Annons:
Etikettansiktsblindhet-prosopagnosi
Läst 18288 ggr
[Varulv]
2010-06-08 23:04

Ansiktsblindhet

Jag lider av höggradig ansiktsblindhet, något som anses vara kopplat till Aspergers syndrom (vilken diagnos jag har).

Finns fler?  Som kanske kunde vara intresserade av att bilda en förening? Eller till att börja med vara med och diskutera formerna för en sådan?

Annons:
[Fiction]
2010-06-08 23:50
#1

Jag har inte diagnostiserad AS, däremot ADHD med AS-drag. Är dock inte helt övertygad om att det är riktigt för egen del, då jag mkt väl tror att jag kan ha en dubbeldiagnos. I vilket fall som helst, är jag mer eller mindre ansiktsblind och har därför svårt för att hålla koll på olika personer när jag ser på film t ex. Det krävs även att jag har träffat en person flera ggr innan jag känner igen denne. Träffar jag dessutom en person i ett helt annat sammanhang än vad jag är van vid, kan det ta ett tag innan jag kan placera den.

Hur yttrar sig din ansiktsblindhet?

[Varulv]
2010-06-09 01:20
#2

#1. Den yttrar sig precis så som du beskriver för din del. Det senaste du sa, om att man inte kan placera folk som man borde känna igen, ger för mig ofta upphov till förargliga situationer, där personen ifråga - mer eller mindre med rätta - känner sig kränkt och stött; illa behandlad av mig. Att försöka förklara, det känns för det mesta övermäktigt svårt.

Därför har jag tänkt, att det kanske vore bra om det fanns ett märke eller en nål att bära på klädesuppslaget, som man kunde visa på. Då skulle "den kränkta" lättare acceptera, tänker jag mig. Utformningen och framtagningen av en sådan "medlemsnål" skulle vara ett viktigt syfte med "de ansiktsblindas förening".

[Fiction]
2010-06-09 01:27
#3

#2 Du skulle ju kunna designa din egen t-shirt här och skriva exempelvis: "Jag är ansiktsblind" (på framsidan) och "förlåt om jag inte hälsade" (på baksidan). Flört

[Tassy]
2010-06-09 02:09
#4

Jag är ansiktsblind, rätt rejält dessutom. Rynkar på näsan

Emaljoh4
2010-06-09 10:50
#5

#1 Dwet där med personer i filmer  känner jag igen!!!! Förvånad Spec i såna där tonårsfilmer (eller ja, ni kanske fattar) som t.ex alla killar har blondt, lite halvlångt hår m.m.m.m.m.m, jag glömmer och minns aldrig vilken som var huvudpersonen t,ex. Tungan ute Tycker att alla ser likadan ut

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

LoTuss
2010-06-09 13:03
#6

SÅ härligt att läsa att det finns andra som har samma problem!!!

Har ALLTID haft svårt att känna igen folk. Antar att många anser mig som snobbig för att jag inte hälsar ibland… Och om någon hälsar på mig så svarar jag förståss, men vet oftast inte vem det är jag pratar med Obestämd

Filmer - ja det är samma problem där. Jag blandar ihop olika rollfigurer och har därför svårt att hänga med riktigt. Bäst är om det är en med långt ljust hår och en med kort, mörkt hår eller en tjock och en smal…Glad

När vi t.ex. såg "Pirates of the Caribbean" så blandade jag ihop Orlando Bloom och Johnny Depp. Tyckte att de var nästintill identiska… Men karaktären Jack Sparrow hade ju en speciell hatt, så jag hängde med lite. Flört

Jag blandar ihop folk och tycker att många är SÅ OTROLIGT lika. När jag nämner för maken att X och Y är SÅ lika så spärrar han bara upp ögonen och säger att de är väl inte lika alls.

Jag känner också mycket väl igen symptomen med att inte känna igen folk om jag träffar dem på en annan plats än där jag brukar möta dem (kollegor, grannar, vårdpersonal mm)

Likaså upptäckte jag för nån vecka sen att även klädseln påverkar.

Jag var på avdelningen då min kontakt på psyket kom in i mitt rum med en person. Sen sa han att min läkare hade fått några minuter över och att han ville träffa mig. Jag kände inte alls igen karln som han hade med sig, men insåg att det nog var min läkare (som jag har träffat minst 1 g/vecka under 3 månader). Men sen kom jag på att han hade en annan tröja på sig…

Har tidigare läst nån artikel om ansiktsblindehet o kännt igen mig. Sen nu när jag har fått min diagnos så har jag läst mer om Asperger och sett att det ofta hör ihop.

Skönt med en förklaring!

Det som är lite märkligt är att jag har mycket lätt att se skillnad på olika djur (har hästar och marsvin). Även helt enfärgade djur som andra inte ser NÅGON skillnad på. ?!?

Annons:
[aspie]
2010-06-09 14:04
#7

Jag är oxå ansiktsblind. Vet speciellt en person som jag aldrig känner igen då vi träffas. Det är så himla pinsamt.

En gång fick jag en rejäl örfil för att jag inte hade hejjat på en person (som jag givetvis inte såg/kände igen)

Ja, jag har många exempel

[Fiction]
2010-06-09 14:45
#8

Jag kom just på en annan sak, som jag inte vet om den beror på min ansiktsblindhet eller att jag helt enkelt bara är ouppmärksam…

Det händer titt som tätt att jag går förbi folk jag känner riktigt, riktigt väl när jag promenerar runt ute på stan. Jag noterar dem helt enkelt inte. Detta gäller alltså personer som jag är nära vän med och därmed borde känna igen eftersom jag har lärt mig hur de ser ut. Men likväl ser jag dem inte! Det krävs att de viftar med armarna och säger mitt namn flera ggr för att jag skall lägga märke till dem. Jag känner mig oftast väldigt dum när detta händer, men mina vänner är tack och lov införstådda med att jag fungerar på detta vis och ser det mest som liten egenhet jag har. Tack och lov för det. Glad

[aspie]
2010-06-09 15:16
#9

#8 Så där är jag oxå. Känns lite pinsamt faktsikt

Emaljoh4
2010-06-09 17:47
#10

#8 Haha! Skrattande Samma här, har svårt att känna igen folk om jag är ute och går på stan. förmodligen för att jag är så stressad, så kollar liksom inte så noga på folk. Så om nån stannar migg så blir jag alldeles förvånad.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Musiken
2010-06-09 20:54
#11

Ah, visste inte att man hade namn for det!! Jag ser i princip aldrig skillnad pa folk i filmer, helt hopplost! Och folk kanner jag mest igen pa hur de gar, pratar eller vad for klader de har pa sig. Och traffar jag en arbetskollega utanfor jobbet tar det alltid ett tag innan jag lyckas komma pa vem det egentligen var som nyss halsade pa mig :P

[Varulv]
2010-06-10 15:58
#12

#3. Bra idé, Fiction! Skrattande Jag ska överväga att beställa en sådan t-shirt…! Men kanske aningen drastiskt, möjligen? En nål etter ett märke vore mer diskret - samtidigt som det kan inge lite respekt. Bär man ett "klubbmärke" så är man liksom etablerad och erkänd i den genren, på nåt sätt. Och det behöver bara synas då man som bärare gör kontrahenten uppmärksam på det.

Finns någon/några, som tänder på idén med "Sveriges Ansiktsblindas Riksförbund"…?

[Fiction]
2010-06-10 23:52
#13

#12 Drastiskt? Ja, kanske. Men jag tycker att det vore lite kul med t-shirten ändå, eftersom t-shirts med prints är ganska inne. Det skulle vara lite humor över det hela, samtidigt som det vore förbaskat praktiskt. Lite trendsättande, sådär. Tycker inte heller att det vore alltför utelämnande, eftersom ingen vet om du faktiskt är ansiktblind på riktigt eller om du bara har en jäkligt tuff t-shirt. Glad

Men, visst, en nål borde ju också funka. Tycker att det är två helt olika saker som tjänar olika syften. Nålen är lite "hemlig", men samtidigt seriös. T-shirten, å andra sidan, är kaxig och mer lättsam. Så det beror ju på vad man vill förmedla för budskap - och till vem.

Annons:
[Fiction]
2010-06-11 00:35
#14

Jag kom just på en sak som har hänt mig flera ggr och som lite mer indirekt är ett resultat av min ansiktsblindhet. Undrar om ni övriga känner igen er?

Nämligen att jag vid flera tillfällen har hälsat på kändisar när jag sett dem ute på stan. Inte för att de är kändisar, utan för att jag inbillar mig att jag känner dem då de ser välbekanta ut samtidigt som jag absolut inte kan placera dem. Mao hälsar jag på dem för att de inte skall tycka att jag är oartig - trots att jag för allt i världen inte kan förstå varifrån jag känner igen dem.

En gång, när jag visserligen var en aning berusad, gick jag fram till en man med rosa peruk under Sthlms Pride-festival och konstaterade högt "du ser ut som Babsan, hehe". Varpå mannen ifråga fnyste åt mig och, ngt förolämpat, replikerade: "Jag ÄR Babsan! (*fnys*)."

En annan gång, när jag satt på t-banan med min hund i knät och en väninna på sätet bredvid, blev mannen som satt mittemot mig så charmad av min lilla Chihuahua-tös att han började prata med oss. Han var extremt pratglad och började berätta historier om hur han hade räddat skadade små fåglar på gatan och tagit dem till veterinär. Han framstod som en sann djurvän. Jag och mannen pratade under en lång stund, men min väninna bredvid mig satt alldeles tyst under hela tågresan. Plötsligt slår det mig att jag känner igen denne man nånstans ifrån, men jag kommer absolut inte på varifrån eller i vilket sammanhang. Spontan som jag är, utbrister jag: "Jag känner igen dig nånstans ifrån…" Han nickar ivrigt, som för att uppmuntra mig till att avsluta meningen, och förväntar sig väl, med facit i hand, en helt annan fortsättning än den jag kommer med sekunden därpå: "Ja, alltså, jag tror att jag känner igen dig från optikern. I Skärholmen." "Aha." Jag kan inte riktigt avgöra om han verkar perplex, men jag tycker att det låter lite så. Jag glömmer dock av det rätt snabbt, när han snart upptar diskussionen om djur och sedan glider in på ämnet TV-inspelningar som han jobbat med. När han klivit av vid sin destination, öppnar min väninna munnen och säger: "Du är ju hopplös. Såg du inte vem det där var? Det var ju Jugge i Club Goa!"

(Detta inträffade under samma år som Club Goa gick på TV.)

Piiiiiiiiiiinsamt!

[Varulv]
2010-06-11 18:04
#15

#13. Jo, du har väl alldeles rätt i att en såndär t-shirt nog kunde bli en formidabel succé…Glad. Det ena behöver ju heller inte utesluta det andra. Således har vi två bra artiklar som väntar på sin framställning i vårt förbund då…Flört

Om jag skulle djärvas agera lite valberedning, så kan följande lista presenteras på tänkbara styrelsekandidater:

  • Varulv
  • Fiction
  • Tassy
  • Emaljoh4
  • LoTuss
  • aspie
  • Musiken

- Någon, som inte vill kandidera?Flört

Emaljoh4
2010-06-11 20:12
#16

Vaaa, VAAAAAA , varför står mitt namn där!?!? FörvånadFörvånadTungan ute

Fattar inget som vanligt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
2010-06-12 13:38
#17

#15 Jag är nog för trög för att sitta med som styrelsekandidat hehe

Fnyfniken
2010-06-12 13:52
#18

Jag har också hejjat på kändisar på stan i tron att jag känner dem från jobbet eller så. Gösta Ekman och han som har Kobra på tv, bla. Men jag är inte ansiktsblind alls, utan bara kopplar inte varifrån de är så bekanta, och så tror jag att de är fd kollegor eller föräldrar till barn i skolor.

Däremot, så känner jag igen varenda skådis röst i teknade filmer och sånt. Jag känner igen alla på deras röst. Jag har jätteskarpt öra.

[Varulv]
2010-06-12 21:08
#19

#18. Intressant, det du meddelar oss, Fnyfiken! Glad Nej, du är nog inte helt ansiktsblind, utan kanske en variant på det temat? (Ditt medvetna jag får klart för sig att du känner igen en person, men det (jaget) vet bara inte ifrån vilket sammanhang. Kan det va så?)

Det där med en betydligt större säkerhet vad beträffar röster, det känner jag igen hos mig själv. Och lukter! (Fast nu med ålderns rätt så verkar luktsinnet försvagas alltmer, vilket jag sörjer…)

Jo men visst har du en tendens till ansiktsblindhet, Fnyfiken? Om du anser det, så välkomnar jag även dej som styrelsekandidat! - Kandidaterna, således, så långt:

  • Varulv
  • Fiction
  • Tassy
  • Emaljoh4
  • LoTuss
  • aspie
  • Musiken
  • Fnyfiken

- Och, kära #17 ("aspie"), fega inte ur nu!

Skrattande

coffee-girl
2010-06-12 21:15
#20

Nä, jag e absolut inte ansiktsblind, snarare tvärtom. Jag känner ofta igen ansikten, men glömmer vad de heter och varför jag borde (eller inte borde) känna dem och säga hej! Skäms

Annons:
LenaR
2010-06-12 21:20
#21

Jag är som Fnyfniken och Coffee-girl. Jag känner väl igen ansikten, men sen kan jag inte alltid placera folk. Så jag har också hälsat på en hel del kända ansikten i tron att jag träffat dem i jobbet eller så.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Fnyfniken
2010-06-12 23:31
#22

Jag tror inte att jag är ansiktsblind, även om det skulle sälla mig till en trevlig skara. Min syrra är det, och jag förstår skillnaden i och med det. Jag har nog helt enkelt träffat för många människor som jag känner igen och har alldeles för dåligt arbetsminne för att fiska upp till medvetandet vem det är precis just när det gäller. Gösta Ekman förstod jag ju vem han var 5 sekunder efter att jag hade sagt käckt "hej" när jag mötte honom. Men det var så dax. Syrran däremot tapetserade på slottet och sa "hej" till en intresserad gubbe som gick förbi i rummet. Visade sig sen att det var kungen.

Jag har som barn och ungdom tecknat mycket porträtt, ganska porträttlikt dessutom, ibland även ur minnet, så jag har nog god ansiktsigenkänningsförmåga. Men är allmänt virrig, däremot.

[Varulv]
2010-06-13 00:02
#23

#22. Teckna porträtt och även ur minnet det kan också jag göra! Och paradoxalt nog så har jag varit dokumenterat bra på att teckna mycket träffande karikatyrer, även ur minnet. Har ofta undrat hur det kan komma sig, då jag ju samtidigt de facto är ansiktsblind.

En skicklig kurator som jag samtalade med om detta kom med förslaget, att gott porträtt- och karikatyrtecknande kan ha med vårt (aspies') utpräglade sinne för detaljer att göra. Kan vara så… Har inte ännu helt accepterat den tanken dock.

[aspie]
2010-06-13 11:24
#24

#19 Kära varulv. Jag ÄR en fegis Skrattande

Men ok, jag hänger väl kvar ett tag till då Flört

Emaljoh4
2010-06-13 13:57
#25

Jag fattar fooortfarande inte…

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2010-06-13 23:08
#26

#24. Bra beslut! Du ska se, att ditt självförtroende kommer att stärkas av detta…!Glad

#22. Oki doki. Vi får väl hänföra dig till "associated friends" eller nåt ditåt, eller "gränsfall utan att riktigt nå fram" kanske? Tillsammans då med:

  • Fnyfiken (det är ju du, men jag listar dig här för ordningens skull)
  • coffee-girl
  • LenaR

Bytw - din syrra, jobbade hon (då hon tapetserade Slottets väggar) på Larsson & Örnmark Måleri? Cool

Fnyfniken
2010-06-14 11:15
#27

Nja, hon har haft egen firma, men blev inlånad av en annan tjej från dalarna för att göra slottsjobbet. De är kompisar sen länge och några av de få som kan göra ett sånt jobb, tydligen. Många tapetserare ger sig inte på det alls.

Annons:
coffee-girl
2010-06-15 15:16
#28

#26 Tack för förtroendet! Flört

[Fiction]
2010-06-15 16:34
#29

#25 Den där namnlistan som Varulv skrev ned i sitt inlägg #15, var en uppräkning av de personer som skrivit här i hennes tråd att de räknar sig som ansiktsblinda. Hänger du med nu? :)

Emaljoh4
2010-06-15 21:35
#30

#29 Aha, okej

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2010-06-15 23:01
#31

Nån som har nåt förslag på ett bra namn på vår eventuella förening?

- Här kommer ett första förslag:

Ansiktsblindas RiksOrganisation, inarbetat säkert benämnd "ARO".

Obestämd

Emaljoh4
2010-06-16 11:28
#32

BLINDH

Bara lustigt ibland när det händer Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
2010-06-16 11:32
#33

ARO låter ju bra tycker jag Glad

[Fiction]
2010-06-16 13:18
#34

Det finns tydligen en term för detta fenomen.

Mitt namnförslag: "PS! Prosopagnosi Sällskapet."

Annons:
[aspie]
2010-06-16 13:36
#35

#34 Det var ju oxå ett jättebra förslag Glad

Emaljoh4
2010-06-16 13:39
#36

Haha! Kom på en händelse ang detta med "ansiktsblindhet", men då gällde det konstigt nog mig själv! Flört

Jag och Lina var och åt på Max, jag satt mot fönstret, inte väldigt nära fönstret, men en liten bit ifrån, iaf så att jag såg en spegelbild. Helt plötsligt börjar jag kolla i fönsterbilden och tycker att det är konstigt att någon sitter och glor på mig och gör exakt samma sak som jag gör.

Efter en liten stund upptäcker jag att jag har suttit och kollat på mig själv och inte kopplat att det är jag i fönsterbilden, haha.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2010-06-16 20:20
#37

Enligt den förträffliga länken som Fiction gav oss till Wikipedia om prosopagnosi, så skulle du ju, Emaljoh4, enligt din beskrivning med spegelbilden av dig själv som du inte kände igen, kunna vara ansiktsblind grad 3 dvs. svår. Själv är jag nog, med Wikipedias nomenklatur medelsvårt ansiktsblind, skulle jag tro.

- Ett namnförslag till, för Er begrundan:

Prosopagnosiförbundet, i dagligt tal benämnt PROSA. Glad

[aspie]
2010-06-16 20:37
#38

Ja PROSA gillar jag. Många bra förslag men tror jag gillar PROSA bäst

Ystadbo
2010-06-17 00:25
#39

Hej, kom just in och såg vad ni pratar om.

Vet ni att ansiktsblindhet och "dåligt lokalsinne" tillhör samma syndrom?

Jag lider av båda, jag är alldeles kass på att hitta till något ställe (värst när jag kör bil, förstås). Jag får köra i etapper, jag tänker på ett ställe som ligger nära och så kör jag dit. Sen fortsätter jag i etapper tills jag kommer fram. Det kan ta lite tid och det är naturligtvis inte den rakaste vägen, men jag kommer fram så småningom.

Ansiktsigenkänningen ska vi bara inte tala om. Jag känner knappt igen mina grannar, vilket betyder att jag hamnat i pinsamma situationer många gånger.

LenaR
2010-06-17 00:50
#40

#39 Det var nytt för mig!

Men det måste vara möjligt att ha det ena utan de andra? Jag tycker jag känner många med dåligt lokalsinne som har lätt att känna igen ansikten.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Musiken
2010-06-17 01:21
#41

#39 Gor det? Förvånad For lokalsinne har jag inte ett spar av! Nar jag flyttade for tre ar sedan sa flyttade jag in i ett hus som lag pa gatan bakom huvudgatan i stan. I hornet av huvudgatan lag mataffaren. Det var allt som allt tva minuters promenad fran mitt hus till mataffaren. Det tog mig TRE VECKOR att pa egen hand ta mig till mataffaren utan att det tog mig langre an tio minuter. Forst ett par manader innan jag skulle flytta sa hade jag hittat och kunde komma ihag den kortaste vagen (over gatan, rakt fram, ta vanster och folj gatan).

Och aven fast jag bott i samma stad, i samma hus i hela mitt liv fram tills att jag var 19 sa ar jag fortfarande osaker pa hur jag tar mig till mina vanners hus. Blir olika vagar varje gang nastan. Har till och med lyckats ga vilse i tva angransande bostadsomraden. Nagot positivt ar ju iaf att man far se en himla massa som man inte vanligtvis far se nar jag man irrar runt som en yr hona! Skrattande

Annons:
[Tassy]
2010-06-17 15:25
#42

#39 Ojdå! Jag har 0 i lokalsinne! Virrar bort mig precis överallt. Är helt katastrofalt hjälplöst värdelös med lokalsinnet.

Fnyfniken
2010-06-17 15:59
#43

Jag har bra lokalsinne. Ännu mindre troligt att jag skulle vara ansiktsblind alltså.

[Varulv]
2010-06-17 16:24
#44

#39. Själv är jag ansiktsblind men har inget problem med lokalsinnet. Möjligen hade jag ett något bättre dito (läs: mycket väl utvecklat) som ung - numera kan jag ibland märka vissa smärre svårigheter. Dessa kan givetvis bero på att de invanda miljöerna med tiden har ändrats, och att trögheten att hänga med i svängarna ökar med åldern.

I det moderna trafiksamhället kan det vara svårt att hålla orienteringen. Exvis när man åker på en motorled och ska svänga av - inte sällan åt fel håll mot den riktning där "målet" är beläget. Och när man har snurrat några varv i klöverbladskorsningen, så är man definitivt slagen ur balans. Därefter måste man förlita sig helt och hållet på skyltningen.

Mitt intuitiva lokalsinne tycker jag däremot är nog så bra. Om man på egen hand ska ta sig rakt igenom en stad eller skog, så upplever jag inga problem utan nästan tvärt om - jag går på "känsla" och det fungerar.

Enligt olika tester och även erfarenhetsmässigt så är jag en "visuo-spatial" människotyp. Detta kan möjligtvis kompensera en del för ett kanske i grunden mindre bra lokalsinne (om sambandet med prosopagnosi skulle vara en realitet)? Bara en spekulation.

- Välkommen i gänget, Ystadbo! Om du vill vara med i vår "klubb" förstås? Vågar jag föra in dig i "matrikeln"?!  -- :

  • aspie
  • Emaljoh4
  • Fiction
  • LoTuss
  • Musiken
  • Tassy
  • Varulv
  • Ystadbo

jämte associerade friends:

  • coffee-girl
  • Fnyfiken
  • LenaR

 Här ännu ett förslag till föreningsnamn:

FEJSA

(Föreningen för EJ Särskiljning av Ansikten - eller nåt i den stilen)

Skrattande

[Fiction]
2010-06-17 18:45
#45

Här kan man testa om man är ansiktsblind, eller ej.

. . .

Enligt det testet, räknas jag definitivt till de ansiksblindas skara. Faktum är att jag fick sämre på testet än vad jag trodde att jag skulle få. :/

JohannaEkroth
2010-06-17 19:16
#46

#45      65% fick jag på testet.

80% är genomsnittet.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
2010-06-17 19:40
#47

Kul test, jag fick 63%, men jag har annars aldrig problem att känna igen folk. Så det är nog koncentrationen och minnet som spökar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
2010-06-17 19:47
#48

#47 Nä jag har sällan svårt att känna igen folk. Ibland kan jag ha det, och kan blanda ihop folk,

Jag kommer tillexempel aldrig ihåg hur min arbetsterapeut ser ut trot att jag har träffat henne nästan 10 gånger. Skäms Jag ser lika förvirrad ut varje gång jag ska träffa henne.

Men det där testet gjorde mig förvirrad allralest i slutet där jag tyckte att jag kände igen alla. Det gjorde jag ju, alla hade de ju visat någon gång tillslut. Oskyldig

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
coffee-girl
2010-06-17 20:33
#49

Hmmm… Jag är tydligen ansiktsblind enligt testet. Jag fick 60% Men eftersom ansiktsblindhet och dåligt lokalsinne sägs hänga ihop, så är det säkert sant, för jag går bokstavligt vilse "på mammas gata"!

Så jag har en fråga till Varulv i #44:
Är jag kvalificerad till mer än "associerad friend" nurå?Tungan ute

LenaR
2010-06-17 20:38
#50

Mig får ni plocka bort från associated friends. Jag orkade inte göra hela testet utan de sista ansiktena klickade jag bara 1-1-1-1 för att få slut på det, ändå fick jag 76% .

Och jag KAN INTE gå vilse. Jag vet inte hur man gör. Jag är säker på att jag skulle lära mig hitta i Saharas öken eller på Grönlands isar lika ledigt som i städer och skogar.

Fast jag tror inte jag provar… Oskyldig


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-06-17 21:26
#51

#46 Jag fick precis samma resultat som du - 65%.

[Varulv]
2010-06-17 21:40
#52

#49. Självfallet, coffee-girl! Det är ju bara man själv som kan avgöra vilken "klass" man troligen hör hemma i. Så jag "befordrar" dig gärna! Glad

Om jag har förstått saken rätt, så hör BusHanna hemma bland oss ansiktsblinda, medan Zaphix inte gör det? Jag stoppar in dig, BusHanna, så får vi se om du protesterar. Flört

Samtidigt "avmatrikulerar" jag dig LenaR? Obestämd

  • aspie
  • BusHanna
  • coffee-girl
  • Emaljoh4
  • Fiction
  • LoTuss
  • Musiken
  • Tassy
  • Varulv
  • Ystadbo

associerad friend:

  • Fnyfiken
JohannaEkroth
2010-06-17 22:00
#53

#52 Frågan är om jag borde vara där… Jag har nämligen bra lokalsinne…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Tassy]
2010-06-17 22:22
#54

Jag fick gissa en bra bit av testet, slutade på 54%..Tur? otur? Ingen aning… På slutet bara klickade jag, kände inte igen någon av dem..

Emaljoh4
2010-06-18 12:22
#55

**Out of 72 faces, you correctly identified 52.
**In other words, you got 72% correct.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
[aspie]
2010-06-18 12:27
#56

Hm, enligt testet har jag inga större problem med ansiktblindhet. Det kanske är annat som gör att jag inte känner igen folk då???Obestämd

Fnyfniken
2010-06-18 13:10
#57

jag fick 94%. Jag tyckte det var lättare när personen tittade rakt på mig än från en vinkel.

[Varulv]
2010-06-18 15:07
#58

Jag kommer inte in på testsidan… Någon som vet hur man öppnar den?

#53. Om du anser dig vara ansiktsblind, så bör du vara där. Som jag själv har deklarerat, så är jag ansiktsblind men har gott lokalsinne. Så där är vi tydligen lika du och jag. Att vi har gott lokalsinne borde inte förringa vår ansiktsblindhet! Glad

[Varulv]
2010-06-18 15:47
#59

#58. Jo nu kom jag in på testet (fattade först inte att "spacebar" betyder "mellanslagstangent" utan trodde att man skulle klicka nånstans på sidan). Gjorde testet två gånger och fick bättre resultat andra gången - strax under "normal". Tyckte att det gick relativt lätt att "lära in" åtminstone ungefär tre av ansiktena och bevara dessa i korttidsminnet. Man måste komma ihåg att detta är en testsituation, där man bemödar sig att för stunden memorera så mycket som möjligt, vilket man kanske inte gör "in real life". Annars så tyckte jag att jag båda gångerna chansade lika mycket som om jag hade slagit tärning om svarsalternativen. Och det är klart, att man då har 33 procents chans till rätt svar i varje fall.

Har gjort andra test tidigare, som visat på mera utpräglad ansiktsblindhet. Så jag måste förhålla mig en smula skeptisk till detta tests reliabilitet. Obestämd

[Tassy]
2010-11-09 16:53
#60

Puttar lite på denna

[Fiction]
2010-11-09 18:06
#61

Nu skriver jag i denna tråd igen. Tungan ute

Jag förstår inte hur jag tidigare varit så omedveten om hur pass ansiktsblind jag verkligen är! Nu när jag uppmärksammat problematiken, är det så uppenbart att det är nästan är skrämmande.Förvånad

Någon som känner till om man kan öva upp denna (o)förmåga?

Slarvmajan
2010-11-09 20:38
#62

Jag har mild prosopagnosi, men har aldrig tidigare kopplat det till lokalsinne. Jag har dock även supersvårt med att komma ihåg vad folk heter. Minns varken hur de ser ut eller namn *s* så jag är inte lätt att ha med på film.

Hur går det med tankarna på att bilda en förening?

Annons:
[Varulv]
2010-11-09 21:12
#63

#62 Den har nog slumrat till lite… Men det är aldrig försent att återuppta planeringen…!

För övrigt läste jag härförleden, att det finns en diagnos PROSOPAMNESI, vilket uttyds: "kan perceptuera ansikten normalt, men har en mycket nedsatt förmåga att minnas dem". Skulle kunna tänka mig att det kan vara, vad jag själv lider av. Det skulle nämligen förklara dels mina relativt goda resultat på testerna, dels förklara min skicklighet som karikatyrtecknare (nämligen på det viset, att jag ser skarpt karaktärsdrag för stunden, men glömmer dem fort nog).

Glad

Emo
2010-11-10 23:52
#64

I artikeln på Wikipedia denna  står om en bok av  Görel Kristina Näslund

Om jag inte missminner mig, så står det i den om det märke man kan bära för att visa att man har Prosopagnosi (ansiktsblindhet).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2010-11-11 20:59
#65

#64 Intressant! Får kolla upp det vid tillfälle. - Eller någon annan som vet?

Ystadbo
2011-05-01 23:37
#66

Hej Varulv och ni andra!

Förlåt, förlåt, för att jag inte varit här inne på jääääääätttteeeläääänge!

Klart du ska föra in mej i matrikeln, Varulv!

Görel Kristina Näslund, som nämns av Emo-, är författare och psykolog.

Hon skriver så här:

Ansiktsblinda är dessutom ofta …

… bra på att se detaljer (stämmer på mej)

… dyslektiker (stämmer inte på mej)

… färgblinda, eller har svårt att se skillnad på vissa färger (stämmer på mej)

… dåliga på att skilja på höger och vänster (stämmer på mej)

… dåliga på att hitta (stämmer på mej)

… ointresserade av bilar (stämmer på mej)

… ointresserade av kläder och smink (stämmer inte på mej)

Ystadbo
2011-05-01 23:43
#67

Hej igen!

Glömde tala om att nu finns inte testet tillgängligt längre. Synd!

Jag är inte själv diagnostiserad med något syndrom, däremot lider min son av ett ganska svårt Aspergers syndrom.

[Varulv]
2011-05-02 21:19
#68

Hej Ystadbo!

Kul att du "puttade" tråden! Och intressant med Görel Kristinas konstateranden; jag tar mej för att tillämpa dem på mig så som du gjorde på dig, och får:

… bra på att se detaljer (stämmer på mej)

… dyslektiker (stämmer inte på mej)

… färgblinda, eller har svårt att se skillnad på vissa färger (stämmer inte på mej)

… dåliga på att skilja på höger och vänster (stämmer på mej)

… dåliga på att hitta (stämmer inte på mej)

… ointresserade av bilar (stämmer på mej - trots att jag är kille)

… ointresserade av kläder och smink (stämmer på mej - fast jag är ju inte tjej förstås…)

Glad

JohannaEkroth
2011-05-03 16:51
#69

… bra på att se detaljer (stämmer på mej)

… dyslektiker (stämmer inte på mej)

… färgblinda, eller har svårt att se skillnad på vissa färger (stämmer inte på mej)

… dåliga på att skilja på höger och vänster (stämmer på mej)

… dåliga på att hitta (stämmer inte på mej)

… ointresserade av bilar (stämmer inte på mej)

… ointresserade av kläder och smink (stämmer på mej)…)

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[Varulv]
2011-05-03 20:44
#70

#69 Enda skillnaden på dej och mej, BusHanna, tycks vara att du är intresserad av bilar men jag inte. För övrigt tycks vi kognitivt lika. Då är vi ju aspergare bägge. Kanske finns ett samband…?

ObestämdFlört

nosig
2011-05-03 20:55
#71

Om jag tittar på film, vilket sker ungefär 2 gånger om året, har jag inga problem med att känna igen de olika filmkaraktärerna - SÅ LÄNGE DE INTE BYTER/FÖRÄNDRAR ATTRIBUT! Öh, och jo, det är ju lite grejen -nämn en film där huvudkaraktären varken byter kläder, frisyr eller drar på sig en hatt? Haha, det blir alltid komiskt :D Jag får fråga aktuellt filmsällskap; "Hörrö, vem är det DÄÄR då?!" "Eh, huvudrollsinnehavaren - är du blind eller?" Nä, men ansiktsblind kanske? Prosopagnosi, läste det i en bok om AS häromdan. Kul ord. Mindre kul åkomma. Kaanske kan det bero på koncentration och fokus också - titta på film är inte det roligaste jag vet, jag vill gärna pyssla med 3 saker samtidigt :D

Cochon
2011-05-03 21:11
#72

#0 Är nog till viss del ansiktsblid. Jag kan ha problem med att sortera folk var ifrån jag har sett dem, och t.ex två tjejer ha blondt lika långthår o.s.v. Så kan jag ha ganska stora problem med att se skillnad. På vår skola finns det två tjejer som verkligen är skit lika, enligt mig, men alla andra säger att dem inte ens liknar varandra, men jag ser knappt skillnad. Det första terminen såg jag ingen skillnad, men nu ser jag nästan skillnad. Tor jag i alla fall. xP

#6 Haha, så är det för mig med. Har just nu 5 svarta kaniner som går tillsammans och jag ser hur lätt som helst skillnaden på dem, även om alla andra bara ser ut som frågetecken när jag berättar vem det är utan att blinka. xP
Fast jag har haft många fler svarta kaniner på en gång och kunde även då se skillnaden på dem. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Varulv]
2011-05-03 21:17
#73

Nä, men jag minns, att jag redan som typ sjuåring insåg, att det liksom fanns två olika sorters filmer:

  • de, med handling
  • de, utan handling

Hur rationaliserade jag det, då? Jo, jag rationaliserade det som så, att jag förmodade att filmerna utan handling var gjorda för en publik som ändå inte efterfrågade en handling, eftersom den publikens medlemmar ändå var för dumma för att efterfråga en handling… (!)

Nu i efterhand har jag kommit att begripa, att mina två karaktäristiker inte enbart hade med min ansiktsblindhet att göra, utan även (och kanske till och med huvudsakligen) på min sociala oförmåga. Vissa filmer - vilka byggde på social förståelse - gick helt enkelt inte in i min skalle. Ansiktsblind eller inte - spelade ingen större roll där.

Men dock, jag tror ändå att ansiktsblindheten hade rätt stor betydelse även i dessa situationer. Ena ansiktet efter det andra dök upp i rutan - lika nytt varje gång - hur lätt var det då att bilda sig en uppfattning om ett sammanhang!?

You tell!

Obestämd

[Sandi92]
2011-05-04 01:21
#74

Jag är bra på ansikten. Känner igen personer jag träffat för länge sen och känner igen personer som jag bara sett en skymt av förut. Jag är en betraktare, kanske är därför. Jag gillar inte ögonkontakt, så det är nästan alltid undre ansiktshalvan jag känner igen, alltså munnen.

Ystadbo
2011-06-06 09:57
#75

Hej Varulv!

Du har blandat ihop saker och ting! Vi som lider av ansiktsblindhet, svårigheter att skilja på höger och vänster och dåligt lokalsinne är inte diagnostiserade som lidande av Aspergers syndrom. Jag skrev däremot att jag har en son som lider av Aspergers syndrom.

Ja, här skrivs mycket om detta ämne här (vilket är bra, tycker jag), så det är lätt att blanda ihop diagnoserna.

Jag kom just på att jag har svårt för filmer med invecklade intriger, just på grund av att det då i regel är för många skådespelare inblandade. Alltså dålig ansiktsigenkänning!

Ha deObestämdCool

[Varulv]
2011-06-06 15:41
#76

#75 Hej Ystadbo!

Nej det tror jag inte att jag blandar ihop ansiktsblindhet med Aspergers syndrom. Var och hur skulle jag ha uttryckt mig så, att du har kommit att dra den slutsatsen?

Däremot är jag intresserad av att försöka spåra eventuella samband mellan ansiktsblindhet, Aspergers syndrom och andra fenomen. Din lilla undersökning gav vid handen, att BusHanna och jag tycks lika i många avseenden, vilket kan vara intressant, men behöver ju inte alls bevisa någonting och gör det troligen inte heller.

Men huvudsambandet - ansiktsblindhet och Asperger - verkar dock vara relativt klarlagt. Men man bör inte utesluta, att framtida forskning kan komma längre på området och då avfärda ett sådant samband - eller möjligen fastlägga det ytterligare.

Annons:
Emaljoh4
2011-06-06 15:47
#77

#76 Du skriver så proffsigt Varulv! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2011-06-06 16:13
#78

#77 Tack, Emaljoh4! Kyss

Du uttrycker dig också väldigt bra oftast, särskilt med tanke på att du ju inte alls är så gammal egentligen…!

FlörtGlad

Emaljoh4
2011-06-06 17:13
#79

#78 Hihihi, tack för komplimangen min vän Varulv.  Skrattande För visst är vi vänner? Skäms

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2011-06-06 20:17
#80

#79 Jo men det kan du hoppa upp och sätta dig på, Emaljoh4 - vi är vänner, du och jag!

FlörtSkrattande

Emaljoh4
2011-06-07 17:04
#81

#80 Haha, vilken rolig visuell jag fick i huvudet! FlörtFlört Tungan ute

… bra på att se detaljer (Vet inte. Men skulle tro det.)

… dyslektiker (stämmer inte på mej)

… färgblinda, eller har svårt att se skillnad på vissa färger (stämmer inte på mej)

… dåliga på att skilja på höger och vänster (stämmer på mej)

… dåliga på att hitta (stämmer inte på mej)

… ointresserade av bilar (stämmer ipå mej)

… ointresserade av kläder och smink (stämmer på mej)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2011-06-07 20:46
#82

#81 Ti hi - "vilken rolig visuell jag fick i huvudet!" - kul uttryckt!Skrattande

Annars, Emaljoh4, så tycks du och jag tämligen lika vad undersökningen anbelangar.

Flört

Emaljoh4
2011-06-07 20:50
#83

#82 Läste nu att jag hade skrivit fel! Förvånad Skulle självklart stå "vilken rolig visuell BILD jag fick i huvudet", haha! Skrattande

Ja, jag tycker att filmer där skådespelare har samma sorts hår är vääääldigt svårt att skilja på. Såg en sån film idag och blandade ihop de två skådespelarna hela tiden! Förvånad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Ystadbo
2011-07-16 12:50
#84

Hej min vän Varulv!

Hoppas att du inte tog åt dej när jag skrev att du blandat ihop Aspergers syndrom med ansiktsblindhet. Jag menade inte alls så!

Du skrev i ditt inlägg nr 70 2011-05-03:

"………För övrigt tycks vi kognitivt lika. Då är vi ju aspergare bägge."

Din kommentar gällde den lilla undersökningen.

Jag har kanske fått det hela om bakfoten, Varulv!

Har precis kommit hem från en skön semester i Blekinge, så det känns som om huvudet var fyllt av bomull - vet ingenting, kan ingenting! Det tar några dagar att komma in i sina rutiner igen.

Men i alla fall, Varulv, jag hoppas att vi kan vara vänner! CoolSkrattandeGlad

Ystadbo
2011-07-16 13:09
#85

Hej igen, Varulv!

Ett litet tillägg till mitt föregående inlägg:

Jag har också en dokumenterad talang för porträtt- och karikatyrteckning! När jag var ung gick jag nästan ingenstans utan ett skissblock under armen.

Och beträffande föreningens namn:

Jag tycker att "Prosa" är ett vackert namn, jag röstar på detta!

[Varulv]
2011-07-16 13:49
#86

Kul att du aktiverar tråden, Ystadbo! Och visst är vi vänner! (Hur kan du tro något annat!?) Glad

Vågar vi således utlysa en omröstning bland våra medlemmar om namnförslaget "Prosa"?

Således,

  • aspie
  • BusHanna
  • coffee-girl
  • Emaljoh4
  • Fiction
  • LoTuss
  • Musiken
  • Tassy
  • Varulv
  • Ystadbo
  • associated friend Fnyfiken,

kan vi godkänna Ystadbos förslag till att vår förenings namn ska vara Prosa?

Btw - kanske fler medlemmar nu vill strömma till? Välkomna i så fall!

Glad

Emaljoh4
2011-07-16 13:53
#87

Vad ska PROSA vara för ? *mitt minne är inte så bra*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2011-07-16 14:01
#88

#87 Prosopagnosi-Ansiktsblindhetsförbundet.

Emaljoh4
2011-07-16 14:04
#89

OKej! Låter great! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emo
2011-07-16 16:36
#90

Varulv, har du läst   Görel Kristina Näslunds bok?

Stod det där om någon förening, som redan finns? Vore ju logiskt eftersom det finns ett märke vi kan bära. Det tråkiga med det märket är väl att de, som borde se det och förstå, inte ser och inte förstår.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Varulv]
2011-07-16 20:17
#91

#90 Nej, Emo, vet inte vad du syftar på. Har väl läst och skummat en del av Görel Kristina, men kan inte erinra mig det du refererar till. Skulle faktiskt bli riktigt förvånad om det redan fanns en sådan förening - och med ett märke till råga på allt!

Däremot har jag för mig att Afasi-förbundet har en nål som bäraren kan peka på i trängda lägen.

Emo
2011-07-16 20:22
#92

#91 Tyvärr har bokbussen sommaruppehåll nu, men jag kan beställa den till hösten och läsa om den. Kanske kommer jag in till staden, så jag kan kolla på biblioteket.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-07-16 20:33
#93

#92 Men du Emo, vad heter boken? Kanske jag kan skaffa den lättare än du? (jag klickade på din länk, men sidan hade upphört…)

Ystadbo
2011-07-16 21:46
#94

Hej igen, alla!

Jag godkänner självklart namnförslaget om att vår förening ska heta "Prosa - Prosopagnosi-Ansiktsblindhetsförbundet".

Kom igen nu, alla ni andra!!!

Jag fick just en tanke i huvudet beträffande förbundspins; ett stiliserat leende ansikte med ett stort streckat frågetecken framför. Bara en idé…

Till något helt annat; om någon undrar över det vackra flickebarn jag har som min Avatar, vill jag bara tala om att det är min farmor!

Emo
2011-07-16 22:48
#95

#93 Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Det är längesedan jag läste den och jag läser åtskilliga böcker varje vecka.

Jag skrev ju också i #64: "Om jag inte missminner mig, så står det i den om det märke man kan bära för att visa att man har Prosopagnosi (ansiktsblindhet)."

Jag tror nog att jag kommer ihåg rätt, men jag ska kolla så fort jag kan. Bibliotekarierna brukar vara duktiga på att plocka fram rätt bok. Det var intressant för mig, men jag tänkte då att det är ingen mening att använda ett märke, som ändå nästan ingen förstår meningen med.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ystadbo
2011-07-17 10:02
#96

#92 Varulv! Boken heter"Vem var det där?", en bok om ansiktsblindhet av Görel Kristina Näslund, utkom 2006.

Boken kan köpas på adlibris.com för 224:-. Jag har precis beställt boken, så om du vill, kan du få låna den när jag läst den.

Push, push, för röstningen om förbundets namn!! Glad

vuxenadhdbipo
2011-07-17 10:20
#97

Hej jag är inte ansiktsblind, men kan omöjligt komma ihåg namn på tex fest. Jag har även suveränt lokalsinne (för det mesta). Men kanske hör ihop med mitt kontrollbehov. Jag är glömsk och förlägger saker… Jag läser ibland fel (läser snabbt) men är inte dyslektisk. osv osv =) 

(läste bara trådstart är alldeles för disträ idag…)

Annons:
Ystadbo
2011-07-17 11:57
#98

#97 vuxenadhdbipo! Jag tycker det låter som du är stressad (vilket antagligen hör ihop med ditt kontrollbehov)!

Det är alltså vad jag gissar…… Flört

LinaIsabell
2011-07-17 12:04
#99

Jag minns nästan aldrig ansikten, speciellt inte på främlingar. Detta är dock förmodligen inte för att jag är ansiktsblind utan för att jag helt enkelt inte tittar folk i ansiktet, förutom de jag känner bra. När jag har gjort ansiktsblindhetstest har jag fått bättre än medel, men jag vet ändå inte om det är samma eller olika busschafförer på "min" buss varje dag.

[Varulv]
2011-07-17 19:10
#100

#96 Tackar för infon! Och bugar och bockar för erbjudandet! Om du, när du har läst boken, finner den läsvärd, så kan jag tänka mig att inhandla den själv också.

Ja, jag stämmer in i Ystadbos propå: Rösta om namnförslaget, alla medlemmar!

Lillulla
2011-07-20 13:32
#101

Vad kul att läsa om alla med prosopagnosi! Om ni läser Görel Kristina Näslunds bok, så är det jag som är Ulla N däri! Jag har ingen bokstavsdiagnos, och antagligen är prosopagnosi lika vanligt bland oss.  Folk går runt och lider i tysthet utan att ens fatta att det är själva ansiktet som är problemet! Jag trodde i alla år att jag bara var konstig i största allmänhet som inte tittade ordentligt på folk! En stor lättnad var det att genom Görel Kristina upptäcka att detta har ett namn, och inte är mitt fel. Men även en stor sorg, att inse hur detta har styrt mina val i livet, och hur mycket lättare allt skulle varit om jag vetat om detta tidigare. Om mina föräldrar vetat om det! Det är ju ärftligt, och två av mina syskon samt min far har det. Föreningen PROSA skulle kunna göra mycket för att underlätta för ansiktsblinda barn, genom att informera på barnavårdscentraler, skolor och förskolor. Läkarkåren är väldigt okunnig på detta, har jag märkt, och jag har själv fått veta att jag troligen befinner mig "inom autismspektrat", med prosopagnosin som enda kriterium! Det var på den tiden då försäkringskassan förtidspensionerade så många som möjligt av oss utbrända dagisfröknar! Jag skulle gärna ha en pin på jackan som det står PROSA på, det skulle underlätta alla gånger man måste förklara.

Anne-Hedvig
2011-07-20 14:08
#102

Den kjente nevroligen Oliver Sacks har i den siste boken sin skrevet om sin egen prosopagnosi - interessant! Gå inn på www.oliversacks.com og les mer.

Anne-Hedvig
2011-07-20 14:20
#103

PS. Jeg er ansiktsblind jeg også.

Star68
2011-07-20 15:48
#104

Denna tråden var ju riktigt skoj…Glad (precis som många andra trådar).

Jag har både fnissat och skrattat, ni är så himla roliga!!! (Jag menar det!)

När jag var liten var jag bra på namn och även på ansikten (tror jag), och det är vad jag trott länge…. ända tills jag insåg att jag inte alls kom ihåg folks namn efter att de presenterat sig. Då var det bara att inse att jag hade haft fel… Men ansikten var jag ju bra på….trodde jag…. Det har visat sig att jag har väldigt lätt att blanda ihop folk och namn…. Jag känner liksom igen personer på olika sätt… Men HUR och VARFÖR??? Är man ansiktsblind då??? Kan nå'n svara på det?

En slutsats av detta är att jag undrar hur mycket mer jag haft fel om! Några saker hör till en annat tråd, så jag återkommer om det i tråden "Kan jag ha ADD/ADHD????" som busan11 skrev…

Annons:
Star68
2011-07-20 15:55
#105

Jag glömde säga att ni är väldigt duktiga på att uttrycka er! Särskilt imponerad är jag av dig Varulv. Glad

Är det nå't man kan öva upp tro…?

Har så mycket ihuvudet som vill ut ibland…

[Varulv]
2011-07-20 19:06
#106

Interimsordföranden noterar med tillfredsställelse tre nya medlemmar i föreningen PROSA…! Således: vår matrikel i färskt nuvarande status:

  • Anne-Hedvig
  • aspie
  • BusHanna
  • coffee-girl
  • Emaljoh4
  • Fiction
  • Lillulla
  • LoTuss
  • Musiken
  • Tassy
  • Varulv
  • Ystadbo
  • associated friend Fnyfiken
  • associated friend Star68

#101 Jättetrevligt att höra det du berättar, Lillulla! Nu måste jag ju bara införskaffa boken, och det skyndsamt! Hoppas att du vill "joina" oss här i vår förening in spe?! Du vore givetvis en högt värderad tillgång för oss.

#102 Kjempe-takk for tipset! Du menar "The Mind's Eye" (2010)? Oliver Sacks är en av mina absoluta favoriter, som jag har läst många böcker av - dock inte denna, men ska rekvirera den och ta del av den med stort intresse! - Hoppas att du accepterar inviten att vara med i PROSA!

#104 Det är faktiskt väldigt intressant det du redogör för, Star68. Jag hade ett samtal så sent som idag faktiskt med en person, som tycks ha en till dig snarlik problematik. Om detta - att inte minnas namn - hör till "prosa-spektret" eller ej, får framtida forskning utvisa. Men nu är syndromet påtalat, och bara det är ju ett framsteg inom den forskningsgren som tillhör oss! Jag matrikulerar dej som "associated friend" (hoppas du accepterar det!), men självklart är du välkommen som fullvärdig medlem även, om du så önskar…!

Glad

[Varulv]
2011-07-20 19:32
#107

När jag nu går igenom tråden, märker jag, att jag har försummat att ta med tre medlemmar, nämligen

  • Slarvmajan
  • nosig
  • Cochon

Hoppas att ni vill vara med! (Säg till annars!)

Uppdaterad matrikel således:

  • Anne-Hedvig
  • aspie
  • BusHanna
  • Cochon
  • coffee-girl
  • Emaljoh4
  • Fiction
  • Lillulla
  • LoTuss
  • Musiken
  • nosig
  • Slarvmajan
  • Tassy
  • Varulv
  • Ystadbo
  • associated friend Fnyfiken
  • associated friend Star68

 Glad

Emo
2011-07-20 20:09
#108

Varulv, du skrev i första inlägget: "…Eller till att börja med vara med och diskutera formerna för en sådan?"

Hur ska föreningen arbeta?

Hur ska arbetet finansieras?

Hur ska interimsstyrelsen se ut?

Var ska "huvudkontoret" vara?

Har någon kollat om det redan finns en förening?

Det finns säkert fler frågor som behöver svar, men dessa var några jag kom på nu.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Allamej
2011-07-20 21:19
#109

Jag är tyvärr inte bara ansiktsblind utan även namn försvinner fullständigt… kan man ens vara namnblind? Eller är det så att jag inte finner dessa personer tillräckligt intressanta för att memorera? Ingen aning men jag antar att jag faller in i Prosa.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
2011-07-21 21:11
#110

#108 Du har alldeles rätt i dina påpekanden, Emo. Formerna kring föreningen måste diskuteras, givetvis. Men det kommer säkert in på ett dynamiskt vis så småningom, tror jag.

Förresten - är du med i föreningen, Emo?

[Varulv]
2011-07-21 21:22
#111

#109 Ja, det verkar ju allt mer som om det skulle kunna finnas ett samband mellan dålig ansiktsigenkänning och dito namnigenkänning. Och i så fall är det nog inte enbart fråga om intresse eller ointresse för personer som givetvis även det kan påverka igenkänningsgraden.

Trevligt att du ansluter dig till den växande skaran, Allamej! Glad

Listan, således: 

  • Allamej
  • Anne-Hedvig
  • aspie
  • BusHanna
  • Cochon
  • coffee-girl
  • Emaljoh4
  • Fiction
  • Lillulla
  • LoTuss
  • Musiken
  • nosig
  • Slarvmajan
  • Tassy
  • Varulv
  • Ystadbo
  • associated friend Fnyfiken
  • associated friend Star68

 För även upp på "väntelistan":

  • Emo

Samt (såg jag i trådarna) borde kanske också

  • LinaIsabell

vara med?

Glad

Annons:
Emaljoh4
2011-07-21 21:25
#112

VÄÄÄÄÄÄNTA LITE HÄR NU, 'är det här en riktig förening snart!?!?!?!?!? ALltså som har ett riktigt huvudkontor osv osv osv osv osv osv Skrikandes??????

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

LinaIsabell
2011-07-21 21:30
#113

#111 Nä, jag ska nog inte vara med. Är inte ansiktsblind. :)

Emo
2011-07-21 21:36
#114

Min egen diagnos blev jag tidigt klar över, när jag läste om Görel Kristina Näslunds bok och sen lånade den på biblioteket. Under dessa år har jag förklarat för en del hur det är och vad det innebär. Våra hjärnor är olika och fungerar därför också olika. Vissa saker är vi bättre på och andra är vi sämre på. Det gäller att utnyttja fördelarna och inte skämmas över bristerna. Andra har andra brister (och kanske andra fördelar).

Formerna först

Eventuellt medlemskap sen FlörtGlad

Intresse finns, men jag vill först veta mer.

Ska man vara med i en förening, så bör man veta vad det innebär. Det finns flera aspekter, ekonomi, engagemang, samarbete och en del annat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-07-21 21:38
#115

#112 Du behöver inte oroa dig, Emaljoh4! Vi bara pejlar lite för att se efter utifall det skulle kunna vara läge för att bilda en förening. En viktig förutsättning är såklart att det finns många individer, som skulle kunna tänka sig att vara med i en sådan förening. Och just nu verkar det ju finnas ett visst intresse i alla fall.

Men innan en förening kan bildas, så måste sådana frågor som Emo tar upp i sin tråd #108, diskuteras, nötas och blötas. Dessa frågor kom Emo på:

  • Hur ska föreningen arbeta?
  • Hur ska arbetet finansieras?
  • Hur ska interimsstyrelsen se ut?
  • Var ska "huvudkontoret" vara?
  • Har någon kollat om det redan finns en förening?

Kanske kan andra komma på fler frågor?

Emaljoh4
2011-07-21 21:40
#116

#115 Jag trodde det var en "skämtförening" Gråter Om det är en riktig så kan jag inte vara med.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emo
2011-07-21 21:42
#117

Vissa av frågorna kommer att behöva besvaras för att stadgarna ska kunna skrivas och de är viktiga för att verksamheten ska kunna bedrivas på ett seriöst sätt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-07-21 21:49
#118

#116 Jodå, Emaljoh4, visst kan du vara med! Behöver inte innebära några som helst förpliktelser. Och medlemsavgiften bör hållas låg - och dessutom ges väl självfallet ungdoms- och studeranderabatt!?

Flört

Annons:
Emaljoh4
2011-07-21 21:53
#119

#118 Tycker att det ska vara gratis Skrattande så länge man går i gymnasiet och grundskolan. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2011-07-22 21:00
#120

#119 Tja, varför inte! Flört

Men nålen, den måste man väl ändå betala fullt pris för…? ObestämdTungan ute

Emaljoh4
2011-07-22 21:05
#121

#120 Ja, för den är mer "frivillig" eller hur man ska säga, för man måste väl inte ha någon? Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emo
2011-07-22 22:09
#122

Om föreningen ska verka för att öka kunskapen och förståelsen, så finns det nog bidrag att söka. Jag föreslår att arbetet ska vara oavlönat (så slipper vi de diskussioner som blivit om vissa föreningar/organisationer) men det behövs ändå pengar till verksamheten.

För att uppnå detta måste det visas att föreningen är seriös, med en verksamhetsplan och ordentliga stadgar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-07-23 17:28
#123

#121 Bra förslag! Nålen bör givetvis vara en "accessoar" som man köper - och bär - om man har lust. … - Fast å andra sidan, så kanske nålen ingår i medlemskapet? Det vill säga, så fort man har tecknat medlemskap, så kommer nålen med posten? (Det kunde ju finnas särskilda "ungdomsnålar" - kanske inte lika påkostade; kanske av simplare metall etc. - men att dessa i gengäld vore gratis ?)

#122 Håller helt med dig om detta, Emo. Kanske börjar det bli dags att ta upp dessa frågor, som du anför, till diskussion…?

Föreningens syfte, således, till att börja med. Du anger själv en viktig bit: "att verka för att sprida kunskapen och förståelsen om och för prosopagnosi/ansiktsblindhet." Det ser jag som ett centralt syfte. Ett annat viktigt syfte kan vara att "främja medlemmarnas intressen." Detta aktualiserar frågan om invalsregler. - Vilka ska få vara medlemmar i föreningen? Alla som vill, eller bara de, som kan visa papper på att de verkligen är ansiktsblinda?

Osv.

Glad

Emo
2011-07-23 17:42
#124

#123 Hur visar man papper på att man är ansiktsblind? FlörtSkrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-07-23 17:47
#125

#124 He he eller hur! FlörtSkrattande

Annons:
Emaljoh4
2011-07-23 18:10
#126

#123 Det låter bra! Skrattande Eller att man får den lite simplare gratis, men vill man ha en mer avancerad kan man köpa den istället. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2011-07-23 19:53
#127

#126 Ännu bättre ju! Typ: alla får den simplare modellen gratis när de blir medlemmar, men vill man ha en "riktig" nål (kanske förgylld med 18 karats guld, och med diamantinläggningar?), så finns den att köpa till en någorlunda rejäl (osubventionerad; till självkostnadspris) peng.

Emaljoh4
2011-07-23 19:57
#128

#127 Dock tycker jag isåfall dte ska finnas 3 modeller av "nålarna".

1. Den som är gratis för alla medlemmar som man får i medlemspriset.

2. En som är lyxigare än nr. 1, men som ändå inte är så dyr, så att de flesta kan ha råd att "uppdatera" sig, men ändå inte lika lyxig som nr. 3.

3. Den som du föreslog, förgylld med 18 karats guld och med diamantläggningar som är dyrast.

Skrattande Bara lite random idéer från min sida.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2011-07-23 21:59
#129

#128 Ja det låter väl bra. Skrattande Den där allralyxigaste varianten kunde kanske vara "öronmärkt" för särskilt celebra tillfällen - såsom prisutdelningar och annat; - kanske en sådan fin nål (i blott sällsynta fall) kunde utdelas som ett hederspris för någon "dat"…!?

ObestämdGlad

Emaljoh4
2011-07-23 23:02
#130

#129 Precis! Kanske att man kan ha lite tävlingar och sånt så man kan vinna en sån osv. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
2011-07-24 21:07
#131

#130 …och då blir man speciellt upphöjd medlem! Skrattande

Emaljoh4
2011-07-24 21:11
#132

#131 Våra idéer är jättebra min vän!!!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
[Varulv]
2011-07-24 21:32
#133

#132 Skrattande

Ystadbo
2011-07-25 22:55
#134

Hej Varulv, Bushanna och alla ni andra!

Jag har fått Görel Kristina Näslunds bok "Vem var det där?" idag och börjat bläddra i den så smått. Vad jag kan säga med en gång, är att dålig ansiktsigenkänning är otroligt vanligt över hela världen, och delas in i tre klasser; lätt, medelsvår och svår.

Som sagt, Varulv, du får hemskt gärna låna boken när jag läst den. Vem som helst av er får naturligtvis låna boken!

När jag läste ditt förslag, Varulv, om att guldnålen skulle ges till någon speciellt utvald, så kom jag osökt att tänka på min gamle chef, som var medlem i Rotary (gäsp!). I Rotary finns någonting som kallas för "Paul Harris' fellow". Denna titel är något av det finaste en rotarian kan erhålla. Och ni vill veta hur rotarianerna skulle bära sej åt för att få bära denna titel? Jo, var och en som betalade in 5000 svenska kronor (detta var på 80-talet) fick kalla sej "Paul Harris' fellow"! Ha, ha! ObestämdGuld i mun

[Varulv]
2011-07-26 14:17
#135

#134 He he - "Paul Harris' fellow", ja; det finns tydligen många sätt att få in pengar till en förening. Och alla sätt kan vara bra (utom dom tråkiga, s.m.s.). Flört

För att slippa bekymret med hur man ska få föreningen att gå ihop, finns ju en variant, som jag tror Emo var inne på. Nämligen att man inte sätter upp så värst höga mål, utan bara bildar föreningen, sätter en så låg inträdesavgift som möjligt men som täcker nålkostnaden och kanske inte i stort sett mera. Vid inträde får man sin nål - och är medlem. Nålen kan man bära, och peka på i situationer, där förklaringen till ansiktsblindhet annars kunde kännas krånglig. Nålen blir en "shortcut" till omgivningens förståelse. Och det skulle vara hela syftet med föreningen, åtminstone primärt.

Sedan kan man givetvis utveckla föreningsarbeten åt alla möjliga håll. Men detta kan få vara sekundärt, åtminstone till att börja med. Ett årligt årsmöte måste man väl dock rimligen hålla. Detta kunde ju ges mer eller mindre ambitiösa former; de som hade lust kunde träffas i all enkelhet, eller man kunde arrangera en "kongress" med diskussionstillfällen, inbjudna föreläsare etc. Lämplig nivå kan ge sig och växa fram under hand.

Tack för det förnyade erbjudandet om att få låna boken! I rent socialt syfte får jag väl tacka ja! Och sedan kan ju Bushanna låna den efter mig - eller tvärt om, givetvis.

Glad

Emo
2011-07-26 15:04
#136

Information kunde lämpligtvis visas på föreningens hemsida. Någon eldsjäl vill kanske anmäla sitt intresse för att göra en sådan. Jag avstår, men kan komma med goda råd. Jag har gjort tillräckligt många till olika föreningar, så det räcker för min del.

En hemsida kan innehålla lite grundläggande information och sen utvecklas.

Då blir det lättare att hänvisa intresserade dit.

Ett visitkort med föreningens namn och hemsidesadress kan vi ju ta fram här och sen kan medlemmarna själva trycka ut dem. Då blir de likadana över hela landet (hela världen) utan att de kostar mer än vad var och en vill. Trycka visitkort på den egna printern kostar ju så lite. En seriös adress ( .se) hade varit bäst. Går det att budgetera in den i medlemsavgiften?

Har någon kollat möjligheterna att få något litet bidrag någonstansifrån?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-07-26 19:38
#137

#136 Konstruktiva tankar från dig, Emo-! Glad

En hemsida borde ju vara given! Ett webhotell inklusive en (typ) .se-adress kan man få för några hundralappar om året. - Förslag till hemsidesadress: "prosa.se" - ? Det finns alldeles säkert många här bland oss som är fullfjädrade på hemsidesbygge… Om ingen annan påtar sig uppgiften så kan jag göra det. Men jag har på känn, att här har vi expertisen!

Bidrag finns säkert att få. Men bäst tror ju jag i alla fall vore nog om man kunde stå på egna ben. - Vad säger fler?

Emo
2011-07-26 19:51
#138

prosa.se är redan upptaget

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ystadbo
2011-07-26 21:35
#139

Varulv och Emo!

Loopia.se säljer domännamn. Den billigaste är .eu-domänen som kostar i registreringsavgift 59:- och förnyelse 59:-.

Näst efter .se-domänen kommer .nu-domänen, men den är dyrare; registreringsavgift 159:- och förnyelse 159:-.

Annons:
[Varulv]
2011-07-26 21:46
#140

Ja men då får det väl bli

"prosopagnosi.se"

eller

"ansiktsblindhet.se"

då.

Kanske lika bra det, för "prosa" leder nog tankarna till någon slags litteraturförening eller nåt i den stilen, vilket kan missleda spontanbesökare. Skulle personligen slå ett slag för "ansiktsblindhet.se" då den tydligast beskriver vad det handlar om.

Vill man absolut ha "prosa" så kanske man kan ha "com" på slutet i stället för "se"? (om nu inte även det namnet råkar vara upptaget?). Fast då finns givetvis stor risk för förväxling.

[Varulv]
2011-07-26 21:52
#141

#139 Hoppsan Ystadbo, nu slank du emellan medan jag svarade på Emos inlägg nr #138!

Flört

Se där - då finns det tydligen lite att välja på bland domäner… Så nog ska vi väl kunna hitta någon lämplig. Glad

[mysvensk]
2011-07-27 01:40
#142

Ser folk exakt lika dana ut som de brukar kan jag känna igen dem, men är något annorlunda är det jättesvårt. Har till och med svårt att känna igen mig själv på bilder…

Är det en sorts ansiktsblindhet?

Emo
2011-07-27 07:22
#143

Varulvs förslag: ansiktsblindhet.se tycker jag är det som låter bäst. Första delen talar om vad det gäller och är lätt att hitta. Andra delen tyder på att det är seriöst.

När det gäller märket har jag funderat en del. Vissa märken är enkla och väl etablerade t.ex rosa bandet. En sådan symbol görs också i olika material. Hade vi kunnat spåna fram något, som är lika enkelt, kunde vi själv göra märken, smycken, slipsnålar och tryck på tröjor med vår symbol.

Vitsen med symbolen är ju i början att få folk att uppmärksamme den och fråga oss vad det är, så vi får en naturlig inledning till en konversation där vi kan förklara och sprida kunskap.

Vill vi satsa på en hemsida, så är det väl inte svårare än att låta de intresserade bidra med en liten peng till domännamn och webhotellvistelse.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-07-27 12:54
#144

#142 Utifrån vad du beskriver, så låter det som att det mycket väl skulle kunna vara frågan om ansiktsblindhet. Har man dessutom svårt för att känna igen sig själv, handlar det visst om "tredje gradens" åkomma.

Det kanske viktigaste kriteriet är nog ändå, att man regelbundet upplever problem med sin ansiktsigenkänning, att man så att säga känner sig "vingklippt" eller handikappad i vissa situationer.

Fundera gärna vidare - och säg till, om och när jag ska föra in dej i "matrikeln"! Flört

#143 Goda tankar Emo om det där med "emblemet". Däri ligger onekligen genialitet, för en stor fördel vore det ju om var och en kunde tillverka sitt eget "skafferi" av signalbärande attiraljer. Jag kommer osökt att tänka på "Röda fjädern-kampanjen" som var en riksomfattande insamling för välgörande ändamål när var det - på 60-talet kanske. Där bar man en röd fjäder på kavajuppslaget om man stöttade ändamålet. Fjädern fanns att köpa på olika ställen, men man kunde lika gärna tillverka den själv.

Dock kan det finnas en poäng med att genom en speciell nål - som svårligen kan "förfalskas" - visa sitt förvärvade medlemskap i en speciell förening. Det framstår som lite mer etablerat då, skulle jag kunna tänka mig. Och det handlar ju i vårt fall inte om att visa sin lojalitet med något ädelt syfte, utan blott att "jag är ansiktsblind - här är min licens (nålen)." Nålens funktion är alltså att tala om för dem vi möter, att "jag är inte knäpp, det finns fler som jag, och vi har ett förbund. Jag är invald i det förbundet och därmed accepterad som ansiktsblind."

Vidare får man kanske tillfälle att nämna för dem vi möter att "vi har en hemsida. Där kan du få information om vad ansiktsblindhet innebär."

Ystadbo
2011-08-02 18:53
#145

Hej mysvensk!

Ja, för mej låter det som en typisk ansiktsblindhet!   Cool

Ystadbo
2011-08-12 18:47
#146

Hallå, alla!

Har ni fortfarande semester? Jag saknar er alla och era kloka tankar!

FlörtCool

Annons:
kissidor
2011-10-30 11:25
#147

det var jätteintressant att läsa den här tråden, tack för tipset emo Glad!

har efter att ha läst tråden och gjort testet kommit fram till att regelrätt ansiktsblind är jag inte, men nåt fel är det Skrattande. som några andra också skrivit känner jag mycket väl igen folk och vet att jag sett dem förut - men har absolut ingen aning om i vilket sammanhang eller vad de heter.

uruselt lokalsinne har jag också, riktigt sådär att jag är smått ökänd för det. tex när företaget flyttade till ett nytt ställe fick en av mina kollegor göra en snitslad bana med små klistermärken åt mig, för jag gick fortfarande efter två veckor fullständigt vilse varenda gång mellan källargaraget och kontoret. det ska sägas att det var en knölig väg däremellan, men alla de andra lärde sig ju efter en eller ett par gånger iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Huldan
2011-11-12 13:32
#148

Är ansiktsblind vilket min mor också är. Har även jättesvårt att känna igen bekantas (samt ibland familjens) bila roch skilja dem från liknande bilmodeller. Har även dåligt lokalsinne samt svårt att känna igen kompisars hus. Dvs, jag vet vilket kvarter de bor i men kan inte för mitt liv komma ihåg vilekt hus det var.

Ystadbo
2011-11-12 18:28
#149

#148 Huldan

Dåligt lokalsinne hänger ihop med dålig ansiktsigenkänning och även att ha svårt med höger resp vänster.

Detta är så pass vanligt att det t o m fått ett namn: Prosopagnosi.

Försök googla på nätet så hittar du mycket text om detta!

Glad

kissidor
2011-11-12 19:17
#150

ännu ett mycket intressant faktum Glad!

jag har ju ingen Asperger, och det verkar som sagt inte vara egentlig ansiktsblindhet jag har heller då jag känner igen folk men bara inte kan placera dem vare sig i sammanhang eller till namnet - men jag har som sagt verkligen extremt dåligt lokalsinne - och även extremt svårt att hålla reda på höger och vänster.

faktiskt så har jag haft en sorts tur där, för jag har en liten missbildning så att mitt vänstra lillfinger från födseln är krökt - när jag blir virrig på det där så måste jag titta på mina lillfingrar och tänka "vänster är det krokiga" - annars hade jag haft ännu mycket större problem med detta. (minns när jag körde upp för körkortet och inspektören eller vad de kallas sa "sväng vänster här i korsningen" och jag satte upp båda händerna och började glo förvirrat på dem… och hans min blev inte precis mindre misstrogen när jag förklarade orsaken… Skrattande)

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Varulv]
2011-11-12 19:25
#151

Intressant att du påpekar detta, Ystadbo (hej Glad förresten!). Jag hade bara för en stund sen tänkt ta upp denna sak:

Det verkar som att de flesta med ansiktsblindhet även har problem med lokalsinnet - samt problem med höger/vänster. Precis som du påpekar, Ystadbo.

Men just jag, som är utpräglat ansiktsblind, och tillika aldrig har kunnat skilja höger från vänster (utan att icke-automatiserat tänka efter, genom att hämta tillbaks någon "upphakning") - jag har ett väldigt gott lokalsinne…!

Förklara detta, den som kan…! Obestämd

[Varulv]
2011-11-12 19:30
#152

#150 Icke av oartighet ignorerade jag dig, kissidor! Du slank bara helt sonika emellan innan jag hade skrivit färdigt mitt inlägg. Flört

Huldan
2011-11-12 21:51
#153

#149, Jo jag vet, har läst på lite smått något år nu. Har dock inga proble med höger och vänster. :)

Annons:
kalindas
2011-11-13 08:38
#154

Är man ansiktsblind då man känner igen ansikterna på de flesta man träffar, men inte kommer ihåg vilka de är? 
Lite pnsamt när männsikor hälsar och jag inte minns…Obestämd

Har väldigt bra lokalsinne och vet vad höger och vänster är. Dock har jag en ful ovana att i vägsbeskrivning peka åt rätt håll, t.ex. höger, samtidigt som jag säger sväng vänster…Skäms

/Elisa

[Varulv]
2011-11-13 20:20
#155

#154 Det tycks finnas olika varianter av ansiktsblindhet, kalindas. Kanske har du en av dessa varianter. Själv har jag kommit fram till, att jag mycket väl ser det unika i ett ansikte jag möter just då, men kort tid senare har jag förglömt det helt. Detta läste jag nånstans om - det heter något speciellt, och är en etablerad variant av ansiktsblindhet.

Kan för er allas information meddela, att jag här i veckan träffade två bekanta, vilka jag har mött några gånger förut. Jag känner dem väl vid namn, vilken relation vi har till varandra, vad som den respektive jag sa vid våra samtal etc. Men deras ansikten är fullständigt immemorabla för mig än så länge. Jag kan helt enkelt inte framkalla bilden av deras ansikten. Men för övrigt, som sagt, så minns jag de allra flesta omständigheterna omkring våra möten. Av erfarenhet vet jag vid det här laget, att deras ansikten kommer framträda för mitt sinne så småningom, efter ytterligare ett antal möten.

[nattfjäril]
2011-11-13 22:05
#156

Jag har Aspergers syndrom men är faktiskt tvärtom. Jag glömmer ALDRIG ett ansikte, oavsett om jag inte sett personen ifråga på åratal.

Ett exempel på detta är när jag var hos frisören för ett par år sen. Jag var väl 20-21 då och kände genast igen frisören, som är fem år äldre än mig, som Sabina som gick i sexan på min skola när jag gick i ettan, och mycket riktigt så hade jag rätt :P

[Varulv]
2011-11-14 21:35
#157

Se där, nattfjäril! Ingen regel utan undantag…! Flört

[nattfjäril]
2011-11-14 23:31
#158

#157
Nej, det är väl så :P Det finns alltid undantag till alla regler ;)

[Varulv]
2011-11-16 13:34
#159

Om nu inte även din förmåga kan betecknas som någon form av ansikts"blindhet" förstås - i så fall tvärt om mot de flesta…? Obestämd

Fast när jag tänker efter, så kan det nog vara så som du beskriver även för mig i enstaka fall. Det handlar då om ansikten som var väldigt välbekanta för en då när det begav sig. Om vissa strategiska karaktärsdrag finns kvar, då känner man igen personen.

Kanske är det så för oss ansiktsblinda, att det tar lång tid för oss att pränta in nya ansikten, men när de väl är inpräntade, då sitter de extra stadigt? ObestämdGlad

Emo
2011-11-30 13:10
#160

Jag lånade Görel Kristina Näslunds bok och har funderat vidare.

Har någon undersökt om det redan finns en förening?

Skulle inte du Varulv kunna Starta en sajt här på iFokus?

Då kunde vi börja samla erfarenheter och kunskap där.

När det gäller ett märke, så hade jag delvis rätt.

I boken står att Ludvig Rasmussen föreslår i Läkartidningen att alla prosopagnostiker ska bära en knapp märkt PA för prosopagnosi.

Prosopon är grekiska för ansikte och agnosi betyder oförmåga att känna igen.

Om nu inte en sådan knapp redan finns, så kan vi göra en.

PA i mitten och texten prosopagnosi längs underkanten.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Varulv]
2011-11-30 21:27
#161

#160 Goda förslag av dig, Emo!

Ska fundera seriöst på att Starta en sajt - får först bara ta reda på hur det går till. Men det är annars en mycket bra idé.

Någon borde kontakta Ludvig Rasmusson! Jag tvivlar på att en knapp har kommit till utförande, men kanske skulle nämnde idégivare livas upp en smula om vi tog kontakt med honom, och kanske till och med börja engagera sig på allvar…?

Kan inte du Emo börja skissa lite på den där knappens grafiska utformning!?

Emo
2011-11-30 22:14
#162

Jo, börja skissa kan jag väl, så kommer nog fler synpunkter fram.

Vi får väl kolla upp honom.

Vem ska göra det, så han inte får 10 e-mail - eller inget.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-12-01 20:49
#163

#162 Du kanske, Emo? Flört

Emo
2011-12-01 21:15
#164

Jag försökte hitta honom på nätet, men det var inte så lätt. Då letade jag upp Görel Kristina Näslund, men kunde inte få tag i någon e-mailadress, men hon har en blogg, så då tänkte jag skriva där och fråga henne. Det gick inte. Man måste vara med i något av flera olika ställen, så jag föreslår att någon annan gör det.

Tråkigt när de inte accepterar namn, adress och website. Jag fyllde i min website, men det räckte inte.

Låt någon som använder de reklamfinansierade bloggarna eller något annat som accepteras kontakta henne.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2011-12-02 22:27
#165

#164 Jag skulle kunna åta mig att spåra upp Ludvig Rasmussen. Kanske han kan vara intresserad av att läsa just denna tråd som vi är i gång med här.

Emo
2011-12-03 07:34
#166

#165 Det tycker jag låter som ett alldeles utmärkt förslag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Pippis Ängel
2011-12-05 01:22
#167

Jag är rejält ansiktsblind nuförtiden. 
Jag tyckte nästan aldrig att det var så när jag var barn eller tonåring, (förutom att jag tyckte att Lasse Berghagen och Björn Skivs såg likadana ut, haha). Men ju äldre jag blivit, desto värre. Nu gör det mig galen.

Jag känner självklart igen min närmaste familj, även om jag tycker om att titta lite extra mycket på min man och tänka: "ja tänk, att han kan se ut så här också ..?!"  =D 
Det är förresten lite så där hela tiden: även de andra i min familj väcker mitt intresse, medan jag iakttar dem och tänker att de ser lite annorlunda ut …

Men alla andra är snart ett hopplöst fall … (och nej, jag lider inte alls av senildemens …) 
Vissa människor kan jag t.ex. möta i princip hur många gånger som helst, och tycker ändå att jag aldrig sett dem förut. De har helt enkelt ett ansikte, som jag inte kan få ihop ..?? Faktiskt är det så med en av mina vänner, som jag känt i över 10 år!! Det spelar ingen roll … jag måste titta ner i marken, om vi stämt träff, och låta honom hitta mig, för att han skall slippa se mitt nollställda ansikte, medan han närmar sig … Och som några tidigare påpekat i den här tråden … det är på rösten jag känner igen honom.

Vid många pinsamma tillfällen har jag mött folk på stan, som börjat prata, och jag har känt igen dem men inte kunnat placera dem. I tron att jag strax skall komma på hur jag känner dem pratar jag vidare med dem och försöker få ledtrådar medan vi pratar. Efter nästan en halvtimmes prat har jag fortfarande inte kommit på det och vid det laget har jag fått klart för mig att de vet massor om mig och känner mig ganska väl. Då blir det ju stört omöjligt att plötsligt utbrista: "Hör du, hur känner vi varandra egentligen?" 

Och jag kan presentera mig för samma människa hundra gånger … Till och med mina släktingar har jag presenterat mig för … och de har undrande svarat "ja, hej" och därigenom inte gjort mig klokare på vilka de själva är. Så jag har blivit tvungen att fråga någon annan vilka de är. Och alla har stirrat på mig som om jag inte vore klok!
<:-(

Mina läkare känner jag inte heller igen, förrän ibland … efter en stund.
Och likadant med mina grannar sedan 1 år tillbaka.
Det finns dock människor som (för mig) ser så speciella ut att jag alltid känner igen dem (åtminstone om jag träffar dem i ett sammanhang), så då är det inga problem.
Annars behöver jag oftast tid på mig och många träffar för att känna igen folk.
Men jag tycker ju oftast att jag ser hur de ser ut, när jag först tittar på dem. Jag har sedan en bild inom mig … men när jag möter dem senare stämmer de inte ihop med bilden som jag har i mitt minne … hur udda som helst …
Och ju längre tid det går innan vi ses igen, desto mer annorlunda ser de ut!
Ett tips kan ju vara att fotografera folk jämt och titta på bilderna.Då blir det lite enklare att verkligen titta på dem; hur de egentligen ser ut!

Film är ett kapitel för sig. Om det är gamla, välbekanta skådisar känner jag oftast igen dem bättre än de flesta andra och jag kan namnen på dem också, ända sedan stumfilmstiden, hehe … 
Men är skådisarna nya och okända blir det problem direkt. Jag hänger inte alls med, och min man måste hjälpa mig med vilka de är hela tiden. Jag tycker oftast att flera liknar varandra, eller att jag aldrig sett dem förr, fastän de spelat huvudrollen genom hela filmen. Särskilt om de byter skepnad på någon sätt och blir genomvåta, får ny frisyr, nya kläder, etc. 
Sedan finns det naturligtvis de, som (åtminstone för mig) har ett så besvärligt vanligt utseende eller "kameleontutseende" att jag aldrig känner igen dem. (Både John och William Hurt är sådana för mig, så när jag inte känner igen skådisen brukar jag fråga min man om det är någon av dem, och det är det oftast, hihi.)

Namn har också alltid gjort mig vansinnig. Sedan 20-årsåldern har jag tyckt att det blivit hopplöst svårt att komma ihåg folks namn.
Så jag har tagit för vana att alltid skriva ned nya människors namn (i alla fall om jag mött flera nya per dag) och läsa på! (Sedan gäller det ju i och för sig att para ihop rätt namn med rätt ansikte också, hehe!) 
Hursomhelst … Att då titta på film blir en knivig historia, i alla fall om de presenterar flera personer och flera namn och man skall lyckas koppla ihop dem … Då blir det knepigt när de säger att Steve och Mark dog. vilka var Steve och Mark? Minns inte hur de såg ut ens … Och om man får se några personer i bild undrar jag ibland vilka somliga av dem är … 
Det värsta är att jag är filmfantast! Så jag älskar att se på (bra) film! I en riktigt bra film presenterar de viktiga nya personer lite mer en och en och skådisarna är kända, så då är det sällan några problem … =) 

Angående lokalsinne är det ju ett erkänt problem för många med Asperger. Halva vår familj går jämt vilse i skogen när vi skall plocka bär eller svamp. 
Men aldrig jag … 
Lokalsinne kan ju fungera på två sätt:
antingen går man efter sådana saker och platser som man lägger på minnet och därför känner igen, 
eller så har man en inbyggd kompass och "känner hela tiden av riktningen" där. 
Män använder sig oftast av kompass-metoden och kvinnor oftast av igenkännings- metoden. 
Jag använder båda metoderna samtidigt. Därför håller jag med Varulv om att man kan tappa bort riktningen alldeles i en fyrklöveravfart efter några snurrar, men då tar mitt andra sinne för igenkänning över, som tur är. 

Även jag har tidigare varit mycket duktig på att rita av folk - även karikatyrer. 
Men inte ur minnet.
Däremot har jag kunnat rita djur och allt möjligt ur minnet med lätthet … och alla detaljer. Men just ansikten har varit svåra ur minnet. 
Och djurindivider kan jag oftast också se skillnad på, även om de har samma färg, etc. 
Däremot har jag ingen särskild svårighet med höger och vänster.(… utom när jag reser till England ibland och får problem med deras vänstertrafik … och ännu värre problem när jag kommit hem igen … ;-D )

Därför slår mig funderingar som följande: 
när man är barn tittar man uppmärksamt på allt i världen. (Och särskilt aspergare, kan få för sig att stirra mycket på allt möjligt, inklusive folk, vilket man ju får veta att man absolut inte får göra, eftersom de kan ta illa upp.) Då lägger man märke till detaljer och får gott bildminne. 
Som äldre stirrar man mindre och mindre och sitter alltmer i egna tankar. Då missar man saker framför ögonen. Man är helt enkelt koncentrerad på helt andra saker … (Ja, även jag blir jagad av viftande människor, som undrar om jag är blind, eftersom jag går förbi dem eller tittar på dem utan att se dem … =D ) 
När jag verkligen fokuserar på något brukar jag ha minne som en häst! 
Jag börjar misstänka att jag tittar folk i ansiktet för lite … eller snarare att jag fokuserar på vad jag skall säga, eller ser framför mig det de säger, snarare än ser hur de ser ut … 
För att jag verkligen skall studera någons ansikte måste han/hon ha ett väldigt intressant ansikte. Och det inträffar inte varje dag, att jag tycker så.
Mitt tips är alltså, som sagt här ovan, att studera foton av folk, för att bättra på vårt erkänt goda bildminne … (även om jag inte vet säkert att jag har AS.)

Annons:
Allamej
2011-12-05 06:04
#168

Jag kom på en sak som har med ämnet att göra. En del människor kommer jag ihåg direkt, det är som ett ljus i dom som gör att jag måste minnas dom, vilket jag också gör.

Har en kompis med AS som jag inte träffar särskilt ofta eftersom hon är som jag, en shut in… men hennes ansikte kan jag inte glömma inte heller hennes namn.

En annan är en tjej som jag bara träffat en gång men vars blogg jag följt länge… När jag såg henne på affären så kände jag genast att det är hon. Och givetvis hade jag rätt.

Jag är ansiktsblind och namnblind men viktiga personer för mig fastnar innan jag ens träffat dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Emo
2012-01-09 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Jag har gjort några enkla förslag till knapp. Diskutera gärna för och emot. Kom gärna med egna knappförslag, så vi får lite fart på diskussionen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lillulla
2012-01-09 13:54
#170

Den uppe till höger röstar jag för! Den till vänster funkar väl också, men ordet agnostiker för tankarna till religion, tycker jag. Skönt också att slippa ordet blind i sammanhanget. Många känner till begreppet ansiktsblind från tidningsartiklar o.dyl. , men själva ordet verkar göra att de missuppfattar problemet. Vi SER ju faktiskt lika bra som alla andra, det är ju bara det att vi inte kan IDENTIFIERA människor med utgångspunkt från deras ansikten!

[Varulv]
2012-01-09 19:14
#171

#167 & 168 Jag tycks ha missat era inlägg som ju var för en dryg månad sen, Pippis Ängel och Allamej. Men lika inspirerande som vanligt att läsa!Glad

#169 Bravo, Emo- ! Apropå Lillullas inlägg, så kunde man kanske modifiera texten till den vänstra till att lyda så: "Jag har prosopagnosi" eller "Jag lider av prosopagnosi" eller dyl? Ty spontant gillade jag dess grafiska formgivning bäst. Glad

Men vid närmare eftertanke så kan nog 3:an funka - den ser lite ödslig och tom ut, vilket det kan finnas en mening i: ungefär är det ju när vi möter ansikten… Och märket kommer ge upphov till frågor. Varpå det föranleder oss att förklara, muntligt, på ett förhoppningsvis pedagogiskt och bra sätt.Tungan ute

… Men nu kom jag på en sak: Vad betyder förkortningen "PA"? Obestämd

Emo
2012-01-09 19:17
#172

ProsopAgnosi

se #160

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2012-01-09 19:22
#173

Tack! Emo- Glad

Medan du skrev ditt svar, bläddrade jag bakåt och fann ungefär samtidigt svaret där…! (Borde ha gjort det först, förstås… Skäms)

Ystadbo
2012-01-12 23:39
#174

Jag röstar för Emos högra förslag!

Skrattande

Annons:
Star68
2012-01-13 17:01
#175

Det högra förslaget röstar jag också för! (Möjligen med tjockare bokstäver "PA", som i det vänstra förslaget.)

Har ni tänkt på att symbolen dessutom blir lite lik en "smiley"! Glad (Med P A som ögon, och PROSOPAGNOSI som mun.)

Emo
2012-01-13 17:17
#176

Nu börjar det likna något. Flört

Några synpunkter till och jag kan komma med några modifierade knappar. Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anne-Hedvig
2012-08-31 08:26
#177

Tenker litt her.. Meningen med nålen er jo at 'de andre' skal forstå at vi er ansiktsblinde, og hvem av dem kjenner ordet 'prosopagnosi'? Det er jo bare et uforståelig ord for dem, "helt gresk" bokstavelig talt, og da er vi like langt - med mindre vi skal begynne å legge ut om at vi er ansiktsblinde. Kanskje burde nålen få lagt inn ordet 'ansiktsblind' el lignende også? (Men klar over at det kan bli mye tekst..)

Emo
2012-08-31 08:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Hastigt gjort:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2012-08-31 14:04
#179

Wow, Emo! Glad Raskt jobbat, må jag säga (gjort på en kvart..:!)!

Tre olika alternativ, med lite olika budskap:

  • Den första blir kanske lite grekiska för betraktaren som inte känner till begreppet, så som Anne-Hedvig påpekade. Nästan lite komiskt kan det kanske bli också (- är det en religiös riktning? kanske en politisk? Ett yrke?… osv.).
  • Den andra förklarar tämligen uttömmande, på ett neutralt och informativt vis.
  • Den tredje lär åstadkomma ett stort frågetecken hos betraktaren - vilket givetvis kommer att föranleda frågor - vilket iofs kan vara bra; men eventuellt bli tjatigt i längden för knappbäraren…
Anne-Hedvig
2012-08-31 17:15
#180

#178 - Jeg klarer ikke å legge inn figurer/former selv, men hva med Emos figur øverst til venstre?

(Tenk bueskrift med sirkel rundt):

JAG ÄR

P A (i store, rette bokstaver som her - for foreningens initialer)

ANSIKTSBLIND

Altså erstatte ordet 'prosopagnostiker' med 'ansiktsblind' - ellers bruke malen øverst t.v. Synes den gir et best inntrykk.

Vil jo være opplysende for dem man møter, og samtidig forstår folk at man tilhører en forening.

Tykk grønn kant rundt sirkelen ser pent ut, og kanskje PA i rødt gjør seg? Rødt er komplementærfarge til grønt, og samtidig står da foreningens initialer klart frem - rødt er en energisk farge man lett legger merke til!

Emo
2012-08-31 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

Något i denna stil?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Varulv]
2012-08-31 19:05
#182

Fenomenalt, Emo! Glad

Bara en återstående detalj då i så fall. "PA" (som mycket väl kan få framstå i rött, enligt Anne-Hedvigs förslag) borde formges grafiskt, således inte ha ett "vanligt" typsnitt. Ty annars går tankarna för betraktarna ofelbart till något marginaliserat idrottslag i provinsen (på korp-basis) eller slikt åt det hållet.

Däremot: utifall "PA" vore riktigt väl och snitsigt designat, så skulle betraktaren inse, att det här nog vore frågan om någon etablerad organisation, vilken denne (betraktaren) borde genera sig över att inte känna till!

Glad

sudniF
2012-08-31 19:33
#183

Inte jag, men min pappa, han är inte utredd, men han är nog ganska rejält AS Obestämd

Men han är ialla fall väldigt ansiktsbilnd han med.

Emo
2012-08-31 19:55
#184

Jag gör några förslag senare.

Jag gillar inte den knallröda färgen. Vad säger ni andra om den.

Varulv, har du något förslag på typsnitt?

Den svarta texten ska vara likadan uppe och nere, men än så länge är vi på skissnivå.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2012-08-31 20:03
#185

Se där! sudniF. Men du, då? Visst är du välan aspergare? Och hur har du det med ansiktsblindheten…? ObestämdFlört

[Varulv]
2012-08-31 20:16
#186

#184 Den "knallröda" färgen kan väl diskuteras (fram och tillbaka). En del får även bero av loggans slutgiltiga utseende.

Loggan ja. Typsnitt? Njae; allt är möjligt, så länge det blir bra…! Guld i mun

Men kanske något i den stilen, att betraktaren blir lite perplex, lite konfys…? ObestämdFlört

Emo
2012-08-31 20:21
#187

#186 Accepterar ditt förslag. Jag vill annars att all text ska vara lättläst med tanke på alla som har lässvårigheter men just här på denna knapp kan PA se ut hur som helst. Det viktiga budskapet står med tydliga bokstäver, som är lätta att läsa.

När ni jämför texten uppe: JAG ÄR med texten nere: ANSIKTSBLIND

håller ni då med mig att lutningen på den undre texten gör den mera lättläst än om bokstäverna hade stått vinkelrätt mot linjen, som i den översta texten?

Får se när jag får tid att göra några nya förslag. Nu håller jag kväll!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2012-08-31 20:25
#188

Mys i korsvirkeshuset önskar jag dig, Emo! Kyss

Annons:
Allamej
2012-08-31 20:44
#189

Liiiiten input. Kan ni välja en färg eller färger som dom som är färgblinda kan se?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
2012-08-31 21:13
#190

Ska vara nyanser av gult då, Allamej… Eller av blått eller grått…

Men: väljer du rött eller grönt, så kan "färgblinda" ändå se färgen - fastän då som (som sagt) en nyans av gult.

Flört

Emo
2012-09-01 06:34
#191

Allamej, hur tycker du färgerna ska vara? Kom med ett förslag, så skissar jag på det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Marinas Mix
2012-09-01 08:48
#192

#45 länken du lagt in fungerar inte. Här finns ett test

Ja men då platsar jag väl också i föreningen?

Om jag ser en person jag känner och den befinner sig på "rätt ställe" exempelvis sjukgymnasten jag gick hos för fem år sedan och hen kommer in i träningssalen, då kan jag känna igen hen.

Men träffar jag någon ute på stan som jag inte umgåtts väldigt mycket med är det totalt kört.

Bara hälsa glatt och ursäkta mig med att jag har bråttom till ett möte

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
2012-09-01 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Varulv, startar du en sajt här på iFokus, så vi kan börja samla lite där?

Jag har (ett bra) förslag till en interimstyrelse. Glad

Några förslag till PA:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2012-09-01 09:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Några till:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Allamej
2012-09-01 11:38
#195

Jag gillar de nedersta i lila och brunt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Emo
2012-09-01 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

Så:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anne-Hedvig
2012-09-01 12:24
#197

#181 - Jeg synes fonten både oppe og nede kan være den samme, altså omtrent som i # 178 (versjonen øverst til venstre). Jeg likte også den litt dypere grønnfargen der… Enig i at rødfargen i # 181 ble veldig skrikete - kan du dempe den noe, slik at den blir 'dypere'?

'PA' har jeg ikke tatt stilling til ennå..

Vel, dette er bare mine tanker, jeg er en av mange på dette forumet! - Flott at du har denne grafiske kunnskapen og bidrar til å lage et merke for oss.

[Varulv]
2012-09-01 13:14
#198

#193 Intresseanmälan för ny sajt idag inlämnad enligt order! Flört

#194, 196 Jag tycker spontant att det Egyptienne-artade typsnittet (nederst näst sist) bäst matchar betydelsen av vårt handikapp nämligen svårigheten med att tyda. Detta typsnitt är lite abstrakt och svårtytt, vilket ger rätt signaler till betraktaren.

Loggan kunde kanske abstraheras i ännu någon grad, så att P:et och A:et nätt och jämt vore urskiljbara som de bokstäver de föreställer. Det vore också en fördel, om de två bokstäverna kunde göras till förväxling lika varandra på något sätt… ObestämdFlört

Emo
2012-09-01 13:40
#199

Då får vi hoppas på lite fler synpunkter och vill någon ha vänligheten att rita PA på fler sätt, så kunde det vara kul att se.

Ny sajt, spännande. Då ska jag be att få nominera några till en interimstyrelse.

1 Ordförande: Varulv

2 Styrelsemedlem: Höstlegenden

3 Styrelsemedlem: Star68

Ännu inga fler förslag.

Sammankallande: Ordföranden

Befattningarna för styrelsemedlemmarna fastställs på interimsyrelsens första sammanträde.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2012-09-01 13:55
#200

Åja, Emo, vem som ska vara ordförande du eller jag, det kan vi ta en diskussion om! Att du ska vara med i styrelsen är väl helt givet. Och det finns fler som kan vara självskrivna, tror jag… ObestämdFlört

Emo
2012-09-01 14:33
#201

#200 Jag hjälper så gärna till med en hel del, men som du såg innan, så vill jag hålla kostnaderna för föreningen till 0:- eller så nära som möjligt. Eftersom ni tre verkar vara kloka människor med god samarbetsförmåga och geografisk lämplighet, så valde jag att framföra det förslaget nu.

Kul att du börjat med "vår" nya sajt. Då kan vi börja spåna vad vi vill ha där. Om vi försöker fundera ut våra presentationer med hänsyn till våra egna erfarenheter av prosopagnosi, så kan det bli en avdelning.

Recensioner är väl en lämplig avdelning, där vi kan skriva om böcker och hemsidor som handlar om prosopagnosi.

Eftersom vi plockade bort ordet prosopagnosi från knappen, tänker jag göra ett visitkort, där varje medlem kan fylla i sitt namn och trycka ut ett blad med 10 visitkort (åt gången). Där ska det förklaras vad PA står för och adressen till "vår" sajt på iFokus. Låter det som ett acceptabelt förslag?

På tal om det, har du något namn på sajten?

Vi får väl utforma någon slags stadgar. När? Hur?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anne-Hedvig
2012-09-01 14:42
#202

Nå skjer det ting her!! Hadde litt sans for Varulvs PA-valg..

Annons:
Emo
2012-09-01 14:47
#203

Just nu har jag lite snickeriarbete som väntar (golvläggning - ska regla först) så det blir inte nya bokstäver nu. Jag fungerar också bäst med att göra annat mellan och blanda olika arbeten, så kan hjärnan jobba med annat under tiden. Det brukar bli bäst så.

Bra också för då får andra komma med sina synpunkter och förslag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

sudniF
2012-09-01 14:53
#204

Njae jag är väl lite mer som fntfiken, kan ha svårt att placera ibland, allra helst när jag hade jobbat som assistens till en veterinär några år, då blev det lite jobbigt att koppla. Men det är nog mer arbetsminnet.

Men sen vet jaginte vart på skalan jag ligger, jag menar, uppvuxen och van med pappa så har jag ju fått "översätta" och förklara för honom så därför är jag ju i min egen lilla värld bra på det hela haha, men allt är nog relativt.

Grejjen är bara den att m in sambo är väldans disträ och mer ansiktsblind så jag får liksom vara med och förklara vem vi ser nu med Flört

[Varulv]
2012-09-01 15:31
#205

Hej alla!

Jag har just startat en ny tråd: "Ansiktsblindhet del 2", eftersom denna tråd som vi är i nu börjar bli lite väl tung - min dator hakar upp sig varje gång jag skriver inlägg i tråden.

Så gå gärna över och fortsätt inläggen i den nya tråden istället!

(Det vore bra om adm. kunde låsa denna härvarande tråd för fortsatta inlägg.)

Emo
2012-09-01 15:55
#206

Ska ske herr ordförande! Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ananse
2015-10-08 00:14
#207

Intressant att det här besväret ofta verkar hänga ihop med bristande förmåga att lära sig namn. Annars hör man så ofta 'jag och namn… men jag glömmer aldrig ett ansikte'. Intressant också att det tydligen hänger ihop med koko-spektrum. Jag har ADHD med autistiska drag och det här med ansiktsigenkänning är en av dom mest konkreta yttringarna av min allmänna noll-koll.

[Ruffsetuss]
2015-10-08 10:43
#208

Samma problem här , med namn har jag som strategi att koppla det tex till en person som jag redan känner med det namnet , till en specifik händelse . Men att inte känna igen folk det är jobbigt att komma förbi , det har kommit mer nu när jag blivit äldre . Så jag hälsar alltid tillbaka fast jag inte har en aning vem det är 😁

Emo
2015-10-08 11:31
#209

Tråkigt att Varulv lämnade iFokus. Det finns kanske någon annan som vill Starta en sajt om detta, så kan vi kanske få till den där föreningen med knappen, som så väl behövs. Vi kom ju en del på väg då.

Här är fortsättningen som Varulv hänvisar till:

http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/5041fc62d3b4fd28c4005433-ansiktsblindhet-del-2

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Marinas Mix
2015-10-08 20:13
#210

Emo startar den på fria ifokus👍

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
2015-10-09 06:46
#211

#210 Hellre någon yngre. Jag hjälper gärna till med rådgivning, men någon annan får ta hand om det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

molbojse
2016-04-05 17:18
#212

Mycket av det ni skriver känner jag igen mig i. Jag har dock ingen aning om ifall jag lider av ansiktsblindhet, så någon kanske kan hjälpa till lite? Som många andra skrivit känner jag mer eller mindre aldrig igen folk även om jag träffat dom 100 gånger innan. Jag har till exempel misstagit en bild på min pappa när han var i min ålder för en bild på mig själv.

Har ADHD på papper och AS under utredning.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Ananse
2016-04-05 22:29
#213

Ja det låter väl som ansiktsblindhet? Det här är ju inget som brukar diagnosticeras - än mindre behandlas. Snarare att man konstaterar att man har svårigheter med ansiktsigenkänning.

Emo
2016-04-06 05:55
#214

Eftersom jag är intresserad av knappen, som vi diskuterar här, så finns det mer om den på  http://ansiktsblindhet.fria.ifokus.se/
Vill fler engagera sig så skriv lite där också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ananse
2016-04-06 10:43
#215

Och dessutom delades den här tråden när den blev för lång. Här är fortsättningen: http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/5041fc62d3b4fd28c4005433-ansiktsblindhet-del-2

Upp till toppen
Annons: