Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 11551 ggr
mayolica
2010-04-21 17:06

ADHD - Fibromyalgi?

Hej!  jag har funderat endel på om det eventuellt skulle kunna finnas något samband mellan ADHD och fibromyalgi.

Vissa symptom verkar ganska lika,har oxå lagt märke till att båda saker offta verkar förekomma i en och samma familj. Tex har jag lagt märke till att många mammor med fibromyalgi har barn med  ADHD.

Jag skulle kunna tänka mej att om man har ADHD eller liknande utan att veta om det,och försöker leva ett normalt liv som en duktig mamma fast man egentligen inte riktigt orkar med. Så skulle det kunna göra att man mår väldigt dåligt på många sätt så att det kan utlösa utbrändhet och eller fibromyalgi. Nu vet jag att fibromyalgi kan utlösas av olika orsaker,men jag misstänker starkt att det här kan vara en av dom.

Finns det någon här som har båda diagnoserna,eller har sett att båda finns i en och samma familj?

~ mayolica ~

Annons:
[aspie]
2010-04-21 17:18
#1

Jag har fått diagnosen fibromyalgi. Fick den för ca 5 år sen och fick min ADHD och Asperger diagnos i dec 09. Vet att det finns andra oxå med fibro och adhd/AS.

Jenny7744
2010-04-21 19:30
#2

Jag har ADD o har ont överallt, läkaren har sagt att jag kanske har fibromyalgi men att man inte kan testa det?! Visar inget på tester för rematiskt.

Min pappa har RA min mor o bror har mycke värk i leder o muskler men ingen har någon bokstavsdiagnos, men jag kan ana att pappa o bror har en.

mayolica
2010-04-21 21:33
#3

Jag har haft diagnosen fibromyalgi i ca12 år,men fick gå i över 10 år innan jag blev ordentligt utredd och fick någon diagnos. Det är ju först nu under senare år som bokstavsdiagnoser blivit vanligt,så det finns säkert många äldre som har sådana utan att veta om det. 

Jag har inte varit särskilt insatt i vad ADHD är föräns för något år sen när min son fick diagnos som vuxen.  Började då att läsa om vad det egentligen var och upptäckte att det var så mycket som stämde in på mej och på min fibromyalgi,märkte även att samma mönster väldigt offta förekom i flera familjer. En mamma med fibromyalgi som hade barn med adhd(offta en son) både när jag läste om ADHD och fibromyalgi såg jag offta att båda saker förekom i samma familj. Funderade då om det inte skulle kunna vara så att vissa former av fibro kanske kan höra till ADHD

Har inte hört någon som fått båda diagnoserna förut,men som jag misstänkte så fanns det. Misstänker även att det kommer att bli vanligare ju fler som utreds.

#2 Nej det syns inte på prover men det går att utreda,fast eftersom det inte finns någon behandling så tycker dom kanske att det inte är nödvändigt.

~ mayolica ~

[Tassy]
2010-04-22 00:14
#4

Fibromyalgi kommer sig ju av att kroppen är i ett konstant spänningstillstånd, så att det ibland går hand i hand med ADHD, ja det ser jag bara som naturlig logik.

Jag har själv fibrodiagnos (även om jag, läkare och andra involverade har olika åsikter om vad som egentligen är felet) och jag misstänker att jag har ADHD + AS.

timmelin
2010-04-22 13:19
#5

Hoppas inte detta, jag gillar inte att ha ont. Skulle aldrig fixa att jobba på ett tungt jobb där jag fick ont i axlarna tex, då måste jag byta jobb.

Har ADHD ju

Zaphix
2010-04-22 14:51
#6

#5: Fast bara för att man har ADHD behöver man ju inte få fibromyalgi. Jag tror inte det handlar om ADHD'n, utan snarare om de bieffekter ADHD kan ge, såsom depression, ångest, utbrändhet och sånt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
timmelin
2010-04-22 15:06
#7

Ja säkerligen.  Det viktigaste vi har är att lyssna på våran egna kropp och säga till när det räcker.

Att aldrig ställa upp för arbetsgivare om vi själva riskerar våran hälsa på kuppen

Jag skulle aldrig göra det, skulle ni?

mayolica
2010-04-22 17:21
#8

Ja jag menade absolut inte att man måste få fibromyalgi för att man har ADHD,tror även att risken är mindre att utveckla fibro för dom som har fått diagnos.

Tänkte mer att fibron skulle kunna utlösas som följd av att man inte lyssnar på kroppen,tex om man anstränger sej oh försöker leva på ett sätt som egentligen inte alls fungerar. Man förstår inte varför när det flyter på så bra för andra,till slut säger kroppen ifrån på något sätt tex fibro,utbrändhet eller något annat.

~ mayolica ~

[Tassy]
2010-04-22 17:45
#9

#8 Det stämmer. Fibromyalgier är oftast väldigt ambitiösa personer med en skopa envishet som tyvärr inte har tagit kroppens varningar på allvar, utan har kämpat på trots värk eller psykiska påfrestningar som gör att man ofta omedvetet går omkring och spänner sig. Det är ju jätevanligt att en orolig/rastlös människa spänner sig till exempel, och vad är inte vi med ADHD? Jo rastlösa i själen Glad

Lilly1997
2010-04-23 00:47
#10

Har haft ont i kroppen i stort sett hela mitt vuxna liv, sedan jag började jobba för 20 år sedan…..

Har precis fått diagnosen ADHD…. enligt läkaren på psyk kan en del av värken kopplas till att man vid ADHD är känslig även för kroppens inre signaler av t.ex smärta. Kan hålla med så till vida att jag inte längre kan avgöra vad som är "normal" smärta/träningsvärk eller när det egentligen gör mer ont…. för mig är det normalt att alltid ha ont någonstans, vet liksom inget annat….

[Tassy]
2010-04-23 01:05
#11

#10 Jag känner igen det, det är samma hos en del aspiesar. Väldigt beröringskänslig.

mayolica
2010-04-23 03:54
#12

Låter bekant här med. Är överkänslig mot det mesta,ett lätt tryck kan göra mycket ont en lång stund efteråt. Kläder som sitter åt kan orsaka värk i kroppen,känner dofter ovanligt starkt och starka o fler känslor mot olika saker får lätt in olika stämningslägen och känslor mm från andra.

~ mayolica ~

snurro89
2010-04-24 19:18
#13

Vad är fribomylagi Överkänslighet??

Annons:
sunkan
2010-04-24 20:53
#14

jag har fibromyalgi och en dotter som har AS och ADHD så det kan nog stämma. Jag tror det beror på att man är mera orolig och stressad. Jag glömde seja att jag har en vuxen son som jag mistänker att han har ADHD, men när han växte upp så var inte kunskapen så stor så han har ingen diagnos. själv är jag väldigt orolig och oroar mej för allt, har fått diagnosen GAD. Jag kanske har AS jag med en del kriterier stämmer in på mej. Men med min mamma går det inte att prata om sånt hon tror inte att mina  barn har det fast min dotter har en diagnos på as/adhd.Jag mistänker ochså  att min bror har det det märker jag på hans beteende. Men som sagt förr visste dom inte så mycket om bokstavsbarn.

snurro89
2010-04-25 00:31
#15

Ursäkta om ja frågar men vad är GAD? sunkan Glad

Mysan59
2010-04-26 13:21
#17

Jag är diagnoserad med ADHD och har haft värk i kroppen i ca 25 år. Det började i nacken och sen ner i axlarna och skulderbladen (skuldermyalgi). Har op. höger axel för förslitningar.

Får artros lite här och där. Värk som helt plötsligt dyker upp.

Har inte fått nån förklaring av läkare, utan dom säger "det får du lära dig att leva med".

Har testat TENS, akupunktur, massage, varmvattengymnastik, naprapat samt sjukgymnastik under dessa år, men inget hjälper mer än för stunden.

Har även ätit olika mediciner, men eftersom jag har problem med magen (IBS) kan jag inte äta vilka som helst. Dom har förresten inte heller hjälpt.

Tycker läkarna inte tar mig på allvar heller, utan det är bara "hm hm"

Har även panikångest.

mayolica
2010-04-26 14:15
#18

#17 Det låter lite fibro.,det där"hm"hm och inte bli tagen på allvar brukar det offta vara med fibro. Fast det är inte till någon stor nytta med den diagnosen,det är ändå samma sak som gäller "att lära sej leva med det" som är en mycket uttjatad och irriterande fras.

Värk och ångest mm började väll många år innan du fick ADHD diagnos?

~ mayolica ~

Mysan59
2010-04-26 14:22
#19

#18 Ja jag tycker också det låter som det, MEN som en läkare sa, på dig ser man skador, förslitningar och så, så då kan det inte vara fibro, för då syns inga skador…. Ja jag vet ju inte.

Värk och ångest började för ca 25 år sen och diagnosen på ADHD fick jag för ca 4 år sen, när jag var 46 alltså…

Javisst är det en uttjatad och irriterande fras, som dom flesta hatar att höra antar jag.

Första gångerna tänkte jag "i h-vete heller att jag tänker göra" men nu många år senare, så är det ju så att jag har fått lära mig att leva med det, men acceptera det… det vete sjutton.

kram

mayolica
2010-04-26 14:49
#20

#19 Det behöver inte vara just fibro,men att man har förslitning artros mm som syns säger inte att man inte kan ha fibro. det ena utesluter inte det andra,men när man fått diagnosen fibro kopplar dom gärna alla problem dit. Det är lite jobbigt eftersom dom aldrig tar några symptom på allvar som inte hör dit. Jag har ju förstått att jag har knäartros oxå,fast jag bryr mej inte om att utreda det.

Lika om man blir sjuk,jag gick med obehandlad borrelia i ett par månader eftersom det är så svårt att veta vad som är vad. Trots att provet visade på borrelia fick jag ingen behandling.

Jag har en väninna som har fått diagnosen ADHD för ett par år sedan,hon har oxå mycket smärta i kroppen och andra symptom som är liknar mina + förslitning i axlar.

~ mayolica ~

Annons:
Mysan59
2010-04-26 15:00
#21

#20 Förmodligen är det väl så att vi spänner och oroar oss mer än vanligt och därför får sån här värk.

Men det är förbannat synd att läkarna (iaf dom jag har träffat) inte kan ta en på allvar! Det gör mig så förbaskad.

Det är ju liksom jobbigt ändå att jämt ha värk och jag vet inte från dag till dag VAR det ska göra mest ont och HUR mycket värk det kommer vara.

Så ena dan kan jag verka hur pigg och frisk som helst (är oftast glad) och nästa har jag ont från nacken till fötterna (inte riktigt överallt förstås, men känns så)

Just det - har dessutom nervsmärtor i fötterna, det är skitjobbigt, för värken kommer mest i vila, när jag sitter och sen när jag ska sova. Ibland får jag ta ut ena foten utanför sängen, för då gör det ont bara jag nuddar täcket.

Rynkar på näsan

mayolica
2010-04-26 15:42
#22

#20 Jo jag har nog alltid varit väldigt spänd omedvetet och gått och oroat mej mycket under åren. För mej var det väldigt jobbigt när barnen var små och få allt att fungera och flyta på,bara sånt som att försöka hålla bestämda måltider som andra brukar ha har aldrig funkat för mej. Som du säjer,ena dan är man pigg och glad men nästa är man helt slut. Mycket infektioner och att vara tvungen göra att saker som känns fel i kropp och själ tror jag kan utlösa smärta och fibromyalgi efter en tid.

Nu har jag fått väldigt ont,tror att jag överansträngde mej för mycket när jag flyttade. Sådant kommer alltid efter jag har inte heller orkat med att få iordning allt än ,det känns så rörigt och det gör oxå att man spänner sej och blir irriterad. Offta brukar jag ha god hjälp av att använda reiki,fast jag har slarvat med att ta hand om mej själv sista tiden.

Det finns allt läkare som förstår,men dom är tyvärr inte lätta att hitta.

~ mayolica ~

sighni
2010-04-27 18:50
#23

Mycket intressant diskussion det här. Jag fick min fibromyalgidiagnos 1994 men körde på som vanligt och drabbades av en egentlig depression 2003. Jag har också fått diagnosen GAD och varit misstänkt för AS och ADHD. Nu har i alla fall ADHD-diagnosen strukits. Jag tycker också att det finns mycket som är gemensamt med ADHD och fibromyalgi. Jag tror att till viss del är det slumpen vad man får för diagnos. Det beror nog mycket på vad läkaren har för kunskaper och intresse.

Jag har också beröringssmärta. Det är inte ovanligt vid fibromyalgi. Inte heller IBS är ovanligt.

Mayolica, du har många poänger i det du skriver.

mayolica
2010-04-28 15:38
#24

#23 Jag tror oxå att diagnoserna till stor del kan vara en slump,bokstavsdiagnoserna har ju inte varit med så länge.

Forskningen talar nu även för att fibromyalgi offta är något neurologiskt ,när jag fick diagnosen sa man att det var reumatiskt.

~ mayolica ~

sighni
2010-04-28 22:06
#25

#24  Ja det beror nog också på om man träffar en läkare med somatisk inriktning eller en psykiatriker.

Ja, fibromyalgi anses av en del som neurologiskt men jag tror inte alla är överens om det ännu. Jag tror förvisso att det här med neurologi ligger bra till men inte är neurologerna beredda att ta sig an oss ännu. Fast det är ju inte reumatologerna heller inte i min hemstad i alla fall.  

Man langar över allt till vårdcentralerna precis som de kunde bättre och hinner!

mayolica
2010-04-29 01:30
#26

Jag misstänker att fibro är för komplicerad sjukdom för läkarna att vilja ta hand om. Tror oxå att det finns olika varianter av fibrimyalgi ,det kan göra att det blir svårt att var eniga om var den ska höra hemma.

~ mayolica ~

sighni
2010-04-29 11:02
#27

#26 Läkarna vill ha sjukdomar där de kan ta prov eller mäta och få ett givet utfall. Kriteriediagnoser är för luddiga för dem då måste de tänka själva och det är aldrig lätt. De är skolade i en naturvetenskaplig skola där sanningen är det mätbara. Tyvärr är verkligheten inte alltid mätbar.

Annons:
mayolica
2010-04-29 12:04
#28

#27 ja det ä ju sant ,det passar mycket bättre för dom med sjukdomar som dom kan bota med en antibiotikakur. Eller ett brutet ben och sådant som dom kan göra något åt.

Det enda dom kan göra vid fibro är att skriva ut något smärtstillande för att lindra den värsta smärtan för stunden,men ingen blir ju frisk av det. Sen handlar det inte bara om smärta,det är ju så många olika symptom med i bilden.

Den bästa hjälpen kan man offta få med alternativa behandlingar,där man ser helheten istället för bara symptomen. Det är bara så synd att det kostar så mycket och inte ingår i den vanliga sjukvården,dom som behöver det bäst brukar inte ha råd att gå regelbundet på någon behandling som skulle kunna fungera.

~ mayolica ~

Mysan59
2010-04-29 12:15
#29

#27 Ja det är nog så det är, så sant så sant! För jag måste säga att jag har inte blivit speciellt bra behandlad av läkare.

Dom flesta verkar inte tro mig, utan tror nog att jag bara är lat och vill vara sjukskriven… tills dom ser förslitningarna. Men nu för tiden är det ju så bra, eftersom jag är 50 så är det ju bara vanligt med artros, så nu verkar läkarna lite lyckligare *ironi*

Jag frågade en gång, om jag hade haft artros i 25 år, men fick inget direkt svar.

Den sista läkaren (en ny eftersom jag har flyttat) såg mest road ut när jag tog upp hur ont jag hade fått i handleden och att jag trodde det var inflammation.

Jag fattar inte varför dom behandlar mig som dom gör och tyvärr blir jag en riktig MES när jag sitter där! Bara tar emot, istället för att bli arg, det blir jag inte förrän efteråt.

Oj, nu hamnade jag nästan OT (som vanligt)

lilli-l
2010-04-29 15:06
#30

Hej!

En väldigt intressant tråd! Jag är 48 år och har haft jobbigt med psyket sen jag var ung..aldrig nöjd..väldigt impulsiv och rastlös! Sen när min son var liten, han är 22 nu, har det alltid varit liv i skolan att han inte kan sitta still! Men jag har alltid bara trott att han haft mkt energi. Sen kom min dotter och hon får diagnos asperger/autism nu när hon är 15 år! Jag har liksom inte tänkt i de banorna, bara trott att hon som jag har väl jobbigt psykiskt. Själv fick jag min diagnos fibromyalgi för 5 år sen och nu är jag under utredning för ADHD!

Jag ger mig den på att det säkert finns en koppling mellan fibro och ADHD/ADD/Asperger m.m

I min familj, vi är 5 syskon så har vi alla smärtproblem! Två av oss har fått diagnos Fibro, men de andra är inte utredda men har ändå smärtor som vi så jag tror att de oxå har fibro!

Syskonbarnen, en del av dem, tror jag även har bokstavsproblem! Känner liksom igen det!

Carpe Diem….Fånga dagen

sighni
2010-05-02 14:17
#31

#28 Ja det är trist att det ska vara så dyrt med alternativbehandling och all privatvård också om de inte är anslutna till FK.

#29 Jag har inte heller tumme med läkarna, inte annan sjukvård heller för den delen. Visst blir man en mes när man sitter där. Sedan blir i alla fall jag både arg och ledsen över hur det gått.  Jag tror dom känner sin litenhet och hjälplöshet. Dom vet inte vad våra bekymmer beror på eller vad de ska göra. Då är det lätt att flytta problemet till patienten. Vi är inbillningssjuka, lata osv. Då är det i alla fall inte sjukvården det är fel på.

Mysan59
2010-05-02 14:56
#32

Ja sighni så kan det ju vara… Men det är trist att bli behandlad så.

n-athalie
2012-07-20 15:33
#33

Min mamma har fibromyalgi, och min pappa, min storasyster, min lillasyster, min storebror och jag har ADHD.

Labolina_73
2012-07-20 16:39
#34

Oj ja jösses,,,,

Spännande tråd..

JAg har haft värk i kroppen under mesta delen av mitt vuxna liv, gått regelbundet på neuro och gjort flertalet tester, det dom kan se är att jag blir muskelsvag och säger att det troligtvis rör sej om en ärftlig sjukdom MEN den gör inte att man har ont, bara att man blir muskelsvag men det är inte MS. Troligtvis rör det sej om 2 olika diagnoser en man har ont av och en som man blir muskelsvag av, och med känselnedsättning på huden,,

Neuro kallar mej för "en utmaning" och en gåta, min mamma har samma symptom som jag men fått det klassat för massa år sedan som arbetsskada, Min ena syster har fått diagnosen fibromyalgi, min andra syster har som jag gått på neuro under flera år men inte fått en diagnos ännu. Min systerdotter har liknande problem som vi andra men hon har annat oxå som vi inte har opch vi har saker som hon inte har men viss likhet finns.

Under senare år har jag lagt mina smärtor på hyllan om man säger så.. lärt mej att leva med dom mer eller mindre då jag haft ordentliga deppressioner och panikångenst attacker som liksom tagit överhanden på mina smärtor och då gått från neuro till psyk, där utreddes jag för ADHD våren 2012 efter mycket tid och medicinering för deppression etc, det visade sej att jag har ADHD. Trodde iofs inget annat heller men skönt att veta..

Min ena son har oxå ADHD, misstänker även att min dotter på snart 14 har det men hon vägrar kolla upp det.

Vi har ADHD på flera ställen i familjen, syskon, syskonbarn och syskonbarnsbarn.

Jag är yngst i en syskonskara på 5, jag blev moster när jag var endast 2 år. Så Hon har oxå hunnit få barn varav med diagnosen ADHD.

Så som svar på TS fråga.. ;-) Jag vet inte alls om det finns ett samband men en mycket intressant frågeställning.

//Linda

Annons:
kampen
2012-07-20 22:48
#35

Spännande. Jag började få smärtproblematik för drygt 12 år sedan och läkaren då sa bara - att du är trött och har ont är väl inget konstigt med tanke på tre barn tätt. Så jag bet ihop och fortsatte.  För ett år sen gick jag igen till läkare och försiktigt lyfte fram hur jag mådde. han tog mig på allvar och mötet med läkaren slutade med att han sa : Det har aldrig varit så lätt att sätta en fibromyalgidiagnos…

Har en dotter med nyligen satt diagnos Asperger och ADHD.

Tittar jag på henne och mig så är vi väldigt lika och jag gissar nog på att jag själv har en ADHD eller ADD diagnos. Funderar på att försöka få mig utredd, tycker det mesta fungerar bra men ser på effekten min dotter har av medicinen och känner att det kanske vore något….

I övrigt är jag en "fröken duktig" tutar och kör på presterar på jobb och ställer upp för allt och alla, kan slå knut på mig själv för allt jag ska göra. Säger ja, sen med eftertanke kan jag komma på att det kanske inte var heöt smart…

mayolica
2012-07-21 16:30
#36

Det var några år sen jag skapade den här tråden.  jag tror fortfarande att fibromyalgi kan vara kopplat till något neurologiskt och bogstavsdiagnoserna. Har inte sett något som visar att jag har fel,tvärtom är det mer och mer som tyder på att det stämmer.

Nu är det många år sen jag av en slump råkade  komma in på dom tankarna  för första gången och vet inte om fler än jag gjort samma kopling innan? Det verkade som om jag var ganska ensam om att tänka så,många blev undrande och verkade helt oförstående när jag förklarade min teori, hur jag tänkte och hur jag kommit fram till den.

När jag frågade här inne var det flera som blev intresserade och kunde tänka sej att det kan ligga något i min teori. Jag stälde samma frågainne på fibromyalgi,men där har jag för mej att dom flesta inte tyckte att det stämde? Det kan till stor del bero på att all fibromyalgi inte är en och samma grund-sjukdom,utan kan bero på olika saker(jag tror absolut inte att all fibromyalgi behöver ha med adhd/as eller något neurologiskt att göra) men även att många med fibromyalgi slår ifrån sej allt som har med något psyiskt att göra och inte vill se något samband?

~ mayolica ~

[Varulv]
2012-07-21 23:37
#37

#36 Den ringa men dock erfarenhet jag har av människor med fibromyalgi säger mig rätt bestämt, att det kan ha en koppling till det psykiska på ett eller annat sätt.

Men så är det ju faktiskt med väldigt många sjukdomar. Enligt vissa auktoriteter har ju nästan alla somatiska sjukdomar någotslags psykiskt samband.

Mysan59
2012-07-23 15:32
#38

Har diagnoserad ADHD, men ingen diagnos på min värk som jaghar haft sen ca mitten av 80-talet, men misstänker fibro.

Inget av allt jag har provat har hjälpt mot värken i nacke, axlar, armbågar, fingrar samt nu i ett par års tid, inflammation i sätesmuskeln.

Har provat naprapat, TENS, varmvattengymnstik, sjukgymnastik, massage, kortisonsprutor, antiflammatorisk medicin, men kan inte äta vad som helst pga IBS (Colon irritable). Kan ha missat nåt för jag kommer inte ihåg allt jag provat och gjort, men värken stannar iaf troget kvar Rynkar på näsan

sighni
2012-07-29 13:05
#39

#36 Jag tror du har helt rätt när du skriver att i fibrokretsar slår man ifrån sig allt som har med det psykiska att göra. Det är min bestämda åsikt att det är så. Jag tror man är rädd för att inte bli tagen på allvar och att det tyvärr anses finare att ha en somatisk sjukdom än en psykisk. Trist men sant.

mayolica
2012-07-29 14:58
#40

#39 ADHD klingar nog lite illa för många damer med fibromyalgi Flört

Många vet inte riktigt vad det är,dessutom lever gamla synsätt om psyksjuka kvar djupt inrotat för många,särskilt lite äldre människor. Stämpeln i samhället är inte heller helt utsuddad.

~ mayolica ~

[Varulv]
2012-07-29 18:43
#41

#40 Bra angreppssätt! Fortsätt gärna detta spår! Flört

Annons:
kalleohobbe
2012-09-24 11:06
#42

Vilken intressant tråd!

Jag har fibromyalgi, fick diagnosen 2003. Har gått på en ADHD-utredning sedan i våras som har visat att jag oxå har den diagnosen. Psykologen sa att jag förmodligen har "stressat" mig till fibromyalgin. Hennes erfarenhet var att det verkade finnas ett starkt samband mellan ADHD-utbrändhet-depression-fibromyalgi.

Upp till toppen
Annons: