Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5911 ggr
Allamej
10/8/10, 10:56 PM

Är det bara jag eller är det en aspiegrej?

Just nu kan jag inte för mitt liv äta något annat än knäckemackor med leverpastej (med gurka i) och gul paprika på.

Ostriskakor med färskost med vitlök och örter

Marängswissglass

Dom tre sakerna, inget annat går ner. Ok jag har en atypisk bulemi också men just detta är ju väldigt specifierat och dessutom överäter jag inte dessa.

Dock så kovänder det med jämna mellanrum och då kan jag bara äta något annat. Ovanstående är det som är på menyn nu.

Är detta en aspiegrej eller är det jag som är knäpp?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
LinaIsabell
10/8/10, 11:55 PM
#1

Jag tror det kan vara en aspiegrej, för jag är likadan, kanske dock inte lika extrem. (Jag ska utredas för AS denna eller nästa månad). 

Jag kan få för mig att jag vill ha aioli och då äter jag bara mat som jag kan äta aioli till. Det spelar ingen roll vad maten är, bara det passar någorlunda att äta till aioli. Det kan vara mackor, och så kan jag äta korvskivor eller ostskivor med aioli som snacks. 

Efter ett tag kan jag få för mig samma sak med bea, eller med räkor.

Jag tycker också om att äta samma mat länge, om det är god mat. Om mamma hade lagat 1-2 kg risotto, som jag älskar, så hade jag ätit risotto varje dag tills det tog slut. Utan att bli less.

Zaphix
10/9/10, 12:33 AM
#2

Jag är sån, jag äter samma mat nästan varje måltid i 2-3 veckor, har ett fåtal jag byter mellan.

Ser det mest som praktiskt, då kan man laga stora mängder med mat och vet att det blir uppätet. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
10/9/10, 1:22 AM
#3

Jag är likadan med mat, och ja, det är en typisk aspiegrej.

Andra saker kan vara att man bara äter mat med viss färg, form eller konsistens.

Allamej
10/9/10, 2:19 AM
#4

Jag gissar att det kommer att komma många frågor från mig om de är aspigt eller om det är jag som är knäpp… jag försöker komma fram till vad som är vad för jag vet att jag har massor med udda saker för mig utöver asperger

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Svea-
10/9/10, 12:35 PM
#5

men jaha.. jag då? e ju inte aspie…eller?har ju ADHD.

men jag får vad jag själv kallar "dille" på saker å ting.och äter det tills jag tröttnar.

tex,cornflakes,röd mjölj,hallonsylt och skivad banan.åt jag till frulle.lunch och ibland middag för ett tag sen.

sen går det över och jag äter "blandat" för att vara jag. sen börjar det om igen med någon ny "dille-äta-grejja"

kanske är det en ADHD grej oxå? eller en npf-grej?

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Allamej
10/9/10, 1:16 PM
#6

Fick veta av syster att det är en ADHD grej med :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Svea-
10/9/10, 2:10 PM
#7

jaha… va bra.. då e jag ej utsött här i alla fall.. kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Tassy]
10/9/10, 8:00 PM
#8

När man säger att något är en typisk aspie-grej så innebär det ju att det är vanligt bland aspiesar, inte att andra inte kan ha samma besvär. Problemen är inte "reserverade" för aspiesar.

I detta fall så gäller det ju kanske oftast aspisar, folk med ätstörningar och folk med tvångssyndrom. Men var och en har ju sina fixa ideér. Glad

Det som i detta fall talar för en aspiegrej och inte ätstörningsproblematik för allamej är just avsaknaden av den typen av störning, dvs inget hetsätande osv då det finns atypisk bulimi med i bilden.

HannaM
10/9/10, 10:21 PM
#9

Tja jag äter grejer i perioder. Just nu bovetegröt med banan och kanel. Har tidigar eätit kokta ägg, mannagrymsgröt, knäckemackor med ost….

Shortforcrazy
10/21/10, 7:15 PM
#10

Jag kan få perioder, oftast när jag mår sämre och är ensam längre stunder utan att träffa folk, som jag nästan bara kan äta sådant som är mer flytande och ljust i färgen. Det brukar mest bli yoghurt i småförpackningar och ibland endast det. Jag har Asperger och ADD samt lite annat skit. Med det som gör den här saken till en stor grej är att jag har typ 1 diabetes. Det är inte lätt att förklara för släkt och familj att man knappt kan äta.

[Varulv]
10/21/10, 11:31 PM
#11

Nej, kan väl förstå det. Kan inte vara lätt. Och att förklara för släkt och vänner vad diabetes är, är minsann inte så lätt. Och att inte kunna äta, det är ju så tragiskt, stackars dej. Hur gör du då, för att kunna livnära dej?Gråter

Spacegirl31
10/22/10, 10:44 PM
#12

Det låter som att det kan vara en aspiegrej ja.

Jag snöar in på saker också, har t ex oerhört svårt för kokt potatis…det går knappt att svälja.

Är jag sämre är jag också mycket för yoghurt..

* ~* Ha en bra dag *~*

Shortforcrazy
10/22/10, 11:30 PM
#13

# 11

Mitt socker brukar ligga rätt så högt i alla fall, så jag äter bara ibland. När jag måste i princip. När jag mår dåligt tycker jag inte att jag förtjänar att äta mat heller :\

Annons:
[Varulv]
10/23/10, 8:16 PM
#14

#13 Men, kära du.

Har man diabetes, och i synnerhet typ 1, så är det ju oerhört viktigt att anlägga regelbundna matvanor - och en regelbunden diet! Har du ingen dietist inkopplad!? Om inte - koppla in, skyndsamt!

Är man aspergare, ja då har man ju regelbundna matvanor och regelbunden diet per automatik. Det är ju ett av de säkraste aspie-kriterierna.

Det där att "inte förtjäna" tror jag är ett drag som inte är asperger-typiskt. Vi aspergare ser oss inte som den typen av individer.

Kanske är du behäftad med en borderline-problematik?

ObestämdSkrattandeKyss

Shortforcrazy
10/23/10, 8:32 PM
#15

Jo, jag vet allt det där. Men det funkar bara inte i praktiken för mig. Inte när jag är ensam. Och nej, jag har ingen dietist. Träffade en förut men gick inte ihop med henne.

Jag har en hel det aspergare i min umgänges krets och jag kan tala om att ingen utav dem har regelbundna matvanor. Jag har aldrig hört talas om att detta skulle vara ett kriterie och då har jag ändå diskuterat mina matproblem ett flertal gånger.

Lika så med att inte förtjäna och att inte vara värd. Jag har varit så väldigt länge och det hör ihop med ett självskadebeteende. Jag tror inte att det som är "typiskt" gäller alla, det kan det ju omöjligt göra. Jag har till exempel inget specialintresse och inget som jag är extra bra på, men jag har fortfarande en tydlig aspergerdiagnos. Har även, bland annat, ADD. Jag har bett om en Borderlineutredning då jag har känt att en del utav de kategorierna stämmer in på mig. I början höll psykologen eller vad hon var med om det, men sedan sa hon att det inte gick att skilja på vad som är Borderline och vad som är en blandning av Asperger och ADD tillsammans.

[Varulv]
10/23/10, 8:46 PM
#16

#15 En av våra goda kamrater här på forumet, "aspie", som tyvärr har avslutat sitt medlemskap, förklarade en gång den där närheten mellan Borderline, ADHD, ADD, bipolär, AS, schizofreni m.fl. genom en illustration, vilken gav åtminstone mig en klarhet i hur sambanden kan tänkas förhålla sig. Visst, det är nära samband mellan dessa diagnoser!

Utan att vara psykiatriker, tror jag ändå att det går att urskilja en klar skillnad mellan AD(H)D + AS och Borderline. Medan de förra är så att säga fysiska avvikelser från det normala (enligt nuvarande forskning), så är den senare en psykisk dito (enligt nuvarande forskning).

Ingenting torde väl ändå hindra, att man skulle kunna ha såväl det ena som det andra på en och samma gång. Jag menar således att man skulle kunna ha AD(H)D + AS och samtidigt borderline.

Shortforcrazy
10/23/10, 9:16 PM
#17

Jag håller med dig, även om jag inte kan säga att jag förstod allting glasklart.
Flertalet diagnoser går ju in i varandra och det är svårt att utskilja det ena från det andra. Men jag tror definitivt på att man kan ha flera diagnoser samtidigt och jag är fortfarande rätt så säker på att jag har Borderline också. Kanske skulle jag ta upp det med min nya läkare (har fått byta läkare sex gången på mindre än två år på grund av att läkarna slutar och liknande) och min nya kontaktperson att jag vill ha en utredning av Borderline. Inte för att samla på mig så många diagnoser som möjligt utan för att kunna få en så rätt medicingering och hjälp som möjligt.

[Varulv]
10/23/10, 9:27 PM
#18

#17 Du låter mycket klok i ditt resonemang, Shortforcrazy.

Shortforcrazy
10/23/10, 9:54 PM
#19

Tack ska du ha, Varulv :)

[Varulv]
10/23/10, 9:58 PM
#20

Varsågod - det var så lite så!Glad

Annons:
Shortforcrazy
10/23/10, 10:14 PM
#21

:)

Spacegirl31
10/24/10, 2:04 AM
#22

#15, samma här, många jag pratar med som har AS har INTE heller några regelbundna matvanor. Många känner ju inte hunger och då glömmer man lätt att äta. det kan jag skriva under på.

* ~* Ha en bra dag *~*

Allamej
10/24/10, 2:54 AM
#23

Dito…. hunger är något som man känner när man tror man ska svimma… då äter man.

Frukost, bara tanken på annat än enbart kaffe då får det att vända sig lite i magen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Shortforcrazy
11/8/10, 7:34 PM
#24

#22 Jag glömmer ofta att äta. Eller i varje fall så tänker jag inte på att jag borde äta. Det är mest när någon frågar om jag är hungrig som jag kommer på att jag borde äta. Jag brukar svara med att jag inte är hungrig men att jag borde äta i alla fall. Det brukar för det mesta fungera.

#23 Nu brukar inte jag dricka kaffe eller äta någon vidare frukost över huvud taget, det gör jag mest när jag känner mig sugen på att äta. Inte för att jag borde. Inte ens när jag känner mig hungrig brukar jag äta frukost, då mår jag mest illa. Frukostbuffér brukar jag dock alltid äta av, för det är jag så förtjust i. Färskt bröd och färsk frukt är något som jag skulle kunna äta varje dag om jag fick det serverat :) Det är inte så kul att laga mat åt sig själv, då ska man hellre vara flera.

Slarvmajan
11/8/10, 9:32 PM
#25

Oj va jag känner igen mig. Jag har ofta svårt för att äta och snöra gärna in mig på en viss typ av mat som jag sedan äter i flera veckor (till min sambos förtret).

Frukost är inte att tänka på (om det inte är frukostbuffe på hotel, I hear you Shortforcrazy). Nu har jag börjat göra smoothiesar till frukost. Jag tar en halv dl grädde, 1 dl youghurt (10%) och 1 dl kolsyrat vatten. Sen mixar jag det med hallon, blåbär och annan frukt el bär. Blir kalasgott!

indaa
11/8/10, 11:35 PM
#26

haha jag är likadan..

jag åt 4 fiskpinnar med potatismos varje dag i ett halvår förut.
Nu är jag inne på leverpastejs mackor.

[Sandi92]
4/25/11, 2:50 PM
#27

Har Asperger (på pappret iaf..) och jag känner igen mig lite, men det är inte på långa vägar så extremt som vissa av er beskriver. Det händer att jag får viss mat som jag vill äta mycket under en period, men jag äter inte bara det under den perioden.

Annons:
[Taz-Mania]
4/26/11, 8:50 AM
#28

En Aspergergrej! Känner KLOCKRENT igen mig och blir LIKA extrem (ENBART den eller dem sakerna) och sen tvärvänder det och är nåt annat och då kanske jag aldrig vill ha det andra igen… Det varierar, finns även den varianten att det senare  byter tillbaka igen men då oftast för en kortare tid än den första gången.

Emaljoh4
4/27/11, 5:56 PM
#29

Jag har inte AS, däremot ADHD, men jag kan vara så, dock handlar det inte om BARA det som jag kan äta, men t.ex för en stund sedan, då åt jag väldigt mycket av makaroner med smör och ketchup, kunde äta det till mellenmål, frukost osv, men jag var inte tvungen att äta det, men jag fastnar då och då för vissa saker som jag kan äta massor av.

Svårt att förklara men.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
4/27/11, 8:46 PM
#30

Om jag tänker tillbaka på min barndom och ungdom, så levde jag mer eller mindre på Wasa Husmans bredda med smör doppade i (drick) choklad several years i min förpubertet.

I min postpubertet (student efter gymnasiet) så levde jag på nyponsoppa, alternerat med olika fruktkrämer, med vaniljglass smältandes i, kompletterat med skivor av färsk långfranska med ost.

Däremellan lärde jag mig laga pannkakor! Blev mer eller mindre mästare på det… Gjorde rullar utav dem, med inlindad jordgubbssylt och glass…! Till konsumerade jag kopiösa mängder mjölk och avhyvlingar Herrgårdsost. Kunde faktiskt gå åt en hel ost till en pannkaksmiddag…

Således mycket kolhydrater i min ungdom. Jag liksom hade ett enormt sug efter dem, som energiladdning. Idag är det inte alls så. Gillar mera animaliska produkter - kött och fisk - nuförtiden.

RedBlackGrey
4/29/11, 4:04 AM
#31

Jag har däremot stora problem med hungerkänslor. Jag känner mig ytterst sällan hungrig, fast jag är det. Men märker ej att jag är det, nästan hela tiden. När jag gick på Abilify senast (vilket jag slutade ta den 17 oktober, förra året, efter ganska så exakt sex års onödig "behandling) hade jag enorma problem att veta om att jag var hungrig. Och sedan jag blev ren, har hungerkänslorna blivit ännu mer problematiskt. Jag käkar i genomsnitt en måltid om dagen. Det är påfrestande. Men när jag väl dock märker hungerkänslorna, ja, då hugger jag i mig som aldrig förr. Det är sällan jag märker när jag är mätt. Kan kanske ha med att jag har relativt hög smärt-tröskel?

Jag käkar gärna quorn-produkter, och vissa soja-produkter. Wok-grytor med quornstrimlor är en måltid jag uppskattar mångt och väl, när jag väl fattar att jag är hungrig.
Inte alltid jag förövrigt orkar laga käk heller. Inte alltid jag ens grejar att tvinga mig att laga käk. Men en annan story det.
F.ö. kan jag klara mig på 1,2 kg lösgodis, eller nåt, när jag väl är gotte-sugen. Då kan jag strunta i käk. Höhöh.

Finns en orsak till, ang mina omedvetna hungerkänslor. Men då tar mitt skrift aldrig slut. Hehe.

[Varulv]
4/29/11, 9:10 PM
#32

Min sambo är väldigt noga med regelbundna måltider etc. Själv har jag sedan nästan all tid inordnat mig i det systemet även. Men om jag skulle leva naturligt - ja då skulle jag inte ge det där med regelbundna måltider ett vitten. Då kunde jag gå "mållös" i dagar, veckor, kanske till och med månader. Gåves sedan en måltid - ja då kunde jag "eat a horse"!

Pilon
6/6/11, 8:30 PM
#33

Ni som säger att "när jag blir sugen på en viss mat rätt så "kan" jag inte äta något annat" bor ni hemma och får maten därför serverad? 
För jag menar på att det i så fall kan ligga en viss bortskämdhet i det hela.
För visst kan man äta något annat även fast man är väldigt sugen på en viss rätt eller bakelse, eller godis eller allt vad det nu kan vara. Om det nu inte är något kroniskt som verkligen hindrar en. :)

Eller vad säger ni om det?

(med recervation för missförstånd)

Zaphix
6/6/11, 8:39 PM
#34

#33: Om det nu vore så enkelt.

Jag blir illamående bara jag tänker på annan mat än den jag kan äta. Handlar inte om att vara sugen riktigt, snarare att det helt enkelt tar emot enormt att få i sig annan mat. Jag får inte ned den maten som inte känns rätt. Svårt attg beskriva för någon som själv inte har det problemet, inte lätt att beskriva en känsla.

Jag bor hemma hos mig, alltså i min egna lägenhet och lagar min egen mat. Ingen bortskämdhet alls.

Flyttade hemifrån för sju år sedan då jag var 17, men även när jag bodde hemma lagade jag min egen mat sedan jag var 13-14. Just för att jag inte åt den maten de andra i familjen åt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Pilon
6/6/11, 8:59 PM
#35

jag förstår nu vad du menar, tack för förklaringen. Mycket bra skrivet!

[Tassy]
6/7/11, 12:06 AM
#36

jag levde på mannagrynsgröt i ett helt år, kunde för mitt liv inte förmå mig att tvinga ner något annat. Då spydde jag. Det enda var en stark rutin som hade brutits till följd av ett dödsfall.

Instämmer helt med #34

hyperflicka
6/7/11, 6:06 PM
#37

#33

Jag har ADHD och kan i perioder snöa in mig på en speciel maträtt och äter nästan bara det. Och nej det har inte med bortskämdhet att göra för min del heller. Flyttade hemifrån för 6 år sen och lagar alltså egen mat. Blir precis som Saphix illamående om jag tänker på annan mat som jag inte är sugen på. I princip omöjligt att äta något jag inte är sugen på även om jag tyckte det var jättegott för en vecka sen.

[Varulv]
6/7/11, 8:38 PM
#38

Jag instämmer helt i vad Zaphix skrev. När jag växte upp försökte min mamma skämma bort mig vad gällde mat men utan att lyckas. Jag åt ändå bara det som jag kunde få i mej, och det var rättså speciell föda.

- Men bra kontrollfråga utav dej, Pilon! Flört

Pilon
6/7/11, 9:26 PM
#39

#38 ;-D

FunnyFlyer
6/17/11, 7:44 PM
#40

Är likadan, det är typiskt tror jag, och jag har AS. :P

Upp till toppen
Annons: