Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 7087 ggr
Ligonskrutt
2010-08-21 00:30

Dyspraxi

Någon som vet ngt om dyspraxi? Är det en vedertagen diagnos i sverige? En kompis fick diagnosen i England, det är en relativt ny diagnos där om jag förstod det rätt. funktionshindret inverkar på flera områden: motorik, planeringsförmåga, kan påverka läs/skriv osv.

Tänker på alla de som skulle fått denna diagnos om de levde i England. Får de ingen diagnos eller hjälp här i Sverige tro? Eller kanske en helt annan diagnos…?

Annons:
[Varulv]
2010-08-21 22:02
#1

Termen dyspraxi finns i allafall vedertagen i Sverige, liksom gradskillnaden apraxi.

Personligen skulle jag tro, utan att veta dock, att dyspraxi kan föreligga i en eller annan form i asperger-syndromet (som jag själv är diagnosticerad för), kanske i lindrig form dock för de flesta.

Phanomea
2010-08-27 04:48
#2

Hejsan!

Jag är övertygad om att min son har Dyspraxi, han är idag knappt 8 år gammal. När han va 5 så utreddes han här i Sverige och fick diagnosen "Mild utvecklingsstörning med autistiska drag" vilket vi som föräldrar såsmåningom märkte inte stämmer på honom alls. Så jag började söka som sjutton efter en diagnos som skulle kunna stämma bättre överens utifrån hans problem och hittade av en slump Dyspraxi. Nu har vi i dryga 1 års tid kämpat med att få en ny utredning utifrån vad vi tror och nu äntligen så händer det grejer, men det är svårt med Dyspraxi. De som jobbar med detta i vården här i Sverige har väldigt lite erfarenhet och koll på vad Dyspraxi egentligen är. Men i Usa och England så är det så många som 2-10 % av befolkningen som har Dyspraxi i någon grad!!!

Här är en bra sida om just Dyspraxi:

http://www.dyspraxiafoundation.org.uk/

linneadrotz
2011-10-13 23:54
#3

Jag har en son med Dyspraxi. Har ännu inte hittat någon som kan utreda för diagnos och ingen som kan hjälpa honom.

Han är 19 år!

Han mår dåligt och har varit djupt deprimerad men på BUP ville de inte erkänna att det finns något som heter Dyspraxi.

Nu ska han kanske få hjälp på en privat klinik men vi har inte fått något tid än.

Jag söker också mycket på engelska sajter. Tänk att de kommit så mycket längre.

Phanomea
2011-12-30 23:51
#4

#3 Jag såg på din profil att du bor i Göteborg. Har ni någon gång varit i kontakt med BNK? Har din son någon form av utredning bakom sig? Jag har blivit tipsad om BNK och är på gång att få komma dit med min son nu, äntligen! Kräv en remiss dit av din sons läkare, det gjorde vi. Dom får inte neka er det!

linneadrotz
2012-01-03 20:33
#5

#4 Vi har haft kontakt med BUP innan han blev 18 år. Men där gjorde de något slags psykodynamisk utredning, alltså de fokuserade på hans depression och tittade inte på det neuropsykiatriska.

Nu är han 19 år och hänvisad till vuxenvården. Där kan vi bara glömma att få en utredning. Våran "husläkare" tyckte inte ens det var någon idé att skriva en remiss för han skulle ändå inte få komma på utredning.

Nu ska vi göra en privat utredning och betala själva. Det kostar cirka 15000 kronor. Mycket pengar, men det handlar ju om min sons liv och det har ingen prislapp.

Det vi också gör är att reglera kosten. Han äter inte gluten, socker, mjölkprodukter eller soja. Han är dessutom vegetarian så det blir lite begränsat men han lever på ägg, kokosfett, nötter, frön, bönor, linser, grönsaker, frukt. Plus att han tar tillskott av Omega 3, D-vitamin samt B12.

Han har också börjat med något som heter Rytmisk rörelseterapi. Väldigt spännande och det har redan hjälp efter två månader. Råder intresserade att googla på detta.

HannaM
2012-01-03 21:44
#6

Men som jag förstår det är det vad som benämns som dcd här? Det är åtminstone vad som står i texten om dyspraxia på hemsidan som finns i inlägg 2.

"Other names for dyspraxia include Developmental Co-ordination Disorder (DCD), Perceptuo-Motor Dysfunction, and Motor Learning Difficulties. It used to be known AS Minimal Brain Damage and Clumsy Child Syndrome."

Annons:
linneadrotz
2013-02-02 22:26
#7

En uppdatering. Min son är nu 20 och har fått diagnosen ADD och Högfungerande atypisk autism.

Han försöker bli bättre med hjälp av kosten. Så ren mat som möjligt och ingen gluten eller soja. Absolut inget socker så klart.

Han äter fisk, ägg, grönsaker, smör, kokosfett, nötter, frön, frukt.

Fortsätter med rytmisk rörelseterapi.

Tar tillskott av OMEGA 3, D-vitamin (mycket) och Magnesium/Zink.

Men vi funderar ändå på att sätta in någon medicinering. Antingen typ Concerta eller något SSRI.

Upp till toppen
Annons: