Annons:
Etiketttvångssyndrom-ocd
Läst 10888 ggr
Mymlan
7/26/10, 8:13 PM

Samlare

Oavsett om det gäller samlade av djur eller samlande av prylar. Kan det ligga någon bokstavsdiagnos ang detta? att ångest spelar in det vet jag och förstått av programmet Extrema samlare på tv3.

Hur ska vi med bokstavsdiagnos kunna se gränsen? kan vi se gränsen? finns det hjälp här i sverige att få?

Lägger detta i tvångssyndrom men är det fel konfa så flytta den.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
coffee-girl
7/26/10, 10:14 PM
#1

Det enda jag kan säga är att jag med förmodad ADD är en extrem samlare. Jag samlar inte speciella saker, utan allt! Dvs jag har svårt att kasta, en trasig kopp kanske går att limma. Så småningom. Tungan ute Och alla bra att hagrejer som man har användning för…

Mymlan
7/26/10, 10:23 PM
#2

#1 Känner igen det där ang mitt extra förråd som jag egentligen inte anv på flera år, men kan vara bra att ha.. Tänk om jag behöver den där saken då den är kastad.. Min far samlade oxå :-(

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

LinaIsabell
7/26/10, 10:30 PM
#3

När jag var liten så samlade jag på ALLT. Fina glasbitar, fina stenar, teckningar som var fina, om jag skrivit något på ett papper och en bokstav var extra fin så sparade jag det. Jag hade hur mycket som helst.

Nu försöker jag slänga saker, men sparar på allt som kan vara "bra att ha". Burkar, småsaker osv. Dock har det minskat rejält.

Jag påbörjar snart en utredning för AS

[YlvaP]
7/26/10, 10:32 PM
#4

Jag är också en sån där som sparar på saker för det kan vara bra att ha fast man inte använder eller lagar dom på flera år. Har ADHD, bipolär och OCD som är under kontroll tack vare medicin.

Musiken
7/27/10, 1:16 AM
#5

Jag samlar pa allt, och kan inte gora mig av med saker som jag fatt, hur mycket jag an avskyr dem.

Just nu samlar jag pa garner och tillbehor till mina amisar. Det gar liksom inte att bara kopa garn till projektet jag jobbar med, utan jag koper minst tre nystan varje gang jag ar i stan "ifall att" Skäms

[Fiction]
7/27/10, 1:43 AM
#6

Jag är en samlare. *medger* Skäms

Just nu samlar jag på, ehum, kläder (dyr hobby) och film. Har för tillfället två TB (läs; 2 000 GB) film på min externa hårddisk och så mkt kläder att… ja, jag vet inte vad. Har iaf fyllt min mammas garage med klädkartonger som jag byggt på höjden upp till taknivå (hennes bil står numera på utfarten) och utöver det har jag åtta(?) smockfulla garderober med 4-5 plagg per galge och nu misstänker jag dessutom att jag ligger i underkant. Jag tror inte ens att någon kan föreställa sig hur mkt det verkligen är.

Inbillar mig dessutom att jag "behöver" alltsammans. Obestämd

(Inser, nu när jag skriver detta, hur illa det faktiskt är.)

Annons:
Zaphix
7/27/10, 2:31 AM
#7

Jag har varit en samlare, men nu insett hur otroligt mycket bättre jag mår med mindre saker runt omkring mig. Jag har inga onödiga saker eller saker jag inte använder, allt säljs eller kastas när jag inser att de bara tar upp plats.

Varit jättefäst vid saker förut, en av de tankar jag nästan alltid tänkt innan jag somnar sedan jag var barn har varit "Om det brinner om jag bara hinner ta med mig tre saker, vilka saker ska de vara?" och fått massa ångest över det.
Numera så tänker jag inte så längre och när jag gör det inser jag att det bara är djuren jag skulle ta med, allt annat kan jag utan problem vara utan.

Läste lite böcker om hur materiella ting tar energi utav en för ett par år sedan och insett att det faktiskt är så, då ändrades mina tankar om saker helt plötsligt. Mycket praktiskt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Fiction]
7/27/10, 3:04 AM
#8

#7 Jag håller med dig fullständigt, men kan likväl inte sluta upp att köpa på mig saker som jag tror att jag behöver.

Vad händer om det börjar brinna? Ja, den tanken har även jag ställt mig mga ggr. Jag inser att det vore en smärre katastrof för min del. Borde kanske läsa om boken Lycka! av Dalai Lama.

Zaphix
7/27/10, 3:50 AM
#9

#8: Den fick jag av en nära vän, den boken hjälpte till att omvända mig. Nu i efterhand tror jag att det var en pik av min vän att ge mig den.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

coffee-girl
7/27/10, 3:29 PM
#10

#8 Jag har också tänkt på om det börjar brinna. Inte minst pga att det för 7 år sedan faktiskt brann i lägenheten (sedan jag hade glömt en kastrull på spisen)… Det vore katastrof även hos mig om det började brinna, pga att de saker som verkligen är viktiga, ja de ligger lite huller om buller. Jag vet iofs var jag har dem. Tror jag iallafall… Ehum…Skäms Men jag skulle inte hinna rädda de där viktiga dokumenten eller dataCD:na om jag måste rusa ut ur lägenheten!

Samtidigt vore det kanske en lyckodag på sätt och vis att bli av med allt, för då måste jag börja från noll, utan samlingar…

Men nu är jag på väg att flytta tillbaka efter en renovering (flyttar in i kväll eller i morgon bitti). Inflyttningen innebär att jag måste tokstäda och flytta möbler (allt har varit undanstoppat) innan jag kan "bo in mig" igen, är ett gyllene tillfälle att gå igenom skåp och garderober. Jag hoppas jag klarar att låta bli att tänka "Den där behöver jag nog snart…" om åtminstånde något när jag sorterar… Tungan ute

schnuckii
12/11/11, 9:41 AM
#11

Samlare ja!

Förutom att jag faktiskt samlar på specifika ting, hamstrar jag även allt möjligt.

Kläder är ett problem, de är överallt, jag har mängder. Det påverkar dessutom inte min ekonomi så mycket, eftersom jag köper nästintill allt på secondhand-affärer, men den större delen får jag. På klädbytardagar osv. Jag sparar även på alla trasiga kläder som jag ju ska laga.

Sedan är det en massa saker, mycket prydnadsgrejer, gardiner, extra filtar, kuddar osv. Nu ska jag snart flytta, det blir nog ett uppvaknande.

zatanica
12/11/11, 10:37 AM
#12

#7 låter lite som mig, när jag var liten innan jag somnade planerade jag alltid för hur jag skulle gå til väga om det brann. Öppna fönstret (bodde på övervåningen) kasta ut mina böcker först, sedan gosedjuren, sedan katten och mej.

Isnåg oxå för nått år sedan att jag samlade förmycket och var för fäst vid prylar. Nu har jag bara endel saker jag är onormalt fäst vid eller vad man ska säga sådant ingen knappt får peta på utan att jag blir arg, annars är jag nästan helt tvärtom numera, köper typ inget för behöver jag det verkligen o då blir svaret oftast nej.

Sedan är det svårt att bli av med det där om något går sönder, det kan ju gå att laga, eller man kanske kan göra något annat med det. Vet inte hur många krukor och vaser som limmats typ 100 gånger. Sambon brukar garva åt mig då :)

Ja flytta är bra, det var sist vi flyttade som jag tvingade mig att vara radikal och faktist städa ur överallt och kasta/ge bort/sälja

Zaphix
12/11/11, 11:15 AM
#13

#12: Fast laga det som går är ju bara bra, det gör att man minskar på konsumtionen. Numera är saker så billiga, typ krukor, så man istället för att laga köper nytt. För mig är det onödiga naturresurser.

Att laga saker är ett steg i rätt riktning ifrån konusmtionssamhället och materialismen.

Dock måste jag erkänna att jag skulle nog gråta lite om min dator brann inne, alla bilder och filmer på den vill jag ha kvar. Skulle klara mig utan det såklart, men jag vill gärna ha dom kvar. Ska nog bli bättre på att göra backups på viktiga saker.

Men å andra sidan så är det ju bara bilder, minnena finns ju kvar i ens huvud ändå.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
zatanica
12/11/11, 11:25 AM
#14

Jo visst är det bra, men det finns ju en gräns, sitter man med en kruka som gått i 10 000 bitar för femte gången och det är med envishet man lagar den kan man ju undra :)

På tal om laga, lagade en väckarklocka för en massa år sedan, det roliga var att när den funkade satt jag med en del kvar som jag inte hade en aning om vart den skulle vara :)

Eller när man sitter med en kjol som är utsliten i själva tyget, trasig dragkedja och hål i sömmarna, älsklingskjolen som bara måste lagas och man inser att man är bra korkad om man lägger ner tid och material på den.

Eller de där älsklings örngotten som är typ 30 år, spindelnätstunna med hål här och där. De sitter fortfarande på mina kuddar, de får någon kasta med våld :)

Zaphix
12/11/11, 11:53 AM
#15

#14: Då har det väl blivit så att man blivit fäst i föremålet och inte kan slänga det pga. att man fått ett känslomässigt band till det. Inte för att du tycker det är så onödigt att slänga saker som kan lagas och köpa nytt?

För mig blir det destruktivt när man får ett känslomässigt band till materiella saker, Så klart man gillar sin favorittröja, men när man blir ledsen av tanken på att vara utan den har man skapat ett känslomässigt band.
Inte ledsen som i att man tycker det skulle vara jobbigt att frysa, utan ledsen som i att det är jobbigt att bli av med just den tröjan.

Jag skulle bli lite less om mitt ylleunderställ blev trasigt, men endast för att jag vet hur mycket jag fryser utan det och inte har råd att köpa ett nytt. Hade såklart accepterat läget, men ändå blivit lite less.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HellviHumle
12/11/11, 12:14 PM
#16

Slänga saker? Förvånad

HH

[Sandi92]
12/11/11, 5:20 PM
#17

Har Aspergers (och drag av ADD, fast ej diagnosticerat) och har alltid varit en samlare. Nu på senare tid har jag blivit helt obsessed i att samla på fina/söta leksaker. Främst My Little Pony och gosedjur.

Det har lett till stora problem som jag tror att jag skulle behöva hjälp för. Jag har handlat upp en stor del av mitt sparkonto och kan inte sluta. Vill bara ha fler och kan inte motstå när jag ser något. Sen har jag även behov av att saker och ting ska vara "komplett", så köper jag en av en särskild serie så måste jag ha alla.

Det här skapar mycket ångest för mig. Rynkar på näsan Vad kan man få för hjälp för sånt här?

Miumiu88
4/24/12, 1:41 PM
#18

Hej

Jag vill ha kontakt med andra samlare. Jag är själv samlare och vet inte alls hur jag ska känna inför alla mina saker. Har precis börjat få terapi.

Upp till toppen
Annons: