. Skit irriterande.

Finns givetvis fler saker diagnoserna krockar på men koncentrationen är värst.

Busangardens
12/15/10, 12:46 AM
#5

Normal vill jag inte påstå att jag värkar men det kanske beror på att mina autistiska drag är starkare än ADHD.

[aspie]
12/15/10, 9:38 AM
#6

#2 Tack Varulv Glad

Jag kanske verkar ganska normal här men hos normala människor är jag riktigt onormal hahaha

Annons:
timmelin
12/15/10, 12:32 PM
#7

tommy mäkelä är en person som på ett oehört fantastiskt sätt kan beskriva sina båda diagnoser som en tillgång. Han är vd. Och drar nytta av sina båda diagnoser

googla gärna om honom.

Perceptionjavisst
12/15/10, 1:46 PM
#8

Men hur funkar det med specialintressen och rastlöshet. Byter man ofta specialintresse då?Vad nu specialintresse innebär. Att ägna mycket tid åt ett intresse just för att det är så jävla intressant : )

timmelin
12/15/10, 6:01 PM
#9

förvånar mig inte om jag har Asperger också för det här med specialintresse. herregud vad jag kan vara ha superfokus på något.  och plötsligt byta.

Hoppas nu att mina julkort blir klara, dom är jättefina i scraap booking men intresset kan ju avta precis när som helst. Skrattande

men jag tror att folk med bara ADHD också kan ha det

eller tvärtom

[Varulv]
12/15/10, 10:39 PM
#10

Intressanta resonemang från ett flertal av er här! Vad jag själv undrar mycket över är, hur den sociala sektorn fungerar när man har båda diagnoserna?

Zaphix
12/15/10, 10:51 PM
#11

#9: Såklart man kan ha specialintressen ändå, det behöver man ju inte ha nån bokstavsdiagnos för att ha. Möter på en massa hästtjejer varenda dag utan några bokstäver, och nog har de specialintresse i hästarna. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Fiction]
12/15/10, 11:18 PM
#12

#10 Ok, nu känner du ju till att jag inte uppfyller bägge diagnoserna "på pappret", men jag tar mig ändå friheten att svara här.

När det kommer till det sociala, är jag väldigt sporadisk. Jag kan vara fullkomligt asocial i perioder och då träffar jag knappt en människa på flera månader. Sen kan jag få ett nyck och boka in en fika en dag. När jag ändå är igång, bokar jag in ytterligare 3-4 fikor under samma vecka. Tar mig således vatten över huvudet och kastas tillbaka in i det asociala livet.

Jag är tillräckligt spontan för att utsätta mig själv för sociala aktiviteter lite då och då, men i vardagen är jag en ensamvarg. Det går inte att komma ifrån.

timmelin
12/16/10, 11:29 AM
#13

har ju inte heller diagnoserna på papper ännu. men det är mycket som fiction säger.

dessutom att man hellre väljer att vara själv än med folk man inte tycker om.

haha, sådana där tokiga hästgalna tjejer hör man ju talas om, och andra "galningar" också. Om man får skämta lite grann. Skrattande

Annons:
[Varulv]
12/16/10, 10:38 PM
#14

#12

"Jag är tillräckligt spontan för att utsätta mig själv för sociala aktiviteter lite då och då, men i vardagen är jag en ensamvarg. Det går inte att komma ifrån."

Du är en mästare på att uttrycka dig, Fiction, och jag unnar dej verkligen att en dag kunna vara en erkänd författare, så som du ju önskar i ditt hjärta.

Kan bara instämma i vad du säger, vi är nog ganska lika du och jag. Själv renodlad aspergare, säkerligen med vissa drag av ADHD - och då blir det förmodligen alldeles så som du beskriver det.

[Fiction]
12/16/10, 10:50 PM
#15

#14 Tack, snälla rara du. Kyss Det önskar jag med! Och det skall bli - på ngt sätt. "Jag skall bara" komma ur den här bubblan först. Flört

[Varulv]
12/16/10, 11:32 PM
#16

#15 Nja-a - "komma ur bubblan" - att befinna sig i något slags bubbla kan nog vara en författarförutsättning! Så stanna du lungt kvar är mitt råd! Skrattande

[Fiction]
12/16/10, 11:38 PM
#17

#16 Jag syftade iofs mer på min lilla "depp-bubbla" som jag befinner mig i nu, men det kunde ju inte du veta iofs. ^^

timmelin
12/17/10, 12:46 PM
#18

vi kanske skulle bli författare tillsammans fiction. jag älskar också att skriva. Vi skulle skriva en bok om vår vardag, dråplig, sorgsen, rolig mm

FlörtGlad

Fick en sådär konstig idé. Vi kanske skulle skriva en bok som heter Bokstavsfolk i fokus där vi skriver varsin novell alla vi här inne och så så skänker vi en del till forskning om våra diagnoser.

Är ni med?

coffee-girl
12/17/10, 7:54 PM
#19

#18 Det var inte alls en konstig idé! Förresten älskar jag att skriva noveller! Glad

[Varulv]
12/17/10, 10:34 PM
#20

#17 Nej det kunde jag verkligen inte veta. Men depp-bubbla - det handlar kanske om att våga tro på sig själv även när man är "down"? Svårt kanske, men börjar man tänka i sådana banor, öppnas möjligen nya perspektiv…? FlörtKyssGlad

Annons:
Perceptionjavisst
12/18/10, 6:50 PM
#21

Jag har skrivandet inom mig, men jag utvecklas aldrig eftersom min koncentrationssvårighet och likaså fokuseringen ställer till det. Gillar inte att lösa böcker. Kan ni med att läsa ADHD:are/ADD:Are?

Perceptionjavisst
12/18/10, 6:50 PM
#22

Jag har skrivandet inom mig, men jag utvecklas aldrig eftersom min koncentrationssvårighet och likaså fokuseringen ställer till det. Gillar inte att lösa böcker. Kan ni med att läsa ADHD:are/ADD:Are?

Emaljoh4
12/18/10, 9:51 PM
#23

#21&22 Jag gillar inte heller att läsa eftersom jag inte minns vad jag läser..

Läste mer förut dock.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
12/18/10, 9:56 PM
#24

Kan i viss mån skriva under på dem svårigheterna. Men anser mig ha mer eller mindre övervunnit dem, genom idogt läsande sparrat av envishet. Dessutom har jag alltid sett böcker som källor till kunskapsinhämtande, i en eller annan mening.

HannaM
12/18/10, 10:34 PM
#25

Jag har alltid älskat att läsa! Läste innan jag började skolan och försvinner lätt in i böckerna och kommer inte ut förrän på andra sidan när jag är färdig. Läser mycket snabbt också.

Däremot har jag perioder, som nu, när jag omöjligt kan läsa något annat än typ serier.

[Fiction]
12/18/10, 10:35 PM
#26

#21 Jadå, jag har läst mkt i mina dagar… Lärde mig läsa när jag var riktigt liten (långt innan skolåldern) och när jag var yngre var det i stort sett den enda hobby jag hade. Jag behöver dock lugnt och tyst omkring mig för att kunna koncentrera mig. Senare utbildade jag mig till bl a litteraturvetare, så jag har betat av otaliga böcker i mitt liv…

Är dock periodare, så ibland kan det gå nåt år då jag inte läser en bok och andra år läser jag verkligen hur mkt som helst.

(Har ADHD.)

timmelin
12/18/10, 10:40 PM
#27

Hej.

älskar böcker, läser gärna flera stycken samtidigt. Inte bokstavligt utan att jag har flera böcker igång liksom. läser dagligen.

har en mediautbildning i grunden

lärde mig också läsa innan skolåldern.

Annons:
havsvingen
12/19/10, 1:24 AM
#28

Samma här som timmelin…skriver gärna en novell

i en samlingsbok om någon ger ut den..men det

finns säkert något litet förlag..så meddela när det är dags!

Har troligen också 2 diagnoser men säkert  mer AS.

Upp till toppen
Annons: