Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 5155 ggr
Casiopeia
2009-11-22 01:48

slocknar?

Funderar på om det är någon annan än jag som har problem med att somna i tid och otid? Jag ska utredas för ADD och har för mig att jag läst någonstans att detta kan vara en del av symtombilden. Har utrett mig för narkolepsi innan, så det vet jag att jag inte har…Obestämd

Jag har en tendens att "slockna" när jag gör något enformigt som kräver koncentration, t.ex sitter i möten/föredrag eller gör enformiga arbetsuppgifter. Det handlar alltså inte om att jag slummrar till för att jag tycker det är tråkigt eller är trött- jag kan vara klarvaken och utvilad och hålla på med något viktigt eller intressant, men ändå sommna. Värst är det om jag är stressad, nervös eller under press, mao- ju mer jag anstränger mig för att hålla mig vaken och ju räddare jag är för att sommna olägligt destå större chans att jag gör det! Skrikandes

Jag har sommnat på möten på jobbet när det bara varit jag och chefen, vid datorn när jag suttit och jobbat med en viktig deadline, på kundmöten ansikte mot ansikte med kunden…. Lektionerna i skolan var plågsamma- svårt att förklara för läraren att man är intresserad och engagerad när man sommnar varenda gång… Skäms

Det är som hjärnan går på "stand by", den stänger ner närt det blir för mycket att processera och jag tvingas vara still samtidigt. Känner bara hur ögonlocken faller ihop och jag får sitta och nypa mig själv, eller bita mig i kinden utan att det hjälper. Faller rakt in i drömsömn.

För övrigt klarar jag inte av att åka bil/buss/tåg utan att sommna- men det är ju ganska posetivt ibland. :-)  Vågar dock inte ta Körkort för jag inser att jag löper stor risk att köra ihjäl mig om jag skulle somna bakom ratten…

På kvällarna brukar jag vara ganska pigg och sedan brukar det bara säga "pang" så blir jag tvärtrött och sommnar där jag råkar sitta eller blir som en zombie som min sambo får leda i säng. Sover lätt i 10 timmar eller mer om jag får.

På den posetiva sidan så har jag väldigt sällan svårt att sova… Tungan ute

Något som känns igen?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
[Fiction]
2009-11-22 05:20
#1

Jag är PRECIS likadan! När jag pluggade på högskolan, brukade mina kursare försöka väcka mig lite diskret när jag somnade. Kanske skall tillägga att jag har en ADHD-diagnos. Jag somnar när jag måste hålla mig stilla och fokuserad, därför krävs det att jag sitter och småplockar med ngt eller rör på mig för att det inte skall hända.

Fy, vad jag avskyr detta. Det är faktiskt ett stort problem för mig. Men sedan jag började med Ritalin är det faktiskt inte alls lika ofta det händer. Ritalinet gör mig lugn och fokuserad och med hjälp av det kan jag hålla mig stilla utan att somna.

[aspie]
2009-11-22 07:32
#2

Jag är precis likadan oxå. Att sitta på möten är ett helvete eftersom jag kämpare som en galning för att inte somna. Jag måste ibland resa mig och gå ut från mötet innan jag blir tokig. Det kryper i kroppen Rynkar på näsan

sayuri
2009-11-22 14:40
#3

Jag känner igen mig också, kan somna stående ibland om jag har riktig otur.

Däremot har jag svårt att koppla av på kvällen för då kan jag fokusera så bra på allt jag vill göra att jag inte kan somna, men det beror nog på att alla andra sover då och jag (som är ljuskänslig) kan slappna av när det är mörkare och jag själv kan reglera ljuset i form av lampor.

Casiopeia
2009-11-22 14:57
#4

Åh wow, första gången jag möter/hör talas om andra med samma problem som jag :-)

Håller med om att det är plågsamt, och handikappande! Det kryper verkligen i roppen på en och man kämpar emot allt man kan och det hjälper inte. Får sån fruktansvärd ångest då. Helt hopplöst att försöka förklara också varför man sommnar- folk tolkar det ju som att man är ointresserad och nonchalant och kan ta riktigt illa upp.

#3 så kan jag iof vara också- inte svårt att sommna direkt, men svårt att komma i säng, komma till ro. På kvällen är jag också som mest aktiv, just för att det är lättare att få saker gjorda, det är lungt och skönt utan saker som stör och distraherar. Då håller jag på och pysslar tills jag sommnar på min post :-)

Ibland blir jag så där kreativitets-hög så jag kan springa omkring och pyssla med något som inspirerar mig hela natten och glömma bort att gå och lägga mig alls!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

sayuri
2009-11-22 15:02
#5

#4 Det är så för mig också, mer att komma till ro och faktiskt slappna av än själva insomnandet. Jag är lite kass på att samla tankarna just nu tyvärr. Du är som jag då, känner igen mig så väl i din beskrivning! Speciellt det där med att glömma bort att somna är definitivt vanligt hos mig.

Molly66
2009-11-22 18:03
#6

Känner igen mej. Kan somna på stående fot! Vissa dagar är jag alert pigg och får saker gjorda, men efter några timmar är det som om brinntiden är slut och jag somnar direkt, det liksom söker mej och jag måste bara sätta mej ner, helst lägga mej och kan då sova några timmar.

Vissa dagar är tröttdagar och då är jag i princip trött hela dagen, får inget direkt gjort vilket gör mej frustrerad.

Men jag känner igen mej i det att när något är viktigt, försökte t ex studera på högskolan, men kunde aldrig koncentrera mej på föreläsningarna, somnade om jag inte hade någon som satt brevid mej och höll mej vaken!

somnar alltid i bilen och i bussen oavsett om jag är trött eller ej. Jag har ju dock ännu inte blivit utredd men lite piggare har jag blivit då jag tar citalopram 20 mg sen 8 år tillbaka.

Gick förr alltid och la mej då jag var på fest, om det inte blev dans, enda sättet att hålla mej vaken, men det är ju inte alltid man är på en sån fest. klarar inte av att hålla koncentrationen uppe när man bara sitter och snackar om det inte är otroligt intresant det man samtalar om.

Annons:
HannaM
2009-11-22 18:07
#7

Sover gott lite överallt. När min man spelade fiol förut hände det att jag följde med till det lilla stenrummet och la mig på golvet och sov gott till två fioler som stämdes….

För att inte tala om hur bra jag sov på kemilektionerna i skolan.

sayuri
2009-11-22 19:22
#8

#7 Matte lektionerna sov man bra på! Eller det var kanske samhällskunskapen? Nåja läraren malde på bra ändå och ofta att vi fick gå tidigare för att någon sov. Haha

Varast
2014-04-24 15:01
#9

Jag är desperat. Kan inte hålla mig vaken alls på dagarna; vad ska jag göra?

Lakeside
2014-04-24 18:28
#10

Jag blir också trött när ngt är tråkigt eller när jag inte pillar med ngt. När jag tänker efter så har jag somnat många gånger hemma hos folk när man sitter och pratar på kvällarna eller ser på film, pinsamt! Jag tappar ofta fokus också när det blir invecklade samtalsämnen som jag inte är intresserad av eller rörigt runt omkring. Jag har hållit på att somna många gånger på möten också, jätte jobbigt. Jag pendlar mycket mellan on och off. Jättepigg ena stunden sen kan jag lägga mig och sova en stund.

Upp till toppen
Annons: