Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4896 ggr
timmelin
2010-12-05 10:28

personlighet.

Hej. Är ni den urtypiska formen av er diagnos.

Alltså vad det står att man ska typ vara i böckerna.

Som tex. är ni aspergare som killen i filmen i rymden finns inga känslor. Tystlåtna, tolkar allt bokstavligt mm.

som ADHD är ni speedade, galna fulla med tankar i okontrollerad fart och ordning.

touretter kan jag tyvärr för lite om, mer än att ni ska säga typ svordomar och sådant i tid och otid. och göra konstiga rörelser.

Annons:
coffee-girl
2010-12-05 12:18
#1

Jag har onekligen klara drag av vad en ADHD-person "ska ha", vilket var orsaken till att jag begärde en utredning. Omgivningen har däremot inte alltid tyckt att jag har det. En bekant trodde att jag hade fått för mig att jag har ADHD enbart för att hon själv skulle på utredning. En annan bekant sa att jag verkade tillbakadragen, och med den personligheten har man inte ADHD (enl. honom)… Nåja, på utredningen tyckte man inte att det var nån tvekan om min diagnos.

Men samtidigt ska vi ju komma ihåg att det inte går att stoppa alla oss i samma mall. Tänk hur det skulle bli om man kunde utredas för att få diagnosen "skåning":Tungan ute

  1. Talar med skorrande R och djupa diftonger
  2. Dryg personlighet
  3. Ofta överviktig
  4. Vit hudtyp och blont huvudhår, likt övrig europé
  5. Person som icke uppfyller samtliga diagnoskriterier bedöms "skånsk personlighetstyp UNS"

Jaja… Lite ironisk får jag väl vara så här på förmiddagen, och skoja om att vi är likadana allihopa? Flört Men jag fattar att vad TS vill komma fram till, är om det finns gemensamma drag hos oss. Och det tror jag det gör. Jag uppfyllde iaf tydligen ADHD-kurvan, trots att ingen har tänkt på det förrän jag själv krävde att bli utredd.

Kram på er!

Zaphix
2010-12-05 12:26
#2

Jag var väl nästan den typiska adhd'aren när jag var yngre.

Pratade en massa hela tiden, klättrade i träd innan jag lärde mig gå, satt inte så mycket stilla, mamma hittade mig ofta stående på huvudet nån stans, bråkade jättemycket med mina föräldrar, ofta lite uppkäftig mot lärarna..

Mamma hjälpte mig varje kväll med att göra läxan ända tills jag började högstadiet, men jag blev alltid tokig på det. Kliade rejält i kroppen och kunde inte fokusera alls. Blev massa bråk om det. Men hade jag inte haft världens bästa föräldrar så hade ajg inte klarat skolan.

Tyckte också att alla var så långsamma, de tänkte så sakta och fattade saker så sakta. Dessutom gjorde alla saker så sakta. Eftersom jag tyckte det så bör jag nog ha varit snabbtänkt och hyper.

Numera är jag inte lika jobbig, lugnat ned mig med åren. Svårigheterna handlar om andra saker numera, fast grunden är densamma.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-12-05 14:30
#3

haha, vet många skåningar som passar in på din mall. skämt åtsido. haha

Busangardens
2010-12-05 17:02
#4

ADHD - Svar: Nej; var värre vid yngre ålder.  
AS - Svar: ja; och det märks när man pratar med mig samt träffar mig.

[Varulv]
2010-12-05 19:38
#5

Enligt utredarna är jag tydligen en "klockren" aspergare, och när jag läser kriterierna, så finner jag där mycket som stämmer in på mig.

Däremot har jag väldigt dålig koll på min framtoning. Och det lär ju vara ett aspergerdrag, att man har dålig självinsikt. Samtidigt så har jag aldrig varit intresserad av att framträda i någon viss dager eller på något speciellt sätt. Men har alltid varit noga med att följa alla de konventioner jag har varit medveten om. På så sätt kommer man rätt långt i "normalitet".

Fick jag välja fritt hur jag skulle framleva min dar, så skulle jag leva ordnat, civiliserat, men enskilt, och ägna mig åt mina intressen så att säga 24 timmar om dygnet (men med mycket sömn invävt, så klart). Denna dragning visar väl tydligt på att jag är en asperger-människa. Min verklighet är inte alls i den sociala sektorn, utan i den teoretiserande världen, tankevärlden, fantasivärlden, idévärlden, ja även i den konstnärligt skapande världen.

Men jag tror samtidigt att ni ADHD-människor befinner er i den sociala verkligheten, och många av er är säkert "kroppsligt intelligenta" (för att tala med Howard Gardner). Flört

sighni
2010-12-05 20:12
#6

#5 Din beskrivning låter som min sambo. Han har AS.

Annons:
[Varulv]
2010-12-05 22:02
#7

#6 En trevlig prick, din sambo, låter det som… Flört

[Fiction]
2010-12-06 06:26
#8

Om jag är typisk för min diagnos (ADHD)? Nej, det skulle jag inte vilja påstå.

Jag brukar snarare få höra att jag inte stämmer in på den gängse bilden av en ADHD-are; min hyperaktivitet är inte märkbar i alla situationer och jag är snarare pedantisk än slarvig. Personligen tror jag att det handlar om att mina AS-drag tar över på sina håll och att jag - trots att jag är diagnostiserad med den kombinerade varianten av ADHD - drar iväg ganska mkt åt ADD-hållet och den mer inåtriktade hyperaktiviteten i form av rastlös oro. Så någon stereotyp är jag icke.

Lunar
2010-12-06 08:27
#9

Jag har dem typiska symotomen på ADHD på gott och ontSkrattandeMan har ju aldrig tråkigt med en som har ADHD:)

[aspie]
2010-12-06 09:42
#10

Vet inte riktigt hur jag egentligen beteer mig men min dotter har ju oxå AS och det märks tycker jag, dessutom beteer vi oss väldigt lika. Men jag känner varken igen min dotter eller mig själv när det gäller han i filmen (i rymden finns inga känslor) förutom vissa små detaljer.

HannaM
2010-12-06 11:29
#11

Delvis. Jag har svårt att sitta still, fokusera, blir lätt ur fokus om andra stör mig. Extrema problem att komma igång och slutföra. Men har aldrig varit "arg" och sprungit runt och slagits på det viset som många har en uppfattning om att adhdare är.

coffee-girl
2010-12-06 12:54
#12

#11 Det känner jag igen mig i! Glad

sighni
2010-12-06 18:51
#13

#7 Javisst! Kyss

Annons:
Perceptionjavisst
2010-12-11 22:43
#14

Sen jag fick min diagnos ADD i januari tror jag att alla har ADHD/ADD. Känner igen dragen såväl. Jobbigt att tänka i diagnoser så fort man träffar en människa. Blä!

Upp till toppen
Annons: