Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4456 ggr
timmelin
2010-03-19 19:02

Concerta/rithalin och alkohol

Har ännu inte börjat med Concerta eller rithalin men det kommer jag att få böja med troligtvis enligt alla läkare så fort diagnosen är klar. Eventuellt innan.

Min fråga är att jag har läst att man inte får dricka alkohol samtidigt inte ens ett glas vin.

Tänkte höra vad som händer med en, hur mår man om man har råkat göra detta.

Någon som vet?

Annons:
Zaphix
2010-03-19 19:11
#1

Jag har gjorde det med mindre bra resultat.

Concerta + spritdrinkar = En kväll helt borta ur mitt minne.

Vet ju inte hur jag mådde under kvällen, men har fått förklarat för mig att jag inte var mig själv, mycket gladare, galnare och sjukt pratsam. Alkoholen fick helt enkelt betydligt mer effekt än vad den vanligtvis får på mig.

Numera så skippar jag concertan om jag ska dricka mer än nåt glas vin.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Fiction]
2010-03-19 20:04
#2

Om jag tar medicinen tidigt på morgonen och hoppar över min eftermiddagsdos, kan jag dricka alkohol som vanligt framåt kvällen.

Jag har däremot inte druckit ngt alkoholhaltigt när jag har haft medicinen i kroppen, så vad som händer då kan jag inte svara på. Skulle dock inte rekommendera det. Mediciner + alkohol brukar kunna framkalla rejäla minnesluckor. Alltså inte "vanliga" minnesluckor som man får om man dricker lite för mkt, utan snarare en enda lång minneslucka med små minnesglimtar här och var. Jag har råkat ut för det själv (med annan medicin än Ritalin) och det var fruktansvärt obehagligt efteråt. Jag hade tydligen bara varit trevlig och social, så det var ju tur det iaf.

sandraxea
2010-03-20 03:17
#3

Under tiden jag medicinerade (inte bara ADHD medicin men oavsett…) så minns jag ingeting alls. ca 3 mån saknas ur mitt liv pga att jag blandat med alkohol.

Detta bör du diskutera med din läkare, och han bör inte heller ge dig Concerta innan utredningen är klar.

Zaphix
2010-03-20 08:33
#4

#3: Av en gång med alkohol, eller drack du regelbundet med medicinen i kroppen?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-03-21 13:05
#5

sandrazea. en liten fråga.

Varför tycker du inte att min psykiatriker ska ge mig Concerta om han är säker näst intill på att jag har ADHD. Innan utredningen är klar?

sandraxea
2010-03-21 20:42
#6

#5 om en utredning inte är klar, kan ju saker faktiskt dyka upp undr tiden som gör att du inte bör/behöver medecineras med just vald medicin.

#4 jag drack inte dagligen. men minns inte speciellt mkt alls från tiden jag medicinerades. men som jag sa, fick jag fler mediciner än för ADHD. så detta kan ju ha påverkat. (mina läkare verkade inte ha någon koll..)

Annons:
tarotlasse
2010-03-22 13:01
#7

Vad jag förstått kan kombinationen Concerta o Alkohol ge riktigt hemska biverkningar även om det rör sig om små mängder alkohol.

Jag har fått höra samma sak av min läkare att jag inte ska ta ngn form av alkohol när jag medicinerar med Concertan inte ens ett glas öl.

Ska jag dricka något så ska jag låta bli att ta min Concerta den dagen.

Jag vet en kille som drack 3 starköl och det räckte han blev medvetslös och fick föras till sjukhus och detta berodde på kombinationen Concerta o Alkohol.

Men detta är ju inte ngt som behöver drabba alla jag tar en öl då och då och även ngn whiskey och har inte märkt av ngn biverkning.

Men som sagt vad så kan man bli riktigt dålig av det om man har otur.

Däremot så får jag säga att sedan jag började med Concertan så har jag inte alls varit sugen på alkohol på det sättet jag var innan.

Så min alkoholkonsumtion har minskat rätt så rejält efter jag började med Concertan.

Lasse

[Azeela]
2010-03-22 20:20
#8

Jag har fått enorm ångest, funderat på självmord och tänker på ett helt annat sätt som jag inte gör när jag är nykter…jag har trillat ihop, alltså jag vara nära att svimma även om jag inte hade druckit så mycket…

Banarne
2011-03-09 13:56
#9

Rent medicinskt har Concerta en delningstid på maximalt 12 timmar. När maxtiden uppnåtts är där heller inte några "Concerta-fotspår" kvar. Vill man följa med ut en kväll , hade iallafall inte jag tagit nån tablett den dagen. Och dagen efter, beroende på hur mycket det blev drucket. Blåser du noll, är alkoholen ute, och Concerta torde kunna intas utan biverkningar.

Upp till toppen
Annons: