Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 4757 ggr
[YlvaP]
2010-12-12 19:18

För mycket inte

Är det fler än jag som har problem med negativa frågor. Alltså frågor som innehåller ordet inte mer än fler gånger.

Visst är det inte fel att inte göra så?

Jag måste tänka om flera gånger och ändå fattar jag inte vad det betyder. Så när såna frågor dyker upp i frågeformulär så blir det en massa överstrykningar och liknande.

Annons:
Busangardens
2010-12-12 19:53
#1

Jag blir totalt förvirrad vid sådana meningar och står ofta som ett frågetecken och ack vilken ångest jag får inom mig för jag vill förstå och försöker så det knakar men kommer inge vart.

timmelin
2010-12-12 19:55
#2

har inte problem med det, men det är ett negativt klingat ord som man inte bör använda. så skärpning tycker jag utav de som gör olika formulär och blanketter.

[Varulv]
2010-12-12 20:28
#3

#0 Ja, jag kan inte greppa sådant "automatiserat", utan måste ta till regelrätt matematik i sådana sammanhang: - ett jämnt antal "inte" neutraliserat "inte"; ett udda antal "inte" befäster och kvarhåller ordet ifråga. Det är så jag måste resonera tyst för mig själv.

[Tassy]
2010-12-12 20:33
#4

#3 Klockren beskrivning som vanligt Varulv Glad

[Varulv]
2010-12-12 21:09
#5

#4 Hej min aspergertvillingsyrra! Flört

[YlvaP]
2010-12-12 21:24
#6

Haha den var bra. Det har jag inte tänkt på men när du säger det så kommer det som en tillbakablick att vi fått lära oss något sånt i skolan.

Annons:
Panzer
2010-12-12 21:34
#7

#3 Tänker likadant. Exempel: inte inte ger positivt svar precis som

 -1*-1=1. Däremot kan andra verbala problem bli svårare att tolkas matematisk. Exempelvis: Talar jag sanning när jag säger att jag ljuger?

[Varulv]
2010-12-12 22:14
#8

#7 Visst! Dessa resonemang kommer mig att tänka på en roman av C S Lewis (minns ej titeln), där han just använder ett sådant där språk, som vi aspergare tydligen har svårt för, medvetet, vilket han redogör för i förordet. Han använder givetvis inte termen "aspergare" eftersom den inte var uppfunnen då, men jag har kommit att tänka i efterhand, att denna C S Lewis kanske är aspergare?

Hans bok består av idel meningar av typen: "Din utsaga att jag inte gillade din avsky för Mrs Y:s utläggningar över Mrs Z, gjorde mig fundersam om, huruvida du inte ansluter dig till Mr X:s inpass om Mr W:s vänliga argument för U:s ståndpunkter, att denne inte kan se något hinder för att inte göra så som du i förstone hävdade, utan tvärt om bollade över frågan till mig, som inte alls ville befatta mig med dessa negationer."

Typ (fast lite överdrivet).

[Fiction]
2010-12-12 23:14
#9

Instämmer! Jag stör mig ofta på sådant.

Har även problem med när saker skrivs på liknande sätt som i DN i dag, när rubriken löd: "Nu får vi inte gripas av panik". Det är precis som att säga "Få panik - NU!". Kan man det mista lilla om psykologi, vet man att hjärnan har svårt att ta till sig ordet "inte" och i de flesta fall hoppar över detta lilla ord.

[Varulv]
2010-12-13 22:07
#10

- CoolDet var en intressant synpunkt, Fiction!

LinaIsabell
2010-12-14 08:09
#11

Jag håller med #0 och #9!

Svea-
2010-12-14 13:37
#12

hhmmm… funderar… kommer ej fram till nått svar nu,

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Perceptionjavisst
2010-12-14 15:41
#13

Apropå negativt klingat. Varje situation måste kännas bra när jag lämnar den. Pratar jag i telefon med en person måste allt jag sagt varit okej tänkt eller formulerat. Annars grubblar jag ihjäl mig på vad jag sade och hur det tolkades. Det jag säger tolkas för det mesta fel vilket innebär en hel del ångest…

Annons:
[aspie]
2010-12-14 16:54
#14

#0 Jo, sånt har jag verkligen problem med emellanåt

LenaR
2010-12-14 21:01
#15

Ordet 'inte' borde bannlysas ur svenska språket!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Lunar
2010-12-15 00:54
#16

Skrattar vid tanken på att detta faktiskt stämmer in på migSkrattandeDet är som att man måste vrida på orden för att förstå dem då(hoppas ni förstår)

Upp till toppen
Annons: