Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 14821 ggr
siem
8/27/10, 3:58 PM

Vad betyder autismspektrumstörning?

Jag blir galen av grubbel. Kan nån förklara, alt. tipsa om en sida som förklarar, vad autismspektrumstörning verkligen är?

Min son fick diagnosen adhd+autismspektrumstörning efter adhd-utredningen på bup. Sen sa de gå hem o tänk inte mer på detta nu, vi ses om en vecka. Gissa hur lätt det är att inte grubbla sönder huvet av detta, speciellt som jag själv har ADHD o tendens till att röra till skallen totalt när det är nåt…

Hjälp, nån?

Annons:
siem
8/27/10, 3:59 PM
#1

p.s. ja, jag har googlat! Gissa om jag har googlat, googlat, vridit o vänt. Men allt jag hittar är antingen autism eller autistiska drag osv osv. Ingenstans hittar jag en betydelse av vad autismspektrumstörning är. Är det samma som autistiska drag kanske?

[Fiction]
8/27/10, 7:15 PM
#2

Här kan du läsa om autismspektrumstörningar (även kallat autismspektrumtillstånd).

[Fiction]
8/27/10, 7:27 PM
#3

En störning inom autismspektrat, kan innebära allt ifrån högfungerande autism till Aspergers syndrom, autistiska drag, eller bara som en "slasktrattsdiagnos" för att påvisa att personen har diverse drag som kan härledas till en autismspektrumstörning. Gemensam för dessa är dock oftast följande (enligt Wikipedia-länken här ovan):

  • Svårigheter att använda och förstå språket.
  • Svårigheter i relationen med andra människor.
  • Svårigheter med förändringar i miljön och det dagliga flödet.
  • Repetitiva kroppsrörelser och andra stereotypa beteenden.

Oftast sätts denna diagnos när en persons problematik inte helt och hållet kan inringas med diagnosen Asperger, autism eller högfungerande autism men likväl har en problematik inom denna sfär. Men inte alltid; jag har snarare sett tendenser som pekar på att denna diagnos sätts när utredarens kunskaper är ngt bristfälliga på området.

[Fiction]
8/27/10, 7:28 PM
#4

Säg till om du tycker att ngt är oklart och jag skall förklara bättre. :)

siem
8/27/10, 10:10 PM
#5

Tack snälla! Ska kolla länken sen.

Problemet är väl att jag känner inte att de 4 punkterna stämmer in såpass på min son att det skulle vara diagnosticerbart.

Vi skulle få mer information nästa möte, men det är omöjligt att låta bli o grubbla o forska för mig som förälder.

Vet du hur det utreds? Han utreddes ju för ADHD, på bup som i vår stad inte utreder inom autism, det gör habiliteringen. Känns hafsigt o sätta tilläggsdiagnos utifrån vad han presterade under de få tillfällen de träffades, sammanlagt ca 4 timmar.

Tack för du svarade. Man känner sig så ensam, tur att folk bryr sig o tar sig tid o dela med sig, tack snälla du!

[Fiction]
8/28/10, 12:25 AM
#6

#5 Det är tyvärr väldigt vanligt att man känner ensamhet i den situation du är i nu. Det är också hemskt beklagligt, för enligt min åsikt beror det på brister hos de som utrett din son eftersom de inte kan ge dig fullständig information om din sons tillstånd.

Efter vad du beskriver, låter det dock som att de inte själva vet exakt vilken diagnos - utöver ADHD - som stämmer in på din son och att de därför valt att kalla den "autismspektrumstörning" tills vidare. De borde dock ha förklarat det för dig mer ingående, så att du slapp känna de känslor du känner nu. Om jag vore du, skulle jag därför propsa på att de utreder honom vidare så att han får en ordentlig diagnos.

Återkom hit till forumet om du känner att du har fler funderingar och tankar. Lycka till och kram!

Annons:
siem
8/28/10, 3:05 PM
#7

Tack, snälla underbara främmande ängel som du är! Ditt inlägg är bomull om mina nerver just nu, jag blev så rörd. Tusen tusen tack för din värme o medkänsla, o för dina kloka ord.

Det är ett möte bokat till veckan, med samma personer som då skulle förklara vidare, sa de. Hoppas det klarnar då, eller snarast, ja! Det går inte o ha det såhär, jag fick nackspärr av detta, komiskt men sant, stresset sätter sig gärna där på mig.

Vi får redan kämpa som det är som familj med 2 adhdföräldrar o ett explosivt barn som precis börjat ettan o behöver allt stöd vi har, o det känns just nu bara så svårt.

Så du anar inte, vad du gav mig lindring i att finnas här o ha så mkt värme o klokhet, tack igen snälla mänska! KRAM!

siem
8/28/10, 3:12 PM
#8

Tittade snabbt på länken du gav mig. Det är ju så! Att det är inte en diagnos i sig, utan ett samlingsnamn, jaha. Då har de inte satt den diagnosen, det kan de ju inte ha gjort. De kanske har menat att vi ska vidare till hab pga att de misstänkte detta? Men mannen, har bestämt för sig att de skrev adhd-autismspektrumstörning, som diagnos, o det har jag med egentligen, men det kändes inte som deras motiv hade så mkt djup, baserat på så få tillfällen o få uppgifter, saker vi som känner honom vet att han kan, hade han inte gjort för henne, men han kände ju inte henne, o han har inte uthållighet eller koncentration för allt sånt, det var ju därför vi sökte.

Ska väl poängtera att om han har nåt inom det med så gör det inte oss nåt, det är bara det att man vill ju det ska utredas ordentlgt o det känns inte som det är ordentligt detta.

Jenny7744
8/28/10, 11:36 PM
#9

Hej!

Hur gammal är din son?Glad

/Jenny

[Fiction]
8/29/10, 7:35 PM
#10

#7 Tack själv, för din uppskattning! Dina ord betyder mkt; det är sånt som får mig att vilja fortsätta hjälpa mina medmänniskor. Glad

Det låter bra att du har bokat in ännu ett besök med dem, då "placerar du problemet på rätt bord" så att säga. Genom att framföra konstruktiv kritik och säga till dem att du känner si och så pga att du inte fått tillräcklig information från dem om läget, kan de förhoppningsvis lära sig ngt och bli bättre på det i framtiden. Kanske är det inte till hjälp för just dig och just nu, men det är möjligt att det är till hjälp för någon annan människa framöver(?).

Som du konstaterat själv, tror jag som sagt att den diffusa diagnosen beror på att de använder det som ett "samlingsnamn" för att visa i vilken riktning din son borde fortsätta utredas och att de har uppmärksammat att han har vissa svårigheter som kan tyda på ngt inom autismspektrat. Det låter högst troligt att så är fallet, men jag tycker likväl att de kunde ha kommunicerat detta till dig i stället för att utsätta dig för förvirring och oro. Arbetar man inom psykiatrin, borde man ha tillräckligt med kunskap om människans psyke för att förutse ngt sådant. Tycker jag.

siem
9/4/10, 2:20 PM
#11

Han blir 7 snart.

siem
9/4/10, 2:27 PM
#12

Fiction. Du anar inte vad jag känner mig stöttad av dina ord, tusen tusen tack återigen, du är så fin o tar dig tid för en okänd mänska såhär, det är ett stort hjärta i dig.

Jag vet inte nu, har vart tvungen o försöka förtränga alltihop nu för det blir bara mer o mer invecklat. Vi var ju på möte igen o vi frågade allt vi undrat, o bad om förklaringar. De kunde inte förklara autismspektrumstörning, så de ändrade till att han har autism. Pga att han inte förstår oskrivna regler.

Sen sa de att det är habiliteringen som har kompetens inom autism, o att de kan förklara för oss när vi kommer dit. Men fortfarande är det ju bup som satt diagnosen, som de inte kan förklara vad den innebär, hur vet dom då att han har den? Ja, du ser, grubblet fortsätter, jag tror jag behöver försöka ta paus från det o invänta tiden till habiliteringen, eller den andre läkaren eller så, o inte pressa bup mer på saker de inte kan förklara, för det gör ju bara saker virrigare för oss allihop.

Jag är så tacksam för dina inlägg, det känns tryggt på nåt konstigt vis att veta att du finns därnånstans, hoppas du mår bra själv.

Jenny7744
9/7/10, 7:53 PM
#13

Vi har en son som är 6 år o har också precis fått diagnosen autism, antagligen ligger han på gränsen för att fylla upp vissa kriterier.. efter lite fler intervjuer med mig o min man så blev det autism som gäller. 

Vi har precis gått en utbildning (startpaketet) genom habiliteringen, där fick vi massor med svar på våra frågor. Träffa andra föräldrar som är i samma situation som vi. Känns mycket bättre nu men man har en bra bit kvar till att förstå!

Hoppas ni får en bra kontakt på habiliteringen!

/Jenny

Annons:
siem
9/9/10, 2:54 PM
#14

tack för ditt inlägg jenny. Var det bup eller hab som utredde er son, hur gick utredningen till?

Ja, jag hoppas också på habliteringen att det klarnar där.

Jenny7744
9/25/10, 1:30 PM
#15

Han utreddes på BNK och sen när han fått diagnosen skickades en remiss till habiliteringen!

Upp till toppen
Annons: