Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 8518 ggr
Levethia
2010-10-28 00:13

Behöver lite råd.

Hej.  Tänkte att jag skulle skriva av mig lite av den oro jag har. 
Det är så att jag tidigare i år ansökte om aktivitetsersättning och fick den beviljad i augusti och dessförinnan levt på bistånd från Sociala. Av det jag fick av FK  retroaktivt gick allt till Socialen, vilket är rätt även om dem Aldrig talat om eller låtit mig skriva på ett dokument som där står att jag är åter betalning skyldig. Har inte känt att det är någon anledning att bråka om då dem mer eller mindre skulle vinna den fighten.

Men nu har jag ansökt om bostadstillägg och väntar besked , ett par månader över tiden. Och vet att om jag får det godkänt så kräver Socialen mer än vad dem har kompliterat till mig under de fem månader som jag får det retroaktivt. vilket får mig att bli arg och extremt besviken och dessutom väldigt uppriven.  Inte nog med det så har jag inte längre rätt till mitt bostadsbidrag, vilket inte är så konstigt egentligen, och nu är jag så orolig över hur det skall bli. För innan aktivitetsersättningen så fick jag papper på att jag skulle återsöka bostadsbidraget och både min social sekreterare och min kurator sa att jag skulle söka det eftersom jag inte vet om jag skulle få aktivitetsersättningen. Men ingen talade om för mig efteråt att jag skulle bli skyldig att betala tillbaka det och att allt skulle bli struligt. Rädd för att jag blir återbetalning skyldig för hela det här året med tanke på att jag fick aktivitetsersättning som gör att jag ligger över årsinkomstgränsen för att få bostadsbidrag, och det hade jag inte en aning om  och kan hända att det inte är så heller. Men hur skulle jag veta för 6-12 månader tillbaka i tiden att jag skulle få aktivitetsersättning. 

Idag bestämde jag äntligen efter 1år och 10 månader att få ha möte med min socialsekreterare, hon har tidigare inte haft tid för att ta emot mig och tyckt att det var enklare att jag kom in med ansökan och diverse papper till receptionen  som skickar upp det till henne.  Och har jag försökt att få till möten med henne under den tiden med bland annat få hjälp av boendestöd för att ordna upp ett möte så har hon skitit att ringa upp dem och istället ringt till mig och sagt att det går bra att vi tar det via telefon. Och för mig har det inte spelat ngn roll för att det blir ändå samma resultat i slutändan ändå.  Och vet inte alls vad jag skall ha med mig till social sekreteraren, papper, frågor och sådant.. 
Och nu är allt upp och ner och vet inte alls vad jag skall göra. Jag såg fram emot att kanske få lite pengar över så att jag kunde få handla lite saker som jag behöver, mest av allt träningskläder då jag har börjat träna på gym som jag får ersättning av FK för att göra, tack vare att jag har aktivitetsersättningen. Och jag skulle aldrig ha råd med det jag mest behöver på träningskläder fronten annars då jag behöver en mer stadig träningsbh än normalt.. Rynkar på näsan

Nu vad det mest att skriva av mig men också be lite om råd av ngn som  kanske har varit i en liknande situation som mig. Tack så  mycket på förhand.. Från att alltid var uppåt och tänka att det ordnar sig  och vara glad över att jag äntligen har börjat med något som gör mig glad, så har jag fått en mega stor klump  i magen.

Medarbetare på Science Fiction

Annons:
Zaphix
2010-10-28 00:59
#1

Mycket text, men du har fått beviljad aktivitetsersättning från augusti. Du har under den tiden och tiden innan levt på socialbidrag?

Du har också fått bostadsbidrag beviljat?

Men du får väl vidare aktivitetsersättning? Du får alltså aktivitetsersättning till augusti nästa år?

Men nu begär socalen att få tillbaka pengarna du fått av dom den för den tiden du fått aktivitetsersättning retroaktivt?

Det är ju självklart att de gör så, för du har alltså haft inkomst på annat håll under den tiden. Då är det ju själklart att du, dvs. FK, ska betala soc för den tiden. Socialbidrag får man ju när man inte har inkomst, inte annars.

Så blev det för mig med, men FK betalar soc pengarna man fått retroaktivt automatiskt, inget man behöver bekymra sig om. Såklart jag inte ska ha dom pengarna, de är ju inte mina. Jag fick socialbidrag under den tiden, fast jag egentligen redan hade en inkomst. Självklart ska soc ha dom pengarna då. Samma sak med bostadsbidraget.
Får man aktivitetsersättning bör man ansöka om bostadsersättning, den täcker din hyra.

Har jag fattat rätt? Isf förstår jag inte alls vad du reagerar över?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Levethia
2010-10-28 01:11
#2

Hehe nej gällande aktivitetsersättningen så stämmer allting även om man kan diskutera lite kring det om det stämmer eller inte men oavsett så har dem rätt att få pengarna  eftersom jag fått ersättning av dem, sen om dem har varit tydliga eller inte är en annan sak. Tog upp det för att underlätta resterande av det jag var orolig för eller ja är…  Dem har fått allt som var retroaktivt för den delen som jag fick retroaktivt av FK, gick till socialen. Men Nu skall jag antagligen få  Bostadstilägg och  då är då det blev krångligt, för då vill socialen ha för dem senaste fem månaderna 21 000 kronor, medans jag har fått ca 6 000 av dem i komplitering under tiden som jag ansöker om bostadstillägg. Vilket betyder att dem vill ha betydligt mer pengar än vad jag har fått av dem.  Och där ett problem, sen mitt andra problem är ju det om bostadsbidraget….  Har knappt koll på alla problem själv.. Svårt att försöka få ordning på dem på en gång.

Alla sa att allt skulle bli så mycket bättre när jag ansökt om aktivitetsersättning och senare bostadstillägg. Och det har ju blivit tvärtom.

Medarbetare på Science Fiction

Zaphix
2010-10-28 01:19
#3

Fast får du dom pengarna retroaktivt av FK då?

Äh, jag kan inte fokusera nu, för trött. Men prata med din handläggare på FK och socialen och hör hur de resonerar kring det.

För mig blev allt mycket lättare, slapp skicka in ansökningar i tid och otid. En gång per år bara, istället för en gång i månaden.
Får dessutom 1k mer nu än jag fick av soc, blir lättare av en sån sak också. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Levethia
2010-10-28 01:30
#4

Jo precis, Skall försöka ordna upp det, och vet att det är mycket text men är så extremt orolig och uppörd att jag inte vet vart jag skall ta vägen och ingen ger mig någon vidare information. Och har en underbar handläggare på FK men hon kan inte göra så mycket då det inte ligger på hennes bord…  Det är bara en massa strul och jo allt blir nog bättre när allt är färdigt men just nu känns det som man bara skall få en massa ekonomiska krav…  
Och bostadstillägget skall jag  ha retroaktivt om det blir något över till mig för de månader som jag ansökt och väntat…. Sen om soc lyckas lura åt sig allt är nog en annan femma…

1k mer i månaden så hade jag levt lyx liv haha ^^ Kanske inte riktigt men det slår det som det är nu ..

Tack ialla fall att du skrev och att du läste Glad

Medarbetare på Science Fiction

Mosaik02
2010-10-28 10:15
#5

mycket text och det är svårt att få ihop allt här

menar du att du har fått aktivetsersättning och socialbidrag samtidigt? för det är inte rätt har du väl börjat att få aktivitsersättning så ska du ju klara dig på det

och varför har du inte fått hjälp att ansöka om bostadstillägg förrens nu?

menar du att du har rätt till både bostadstillägg och bostadsbidrag? för det kan man ju få

slutligen alla pengar som du får retroaktivt ska socialbyrån ha så enkelt är det

någon finns det som kan hjälpa dig att reda ut det här antingen försäkringskassan eller socialbyrån

Svea-
2010-10-28 16:17
#6

det e ju oxå så att soc mfl ska infomera om att dom tar tebax pengar retroaktivt.så man har en chans att ev spara eller planera nån form av buget…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Annons:
Zaphix
2010-10-28 16:44
#7

#6: Fast hon får ju aktivitetsersättning retroaktivt för de månaderna som hon fick socialbidrag, FK betalar alltså in dom pengarna till soc. För henna för det ingen skillnad, hon har inte behövt spara eller ändra sin budget efter det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
2010-10-28 19:01
#8

# 7

ja det är så sant,men bla för mig och många andra med mig är sånt här med papper och datum,och sk självskrivna regler så jättesvårt att förstå.Jag har lixom inget "framåt-tänkande" det är bara här och nu.Så det bli så jätteförvirrat för mig och många andra.Så för allas skull även oss virrpannor är det viktigt att denna infon kommer fram i rätt tid.Jag tar tid på mig att förstå oxå.

Kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Levethia
2010-10-28 19:57
#9

Aktivitetsersättningen har jag inga problem med, det är färdigt och klart och dem fick alltihopa som jag skulle få retroaktivt. 
Utan det är nu när jag  ansökt och väntar på bostadstillägget. Så vill dem ha mer än vad dem har gett mig. Dem vill alltså ha 21 000 kr när dem  har kompliterat mig för att uppnå  riksnormen, och det är bara  ca 6000 kr dem har gett mig på fem månader sen Juni( det är från i juni som jag ansökt om bostadstillägg). Och då är det väll antagligen så att dem vill ha tillbaka pengar för de månader innan Juni som dem inte fick hela det belopp dem gett mig. Vilket dem egentligen inte borde kunna göra då  jag inte får eller har ansökt för de månaderna… Jag har ingen aning, så antar att det är så för kan verkligen inte komma på hur hon har kommit upp till 21 000 kr på fem månader när jag kommer endast upp i 6 000 kr när jag räknar. Så det är enda slutsatsen jag kommer fram till..

Och problem två är att innan allt det här så har jag haft bostadsbidrag och bistånd.

Och eftersom jag fick aktivitetsersättningen godkänd så blev det så att jag hela år 2010 fick en för hög inkomst för att få ha kvar bostadsbidraget, vilket i min värld kommer att bli att dem vill ha tillbaka bostadsbidraget ända  från januari, när jag mer eller mindre haft den sen i april (räknar in de månader jag fick retroaktivt). 

Och utöver detta så får jag Aldrig någon information, jag har INGA möten med min socialsekreterare. Och det är därför jag känner mig överkörd   från alla håll och kanter.

Men jag tackar er alla ändå för att ni har brytt er att läsa och att skriva tillbaka. Försökt att skriva så tydligt jag kunnat och första inlägget va långt och kanske ganska snurrigt men va mitt i all upprördhet och förvirring.

Medarbetare på Science Fiction

Zaphix
2010-10-28 22:44
#10

#9: Men du har alltså fårr bostadsbidrag innan för att nå upp till hyreskostnaden?

Låt se..

Jag hade en hyra på ca 3000 kronor, jag fick 900 kronor i bostadsbidrag varje månad. För att få riksnormen plus utlägg för hyra av soc fick jag 2100 kronor i månaden utöver riksnormen.
Detta fick jag betala tillbaka till soc när jag fått aktivitetsersättning. Däremot så behövde jag inte betala tillbaks de 900 kronorna jag fick i månaden i bostadsbidrag.

Så hur mycket fick du utöver riksnormen av soc och hur mycket fick du i bostadsbidrag? För 6000 på fem månader låter lite känner jag.

Men det där med att du får betala tillbaka bostadsbidraget, det kommer att lösa sig. Ansöker du nu och får bostadsersättningen och får den retroaktivt så tar dom helt enkelt pengarna därifrån. Och resten av bostadsersättningen går till soc, som täckte resterande del av din hyra.

Riksnormen tas utav aktivitetsersättningen du får retroaktivt.

Har du lust kan du skriva ned eller PM'a mig siffrorna och vad som du fått i månaden och hur mycket de kräver tillbaka så kan jag försöka hjälpa dig reda ut hur det fungerar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Levethia
2010-10-29 01:02
#11

Japp bostadsbidrag ansåg Social sekreteraren att jag skulle söka då jag hade rätt till det, Så det drog hon av som inkomst på biståndsansökan och kompliterade upp till  riksnormen, hyran , Uppehälle  och Elen. Och sen  jag fick Aktivitetsersättningen fick jag  5 923 från FK , så då kompliterade hon upp till 7 140  ja minus bostadsbidraget på 800 .
Och jag räknade ut att allt det på 5 månader blir  6 000 kronor. För det är inte många hundra lappar per månad som hon kompliterar med.   

Siffror då.

Juni , Juli och Augusti

6 770 kr  + 800 kr från FK (bostadsbidrag)  minus 5 923 kr( retroaktivt från FK för aktivitetsersättningen. ( får Busskort på 430 så det är därför det är över normen på 7  140kr  )

September och Oktober

5 923 kr + 800 kr från försäkringskassan

Utöver det så har jag ca 670 kr i el var tredje månad.

Och hemförsäkring på 640 kr var tredje månad.

Och busskort på 430kr .

Livsföring 367 kr

Och jag räknade ut att på fem månader ( det är den tiden från juni - oktober) så fick jag dra bort en månad på elen och hemförsäkringen för annars blir det 6 månader.

Och fick allt till summan 6 167 kr  ( och det är för fem månader).

Vilket innebär att hon begär mer än vad jag har fått.  Hon begär 21 000 kr // Editerat 22:58

Får försöka ordna upp det här med henne och sen bostadsbidraget med Fk.
Och visst var det lite naivt att önska att man skulle få några hundralappar över så man kunde investera lite i träningskläder och andra kläder för en gångs skull. Men men har lärt mig min läxa nu.  Nu blir det bara att skriva upp allting jag skall se till att få gjort i och med att jag avslutar med Sociala ( förhoppningsvis) och får allt rullande framåt :)

Medarbetare på Science Fiction

Dopefish
2013-10-31 20:41
#12

Ursäkta om jag är lite off-topic, men jag har precis blivit beviljad Aktivitetsersättning, jag är 25 år gammal och lider av barnneurologiska funktionshinder, social fobi, post traumatisk stress, generaliserat ångestsyndrom och är under pågående utredning om bipoläritet och kanske utredning för ADHD/ADD (Vet ej om jag får göra det trots min höga dagsdos benzo). Är sedan 3 år tillbaka ej kapabel till jobb, vart sjukskriven 2 år av dessa då ett av 2 åren innan var jag hemlös o bodde på gatan. Sedan Januari i år så sökte jag hjälp av Öppenpsyk och fick en doktor där, efter några månader kom jag in på ett drogfritt boende (April) och sökte därifrån Aktivitetsersättning i from av garantiersättning. Det var först för 3 dagar sen jag blev beviljad ersättningen och hon sa att jag ska söka bostadstillägg så småningom också och även att jag från April månad ska få retroaktiv ersättning, hon sa även att jag kommer från allt ifrån 7-10 tusen kroner i månaden. Jag har haft allt ifrån 1200 kr till 3800 kr att leva på under alla dessa månader, och undrar därför lite offtopic hur mkt pengar det kan röra sig om jag får en klumpsumma retro? hon sa att det skulle ta 3 veckor men iinte hur mkt jag kan få. Hur mkt fick ni/du retroaktivt och vad är vanligt att man får för sån lång väntan?

Mvh Marko

Byhäxan
2013-11-12 18:35
#13

Hejsan, Tänkte höra om det finns någon som vet sociala regler och normer, Det finns ett sos kontor som jag tycker beter sig väldigt underligt. skulle kunna skriva hur mycket som helst, hoppas det finns någon som jag byta erfarenheter med // byhäxan

Annons:
Honestyisdead
2013-11-12 20:39
#14

Jag fick en skuld till fk då jag hade fått bostadsbidrag de mpnader som jag sedan fick bostsdstillägg retroaktivt. 500kr per månad 13 mån…

Upp till toppen
Annons: