Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 11544 ggr
lilli-l
2010-08-01 15:00

Seroquel? Någon?

Finns det någon här som äter Seroquel? Och isåfall vad äter ni det för?

Jag är under utredning för NP, har hittills bara varit på ÖVP men remiss är skickad till Habiliteringen.

Jag har ingen diagnos än, men har haft depressioner från och till hela livet (är nu 49 år), ätit antidepressivt mesta delen av livet..

Just den här jobbiga känslan att allt bara går emot en, en inre stress hela tiden, irritationerna och känslan av att ibland vill jag bara stoppa huvudet i sanden! Vill bara vara ifred, orkar inte med folk, orkar inte ens med min egen familj..och den känslan svänger fram och tillbaka otroligt ofta!

Vilja-inte vilja..energisk-oenergisk..fram och tillbaka, hela tiden!

Gråt går över till glädje och tvärtomGråter

Och så är jag samtidigt en sådan person som folk dras till, som ofta är mittpunkten och alla vänder sig till mig för råd och hjälp och de tycker om att vara med mig! Jag är väldigt glad av mig och vill hjälpa alla, men jag bränner ut mig själv med det och kan inte sålla bort saker som tär på mig.

Jag tar åt mig för mycket och så blir det bara jobbigt åt mig själv och så går jag in i den mörka perioden där allt blir övermäktigt för mig! Och jag orkar inte ens med mig självObestämd

Psykologen jag går till på ÖVP tror att jag haft någon bipolär period i mitt liv och när jag läser om bipolära sjukdomar så tycker jag att mitt liv stämmer in på bipolär depression.

Så det är väl det Seroquel ska hjälpa till med.

Carpe Diem….Fånga dagen

Annons:
HannaM
2010-08-01 15:21
#1

Har inte provat den men hoppas på att den ger effekt för dig.

[aspie]
2010-08-01 16:33
#2

#0 Det låter ungefär som mitt liv när du beskriver ditt. Jag har haft massor med olika antideppressiva medel nu som inte fungerar alls. Nu sist jag var hos min läkare skrev han ut Seroquel för att det skulle kunna dämpa min svåra ångest.

Men när jag läste att Seroquels vanligaste biverkning är viktuppgång så vägrade jag att börja med den eftersom jag redan har gått upp 15 kg av all annan deppmedicin. Har precis lyckats gå ner 5 kg av dom efter order från min vanliga läkare så jag vägrar äta mer som jag kan gå upp i vikt av.

Vet dock att många har fått positiv effekt av Seroquel så det kan vara värt att testa om du inte är rädd för att gå upp i vikt.

lilli-l
2010-08-02 00:28
#3

#2 Jag blev också förskräckt när jag läste biverkningarna och det här med viktuppgång!

Jag har liksom 20 kg redan för mycket och jag tycker att det bara blir mer och merRynkar på näsan

Men samtidigt så läste jag någonstans att viktökningen var ungefär 2-6 kg på ett årFörvånad så då tänkte jag, att kanske det inte är så farligt iallafall.

Jag har heller ingen hum om viktökningen kommer bara sådär med medicinen eller om det är för att man äter mer! Men enligt biverkningslistan så kunde ju aptiten öka, så kanske det är därför.

Men jag känner samtidigt att någonting måste jag prova innan jag blir galen! Har varit lite rädd, just det där det står om biverkningar med hjärtat..man ska ju egentligen inte läsa om biverkningarna, men hypokondriker som man är så kan man ju inte låta bli att rota runt i detOskyldig

Han tänkte ett tag att jag skulle prova Concerta, men enligt läkare på neuropsyiatriska kliniken så tyckte dom väl att Seroquel skulle vara mera passande.

Jag fick utskrivet Lyrica för länge sedan för fibron, men då tvärvägra jag pga viktökning som biverkning!

Min äldre bror äter Seroquel, och har ätit i flera år och han har inte gått upp ett dugg!

Jag får väl "försöka" hålla igen om aptiten blir för påträngandeFlört

Så jobbigt det här med vikten..som om man inte har nog med andra bekymmerSkrikandes

Carpe Diem….Fånga dagen

[aspie]
2010-08-02 11:28
#4

Ja, det är jättejobbigt det där med vikten. Blir man överviktig så kan man ju få fler komplikationer i form av diabetes m.m. Det var därför min vanliga läkare beordrade mig att gå ner i vikt.

Har din bror inte gått upp av medicinen så kanske inte du heller drabbas. Vi får hoppas det. Lycke till med allt Flört

lilli-l
2010-08-02 11:43
#5

#4 Hur lyckades du gå ner 5 kg, om jag får vara framfusig och frågaGlad

Jag kämpar med det ena efter det andra och lyckas banne mig inte! Och allt blir ju bara värre, när det är tungt och motigt..både för psyket och fibron!

Vad jag uppfattat så har du diagnosen Asberger? Äter du någon medicin mot det? Och hur fick du din diagnos?

Jag bara längtar till att jag ska få komma till Habiliteringen och bli ordentligt utredd! Man vill ju inte gärna ha en diagnos, men jag känner faktiskt att det skulle bara vara skönt för mig, för då tror jag att folk förstår bättre om vad som försigår i ens hjärna.

Känner det är så jobbigt att försvara mig, varför jag har så jobbigt som jag har.

Min gubbe fattar nog inte riktigt, tror inte på mig och det gör mig så frustrerad..så vi har mycket tjafs här hemma och det känner jag att jag skulle må bättre utan.

Känner många gånger att jag vill flytta och slippa kämpa emot massa annat, att få bara ta hand om mig och min dotter.

Carpe Diem….Fånga dagen

[aspie]
2010-08-02 12:30
#6

#5 Ja, att jag lyckades gå ner 5 kg beror nog på att jag började med Concerta/Ritalin som jag äter för min ADHD. Innan dess försökte jag på alla sätt att gå ner i vikt men inget funkade. Inte ens då jag slutade med de antideppressiva.

Kanske ska lägga till att när jag gick upp i vikt så ändrade jag inte mina matvanor utan gick upp ändå. Nu när jag gått ner 5 kg så har jag heller inte ändrat matvanor men går ner ändå så för min del beror det nog på medicinen jag tar.

Visst är det tungt både för psyket och fibron (har oxå fibro)

Jag äter inget för min Asperger utan bara för min ADHD och tidigare antideppressivt för fibron, PTSD, GAD och den egentliga depressionen men inget hjälpte.

Jag fick min diagnos strax före jul och hade då stått i kö för utredning i ca 3 år. Började misstänka Aspergers och ADHD på mig själv när jag läste om min dotters diagnoser och sökte då egen utredning. Äntligen hittade jag vad som varit fel hela livet =) Känns underbart att äntligen veta. Innan var det bara frågetecken och en orolig undran över vad det var som var fel på mig, för nåt var det, det hade jag ju kännt hela livet.

Nej, det är aldrig någon utomstående som fattar. Bara de som är insatta i NPF och det känns skönt att träffa personer med liknande problem som förstår.

Förstår dig när du bara vill resa bort och vara med din dotter själv. För bara min dotter och jag förstod varandra. Nu är vi själva och trivs bra. Eller rättare sagt, hon har fästman och jag är ensam men vi funkar bättre och förstår varandra, speciellt eftersom vi har samma diagnoser. Nu har vi inget utomstående som klankar ner på oss och kallar oss dumma i huvudet längre och det känns skönt.

Hoppas du får din utredning snart och trilskas de så stå på dig och ge inte upp. Jag var 50 när jag fick min diagnos, så det är inte försent för dig heller Flört

Annons:
David
2010-08-05 14:01
#7

Sedan finns det något annat också, i USA har Astra blivit stämda för biverkningar av Seroquel. Länk till artikeln.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

morrmorr
2010-08-08 23:50
#8

Har fått Sequerel för ågren/depression,

Efter att ha grubblat sen i tidiga tonåren över vad det är för fel på mig(fyller 52 snart) ringde jag äntligen o beställde tid. Det har varit många turer första läkaren jag var till sa att jag var för gammal. 

För ca 1, 5 mån sedan var jag för andra gången till min nuvarande läkare och efter att jag ännu en gång vänt ut o in på mig själv skulle hon skriva remiss för utredning, och eftersom man inte får ha en pågående depression (har nog varit mer el mindre deprimerad så länge jag minns) skrev hon ut Sequerel.  Hon sa att man blir väldigt trött första tiden men jag hade sem då så det fick väl gå.

Sov väl till ett på dagarna första veckan efter ett par veckor mådde jag faktiskt mycket bättre (kändes hur mycket o negativt mina grubblerier påverkar mig) var i alla fall pigg en liten stund på dagen ;) inte riktigt lika trött på mornarna men nästan.

När jag började jobba blev det jättejobbigt. Sequerel sänker blodtrycket och eftersom jag har o alltid haft väldigt lågt blodtrycj blir jag väl extra trött.

Fick tag på en annan läkare på telefon som skrev ut en annan medicin men när jag läste mycket vanligt förekommande biverkningar på den blev jag verkligen knäckt det var ungefär allt man kan tänka sig, till sist blev det så att jag fortsatte med Sequerel men tar bara 1/4 tablett.  Angående viktökningen så är jag hungrigare nu känns det som och lär nog gå upp i vikt (inte heller jag är direkt spinkig har gått upp en hel del de sista åren) men tänker att om jag bara får göra utredning och får veta vad som är galet……….. Önskar dig lycka till …

Skönt att se att det finns dom som fått utredning/diagnos trots att dom är bortåt 50, livet är ju liksom inte riktigt slut än.

Imorgon ska jag ringa och höra hur det går med min remiss

Kram på er

[aspie]
2010-08-09 11:34
#9

#8 Lycka till med din remiss. Det är aldrig försent för en utredning. Speciellt inte om man mår dåligt. Alla borde få utredning när man vill oavsett ålder

lilli-l
2010-08-09 16:59
#10

Jag har nu ätit seroquel i nio dagar. Först skulle jag ta en tablett, 50 mg, till natten i en vecka..sen skulle jag öka på till 100 mg.

Jag blev som klubbad de första kvällarna jag tog tabletten och sov som en stockOskyldig men kände på kvällen att hjärtat slog lite jobbigt..som om den inte slog ut slagen ordentligt, utan småslog/flimmrade, alltså inga riktiga hårda slag.

Det kom efter en timme ungefär efter att jag tagit tabletten och det gick över efter ca 10 min. Det höll på så ett par dagar. Men sen när jag ökade på till två tabletter, ja, då började det igen och jag som är så hypokondrisk och självklart läst allt elände i fass om rubbningar i hjärtrytmen och att de kan vara dödligaFörvånad jag blev ju förståss jätteångestfylld!

Så jag gick ner till en tablett, men igår tog jag två tabletter igen och det hoppade bara överslag en gång och jag kände inte så mycket konstigheter..

Men sen har jag också varit väldigt irriterad, superstressad inombords..Har liksom inte orkat med när det blivit mycket omkring mig och blivit tjurig som ett barn när något gått emot mig..Jag har haft snabba svängningar mellan gråt och skratt så otroligt mycket, så ett tag tänkte jag, att jag orkar inte äta den här medicinen, jag kommer att få en hjärnblödning med denna irritationSkrikandes

Men det är väl bara att försöka att stå ut, kanske det blir lugnare sen! Jag vill bara kunna känna mig lugn, ha ork och LUST att göra något..inte hela tiden känna att det tar emot när jag ska göra något, vad jag än ska göra..

Mina känslor går ju från att, allt är såå jobbigt, livet är jobbigt, till att tillvaron är ganska okay! Sen går det ett litet tag och då är jag missnöjd med mitt liv igen. Åhh, vad jobbigt

Vill flytta, nästa sekund tror jag att det är bra här, sen en stund senare..jag vill flytta och bo själv, senare igen-men jag kanske tänker fel, att det är och kommer att blir bra här..nej, jag vill flyttaFoten i munnen Karusellen går runt-runt-runt!!

Carpe Diem….Fånga dagen

Anna4077
2010-09-16 17:02
#11

vilken lebbig medicin :S den verkar läskig.

men jag tänkte på de här med viktuppgång. jag åt mirtazapin på kvällen förut för ångest å deprision. jag gick nog upp över 20kg bara av den medicinen. förr vägde jag 55kg (är bara 157cm lång). sen blev jag deprimerad å började tröst äta, äta mediciner (anti dep, lugnande, sömn) osv. helt plötsligt vägde jag nästan 80kg. det var då jag fick reda på att mirtazapin gav mig viktökning. jag slutade me den över dagen trots att jag inte pratade me läkare. jag gick ner 10kg på två månader. slutade med mirtazapinen i mars, nu e september väger jag 65kg och fortsätter stadigt att minska i vikt. mitt mål är att inte komma under 55 (nu äter jag Concerta sedan tre dagar tillbaka å den minskar ju aptiten).

har inga direkta tips. jag vaknade mitt i natten å åt när jag gick på mirtazapinen. åt när jag grät å va ledsen, åt när jag va glad å kände mig duktig. jag älskar mat och godis men nu behöver jag de inte utan vill bara ha de. såg godis osv som min bästa vän. de va de ända jag hade kontroll över å som tyckte om mig. om jag kunde gå ner så tror jag att ni kan också. tror på er. men tvinga inte fram något. gör små förändringar men många. låt de ta tid.

heja heja!!

Anna och taxen Max

[YlvaP]
2010-09-16 18:00
#12

Jag åt seruquel en kort tid men slutade med dom utav vilken anledning vet jag inte.

SSKAnna
2012-09-24 08:34
#13

Jag äter Seroquel; en liten dos (50 mg) till natten och det funkar bra på sömnen faktiskt. Det är väl annars en antipsykotisk medicin som kan användas som "stämningsstabiliserande".

Jag fick det när jag under en depression knappt sov alls på nätterna. Jag har inte alls gått upp i vikt av det.

Det är bra att komma ihåg att mediciner som har viktuppgång som biverkan ofta funkar på samma sätt; de ökar aptiten eller "suget" efter mat. De "lägger inte på" vikt i smyg på något sätt utan det handlar om att äta mer. Det går ju förstås att påverka genom att vara medveten om det så jag tycker inte man ska neka en medicin som kanske fungerar jättebra för att man är rädd att gå upp i vikt.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
ylwawiie
2012-10-04 19:37
#14

Jag har ätit Seroquel förut, från årskurs åtta fram till årskurs två och jag kan säga att det är de värsta åren i mitt liv. Jag somnade en timme efter att jag tog tabletten och sedan sov jag till någon väckte mig ORDENTLIGT, alltså försov jag mig helt galet ofta. Somnade dessutom ofta när jag var i skolan, när jag kom med skolbussen kunde jag sätta mig i en stentrapp för att vänta på att allt skulle dra igång men somnade istället. Det känns ungefär som att jag sov bort de åren av mitt liv, och bättre mådde jag inte heller, snarare tvärtom. Men det kan ha att göra med att jag inte tror medicinen var rätt från början då problematiken inte var den, men det var det ingen som lyssnade på då. Huvva!

SSKAnna
2012-10-07 09:49
#15

#14- Känner igen det där fast från andra mediciner… Jag blev också "sövd" av en massa felmedicinering; allt från antipsykotika till litium…

Seroquel finns väl både som kortverkande och depåtabletter dock? Jag har för mig att jag först provade depå men blev alldeles för trött.

Det trista är att många av oss med NPF-diagnoser blir felmedicinerade, speciellt innan vi får rätt diagnos. När man har svåra depressioner och inget funkar verkar läkarna bli desperata och kasta på oss vad fan som helst!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

LoTuss
2012-10-15 22:56
#16

Tycker att drt låter misstänkt bipolärt. Jag har AS men har senare även fått en Bipolär diagnos. Förstår din oro för viktuppgång. Jag gick upp 15 kg av medicin mot Bipolaritet (Zyprexa). Men det smög sig inte på. Jag blev galet sockerberoende! Var bara tvungen att äta socker, choklad, kex med socker och smör.. Jag gick inte att stoppa. Jag förstår nu alla som är beroende av något. Det var hemskt! Jag provade den medicinen i två omgångar, med samma dåliga resultat. Nu provar jag aldrig mer! Håller nu på att jobba mig mot min normalvikt - och det tar tid.

Har ätit Seroquel i flera månader nu och inte alls märkt av dessa biverkningar. Men det är säkert olika för alla. Jag fick Seroquel främst som tillägg till Stesolid mot svår ångest. Men jag tar dem oftast som tillägg till mina vanliga sömnmediciner de gånger jag har svårt att somna. På mig har Seroquel den effekten att jag blir knockad ganska snabbt och bara somnar. Ganska skönt faktiskt. Lycka till!

SSKAnna
2012-10-17 21:04
#17

Jag måste bara här få; ännu en gång; påpeka att Seroquel är ett Neuroleptikum; ett läkemedel mot, i första hand Schizofreni eller psykoser.

Neuroleptika har ofta många onödiga biverkningar som dessutom kan bli bestående.

Även Zyprexa, som nämns ovan hör dit. Det är inte en medicin mot bipolär sjukdom; LoTuss, du kanske fått det vid en manisk episod och nu har det som förebyggande mot nya skov? Bortsett från just den indikationen är det ju inget "vanligt" läkemedel vid bipolär sjukdom.

Redan -97 gjorde SBU en rapport som fastslog att neuroleptika skrivs ut felaktigt alltför mycket i Sverige och på felaktiga indikationer.

" I Sverige sker en betydande förskrivning av neuroleptika på indikationer där det saknas vetenskapligt underlag om fördelar för patienten. Det gäller främst förskrivningen för andra indikationer än psykoser och framför allt inom äldrevården." Står det bl.a. där; samt:

"Det finns inte heller vetenskapligt stöd för att ge neuroleptika vid sömnstörning, ångest, depression, delirium tremens eller heroinavgiftning. De marginella fördelarna med behandling kan inte motivera risken för betydande biverkningar."

http://www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/2087/Post.aspx?epslanguage=SV

Har man inte en schizofrenidiagnos eller pågående psykos tycker jag man ska ifrågasätta när man blir ordinerad neuroleptika starkt!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Labolina_73
2012-10-30 20:47
#18

putt

Labolina_73
2012-10-30 20:52
#19

jag äter denna just nu,, men svag dos då jag just börjat..

jag har den för bipolär typ 2, väntar nu på att jag ska komma i fas med mej själv så dom ska sätta in ADHD medicin..

//L

Labolina_73
2012-10-30 20:54
#20

jag får alltid viktökning om det finns med på biverkning,, men faktiskt inte av denna… kanske beror på dosen..

/L

Annons:
Upp till toppen
Annons: