Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 7911 ggr
[boxfnykis]
10/18/10, 11:31 PM

Vilka är ni?

Hej!

Jag är rätt ny på det här forumet och är lite nyfiken på er andra som hänger här. Det skulle vara kul om ni ville berätta lite om er själva. Vad ni vill. Skrattande

//boxfnykis

Annons:
Svea-
10/18/10, 11:37 PM
#1

mamma,syster,dotter,moster,särbo,vän,djurälskare nyss fyllda 36…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[boxfnykis]
10/18/10, 11:43 PM
#2

Tack! Vi har en del gemensamt, inte så konstigt kanske :-).

HannaM
10/19/10, 12:46 AM
#3

Hanna med ADHD, illrar och mycket handboll i livet.

LinaIsabell
10/19/10, 1:39 AM
#4

Lina som snart utreds för Asperger, 17 år och bor ensam med en iller och studerar naturvetenskap på gymnasiet. :)

JohannaEkroth
10/19/10, 1:47 AM
#5

Johanna (Hanna) med Asperger, 29 år, datorintresserad, har 3 katter, samt besök av spöken… hemma med aktivitetsersättning som går över till sjukersättning när jag fyller 30. nMedarbetare här på sajten.

Välkommen förresten TS. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
10/19/10, 2:37 AM
#6

Hästnördig ADHD'are som kämpar sig upp från långtidssjukskrivning för depressioner och GAD,

Sambo med min hund och särbo med min häst. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[YlvaP]
10/19/10, 11:12 AM
#7

Mamma till tre härliga flickor, har ADHD och bipolär typ 2. Hemma (sjukskriven) för artros i tummarna.

Musiken
10/19/10, 12:58 PM
#8

Amanda, emigrant och sambo. 22 ar och misstanker ADHD, men det gar trogt att fa med lakarna pa noterna, och kanner inte for att flytta hem till Sverige for att fa hjalp heller.

MissStorm
10/19/10, 2:04 PM
#9

Tjej på 24a år med ADHD diagnos som jag fick i år. Bor tillsammans med mina underbara katter och min underbara sambo som skall utredas för ADD.

Allamej
10/19/10, 2:32 PM
#10

Veronica, Asperger, djurälskare och smyckestillverkare

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Fiction]
10/19/10, 6:12 PM
#11

Kvinna, 31 år, bosatt i Sthlm och diagnostiserad med ADHD + AS-drag sedan ett år tillbaka. Har en hund, men i övrigt barnfri. Praktiserar för tillfället på Riksförbundet Attention.

Jag är även Medarbetare här på Bokstavsfolk.

Välkommen (hem)! Flört

[Linsenhejhej]
10/19/10, 6:37 PM
#12

Tjej, är 14 år och har Aspergers syndrom. Våra husdjur är tre råttor, en katt och en hund. Jag älskar djur, fotografering, böcker och språk.

igorflickan
10/19/10, 10:40 PM
#13

Charlotta heter jag har fem underbara pojkar och är gift. Fick diagnosen ADHD i vintras. Jag är gift bor i villa och har tre katter.

Välkommen hit

Annons:
Spacegirl31
10/19/10, 11:50 PM
#14

Spacegirl, Asperger, smyckestillverkare, scrappare

* ~* Ha en bra dag *~*

Panzer
10/20/10, 1:40 AM
#15

Märkligt att det är bara är kvinns som svarar, vågar inte killarna yttra sig eller är jag den enda killen här på forumet?Skrattande

[Varulv]
10/20/10, 11:14 PM
#16

Nejdå, här kommer en till. Aspergare med diagnos 2008, har allt mer förstått och insett att jag är en ganska så typisk aspie. Vilket känns bra på det stora hela taget. Men visst finns där problem - som kan gå att lösa bara tillräcklig kunskap kan frambringas, tror jag.

Är full av empati och välvilja gentemot mina medmänniskor, men kan som motsats till det vara ganska bestämd och bli rättså förbannad. Ofta utgör rena småsaker den tändande gnistan. Dock ingenting alls att göra någonting åt. Ilskan går för det mesta över lika fort som den kommit. Och själv ser jag denna dynamik som mycket naturlig.

Är relativt välanpassad i samhället ändå, och har nu ett jobb som jag trivs väldigt bra med. Har alltid varit intresserad av det mesta som kommer i min väg och fångar mitt intresse, och älskar att analysera och försöka komma fram till hur saker och ting är och förhåller sig. Känner mig kreativ och konstnärligt lagd. Gillar olika slags hantverk och att skapa.

coffee-girl
10/22/10, 1:20 AM
#17

Tjej som nog aldrig kommer att växa upp och bli "kvinna", 48 men beter mig som 25 eller 30 ungefär. Iaf ibland! Tungan ute ADHD-diagnos för ett par månader sen, och undrar vad jag ska göra med livet nu. Ganska välanpassad tycker jag själv, men hade behövt ett jobb och en flytt från min håla i Småland. Söker den stora kärleken dessutom…

Älskar att skriva, skriva och skriva ännu mer, mest blogg, noveller och poesi.

Fnyfniken
10/22/10, 11:48 AM
#18

Kvinna, 41, mamma till en underbar unge, diagnosticerad ADHD sen i våras, arbetslös, håller på med hästar och dressyr, smyckestillverkning och mat. En fråga: Vad kommer Fny:et i ditt namn ifrån?

[boxfnykis]
10/22/10, 12:04 PM
#19

Tror boxfnykis kommer från en sketch med Martin Ljung. Vet inte varför jag valde det som alias. Det var det första som poppade upp i huvudet.  Var kommer ditt Fny ifrån då? Glad

Fnyfniken
10/23/10, 11:51 AM
#20

Jag vet inte riktigt. an vara samma sak. Jag har ett ljudminne av någon som säger -Jag är så fnyfniiiiiiken… Låter ju som Martin Ljung.

Annons:
[Tassy]
10/24/10, 7:14 PM
#21

Provar att skriva en tredje gång i tråden (hoppas att det kommer med nu! Skrikandes)

Tassy, nydiagnosticerad aspergare, molekylärbiologinörd och djurnörd. Sambo, högskolestudent och allmänn virrpanna just nu då hela livet är ur synk (katastrof!). Ägare till 6 st gerbiler och 2 st persiska jirdar.

[boxfnykis]
10/27/10, 1:33 PM
#22

Hej Tassy! Gulligt alias förresten. Vad är en persisk jird?

[Tassy]
10/27/10, 1:43 PM
#23

tack!

En persisk jird är som en gerbil, fast stor som en råtta Skrattande

[boxfnykis]
10/27/10, 2:49 PM
#24

Åh så sött!

Hallelujah
1/1/11, 6:11 PM
#25

Michaela, 15 år och har en ASdiagnos.

Är förlamad från midjan och neråt sedan en olycka för två år sedan.

Är allmänt hästnördig och har en skötarhäst. Äger även två sköldpaddor som jag älskar.

Ehm, min familj kommer från Tibet (eller ja, Kina då) men jag är född i Sverige. Det var väl typ allt.

[aspie]
1/2/11, 9:59 AM
#26

Aspie, diagnostiserad med Aspergers och ADHD för drygt ett år sen. Är snart 52 år (januari)

Har ett barn med samma diagnoser som jag. Älskar hundar och har två stycken.

Har alltid haft ett STORT intresse för musik och matlagning och mina medmänniskor m.m men sen några år orkar jag ingenting pga en krasch som jag inte orkar ta mig ur.

Ladydragon
1/2/11, 11:40 AM
#27

5# du har väl tänkt på att det där inte går utav sig själv…..risken är stor att du ska ut i varbetslivet för att se vad du klarar av oavsett hur sjuk du än är

du ska ansöka på nytt om sjukersättning när du fyller 30 och det är reglerna som gäller nu som inte tidigare

sitter själv i den sitsen nu kanske får 18 månaders sjukersättning och man ska ompröva om jag kan arbeta suck alltså

vem e jag då?

bor på västkusten är snart 30 år har en liten kille på 10 år har ADHD och svåra problem med minnet min son har oxå minnesproblem och ADD (vilken kombo alltså :P) 
lever väl det mesta av mitt liv på nätet på forum och chattar spelar även onlinespel WoW och Lord if the Rings
är som mest nöjd när jag får pilla med mina datorer och övriga tekniska saker Skrattande

Annons:
sighni
1/2/11, 1:45 PM
#28

Kvinna 50 år. Hund- och kattägare. Sambo med en aspie-man Kyss. Älskar djur och musik. Har varit en mycket aktiv och engagerad människa men det blev för mycket så jag drabbades av depression och GAD. Jag har också fibromyalgi och är hörselskadad. Har ingen bokstavsdiagnos men kan ha det. Har inte tumme med sjukvården. Arbetar 50 % som lärare och har sjukersättning 50 %. Älskar mitt jobb. Bor på landet i skogen och trivs bra med det.

[Tassy]
1/2/11, 3:08 PM
#29

#27 Är det så även när man har AS-diagnos? Jag fick förklarat av överläkare inom psykiatrin att eftersom AS innefattas utav LSS så är det annorlunda regler, och att man i princip kan sjukpensionera sig om man inte fungerar i samhället.

MoaL
1/2/11, 3:27 PM
#30

Moa, 21 (snart 22) år, med Tourettes och misstänkt Aspberger (som jag är säker på att jag har, och snart ska utredas för). Är sambo med världens underbaraste man, och är en extrem djurälskare. Jag har många olika djur, men mina främsta intressen gäller tamråttor och eremitkräftor.
Jag läser hur många böcker som helst, och mitt sociala liv levs på nätet. Jag umgås endast med min sambo och djur, samt min mamma och ibland även mina småsyskon (och deras familjer) men det är inte särskilt ofta och jag tycker mest att det är jobbigt.
Jag hatar att laga mat och städa, förutom "när jag kommer in i det", vilket oftast händer kring fem på morgonen innan jag ska gå och lägga mig. Obestämd Kan ju för övrigt säga att min normala aktivitetstid inte är att vara vaken på dagarna och sova på nätterna, tvärtom. Jag går oftast och lägger mig kring 6-7 på mornarna.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ladydragon
1/2/11, 4:17 PM
#31

29# har inte själv LSS så det kan jag inte uttala mig om

men tja försäkringskassan räknar ju nu alla jobb även skyddade arbeten och inom Samhall

och alla måste väl igenom svängen med försäkringskassan eller?

och har man läst tidningar dom senaste månaderna så ska till och med dom som är inlagda på sjukhus söka jobb så jag tror nog det allt Obestämd

men finns det nån sån möjlighet att via LSS slippa gå igenom det här helvetet så går jag med på LSS på studs alltså

[Tassy]
1/2/11, 4:27 PM
#32

Jag har själv ingen koll alls, utan undrar mes om jag har fattat fel eller hur det ligger till egentligen. Jag har svårt att ta till mig alla nya korkade regler Rynkar på näsan Detta fick jag sagt till mig i somras, så det är ju inte färska nyheter på något vis.

Ladydragon
1/2/11, 4:28 PM
#33

googlade och nepp hittar ingenting om det

det nya från och med detta året e väl oxå att läkarna inte har ett skit att säga till om utan försäkringskassan gör som dom vill i alla fall suck alltså

[Tassy]
1/2/11, 4:32 PM
#34

Usha ja, det är skrämmande så man blir mörkrädd. Hade hoppats (naivt?) på att det skulel finnas undantag.

Annons:
sighni
1/3/11, 11:16 AM
#35

LSS är en rättighetslagstiftning som kom i början på 90-talet alltså inget nytt. Om man tillhör personkrets 1 vilket jag antar även aspergare gör har man en hel del rättigheter. Där finns 9 stycken olika åtgärder bl.a. daglig verksamhet, kontaktperson och råd och stöd dvs habiliteringen. Detta är den enda åtgärden som landstinget står för, övriga har kommunen ansvar för. För att kunna ta del av denna lagstiftning kontaktar man en LSS-handläggare som nås via kommunens växel. Habiliteringen nås via landstingets växel.

När det gäller aktivitets- eller sjukersättning är det FK som prövar om man har rätt till dem. Deras regler finns på deras hemsida men i kort ska man vara sjuk för all evighet och inte kunna rehabiliteras till något arbete på HELA arbetsmarknaden och då räknas även samhall och anställning med lönebidrag dit.

Det bästa är väl att prata med sin handläggare och göra en ansökan som man sedan överklagar (om man får nej, vilket är mest troligt) till förvaltningsrätten.

Reder man inte ut detta själv har man ju rätt till stöd och hjälp via LSS så man ska ju inte behöva missa något för att man inte reder ut det.

timmelin
1/3/11, 11:49 AM
#36

hej  här kommer även lilla jag.

ja 1,56 i strumplästen hihi

och för mycket kilo på kroppen som ska bli mindre nu och jag kan hålla mig fokuserad. men ska få hjälp via KBT denna gång.

är diagnotiserad ADHD, med den största betoningen på imulsivitet och hyperaktivitet.

kan vara väldigt fokuserad om det är något jag gillar och har en stor kreativitet, idérikedom mm.

mina tankar flödar i huvudet och jag är oftast väldigt positiv till min läggning.

min räddare i nöden kan jag säga, det är den som plockar hela tiden upp mig när livet går åt skogen liksom. Glad

biologisk ålder, ja 43 hjällp. men känner mig betydligt yngre.

jippi.

har make, och två tonårsbarn, varav den ena har AS.

[Thiah]
1/3/11, 8:10 PM
#37

Har själv ingen diagnos men har en make med klara problem, dock ingen diagnos.

Har även en extra familj där pojken har ADHD och flickan ADHD + 7 andra diagnoser. Deras mamma är ensamstående så jag har blivit den enda stödpersonen flickan litar på utanför familjen.

Är 27 år, bor i finland och jobbar på dagis. Är extremt intresserad av dagvårdens "specialbarn" och dom ligger mig varmt om hjärtat. Studerar till närvårdare (ungefär som undersköterska+barnskötare i en härlig mix) och har ett år kvar på mina studier. Glad

[light-bringer]
1/3/11, 11:59 PM
#38

Ensamvarg med många intressen i tvåsamtförhållande med en just för tillfället normalsvensson.
*lätt att skaffa, svårt att behålla*

Skriver, söker och vet aldrig när det är dags att sluta ligga på.
Har diagnos ADHD, Asperger och xxy.

Westham
1/4/11, 2:08 PM
#39

John 34år ADHD, fru, 3barn (3,5,7år)
6 kaniner,

MVH John
____________________________________

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar


Blomkrukan
1/5/11, 9:58 PM
#40

Linda, är ny här, snart 30 år. Har "nästan" en diagnos, mycket tyder på Aspergers men ska göra några fler tester.

Bor med mina två marsvin som jag umgås med mycket under dagarna. Är långtidssjukskriven men väntar på att få komma ut på praktik 2 tim/dag.

Gillar att vara ensam… men saknar någon att krama… hur nu det går ihop.

Isra
1/6/11, 9:40 PM
#41

Tanja var det här då, 21-åring med Aspergers. Är adopterad från Israel.

Jag hyr för tillfället en liten del av min äldre brors hus, och då får jag alltså ett eget sovrum och ett eget badrum, plus att jag får ta hand om en av hans två små shetlandsponnyer gratis.

Är fruktansvärt stolt över mitt jobb i en liten bokhandel, älskar verkligen det. Rätt mängd folk, rätt mängd krångel och en enligt mig alldeles för låg lön, men nåväl.

Jag har en utbildning i konst men har bestämt mig för att inte försöka försörja mig helt på konsten, inte nu i alla fall.

Har två specialintressen: ponnyer och konst.

Annons:
Samarkand-74
1/9/11, 6:47 PM
#42

Jag heter Katarina och är nyss fyllda 36. Väntar på utredning för ADHD.. Har en katt.

Har nyss blivit singel, tyvärr. Kan knappt säga ex om min kille än eftersom jag älskar honom oändligt mycket. Men han har svårt med mitt beteende och vill att vi ska jobba med våra brister för om vi någonsins ska komma tillbaka till varandra. Kan tilläggas att jag misstänker att han har ADD. Men han vill inte utreda sig.

Eftersom vi flyttade isär har jag för att få lite glädje i livet flyttat till en helt ny stad i södra Sverige. Med allt vad det innebär; arbetslöshet, inga vänner etc  Deppigt värre ibland och ibland känns det bättre. Gillar inte att vara ensam och att vara med mig själv gör mig knäpp, saknar min kärlek oerhört mycket. :)

afroace
1/10/11, 12:49 AM
#43

Heter Sara och fyller 31 i år och har precis tagit tag i mitt "problem".

Jag är på det första steget till att se om jag får en remiss till en ADHD undersökning.

Är vad många personer säger:Glad,energisk och pratglad personSkrattande

Men oxå en känslig person med dåligt tålamod å humör som jag oftast visar sambo och barn(tyvär)när energin tar slut å hemmet förfallerSkäms

Hoppas på en snabb kötid för jag har svårt med att vänta när jag väl har bestämt migTungan ute

RonjaRobbery
2/9/11, 3:50 PM
#44

Heter Ronja, är 26 år och har diagnoserna AS och panikångest.

Specialintresset är östasiens, framför allt Kina och Japan då, historia och kultur. När jag har tråkigt läser jag om det, ofta i en grön peruk och kimono. Varför jag har på mig det vet jag inte, på något sätt tycker jag att det blir mysigare så.

Jag är ganska ledsen just nu, främst på grund av mitt jobb som jag inte direkt tycker om. I sommar ska jag dock söka nytt jobb, jag har en utbildning som jag lätt kan använda i drömyrket, museipedagog. Helst vill jag jobba på östasiatiska i Stockholm. Om jaga får ett jobb där tror jag nästan inte att det spelar någon roll om det blir som städerska, som jag är för tillfället, eller om jag verkligen får bli guide..

När vi kommer till det sociala livet så har jag tre riktigt nära vänner som jag umgås med rätt mycket.

Jag bor i en tvåa i en förort till Stockholm, tillsammans med en av mina närmsta vänner.

Tja, det var väl typ allt. ;)

timmelin
2/9/11, 5:00 PM
#45

o va gulligt, jag drog på smilebanden när jag tänkte mig dig i din gröna peruk och kimono. I mitt huvud är peruken i page, glänsande grön liksom en liten mangafigur. Ser du ut som i min fantasi :)

RonjaRobbery
2/9/11, 5:27 PM
#46

#45 Vad läskig du är! :o Exakt så som du beskriver den ser min peruk ut!

timmelin
2/9/11, 5:47 PM
#47

o jag visste det, :)

älskar du mangakläder också?

RonjaRobbery
2/9/11, 8:53 PM
#48

#47 Tja.. Ska jag vara helt ärlig så fattar jag inte riktigt vad du menar med mangakläder. Har aldrig hört talats om något sådant.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: