Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3494 ggr
addanna
1/13/10, 9:01 PM

Metamina

Hej!

Jag är en 42-årig tjej som ätit conserta idrygt ett år mot ADD. Effekten är nästan obefintlig och ännu sämre med Strattera. skulle väldigt gärna vilja prova Metamina men min behandlande läkare vågar inte hälpa mig med det. Och här i Södertälje finns inte så många läkare inom psykiatri. Finns det någon som känner till nån läkare inom Sthlms området som inte är rädd för att göra det.

Mvh Anna

Annons:
HannaM
1/13/10, 10:13 PM
#1

Nej tyvärr inte, varför vill din läkare inte skriva ut den? Anser han/hon att han/hon inte besitter kunskapen? Är det rädslan för att du ska påverkas negativt? Är det för att läkaren är rädd för tjaa… vad vet jag att få anmärkningar någonstans ifrån för att han/hon skrivit ut preparatet?

Annars finns ju också Ritalin, för en del verkar det fungera bättre än Concerta.

Sweetelle
1/14/10, 1:29 PM
#2

Det är ett licenspreparat eller vad det heter. Man får det inte utskrivet utan att man först har testat metylfenidat (tex concerta) och sett att det inte fungerar.

Kräv att din läkare förklarar varför hon inte vill testa, be henne att ta in en annan överläkare så att de kan diskutera det ihop, då kan det ju bli lättare för henne att med stöd och råd från en annan ansöka om licens. Är det akuta saker hon är rädd för kan du erbjuda dig om att ligga inne på sjukhus medan dosen ställs in. Lycka till!

WithinTemptation
1/14/10, 3:43 PM
#3

Frågade även i en annan tråd men jag kan ju fråga här också… Vad är det för skillnad mellan metylfenidat som då finns i Concerta och Ritalin och det som finns i Metamina?

Jag har testat Strattera(ej metylfenidat), Ritalin, Concerta samt Medikinet och haft varierande resultat. Hur vet man säkert när det kan vara aktuellt att testa Metamina?

Sweetelle
1/14/10, 4:04 PM
#4

Jag har inte något riktigt bra svar eftersom jag inte orkar leta fram riktiga källor, men i stort är Metamina mer likt "riktigt" amfetamin än vad metylfenidat är, båda är amfetaminpreparat.

Metamina anses fortfarande lite kontroversiellt. Iofs gör väl concertan det med bland vissa.

villfungera
1/14/10, 8:23 PM
#5

Jag har, precis son du, inte heller fått mer än marginell effekt av Conserta och Ritalin. Skulle gärna viljag prova Metamina, vilket inte heller min läkare ville skriva ut…..med förklaringen att det var omständligt i och med att det är ett licensprep. Har hört att de kan ha en mycket större effekt för, en del. Är det någon här som har haft god effekt av Metamina?

SSKAnna
2/3/12, 5:06 PM
#6

Metamina ÄR amfetamin, åtminstone dextroamfetamin. "vanligt" amfetamin innehåller både levo- och dextroamfetamin men levo-delen har man just ingen terapeutisk nytta av, mest biverkningar så den har rensats bort.

Jag har ätit Metamina i ca ett år och det har helt förändrat mitt liv! Ingen ångest och inga depressioner!! :)

Jag fick kämpa med näbbar och klor för att få det men det skulle jag göra om när som helst och jag råder andra att kämpa med; har kanske 10% av de biverkningar jag fick av Metylfenidat.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Upp till toppen
Annons: