Annons:
Etikettadhd-add
Läst 57168 ggr
MissStorm
6/17/10, 3:28 AM

ADHD och trötthet

Läste någonstans att man ofta är trött som ADHD människa, stämmer det?(väntar på utredning)

Jag har ett stort sömn behov men sen när jag är vaken är jag hyper men blir oftast skittrött före alla andra människor.

Efter jobbet orkar jag i princip ingenting och får kämpa för att få vardags sysslorna gjorda och kämpar med att orka med mina katter även på veckorna. Men jag är så trött så det nästan inte är roligt med något. Det känns som att jag inte lever på veckorna för jag är så slutkörd efter jobbet även om jag lägger mig i helt okej tid.

Har skitsvårt att komma upp på morgonen också.

Är ni också såhär?

Annons:
JohannaEkroth
6/17/10, 3:30 AM
#1

Ja, exakt så är det att ha ADHD. Foten i munnen

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MissStorm
6/17/10, 3:33 AM
#2

#1 Okej, alltså jag blir verkligen bara mer och mer övertygad om att jag måste ha ADHD. I princip allt stämmer ju in på mig.

Och så många som sagt. Näääää du kan inte ha ADHD. Hmm

Emaljoh4
6/17/10, 9:35 AM
#3

#2 Du kanske har ADD?

Jag känner igen det här med trötthet. Som tur är så har medicinerna gjort det mycket bättre.

Jag är dock inte vuxen, men när jag går/gick i skolan (gick ut 9:an nyss) så kunde jag sova mellan 1-3 timmar varje dag efter skolan för att jag var helt slut efter en skoldag. Detta försvann som tur är med medicinerna. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Fnyfniken
6/17/10, 11:32 AM
#4

Jag är bara vaken när jag vaknar, men jag är trött, trögtänkt och helt förvirrad. På förmiddagen springer det på och jag hattar och fnattar och gör lite diverse på ett osystemerat sätt. Vid 16.00 är jag trött och apatisk men stressad över allt jag måste göra (kvällsmat, ta hand om sonen, städa efter mig…) och sen går jag och lägger mig när han gör det, vid 21.00 ungefär. Sover alltså 10h.

Jag är rent fysiskt härjade på eftermiddagen/kvällen. Man ser jättestor skillnad på mig mellan dagtid och kvällstid. Hela ansiktet liksom hänger ner av trötthet och jag går annorlunda, släpande, klumpigt.

Det är svårt med ADHD, för man tröttar ut sig själv genom att vara hyper och på gång och försöka fokusera, sen blir man helt slut, men många känner sig stressade och jagade fastän de är trötta eftersom något i kroppen vill få igång en. Märkligt.

[Fiction]
6/17/10, 12:51 PM
#5

Jag har (diagnostiserad) ADHD och är trött i princip jämt. För mig är detta ett av de mest handikappande symptomen, eftersom det innebär att det krävs av mig att jag är fysiskt aktiv för att jag helt enkelt inte skall slockna.

Innan jag fick mina Ritalin, var det vanligt att jag somnade mitt under en film, när jag läste, pluggade eller satt still och skulle koncentrera mig under en föreläsning i skolan. Ngt som både var problematiskt för mig själv och upplevdes som störande av andra som förmodligen inbillade sig att jag helt enkelt bara var oengagerad. Varje vaken minut var en kamp mot tröttheten, samtidigt som jag - ironiskt nog - hade svårt för att somna om kvällarna när jag väl gått och lagt mig för natten.

Jag hittade en högst trovärdig hypotes om sambandet mellan ADHD och trötthet här.

HannaM
6/17/10, 2:14 PM
#6

Konstant trött. Förlamande trött och detta trots att jag inte har ett jobb som kräver uppmärksamhet åtta timmar om dagen.

Annons:
Friheten
6/17/10, 2:20 PM
#7

har ADHD med förväntans ångest och sociala svårigheter.

Har jag haft mycke runt om kring mig eller så är jag helt slut.

Tex.

Inför ett möte med tex dr. så laddar kroppen upp massor, ångest ,orolig,nervös.  När spänningen släpper så blir jag grymt trött och somnar oftast när jag kommer hem.

coffee-girl
6/17/10, 2:35 PM
#8

Jag har ju ingen diagnos (står i kö till utredning)… Men, på mig stämmer det. Jag är för trött för att orka genomföra alla mina galna ideer, om det inte är nåt jätteroligt eller så viktigt så att jag gör allt för att klara det. Dvs. anstränger jag mig för att jag verkligen ska fixa sak, så kan jag gå genom eld för att nå dit jag vill! Likaså kan roligheten eller viktigheten i ett projekt göra att jag struntar i om jag är trött, så att jag bränner på tills jag har nått dit jag vill… eller stupar! Tungan ute

Zaphix
6/17/10, 2:39 PM
#9

Har ADHD, är inte speciellt trött av mig, snarare tvärtom. Är för det mesta pigg och på högvarv, däremot så har jag förr haft väldigt lätt för att somna. Bara slocknat vart som helst typ. :)
Nu har jag istället riktigt svårt för att varva ned och somna, inte speciellt trött hur lite jag än sovit.

Fast jag blir tröttare när jag äter Concerta än annars.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MissStorm
6/17/10, 3:15 PM
#10

Låter ju som att det stämmer på dom flesta att man är helt slutkörd. Zaphix ibland kan jag va som du också. Så speedad och känner mig kanske inte trött men så sätter jag mig ner på tex ett möte på jobbet och har då enorma problem att hålla mig vaken. Kollegorna har fått sitta och peta på mig så jga inte slocknar.

Emaljoh4: Nja varför troru jag har ADDObestämd? Är ju grymt hyper och har svårt att sitta stilla. Pillar ofta på något, skakar ett ben eller trummar med fingarna osv. Det är väll mer ADHDFlört? Anledningen till att folk så säkert tror att jag inte har ADHD är förmodligen för det lilla dom vet om ADHD är den typiska grejen att det skall vara en kille som är extemt arg och slåss osv. Det är så HIMLA tråkigt när folk tror sig veta att jag inte har något för jag känner ju att NÅGOT är inte som med alla andra. (Nu menar jag inte att du va sån). Jag har ju dröjt så extremt många år med att söka hjälp för folk har sagt att jag inte kan ha det till mig. Jag fattar inte hur man utan att ha läst på kan vara så tvärsäker. Jag fattar inte det? Förvånad Eftersom jag är så känslig och tar åt mig så har jag tänkt att nä jag inbillar väll mig bara men sen känner jag bara mer och mer att men va i tusan jag ÄR annorlunda och varför har jag så svårt med en del saker och har såna extrema berg och dalbanor med mina känslor om jag är helt normal??

En vanlig mening som min älskling säger när vi skall kollar film: JA där gick hon igen. Gumman kan du inte sitta här så vi kan kolla på filmen?

Jag: Jo jag skall bara göra det här och det här och vänta den här grejen hur gör vi med den?

Fnyfiken, Friheten, HannaM, Fictionoch Coffee-girl: Känner igen mig mycket i er alla.

miniimee
6/17/10, 7:03 PM
#11

Är för det mesta trött och extremt trött efter mkt intryck, tex bara åka kollektivt gör mig helt sänkt efteråt,eller vara på platser med mkt folk och liknande. MEn för det finner jag ingen ro,trots att jag är helt slut så kan jag ofta inte sova så bra utan ligger i nån slags halvkoma och får inget gjort.

MissStorm
6/17/10, 7:30 PM
#12

# 11 Ja kollektiv trafiken och stan an få en såååå trött. Känner verkligen igen mig.

tarotlasse
6/18/10, 1:57 AM
#13

Trötthet är väldigt vanligt hos Vuxen ADHD där dom flesta är fruktansvärt trötta och många blir nästan apatiska av trötthet och får inte så mycket gjort eftersom man inte orkar ta tag i saker och ting.

Hos barn med ADHD så märks inte detta av på samma sätt som hos vuxna så där är det viss skillnad.

Men hos både barn o vuxna så är det ju som så att på grund av våra koncentrations problem så får våra hjärnor anstränga sig betydligt mer en hos personer utan ADHD.

Vilket orsakar att hjärna blir trött och vill igentligen vila.

Men vi fungerar ju inte utan hjärnan så den kan ju inte gå och vila så hjärnan sänder då i stället ut signaler till övriga kroppen att nu måste ni hålla igång annars somnar hjärnan därför man blir överaktiv.

Tillsätter man då centralstimulernade medicin som är uppiggande så blir hjärnan piggare och slutar skicka ut signalerna till kroppen om att hålla i gång därför vi med ADHD reagerar tvärtemot på centralstimulerande substanser. 

Men även tvärtemot så kan vi bli betydligt värre och tröttare på lugnande som är vanligt att sjukvården skriver ut innan man fått ngn diagnos.

Samma sak med sömntabletter där  många inte  sover på sömntabletter utan får en motsatt effekt.

Jag själv har provat dom flesta sömnmedel på markanden sedan jag var 12 år gammal utan få ngn riktig hjälp.

Men däremot under den period jag missbrukade droger så kunde jag somna på Kokain där alla andra blev pigga.

För snart ett år sedan så när jag började med Concerta så började även min sömn att fungera mycket bättre och jag blev även piggare på dagarna med denna medicinering.

Lasse

Annons:
timmelin
6/18/10, 3:19 PM
#14

ja min psykolog berättade för mig att halva våran hjärna sover konstant. och för att hålla den vaken så måste vi sysselsätta oss med olika saker. pilla på olika saker mm

att vi kan hålla oss pigga vid datorn tex beror på att den utstrålar så mycket stimulering

inte konstigt att vi är trötta

detta tar på krafterna

concertan är perfekt, gör att jag fungerar

MissStorm
6/19/10, 4:28 PM
#15

# 13

Åh tack för din info. Nu vet jag varför jag tyckte att lugnande inte riktigt funkade på mig. Fick lugnande i en vecka inför en läkarundersökning som jag hade stark panik ångest inför. Den dosen som läkaren ordinerade funkade inte alls. Jag hade lika mycket ångest men sen läste jag i bipacksedeln att man kunde ta mer utan fara så då tog jag dubbelt. Det som hände var inte att jag kände mig lugn, men jag blev trött och groggy så jag verkade nog lugn utanpå men inombords hade jag fortf ångest.

Sen när jag gjorde min knäoperation så skulle jag sova på sjukhuset en natt och haha vad sköterskorna fick jobba kan jag säga. Jag fick både insomningstablett och lugnande men vaknade ändå varannan timme med ångestkänslor och var totalt klarvaken trots min piller cocktail på lugnande, insomningstablett och MYCKET morfin. Jag ringde på den där klockan hela tiden och ville kissa, ville dricka vatten, ville ha mer tabletter för att kunna sova men jag fick inte mer. Jag måste ha varit en grymt aktiv och jobbig patient Flört

LenaR
6/23/10, 10:28 AM
#16

#13 När kommer tröttheten, i tonåren?

Jag jobbar heltid just nu, och minns helt plötsligt varför jag inte kan göra det. Jag är helt SLUT! Jag kommer hem, äter och går och lägger mig, och sover. Jag orkar inget annat.

En fråga - det Tarotlasse skriver om lugnande och sömnmedel, att det inte fungerar på den som har add/adhd, stämmer det på alla?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Fnyfniken
6/23/10, 11:21 AM
#17

Tror jag inte. Jag har provat några olika och en sort hjälpte inte alls medans en annan sort domnade av mig totalt och jag sov som en björn. Dock ingen god sömn. Jag rekommenderar att använda insomningstekniker om det är själva insomnandet man har problem med.

MissStorm
6/23/10, 12:32 PM
#18

# 16 För mig kom det nog nångång i tonåren.

Jag är precis som du, HELT slut efter en hel arbetsdag. Hoppas eventuellt medicin kommer hjälpa när jag blivit utredd för jag skulle vilja ha ett liv även på veckorna. Nu däremot när jag går sjukskriven pgr av en knäoperation så är jag inte lika trött men åker jag in till stan tex så blir jah helt slut. Har även märkt att jag fått problem med att sova när jag inte är helt slutkörd. Kan vakna efter 4 timmars sömn och va helt hyper. Känner att kroppen skulle behöva sova men hjärnan går på högvarv.

coffee-girl
6/23/10, 1:11 PM
#19

#16 Om ja ska försöka minnas, så var det nog när jag var tonåring. Jag var väldigt föreningsaktiv, med både sena föredrag, läger och samlingar (med efterföljande nattsudd). Att hålla mig vaken för i synnerhet malande föredrag var omöjligt, om jag inte knaprade koffeintabletter. Jag satt ofta och sov på samlingar.

En del av de andra ungdomarna kallade mig för knarkare, medan jag själv såg koffeinet som nödvändig självmedicinering. Och gör fortfarande, men numera tar jag det i form av starkt(!) kaffe eller redbull.

Däremot, är jag i farten och har nåt att ha hyperfokus på, då kan jag vara vaken!

mayolica
6/24/10, 2:16 AM
#20

Jag har alltid varit onormalt trött så länge jag kan minnas utan att riktigt förstå det,det började märkas när man började skolan och blev värre  ju äldre man blev och ju mer krav som man förväntades klara av. När jag var liten märktes det nog inte eftersom jag var hemma och fick sova tills jag vaknade och kunde sen leka fritt på dagarna ,behövde aldrig gå på något dagis och anpassa mej efter inrutade aktiviteter. 

Jag har offta brukat känna som det är syrebrist i järnan på något sätt,även då jag gått på högvarv och varit pigg i kroppen har jag offta kännt mej trött i huvet och tät på nåt sätt. Av centralstimulerande medicin som typ Ritalin,amfetamin och liknande känns det som det som är tätt öppnas upp och järnan får syre.

För ett antal år sen kopplades tröttheten och att man snabbt blir extremt utmattad till Fibromyalgi,nu heter det ADHD  Många av symptomen är för mej dom samma i båda fall. Därför tror jag att båda diagnoserna i mitt fall egentligen kan vara en och samma sak från början. (Fibromyalgi är en massa olika symptom där smärta i kroppen av olika slag  svår trötthet att man snabbt blir utmattad brukar höra till  dom vanligaste)Fibromyalgi kan utlösas av olika grundorsaker, misstänker att ouppmärksammade neuro-grejjer kan vara en.

#16 Mediciner brukar kunna fungera mycket individuellt på olika människor oavsett diagnoser,så det går inte riktigt att säga alla ADHD folk reagerar si eller så på en medicin. Fast just så som tarot-lasse beskriver , att medicinerna kan vända och fungera tvärtom för personer med ADHD verkar vara ganska vanligt även om det inte behöver vara just så för alla.

~ mayolica ~

Annons:
HannaM
6/24/10, 2:18 AM
#21

Jag har minnen från när jag var tretton och var så trött att jag inte orkade gå på promenad när jag var på landet. Jag var för trött.

igorflickan
6/24/10, 4:12 PM
#22

Jag har ADHD och är väldigt ofta trött. Sover massor och om jag har mycket en dag typ ett stort kalas en annan skit så somnar jag när jag lägger barnen typ halv åtta.

När jag jobbade Så var jag så trött att jag gicjk hem och gråt varje dag… Lagade mat och gråt bytte blöjor och grät… ja ni fattar. Gråter

Då var jag ensanstående och hade tre barn varannan vecka. Sen pluggande jag heltid och det var lika jobbigt eftersom jag var i skolan så länge och pricis varje dag.

Två år nu har jag pluggat på distans och helgkurser och några på dagtid. Det funkar bättre men jag är fortfarande  trött.Obestämd

Har pluggat färdigt och känner hur jag dör en smula inombords när jag tänker på att nu… nu är det dax att jobba… Dax att ha så ont i huvudet att man knappt ser dax att inte orka bry sig om att barna äter godis före maten en måndag bara det är tysta. Att behöva sjukskriva sig för för att hinna tvätta och sen inte orka och sova en hel dag. 

Nu har jag iallafall lite hjälp av min man, han är underbar men han jobbar från 6 till halv sju (inräknat resor) så det är mycket som faller på mig. Mina tre stora barn har visserligen växt på sig men nu har vi två tre och ett halvt åringar istället. Jag blir trött bara av att tänka på det. Skrikandes

MissStorm
6/24/10, 8:30 PM
#23

# 22 Ja när det är som värst så gråter man bara Rynkar på näsan Känner verkligen igen det där. Jag försökte prata med några av mina kollegor om hur trött jag var och fick höra att du ska inte tro att du är tröttare än vi bla bla. Då sa jag att jag kommer hem och gråter för jag är så trött. Då fick jag svaret, Ja men tänker du på att du är trött blir du ju tröttare. Jag skällde ut dom och gick hem och typ grät. Ehhm jag tror knappast dom är lika trötta som jag för denna trötthet kommer man inte undan med positivt tänkande.. Är rätt positiv och försöker verkligen vara pigg men det går ju inte. På sommaren funkar det liiite bättre  eftersom det är ljust men vinterhalvåret är ett rent h*lvete. Det är då jag i princip bryter ihop av trötthet ett par gånger och måste få ledigt. Får jag inte ledigt så måste jag sjukskriva mig ett par dagar och sova, sova, sova.

Men kan du inte få hjälp med medicin eller avlastning på något sätt? Stor trött Kram till dig.

igorflickan
6/24/10, 11:22 PM
#24

#23

Jag vet inte… Jag har ju bara haft diagnosen i ett par månader och precis börjat att acceptera att man inte dör om man ber om hjälp. Hela livet har jag gått och låtsats att allt var bara bra och att jag har full koll… folk går på det av någon anledning. Sen brister det när ingen ser.

Har börjat med att prata med enhetschefen på dagis sa som det var och bad att få ha smågrabbarna på dagis ett pa<rt dar i veckan under sommaren. Det var helt ok.

Jag är livrädd för att släppa in hjälp från tex. komunen i mitt liv… men vi får väl se vad som händer jag vågede ju äntligen få till stånd en utredning och saker kan bara bli bättre nu…

[boxfnykis]
10/19/10, 6:07 PM
#25

Snyft! Känner igen mig i allas beskrivningar. Är så trööööött och orkar inte engagera mig som jag vill på jobbet. Hemma orkar jag inte med att sköta hemmet. Känner mig bara lat och otillräcklig. Jag hade hoppats så på medicin men känner inte alls som ni andra beskriver att medicinen funkade på er. Kanske har jag inte skött medicineringen som jag borde? Nu vet jag inte på någon råd längre.

igorflickan
10/19/10, 8:45 PM
#26

#25

Vad äter du för medicin…?

Jag har provat olika och concertan funkar inte men Ritalin i tablettform ´(som verkar snabbt) funkar helt fantastiskt!

Anna4077
10/20/10, 12:52 AM
#27

jag e också jätte trött. sen provade jag Concerta och blev helt deppig och sov jämt. min sambo sa ifrån när jag legat ungefär 3 dagen i sängen. han sa att jag försvann. slutade me medicinen å jag är typ mig själv igen men sen dess har jag varit apatisk å trött. sedan blir jag deppig för att jag e apatisk å trött. provat att göra saker å de gånger jag orkar göra de så blir jag bara helt utmattad efteråt och orkar absolut ingenting. ska börja med ny medicin på fredag men ska sanningen fram så e jag lite rädd. tänk om även den gör mig deppig och att jag sen får svårt att ta mig ur cirkeln. detta hindrar mig från att studera och jag kommer troligen att bli helt sjukskriven på fredag men jag vet inte hur jag ska försörja mig. min läkare säger att det är ovanligt att man blir helt sjukskriven på 'bara' ADD men jag funkar ju inte alls.

nån som har tips/vet vad man har för  ekonomisk hjälp där ute? har inte jobbat då jag studerat länge eftersom min ADD har förlängt allt å att jag har varit deprimerad samt sjukskriven för uttmattning eller ja.. utbrändhet. jag vet inte alls vad jag ska göra eller vem jag ska vända mig till. känner mig väldigt rädd. sa till min sambo idag att jag känner mig som en alkis.. kan ligga i sängen utan problem till 5 på eftermiddagen å sen gå å lägga mig igen innan 10.

oj inlägget kom lite off topic.. sorry. ps har inga alkohol problem (dricker inte alkohol) eller några andra missbruk mer än socker och pepsi max.

TS sorry för att jag gick off topic. behövde skriva av mig tror jag..

Anna och taxen Max

Annons:
igorflickan
10/20/10, 10:01 AM
#28

#27

Vad är det för medicin du ska börja med?

Hoppas allt blir bättre snart, Jag vet att det är ett helvete

Kram

Ticka
10/21/10, 12:18 AM
#29

På eller av.  Allt eller inget.

Saker som kräver hög koncentration tröttar ut mig att för snabbt. Tycker jag något är roligt så går det bättre.

 Fysisk aktivitet är toppen, ger en annan trötthet, kräver inte min fulla koncentration utan går på automatik så att hjärnan kan ta semester. Utan daglig motion är jag oduglig.

[boxfnykis]
10/22/10, 12:16 PM
#30

Igorflickan: Jag har provat Concerta och Ritalina. Först så känner jag ingen effekt. När dosen höjs känner jag efter ett tag nästan som hjärtklappning fast i magen. Jag känner mig racig i kroppen men är fortfarande lika trött i huvudet.

Jag tänkte ge mig den på att verkligen hålla ut med medicinen och skriva ned hur det känns från dag till dag men det höll en dag… Det är som att medicinen bränner slut på den lilla energi jag har och redan vid 17 på kvällen var jag jättetrött och hade ont i huvudet. Visst är jag alltid trött men med medicin blir jag helt färdig på kvällen. Är detta något som går över? Borde jag stå ut och fortsätta med medicinen fast jag bara blir sämre?

[boxfnykis]
10/22/10, 12:27 PM
#31

Anna4077: Jag känner verkligen med dig.  Kanske behöver du inte välja antingen eller? Jag menar jobba heltid/sjukskriven på heltid. Kanske skulle du funka på ett jobb om du får göra saker som känns meningsfulla för dig och om du inte behövde jobba heltid? Samma med studier. Skulle du kunna slutföra dem på halvfart och med studiestöd. Alla universitet/skolor är ju skyldiga att ge personer med studiesvårigheter det stöd de behöver för att klara av studierna.

igorflickan
10/23/10, 9:42 PM
#32

#30

Jag tycker inte att man ska behöva stå ut med en medicin som inte funkar… jag blev helknäpp av concertan och slutade självmant. Ringde min kontakt på psyk och han tyckte det var helt rätt eftersom den inte hjälpte. Det tyckte min läkare också…

Det man kan behöva stå ut med är biverkningar men de ska man stå ut med endast om medicinen funkar för övrigt.

Fråga om du inte kan få prova medikinet eller Ritalin i snabbverkande tabletter att ta främs på eftermiddagen.

Kram

Anna4077
10/24/10, 4:13 PM
#33

#31 jag studerade på mindre än halvtid men min läkare bedömde att jag blivit deprimerad så nu e jag sjukskriven på 100% året ut och ja eventuellt mer. känns faktiskt rätt skönt att dom börjar insee att jag har problem me detta. vi får se va som händer men de känns bättre. behöver inte ha ångest för allt jag missar. vi får se. tack för tippset ska ha de me mig när jag fortsätter sen efter sjukskrivningen.

Anna och taxen Max

tarotlasse
10/25/10, 12:38 AM
#34

#32

Om man inte står ut med Concerta så ska man ju knappast prova Ritalin det är ju exakt samma innehåll som Concerta. Det enda som skiljer är själva kapseln som i Ritalina löses upp snabbare och på det sättet är mer snabbverkande en Concerta där kapseln är annorlunda och som sakta löses upp så att medcinen fördelas ut under ca 12 timmar så den är mer långverkande en Ritalin.

Annars är det exakt samma innehåll  du kan gå in på Fass och läsa och se att det är exat samma innehåll i både Concerta och Ritalin.

Lasse

Annons:
LinaIsabell
10/25/10, 9:42 AM
#35

#34 Som jag har förstått så kan det göra stor skillnad även om det är samma innehåll. Om man jämför med exempelvis kombinerade p-piller, som har exakt samma innehåll (gestagen och östrogen), så fungerar en del sorter bra och en del sämre, beroende på bland annat hur stor mängd och under hur lång tid ett ämne löses upp.

Musiken
10/25/10, 11:51 AM
#36

Inte diagnosticerad, men ar helt slut for jamnan. Folk fragar ofta hur jag kan vara sa trott nar jag inte gor nagot forutom att jobba 3 dagar i veckan..

igorflickan
10/26/10, 10:02 AM
#37

#34

Innehållet är kanske ungefär samma men det finns stor skillnad på hur folk reagerar och det är skillnad på tablett och tablett. Det finns Concerta, Ritalin och medikinet i olika sorters tabletter. En del som löser upp sig på det sätt du säger men det finns även snabbverkande tabletter som löser upp sig fort och verkar fort. Jag vet för jag äter dem…. och jag vet att det kan vara skillnad som dag och natt eftersom att jag har upplevt dem.

Hur och varför en tablett verkar på ett speciellt sätt på en människa och inte på en annan är svårt att veta.

dragonstar
2/7/12, 6:54 PM
#38

Vet att tråden är gammal men läser i den och har lite frågor som kanske någon kan svara på.

Han man ha ADHD eller annan diagnås med bara vissa av symtomen, Trötthet deprisjon och liknande? Kan ma nliksom ha det Light?

Lider av trötthet och har för två år sen börjat äta serationihöjande som tagit bort min deprsiosjon och delar av min ångest.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Helèn
2/16/12, 8:49 PM
#39

Som ADHD människa så kan det vara så att te man planera i förväg för att det ska funka…

Om man som ett exempel är ledig och fastnar framför tv:n så kan det lätt bli så att det kryper i hela kroppen men man blir fast för att man vill göra så mycket men istället blir det ingenting eftersom att man inte har bestämt innan vad man ska göra…..

Concertan kan dock hjälpa en att bli bättre på att styra upp saker och bli mycket piggare och mer fokuserad.

dragonstar
2/16/12, 9:13 PM
#40

JAg torr min trötthet minskar krypandet  i korppen. Men jag vet inte alls. Jag fastnar ofta farmför tv och liknande och blir sittade utan att få något av allt jag vill göra gjort. att starta  fortsätta ocg slutföra en städnig är svårt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

lottakatt
2/18/12, 10:00 PM
#41

Ja tröttheten hör till oss med add/adhd  och det är hemskt men med medicin blir det mycket bättre, just att ha den här kännslan att folk tycker du är lat fast det handlar om att det finns ingen gnista .ork

Jag brukar säga så här att i dom lägen hjälper inte om du har pengar på banken solen skinner fåglarna kvittrar och det är en jätte fin dag vad hjälper det när det känns som man har bly i både huvudet och benen.

LOTTA

LH

Annons:
[Varulv]
2/18/12, 10:32 PM
#42

Men vad är det ni säger! Jag har fram till förra veckan jobbat heltid och har varit så trött när jag kommit hem, att det inte funnits några marginaler för någonting annat än att förbereda sig för morgondagen och så i säng. Tog tre veckors semester kring jul och nyår men hann inte ens återhämta mig… Har efter att nu ha blivit förskonad från jobb ännu inte kommit tillbaks till mig själv, utan måste fortfarande gå och lägga mig alldeles för tidigt. Och har på dagarna ännu inte fått energi över till att vara aktiv.

Men till saken hör ju, att jag har Asperger, och inte ADHD… Obestämd

dragonstar
2/18/12, 11:03 PM
#43

Jag Har inna tyckt att jag passar in på AS mycket bättre en ADHD. Var ett tag sen jag läste om allt så mins inte exsakt.

Men då är frågna Alla dessa sjukdomar är Nevrologiska eller hur?

Då borde ju tröttheten kunna komma med alla, tröttheten är något som finns nevrologiskt.

Det är min teori just nu att min trötthet sitter nevrolgiskt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

HannaM
2/19/12, 11:45 AM
#44

Äsch, det handlar väl helt enkelt om att vi, både med Asperger och ADHD, jobbar mycket hårdare än andra för att fungera och det kör fullständigt slut på oss. Inte märkligare än så. Är det svårt att sortera bort intryck eller svårt att hänga med i människors snabba vändningar eller läsa av folk så jobbar man ju oftast hårdare med det, omedvetet och det är klart det blir utmattande.

Trötthet är ju inte en diagnoskriterie för varken ADHD eller Asperger. Det är snarare en tråkig följd av det hela.

[Varulv]
2/19/12, 5:02 PM
#45

#44 Väl uttryckt, HannaM! Glad

MissInAction
2/19/12, 7:51 PM
#46

Har läst denna tråd med stort intresse. Lite förbryllad blev jag eftersom jag länge trott att trötthet ofta kopplas ihop med t.ex. AS och liknande då man blir utmattad efter sociala ansträngingar bland annat. Men så läste jag som sagt denna tråden, och har även börjat läsa Anna Halléns bok Energibarn - våra älskade skitungar. Även i den boken står att dessa barn egentligen är TRÖTTA och deras hjärna kompenserar detta med hyperaktivitet eller tja.. aktivitet, för att man inte ska somna precis där man är. Förvånad

Jag är trött. Minns faktiskt inte hur det var i barndomen, men då gick jag upp tidigt och la mig väl vid 21-22-tiden under skolåren. I gymnasiet började väl tröttheten, men alla tonåringar sover ju mer för att de behöver det. Det är bara det att tröttheten har fortsatt, och den har nästan blivit värre! Särskilt nu när jag jobbat sedan i somras.. jag är helt slut när jag kommer hem och orkar ingenting, vill ingenting. Jag hamnar framför datorn för att kolla forum och liknande.. sen är det sängen… Det känns så himla trist, som att jag inte har något liv och jag lever bara för helgerna Rynkar på näsan Men sover jag ut ordentligt då, så är dygnsrytmen störd och hela nästa vecka blir förstörd… 

Dock fick jag vid utredning år 2006/2007 ingen diagnos. Men jag blir mer och mer säker på att jag nog ska be dem komplettera utredningen för att de missade ett par relevanta saker. Plus att jag tyckte frågorna var oerhört svåra att svara på och blev jättestressad, så jag vet inte vad läkaren angav för svar i slutändan. Känns bara skit när jag tänker på det och jag vet inte hur jag ska orka med ett helt arbetsliv. Precis som någon tidigare skrivit här så har jag mestadels pluggat innan, samt varit sjukskriven för depression etc. så det är först senaste 8 månaderna som jag har arbetat heltid. På en förskola, dessutom, knappast någon lugn och ro Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Tizzelizzan]
2/20/12, 11:52 AM
#47

jag är också jämt trött, tröttare tröttast!!
Sen jag fick mina medeciner sover jag inte på dagarna men lägger mig ganska tidigt på kvällarna.
Men är tyvärr ofta trött ändå.

dragonstar
2/20/12, 2:07 PM
#48

Intresant att det endå är så mång asom är trötta ochc att flera av dom värkar känna att trötthetn sitter i oavsätt vad de tar sig till.

Jag fick föresten presis samtal från läkaren på Psykriatrion. Tydlgen finns ju en del utrednignar (väldigt korta små) sen tidigare och dom skulle då gå igenom allt ingen innan dom belsutar om jag får någotn utredning/ hjälp över huvud tager. Vecka 9 kunde dom tidigast göra det.

Så nu förebereder jag mig på de som itne får hända dom kommer säga nej.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Lunar
2/22/12, 10:25 AM
#49

Räcker upp en hand för jag är ochså med i de tröttas klubbSkrattande

Star68
2/22/12, 11:54 AM
#50

Och här finns en till som är trött! Fast det händer att jag överraskar jag mig själv med att känna mig pigg och alert, och då måste jag hitta på nå't skoj, eller passa på att göra nå't jag inte brukar orka ta tag i….innan det går över. ;-)

lilli-l
2/23/12, 9:16 PM
#51

Jag är också trött, men inte så att jag kan sova..för lägger jag mig och tänker vila en stund, då håller jag på och kryper ur skinnet och tänker på allt som jag BORDE göra!

Sen stiger jag upp..och tror ni jag får något gjort? Nehej du, jag blir sittandes vid tv:n eller datorn och får riktigt ta sats för att få någonting gjort till slut! Och så är jag så irriterad på mig själv, för jag VILL ju göra en massa..inne i hjärnan, men det kommer sällan till handling..!

Bara en envis rastlöshet konstant i kroppen!

Carpe Diem….Fånga dagen

dragonstar
2/23/12, 9:43 PM
#52

Känner så inge mig.

Håller på att skriva mycket inne på Trötthet iFokus nu så är lite seg i denna tråd.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

zatanica
2/23/12, 10:07 PM
#53

#51 känner så igen mig

Star68
2/24/12, 12:01 AM
#54

#51 Känner också igen mig mycket väl!

Anna4077
3/13/12, 11:02 PM
#55

Tips till TS! Har ju gått en tid nu, hur går de? Själv mår jag bättre. Jag har upptäckt att om jag prioriterar min energi så får jag mer energi och minskar mina risker för depression. Gäller även att kontrollera roliga saker. Liksom även om något är roligt så måste jag kontrollera de. Det har verkligen funkat för mig även om det har varit mycke jobb och ibland lika jobbigt att låta bli att göra något som att göra de. Hoppas de går bättre för dig

Anna och taxen Max

Annons:
Smålänning
3/25/12, 12:09 AM
#56

Bra tråd! Känner igen mig väldigt mkt! Ska på utredning efter sommaren för ADHD, men mina föräldrar verkar inte tycka jag har detta. Fast allt jag har läst stämmer så mkt in på det. Har läst vårdprogramet för själva utredningen…riktigt intressant. (finns en länk till en på trötthetifokus)

Trött sen 14-15 års ålder, varje dag. Nu har jag en son och en till påväg..så vill verkligen vara en pigg och glad pappa. Vore fruktansvärt om jag inte fick en dignos och hjälp.

Hoppas så de ska hitta något, ingen annan har hittlis hittat något fel…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

zatanica
3/25/12, 11:08 AM
#57

Håller tummarna för dig Smålänning

Lakeside
5/11/14, 7:28 PM
#58

Tar upp den här tråden igen för att jag tycker läsinnehållet var väldigt bra. Innan har jag bara hittat information om att personer med ADHD har svårt att sova men jag är nästan tvärtom. Ibland snurrar det i skallen på kvällar/nätter men ofta blir jag helt utpumpad och däckar i soffan när jag ser på tv. Har jag varit på stan och gjort ärenden så kan jag sova en stund efteråt eller om jag är på fest så blir jag så trött efter ett tag så att jag inte alls orkar hänga med i samtal längre. Jag har länge skämts för att jag kan bli så trött men nu börjar pusselbitarna falla på plats. Tack för all info!

ADHDharjag
5/14/14, 4:46 PM
#59

Brukar duscha iskallt vatten så att kroppen hyperventilerar på morgonen för att vakna, blir superpigg och glad :) Äta frukost är också en stor fördel, behöver inte vara ngt stort, utan en proteinbar eller en knäckemacka med smör och pålägg.

Smålänning
5/22/14, 12:50 AM
#60

hej

var nog ett år sedan jag var inne på ifokus…typ.

har haft diagnosen ADHD nu i 1,år. Håller fortfarande på att hitta rätt medicin och rätt doser.

ang detta med tröttheten och ADHD så såg jag ett program på tv som tog upp just ADHD. sådant där talkshowprogram.

där var det en läkare som sa något jag inte "visste". Det här med att alla tror att alla med ADHD är så pigga och alerta (å liknande).

Han sa att alla som har ADHD är trötta och aldrig är riktigt vaken. utan det som sker är att en person med ADHD försker hela tiden hålla sig vaken så den inte ska falla i sömn.

Där av stökiga barn/vuxna som hela tiden måste hålla på med något för att helt enkelt hålla sig vakna. Så jag som känt mig kroniskt trött sedan 15års ålder och inte riktigt känt igen mig på just hyperaktivteten fick det en ny tankeställare:)

nu är jag jättedålig på att återskapa berättelser mm, så det kan var lite olika ordval mm:(

vuxenadhd, där brukar tröttheten var starkt närvarande och barnadhd är hyperaktiviteten mer närvarande. fast dessa egentligen är samma sak, bara att barn och vuxna handskas med H:et olika.

Nu är jag skit trött, go natt!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

PMS-monstret
11/4/14, 5:53 PM
#61

Hej! Jag är ny här på forumet. En intressant tråd. Jag är nyligen diagnostiserad med ADD och sjukskriven för utmattningsdepression, ständigt trött men ändå svårt att varva ner.  Står i läkarkö för att få prova medicin, kan tyvärr ta upp till tre månader. Varje dag är en kamp som det är just nu. Jobbar fyra timmar per dag och är helt slut efteråt.

Hallonregn
11/6/14, 4:55 PM
#62

Min ADD gör mig nedstämd och trött varje dag
Det enda som lyser upp och gör mig gladare är när min sambo kommer hem från jobbet.. jag är så ensam i lägenheten, hela dagen.

Annons:
Candela
11/7/14, 1:46 PM
#63

Jag är också enormt trött. Eftersom jag har varit det i många år och läkarna inte hittar några fysiska fel, så vill min psykiatriker göra en utredning för neuropsykiatriska funktionshinder.

Jag kan inte jobba eller plugga heltid. Har försökt plugga på universitet och jobba, men det går bara inte. Jag somnar på föreläsningar, och sen när jag kommer hem sitter jag bara och sover i soffan. När jag ska natta mina barn kan jag somna medan jag läser en bok för dem. Ibland har min äldre son fått ta över högläsningen för lillebror, medan jag sitter och sover ☺️

Jag kan fungera bra om jag inte har mycket i vardagen. Som nu när jag är arbetslös är jag mycket piggare. Jag har möjlighet att sova 9-10 timmar per natt, och behöver inte "anstränga hjärnan" lika mycket. Blir jag trött har jag dessutom möjlighet att lägga mig och vila en stund, eller göra någon "hjärndöd" aktivitet som att diska.

Candela
11/7/14, 1:59 PM
#64

Min son har precis fått en autism-diagnos, och i och med det har vi fått veta att även muskelsvaghet är väldigt vanligt. Man orkar med andra ord inte med fysisk aktivitet på samma sätt som vanliga människor, och därför tycker många som har en diagnos inom autismspektrat inte om att idrotta eller träna. Simning brukar däremot vara mer populärt eftersom kroppen känns lättare i vatten.

PMS-monstret
11/8/14, 5:54 AM
#65

Du låter som jag Candela… Jag har varit trött i hela mitt vuxna liv och när jag har jobbat heltid har jag inte orkat med någonting annat i livet. Kunde inte föreställa mig att det berodde på ADD,  jag var dessutom duktig i skolan… Jag hoppas att medicinen hjälper, annars får jag söka sjukersättning på deltid…

PMS-monstret
11/8/14, 5:58 AM
#66

#62 Vad trist det lät… stackars du, jag känner igen detta. Ibland vet jag inte riktigt om jag är deprimerad eller om mitt tillstånd bara beror på ADD. Kombinationen utmattningsdepresion och ADD är i varje fall inte alls kul 😕

Candela
11/8/14, 9:40 AM
#67

#65 Jag hade väldigt lätt för mig i grundskolan och gymnasiet, men sen när jag började på universitetet tog det stopp😮

PMS-monstret
11/8/14, 11:14 AM
#68

Jag gillade A- och B nivåerna på universitetet men C- och D nivåerna var kämpiga. Att skriva uppsats var inte alls min grej, det var en stor plåga. Jag fattar nu att det berodde på mina uppmärksamhetsproblem, hade inte uthålligheten som krävdes. Det är samma på mitt jobb, gillar mest snabba relativt lätta arbetsuppgifter att sitta med en pappershög och utreda passar inte mig alls…

Candela
11/8/14, 11:31 AM
#69

Jag hade mest svårt för att hålla fokus på 2-3 kurser samtidigt. I mitt program var det även både vanliga kurser och projektkurser parallellt. Så å ena sidan skulle man hålla koll på när olika inlämningsuppgifter i de individuella kurserna ska vara inne, och dessutom ska man boka in träffar med sina projektmedlemmar och hinna göra alla moment i projektet innan deadlines. Det blev alldeles för mycket för min hjärna att hålla reda på… Fick lägga fokus på projekten eftersom de påverkade även andra elever, och kom efter i de individuella kurserna.

Annons:
PMS-monstret
11/8/14, 12:10 PM
#70

Jag tyckte också att grupparbeten var jobbiga, gillade mer individuella uppgifter. Ännu jobbigare blev det när man skulle börja "jobba på riktigt", att studera var ändå mindre kämpig än det riktiga arbetslivet…

MrBokstav
11/24/14, 7:15 AM
#71

#58 Jag har svårt att somna men trots det är jag riktigt trött. Nästan som att ju tröttare jag är desto svårare är det att somna. När jag väl somnat kan jag sova sjukt länge.

Lakeside
11/24/14, 10:14 PM
#72

#71: känner igen det där. Ju tröttare feato mer överaktiv lite som ett barn :)

Tintin82
11/25/14, 12:04 PM
#73

Jag har ADD och är extremt trött får medikinet är det någon som får något annat ??

nikkaluokta
12/12/14, 2:45 PM
#74

Jaa själv är jag som trött typ jämt! Å ändå svåra sömnproblem! Totalt slut å vill bara stänga in mig å stänga ute ALLT efter typ kalas, fika, handlat, möten, middag, släktträffar etc Ibland bara gråter jag… Detta är vanligt…

Ser0tonin
10/9/16, 7:12 PM
#75

Mycket här som folk berättar om stämmer in på mig. Har ingen NP-diagnos, väntar på att få "äran" att bli utredd. Jag blir svintrött efter jobbet, kan vara så att jag är så fysiskt trött att jag får värk i kroppen. Jag har problem att styra mina känslotoppar. Hittar jag något så ska jag gå in för det med 100%, sen efter nyhetens behag så är det inte så roligt längre. Jag hatar möten på jobbet som varar i fyra timmar med få bensträckare. Kan bli så outhärdligt att jag blir irriterad. Jag måste sysselsätta mig, pilla på något, byta ställning jämt och ständigt.
Jag har fått GAD, som jag själv misstänker är p.g.a möjligen adhd'n som jag aldrig vetat om.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Draken
10/16/16, 1:23 PM
#76

Min son har ADHD, och är jag läste första inlägget ( #0) så kunde det lika gärna ha varit min son jag läste om.

Han är extremt trött för jämnan, vi kan hålla på i 1-2 timmar för att få upp honom på morgonen, när han kommer hem från skolan så brukar han oftast slokna på soffan för han är så trött och slut.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: