Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 5894 ggr
timmelin
2/2/10, 12:32 PM

Ett sjätte sinne

Läste någonstans om att vi med adhd/asperger oftare har ett sjätte sinne.

Att vi lättare får även se saker och ting som är ockulta och som inte går att förklara.

Har ni varit med om något sådant och tror ni på ett sjätte sinne?

Läste någonstans att barn med bokstavskombinationer kallas regnbågsbarn. Men att all medicin som stoppas i dom gör att det sjätte sinnet försvinner. :(

Jag tror på ockulta saker, har sett saker som barn också som inte går att förklara. Antingen beror det på en livlig fantasi. Den har jag fortfarande:) eller på att det verkligen finns saker som inte går att förklaras.

Annons:
Lyan
2/2/10, 1:43 PM
#1

Jag kan ofta känna saker på mig som kommer att hända, oftast stämmer det. Fast med medicin har mycket försvunnit.

Har en bekant med ADHD som kan se, känna och prata med spöken. Bla berättade hon att min hund varit hos henne och ville att hon skulle hälsa att han skulle inte lämna mig fast han var död för hans livsuppgift var inte över. Han skulle vara hos mig tills jag kommit ur den depression jag haft under nästan hela hans liv (vad jag saknar honom! Det ät snart ett år sedan han dog och jag gråter när jag skriver detta). han berättade saker för henne som hon inte kunde veta om tidigare.

Har en bekant som misstänks ha AS, hon kan prata med hundar och har även förmåga att heala mm.

Känner flera som kan detta men vet inte om de har någon diagnos.

Flera säger också utan att ha pratat med varandra att jag har förmåga att prata med djur och se spöken men jag måste släppa mitt kontrollbehov och bara vara för jag motarbetar allt som inte är "logiskt"

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Sweetelle
2/2/10, 7:37 PM
#2

Jag har alltid funderat på vsrför msn säger sjätte sinnet, jo jag vet att man menara att man har fem sinnen men jag har för mig att följande räknas:'

  1. Synen
  2. Hörseln
  3. Känseln
  4. Smaksinnet
  5. Luktsinnet
  6. Balanssinnet

Jag har för mig att man ibland säger att balansen egentligen sitter ihop med hörselsinnet men ändå, är inte detta lite underligt.

timmelin
2/2/10, 9:22 PM
#3

Balansen sitter i örat ju. Kände en kille som hade jätteproblem med balansen pga av problem i öronen :S

Du vet väl vad det sjätte sinnet är väl gumman??

Sweetelle
2/2/10, 10:47 PM
#4

#3 Jo, jag tror jag har rätt bra koll på vad man menar med sjätte sinnet, skulle själv kalla det för intuition. Precis som jag sa så är jag medveten om att balanssinnet sitter ihop med hörseln på något sätt, det jag menar är väl egentligen att indelningen i sinnen inte riktigt känns adekvat i många sammanhang för mig.

Jag har fattat det som att det är någon vätska som genom att röra sig utifrån gravitationen förmedlar till oss hur vi förhåller oss i förhållande till marken/jorden, snurrar man blir man ju tex yr en stund efteråt bland annat på grund av att vätskan inte lugnat ner sig direkt osv.

För att svara på din egentliga grundfråga så tror jag att många med NPF har ett starkare så kallat sjätte sinne. Men jag tror inte överhuvudtaget på att det skulle vara övernaturligt bara att vi har större kontakt med vårt känsloliv, på gott och ont, och därför blir mer mottagliga för svaga intryck som andra inte är medvetna om överhuvudtaget. Detta betyder inte att man därför alltid kan identifiera varifrån man fått intrycket, hur man fått det eller vad det betyder, bara att det går igenom och påverkar oss.

Svea-
2/2/10, 11:22 PM
#5

ska läsa mera å bättre sen måste i säng SNART!

men jag tror på sånt här.. å jag har vart med om en del saker.. men jag tvivlar ändå…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

siem
2/3/10, 3:41 PM
#6

När jag va liten var jag väldigt öppen tydligen. Berättade saker för min mamma om min farmor o pappa när han va liten, som jag inte hade fått berättat för mig. Har aldrig träffat farmor i livet, men tycker om o tro på att jag har henne nära mig på nåt vis ändå. Barn är rena o öppna, o jag tror att eftersom många av oss fortsätter ha den barnsliga öppenheten längre än andra, kanske gör att vi har mer av det sinnet i oss.

Men sen tror jag det finns medium o andliga personer som inte har ADHD också, så jag tror inte att det är ett "symtom" på NPF liksom.

Och ja, jag tror på det sk övernaturliga.

Annons:
[kliinda]
4/28/13, 11:47 AM
#7

Jag har fått höra att om man har Autismen  Asperger och (om jag mins rätt) ADHD / ADD brukar oftas kunna se andar

Jag har mediala gåvor och har troligtvis en svag ADHD som förstärks när jag får influenser av andras ADHD ( en del av min gåva, att kunna ta upp saker från andra personer).

[kliinda]
4/28/13, 11:49 AM
#8

jag tror inte att gåvorna försvinner, utan läggs undan lite. Att det blir svårare att använda och komma åt kanske?

[kliinda]
4/28/13, 11:52 AM
#9

+ min kompis som har asperger och stark ADHD är också väldigt medial.
Kunde se , höra, tala och ta på andar.Hon tog medicin för båda sakerna, men hennes gåvor fungerade fortfarande,

JohannaEkroth
4/28/13, 8:06 PM
#10

Finns så många fler sinnen: "De klassiska fem sinnena, syn, hörsel, känsel, lukt, och smak fastslogs av Aristoteles på 300-talet före Kristus. I dagens läge anses allmänt att det finns minst sju sinnen hos människor, och att det hos andra organismer finns åtminstone två till. Aristoteles kände inte heller till i lika hög grad som man gör idag att det kan ske samverkan mellan intryck från olika sinnen. I sådana situationer kan också vissa sinnesintryck dominera."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sinne

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

iSawa
5/1/13, 7:19 PM
#11

Jag kan se och höra saker, det har jag kunnat sedan jag var barn. Mina vänner säger alltid att det är så obehagligt att jag ALLTID kan säga iförväg vad som kommer ske. Har inte fått min diagnos än men mina föräldrar, min fru, mina vänner samt jag själv tror att jag har ADD.

[Varulv]
5/2/13, 9:02 PM
#12

Jag kan ofta känna väldigt starkt och tydligt när någon jag känner tänker på mig eller är med mig på något sätt. Ibland blir jag också mycket klart medveten om ett skeende som snart kommer hända. Det inträffar också - såklart! 😉

Cahira
5/3/13, 1:26 AM
#13

jodå nog har jag flera upplevelser :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Pelle Långlös
5/3/13, 1:47 PM
#14

Jag har en känsla för saker. Svårt att beskriva men jag får en stark känsla som till större delen stämmer. Kommer inte alltid utan ibland. Tex ala dessa intutionsövningar vi har på iFokus. Känslan säger vad jag skall välja men oftast klickar jag i en annan fast känslan sa det första och rätta svaret. Får en känsla att jag måste titta på mobilenoch mycket riktigt så fpr jag ett samtal, mess eller att det är min tur i ett spel.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Cahira
5/3/13, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ett rätt bra exempel är att jag brukar säga "Vi kommer få en tjej/kille idag" ang korna, senast igår. Jag började redan på morgonen och sa "Vi kommer få en pojke idag" och javisst, det blev en pojke på kvällen. Jag kan många gånger åxå känna när dom håller på att föda, felmarginalen är att jag känner då värkarna startar och det kan ta ett tag innan dom är starka nog att skjuta ut kalven. 

För ett år sedan då jag fortfarande var i sverige sa jag till han som äger gården att nåt var fel, hemskt fel. Att han måste hem och kolla för nåt är jättefel. 

Han tog ledigt resten av dagen, körde hem och hittade två nyfödda tvillingar. Tvillingfödslar kan bli jättetraumatiska och i värsta fall kan dom kilas fast i bäckenet på kon och kommer inte ut, drunknar och om man inte får ut dom kan förruttnelsen förgifta kon. 

En annan gång jag kände nåt var fel så hade en kalv sprungit bort och kossan råmade olyckligt och kunde inte hitta sin kalv någonstans. Men det slutade väl det med. :) 

Så har jag några spökhistorier men då jag fått stå ut med så många tvivlare så orkar jag inte gå in på de detaljerna. 

Bilden visar då en av tvillingarna försöker ta sina första steg. "De första stegen är alltid de svåraste." 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MirakelBetty
5/3/13, 11:53 PM
#16

Usch, säg inte så. Får ofta ont i magen av att se vissa saker. Förstår inte varför jag får ont i magen men det släpper inte förrens lång tid efteråt. Försöker ofta skjuta ifrån mig känslan, ibland stämmer den och ibland inte.  

-Jag "hör" (känner) när någon kommer långt innan andra kan höra det. Men bara dem jag har en nära relation med. Det är precis som att jag ibland kan känna vibrationer från bilar, och vet om det är värt att vänta eller inte. Behöver oftast inte vänta mer än 3-5 minuter. 

Vet inte om detta har med min diagnos att göra. 
Jag har ADD, panikångest och deprissioner är något som händer ganska ofta. 

I höstas så fick jag "hjälp" nästan varje gång jag gick igenom en tuff period. Jag vet inte om det bara är inbillning men ibland kan jag se "tecken" och nästan lite tröst när jag mår dåligt. 

Fick ont i magen när pojkvännen stod bredvid en tjej idag, såg dem på håll och fick värsta knipet som sitter kvar. Vad kan det betyda?

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

MirakelBetty
5/3/13, 11:57 PM
#17

Just det, ja. "Sann-drömmar" händer också hela tiden. 
Jag har dock ingen nytta av dem flesta, för jag förstår dem inte förrens efteråt det har hänt. 

Ibland kan det vara att jag kommer att ställas inför ett val och att jag i drömmen väljer "fel" och då väljer jag såklart ett annat när det händer på riktigt. 
Men ibland känns det så annorlunda att jag inte förstår att det var just den drömmen förrens efteråt. 

Ibland handlar det om stillbilder som jag känner igen, det har jag heller ingen nytta av :P Det är som att se en film för andra gången bara.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Cahira
5/4/13, 12:01 AM
#18

Mirakelbetty: välkomna din instinkt istället för att vara rädd för den. Utforska och kom ihåg att andas istället för att bli rädd. Du kommer få enorm hjälp av den om du välkomnar den. :)

Det är lika naturlig del av dig som luktsinnet. Du kanske inte använder luktsinnet ofta, men om du litar på att luktsinnet inte ljuger för dig kan du rädda dig själv från nåt så harmlöst som dålig mat till nåt stort som brand. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sandi92]
5/4/13, 12:28 AM
#19

Nej, det har jag inte som tur är. Det skulle vara läskigt. Här verkar det som om alla har det. Eller är det bara de som har det som svarar? En omröstning skulle vara bra kanske?

tarotlasse
5/4/13, 2:28 AM
#20

Hej och en intresant fråga som egentligen har ett väldigt logiskt svar,

Vi med ADHD och andra bokstavs kombinationer är oftast väldigt impulsiva. Vi följer det första intrycket innan vi tänker efter. 

Den  första  tanken är oftast vår intuition eller andevärlden sedan går den logiska tanken in och börjar analysera vad detta var. 

Så vi med bokstavs kombinationer och är väldigt impulsiva är egentligen inte mer mediala en andra, 

Utan vår impulsivitet  och snabba tanke gör att vi har lättare att lägga märke till andevärlden utan att det logiska tänkandet går in och slår bort det som fantasier.

Såg på resurs skolan sonen gick på att dessa barn var otroliga på atta känna på sig saker  och att det inte gick att ljuga för dem eftersom de hade sp lätt att läsa av personer. 

Såvill säga deras intuition och inre tänkande gick in i hjärnan innan det logiska tänkandet började analysera det. 

Så inte alls konstigt att bokstavs personer har genom sitt handikapp har lättare att uppleva andevärlden och sin egen intuition. 

En peroner utan detta handikapp för de analyserar och slår bort det som fanatsier och konstiga tankar.

För alla mäniskor är mediala och kan mer eller mindre. 

Precis som alla har en röst och alla kan sjunga en del blir  proffesionella opera sångare o andra nöjer sig att sjubga i duchen men alla kan. och alla kan även träna upp detta sinne så att det blir bättre. 

Jag har haft  mediala upplevelser så länge jag kan minnas från jag var litet barn och tills i dag så jag arbetar proffessionellt som medium. 

När jag var barn såg jag ande världen rent fysiskt med egna ögon precis som jag ser en levande mäniska.

För mig var det både skrämmande och obehagligt när jag pratade med mina föräldrar om det  så sa det. 

Att det var vanligt att man kunde se saker som andra kanske inte såg. Båda mina förädrar var aktiva spiritualister  min farmor var medial och min mammas mormor och morfar var byns kloka gumma och gubbe som hjälpte folk med andeaktiviter men ingen pratade  om det. 

När jag var 11 år fick jagf förklarat att det var döda själar jag såg och upplevde.  

Men när jag var 12år  fick jag nog av detta så  då stängde jag av detta mediala genom alkohol och droger. 

Det tog många år och i vuxen ålder jag lärde mig att utveckla min medialitet och lärde mig hantera detta. 

Man behöver inte uppleva andevärlden om man inte vill utan man kan lära sig att hantera detta genom att stänga av det när man inte vill och vara öppen när man vill ha kontakten och uppleva ande världen .

så ingen som behöver råka ut för ande besök i sina hem om man inte vill det genom att lära sig att hantera detta. 

När det gäller kritallbarn Indigobarn  så är det ren bullshit. 

Läser man deras beskrivningar så kan precis alla mäniksor känna igen  denna beskrivning på sig själva. 

Jag har testat detta allt från medium till dömda mördare till industri arbetare och alla säger det stämmer precis på mig. 

Även på de med svåra funktionshinder där man inte kan hantera känslor eller detta med andevärlden stämmer med deras beskrivningar. 

För tittar man noga så på beskrivningarna så  ska man hitta  att även raka motsatsen stämmer med beskrivningen så tror inte det finns en enda person på hela jorden som inte stämmer med beskrivningen på  kristall och indigo barn. 

Alla människor är mediala och ett av våra sinnen vissa har lättare att lägga märke till det en andra och det går att styraoch hantera detta sinne. 

Från början så hette det att det bara var de födda efter 1990 aom var indigobarn. Men eftersom inte intresset blev så stort så lade man till kristallbarn som var födda från 1970 talet o framåt. 

Men  intresset ökade inte så mycket ändå så nu har man ändrat det till att man kan vara indigo och kristall barn oavsett när man är född,  Egenskaperna har också ändrats efterhand allt för att få mer folk till denna tro och rörelse. 

Så får man ett dåligt intresse så får man ju ändra på sig så  fler  blir intreserade och vill stödja rörelsen. 

Vilket säger allt och rent humbug detta med Indigo och kristallbarn 

Lasse

Annons:
tarotlasse
5/4/13, 1:59 PM
#21

Ytterligare saker som talar emot detta med Indigo och Kristallbarn. Är att denna teori och rörelse hänvisar till helt felaktiga fakta. Om både ADHD Aspberger och autism. Man förklarar bland annat att ökningen av ADHD har ett samband med Indigo barnen som är födda efter 1990 och framåt. För de har aldrig funnits så många födda med ADHD efter 1990 och man sätter samman Indigo barn/medialitet med ADHD. Att dessa barn och ökningen av ADHD sätts samman med en kommande medvetande höjning och den mänskliga utvecklingen. Kristall barn är födda från 1974 och framåt har jag för mig men jag kan ha fel med årtalet Man hänvisar till att ADHD inte fanns innan 70 talet så otroligt korkat och rena felaktiga fakta fel. Jag är född 1960 har ADHD och arbetar som medium och stämmer in med Indigo profilen men som sagt vad alla jag träffat och oavsett när de är födda så har de sagt att de stämmer med denna profil oavsett ADHD medialitet eller ej. Man började redan i mitten av 1800 talet diagnosera överaktiva barn. 1902 kom den första internationella diagnosen som blev MBD under 1900 talet har man ändrat namnet på diagnosen 6-7 ggr MBD har det hetat i 2 olika omgångar och nu heter det ADHD och vad jag har hört så är ytterligare ett namn byte på gång. 1932 började man medicinera överkativa barn med amfetamin fram till 60 talet då man istället började medicnera med mentylfenidat som dagens läkemedel för ADHD innehåller. För 2 år sedan visade forskningen om ADHD att alla med ADHD har ett genetiskt fel i en gen grupp. Forskarna hittade denna förändring hos samtliga med ADHD och altså en ärftlig åkomma. Man kan idag genom ett DNA prov se om en person har ADHD eller inte. När forskarna titat viare på detta och gått igenom det stora DNA biblioteket där DNA sparats från utgrävningar över hela världen och ifrån olika tidsåldrar. Så har det visat sig att på stenåldern och tidigare så hade alla mäniskor denna DNA och genförändring så alla mäniskor hade ADHD på stenåldern. ADHD har alltså funnits i urminnes tider och har minskat i omfattning genom åren. Så på stenåldern då 100% av mäniskorna hade ADHD så har i dag ca 5 % av befolkningen ADHD. Vilket är precis raka motsatsen till vad dessa Indigo och kristallbarns förespråkare påstår. Så detta med Indigo o Kristallbarn och denna rörelse som det blivit har genom åren ändrat sina kriterier för att få fler intreserade av detta. Men gå in på de olika hemsidorna eller läs böckerna om Indigo och kristallbarn och läs deras beskrivningar av ADHD; Aspberger och autism det är skrämmande att läsa för rena fakta fel. Om man jämför med den vetenskapliga forskningen läkarevården mm. Så jag kan inte sätta medialiteten och ADHD, Aspberger,, Autism lika med att vara mer mediala en andra. Däremot så har desa grupper lättare att ta till sig kominikationen på grund av att vi har svårt med vår impulsivitet. Vissa i dessa grupper blir jätte duktiga medium men andra i dessa grupper kan inte hantera sin medialitet. Som jag skrev i den andra tråden alla mäniskor är mediala och har ett 6e sinne oavsett ADHD eller om man inte har detta funktions hinder. Lasse

iSawa
5/4/13, 5:29 PM
#22

#21 Mycket intressant läsning. Hade ingen aning om allt detta :)

tarotlasse
5/5/13, 2:40 AM
#23

När det gäller medicineringen och att detta skulle stänga ner barnens medialitet är också något dessa förespråkare för Indigo och kristall barn varnar för. Men skriker högt och protesterar mot att man stoppar i barn amfetamin och hur detta stänger ner barnen och jämför barn som medicineras som narkomaner. Återigen rena faktafel man började som sagt vad att medicnera barn med Amfetamin 1932 då man såg att överaktiva barn med astma blev betydligt lugnare och fick lättare att koncentrera sig när det tog sin astma medicin. då medicinerade man astma med amfetamin och det började man redan på 1880 talet med och fungerade alldels utmärkt med amfetamin som läkemedl för flera orsaker dels för astma de väckte även de som legat för narkos med amfetamin och det gav låga dosa av amfetamin som bantnings medel o det fungrade ´de riktig bra och det var iytterst yjåg halter av anfetamin på 60 talet blev det ett rama skrivk att ma stoppade centalstimulrsnde anfetamin i dessa barn Så man främställde ett helt nytt läkemedel en amfetamin som hette Mentyfenidat och är idag dagens ADHD medicin. Visserligen är mentylfenidat ett liknande amfetamin preparat. men det fungerar inte samma på sama sätt mentylfenidat är ett extremit långsamverkande amfetamin men får en kick av det och så inte hög av det , Rena fakta fel igen vi medicnerar inte barn med amfetamin längre utan mentylfenidat. så jämföra detta med narkomaner är rent befängt och inte stänger detta va medialiteten. När jag hört dessa rykten om medicinering som kunde ta bort den mediala förmågan var jag väldigt orolig rätt eftersom jag fått Concerta UTSKRIVET. Men det var ju helt obefogat. Visst så märkte jag en skillnad men inte en negativ sådan utan jag fick lättare att separera saker och på det viset fick jag snarae motsatsen för det giick lättare att arbeta med concertan och hade raka motsatsen till att stänga ner men när jag missbrukade drpger då stängde jag ner och fungerade inte att arbeta som medium men att jobba med Concerta så har jag bara märkt en lättnad trots alla varningar att detta inte fungerade atta arbeta medislt med detta läkemedel så under lättade faktiskr medicineringen i stället för att hindra . Lasse

Upp till toppen
Annons: