Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 27649 ggr
[aspie]
12/8/09, 4:14 PM

Aspergers och gångstil

Har läst på flera ställen att de med AS har konstig eller annorlunda gångstil.

Inger Jalakas skrev i en bok att man känner igen en Aspergare på den obekväma gångstilen och den bekväma klädseln.

Visserligen har en del beklagat sig över min gångstil men jag tycker inte min dotter som har AS har konstig gångstil. Inte heller andra jag träffat med AS.

Hur är det med er som har AS här? Har ni konstig/udda gångstil?

Annons:
Ylva-Li
12/8/09, 4:20 PM
#1

Jag har nog inte det. Men å andra sidan får jag höra från min sambo att jag inte går som jag ser ut. Jag har nog helt enkelt lärt mig. Han tycker att överviktiga oftast har en speciell stil att gå med, inget illa ment förstås. :) Det är ju förståerligt för det är jobbigt att ta sig fram med extra vikt.
Men på mig anser han att jag går som "vanliga", eller ja som om jag vore smal. Och det stämmer nog. För jag ser inte mig själv som tjock.. (underligt nog.) Jag känner mig som en normalviktig i en stor fet kostym. Och antagligen kommer det därifrån hur jag går. Att jag inte känner mig som den jag ser ut. Eller nåt.

Äh, blev lite luddigt kanske.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Emaljoh4
12/8/09, 4:30 PM
#2

Jag har fått ett intryck att många med AS släpar benen efter sig? Tungan ute Alltså att man inte lyfter på benen när man går. (HAHA, det lät som jag beskrev en kissande hanhund, hihi ! Skrattande)

Det kan väl också göra att "man går konstigt/annorlunda"?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Tassy]
12/8/09, 4:32 PM
#3

Här har ni en kutryggig bensläpande fotklampande slashas med gamnacke Skrattande

[aspie]
12/8/09, 4:51 PM
#4

#2 Vad har du fått det intrycket ifrån? Går din syrra så eller? Tycker förresten de allra flesta ungdomar går så he he

Tixy
12/8/09, 5:08 PM
#5

Hmm… Jag tror inte att jag går annorlunda. Men fästmannen blir så sur på folk med tunga fötter, även om dom är underviktiga så klampar dom mer än mig, som är överviktig, och i jämförelse så trippar jag på tå. Skrattande
Kanske sitter min gångstil i sedan jag spelade fotboll i 6-7 år? Obestämd

[aspie]
12/8/09, 5:11 PM
#6

Börjar undra om det verkligen stämmer att de med AS har konstig gångstil Obestämd

Annons:
Tixy
12/8/09, 5:13 PM
#7

#6 Dom med svårare motorik-problem kan säkert ha det, men det kan ju normalfungerande också. Obestämd

Aspielejon34
12/8/09, 5:15 PM
#8

aspie : Jag går stelt och lite vaggande, ibland kan jag luta har jag hört, tror det har att göra med om jag har mycket att tänka på eller är stressad ( enligt de jag känner som påpekat både att jag vaggar och bör sträcka på mig när jag går som en hösäck oxå)

Jag springer stelt om jag inte tänker lite extra på det.

[aspie]
12/8/09, 5:16 PM
#9

#6 precis, normala kan ju oxå ha de "problemen"Obestämd

HellviHumle
12/8/09, 7:13 PM
#10

Jag går nog inte normalt. Det hänför sig nog mest till medfödd klumpfot.Oskyldig

[aspie]
12/8/09, 8:15 PM
#11

#8 Jag går "lufsande" säger andra men jagkänner det inte så. Kanske ser de vaggande sammma som lufsande?

indaa
12/8/09, 8:40 PM
#12

alltid när jag går, så börjar jag tänka på hur jag ser ut när jag går, vilket gör att jag anstränger mej och antagligen går jättekonstigt.. Har blivit som en ond cirkel :P kan inte sluta när man väl börjat tänka..

Jenny7744
12/8/09, 9:48 PM
#13

Mina barn håller på med utredning o då kollade läkaren hur de gick, sprang osv.. De frågade om de trippar på tårna?!?!

Vet inte om det har något med AS att göra Obestämd

Iallafall så tycker jag inte att de går konstigt… men lillen har fått diagnosen ADHD o den store är inte klar än!

Annons:
indaa
12/8/09, 10:53 PM
#14

jag älskar att trippa på tårna Guld i mun jag gör de så ofta de går Cool

JohannaEkroth
12/9/09, 1:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har alltid gått konstigt. Mamma har tjatat på mig i åratal att sträcka på mig. Jag går stelt och svänger knappt alls med armarna. Brukar förresten hålla ena handen löst knuten i brösthöjd när jag går.

Typ (OBS fotot är från 2004):

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
12/9/09, 7:59 AM
#16

#13 Jag brukar gå på tårna. Har gjort det sen jag var liten Skrattande

Aspielejon34
12/9/09, 8:59 AM
#17

#16 Har en god vän som är tjej som "lufsar", har tänkt att vi kommer så bra överens så hon har med stor sannolikhet AS. Hon brukade göra listor åt mig inför en träff så jag skulle veta vad vi skulle göra när vi sågs..mkt fint :)

I övrigt gillar hon att sy, hon verkar mkt duktig på att sy och göra egna tunnlar till gardiner m.m, det är bara ett av de intressen hon har. Hon är även intresserad av sjön, delfiner och gamla fyrar :)

Emaljoh4
12/9/09, 9:18 AM
#18

#4 Ja, det gör hon! Tungan ute

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
12/9/09, 9:49 AM
#19

#17 Jag gillar oxå att sy Glad

Asnees
12/9/09, 10:49 AM
#20

Jag har också läst någonstans att de med AS ska ha "LUFSIG" gång.Min äldsta syster jag och min pappa har det mina två pojkar går på tå.

Min  mellansyster som mer lutar åt ADHD brukade klaga på gången och sa ofta att jag såg sur ut när jag var yngre.

Jag har ju ingen diagnos men tror att jag har AS/ADD el adhd

Annons:
[aspie]
12/9/09, 10:52 AM
#21

#20 Folk brukar säga att jag ser sur ut oxå. Kanske det är lite aspigt? Min dotter med AS brukar se hemskt sur ut

Asnees
12/9/09, 11:19 AM
#22

Ja jag tror det har med autism att göra. Det att man har svårt att läsa av och  det går liksom inte per automatik.

Min pojke sa till mig en gång att man ska se ut så här (LE) så förstår andra att man är glad.Han är så smart och jag har följt honom hur han har lärt sig efterhand hur man ska bete sig socialt.

Jag har själv inget minne av hur jag kände när jag var liten.

JohannaEkroth
12/9/09, 11:21 AM
#23

#21 Folk brukar säga att jag alltid ser så sur ut med.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Tixy
12/9/09, 2:08 PM
#24

#21 Jag ser också sur ut, vilket jag vet om. Men då brukar folk undvika en också. Oskyldig

Asnees
12/9/09, 2:55 PM
#25

Men mina vänner vet att jag oftast är positiv och glad.Flört

indaa
12/9/09, 3:53 PM
#26

jag har också en tendens att se sur ut, många tror att jag "kollar snett" på dom..

Aspielejon34
12/9/09, 6:29 PM
#27

Med mig brukar de / eller brukade de säga att jag såg allvarlig ut som barn, och i skolan ( mellanstadiet ) så tyckte de jag var i en annan värld. Som barn härmade jag skådespelarna på teve, föll för operor där skådespelarna hade ett tydligt och yvigt gestande kropp-språk. Härmade gester och har sjungit "gapat" mycket hemma, detta kom sen att leda in mig i musik-klasser i mellanstadiet :))

Gå på tå har jag oxå hört talas om i samband med AS.

Annons:
Ylva-Li
12/9/09, 8:12 PM
#28

Hm, ja. Jag har också alltid fått höra att jag ser sur ut. Eller rädd.. Och jag blir alltid lika förvånad varje gång. För jag är varken eller. Eller var, som barn. (Inte vid de tillfällena iaf.)
På tå har jag nog aldrig gått dock. Eller mina syskonbarn som har AS. Men jag har läst att det är vanligt.
Däremot svänger jag enormt med armarna när jag går kom jag på. Kan liksom inte hålla dem nere..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

timmelin
12/9/09, 9:03 PM
#29

Absolut inte min son

Aspielejon34
12/10/09, 8:37 AM
#30

#19 Hej ! Min tjejkompis är även bra på kost-tillskott , vet mycket om vitaminer och så, så kul att höra henne berätta om saker gällande hälsan, en riktig expert Glad

Hon kan oxå en hel del om katter.

[Tassy]
12/10/09, 10:15 AM
#31

Jag brukar också få höra att jag ser sur ut. Nej, avslappnad säger jag då. Går och tänker i min egen lilla värld, har inte tid att göra omvärlden nöjd.

sayuri
12/10/09, 3:14 PM
#32

Jag går konstigt i trappor, går med hoppasa steg och nån form av galoppsteg enligt en kompis haha 

Kan nog inte gå helt normalt, hasar med fötterna och åker kana på skorna, hoppar och dansar jag mer fram än går. Går jag något så när normalt är det för att jag är långt borta i tankarna och inte riktigt har koll på hur fötterna stöter i backen. Inte ens i 12 cm klackar kan jag gå "normalt" jag är lika hoppig då som i lågskor vilket har roat både en och annan har jag märkt. 

Alla sätt är bra utom de dåliga och de dåliga är bara sånt som normisar gör ändå så det är inge kul. haha

[Linsenhejhej]
12/10/09, 6:43 PM
#33

Jag har nog lite annorlunda gångstil, tror jag. Tungan ute

Tixy
12/10/09, 8:15 PM
#34

#32 När det gäller trapp-delen så kör jag också den ibland. Förvånad

Annons:
Aspielejon34
12/10/09, 8:50 PM
#35

aspie: Bekväm klädsel har jag läst om. Vi kanske inte riktigt har lärt oss klädkoderna och går i samma jacka och samma byxor, när andra har bytt tre gånger om. Sen kan vi med AS vara känsliga för stickiga plagg.

Jag själv kan bo i samma jacka näastan året om, och oxå samma par byxor som då är ingångna Skrattande fast tvättade förståss.

[Tassy]
12/10/09, 9:26 PM
#36

en standardkommentar när jag bodde hemma: "här kommer elefanten gallopperandes".. .Behöver jag säga att jag har taskig motorik? Tyst

[aspie]
12/11/09, 7:25 AM
#37

#35 Jag är superöverkänslig för vissa klädmaterial samt alla etiketter som är fastsydda i kläder. Samma gäller lakan. Det måste vara riktigt fin bomull annars känns det som om jag ligger på grus.

sayuri
12/11/09, 7:11 PM
#38

#37 Så är det för mig, inte lakansdelen men känslighet för kläder.

Jag har bara nyligen utvecklat någon form av kontaktallergi mot kläder och det är hemskt! Poliester och andra plast matrial tål jag tydligen inte för det bränner ordentligt i skinnet, river och sticker också på något vis. Fast stickat har jag inte så ont av, bara vissa plagg men jag är mer matrialkänslig än något annat. Är det plastigt som många plagg är på H&M så kan jag inte ha dem men vissa andra grejer kan jag ha. Elastan/poliester blandningar med bommul tål jag men så länge de inte känns plastiga och obehagliga så går det. Mitt hår är allergiskt mot bommulskuddar iaf, får alltid en stor risig frizzbulle till hår på moronen om jag inte har bra kuddöverdrag.

babbis1
1/21/10, 6:32 PM
#39

Sonen går med stela armar, svänger dem aldrig, lärt sej av sjukgymnast att inte smälla fötterna i marken, kutryggig fortfarande, men han såg klart lite märklig ut innan han fick rätt på gångtekniken, men antingen hänger armarna rakt ner eller så viker han ihop händerna framför bröstet, som en liten kanin, men han tycker det känns bekvämt. Och det där med "elefant"…hela lägenheten dundrar när han promenerar omkring…Har en kompis vars son oxå har AS men han trippar när han går, så det finns lite olika varianter på det hela.

[aspie]
1/21/10, 7:06 PM
#40

#39 Det där med armarna har jag hört flera som har. Svänger väldigt lite själv på armarna när jag går

[YlvaP]
1/21/10, 10:03 PM
#41

INgen har påpekat min stil men jag är en sån som släpar mina fötter och jag tittar till 95% ner i marken när jag går. Händerna innanför ärmen.

Annons:
[Fiction]
1/21/10, 10:20 PM
#42

Jag har ju ingen AS-diagnos, men så sent som i går kom vi ju överens här på forumet att jag troligtvis borde ha en. Därför tar jag mig friheten att svara i denna tråd ändå.

Jag får fått mga kommentarer på min gångstil. En väninna till mig beskrev det som att jag går som "en fin dressyrhäst". Dessutom går jag väldigt fort. Har åtskilliga ggr hört bekanta säga att de såg mig på stan härom dagen, men att jag såg ut att ha bråttom och att de därför inte kom fram och hälsade. Bråttom? Nej, jag ser bara ut sådan när jag går.

dragonstar
1/21/10, 10:48 PM
#43

JA som ni vet har ajg ingen deagnos ennu men Det finns missrake om ADHD eller AS.

Min gångstil varierar på hur jag mår. Mår  jag dålgigt eller är osäker kryper jag ihopp och lufsar fram. Men oftast studsar jag fam. Har en rätt hård gångstil enligt mig själv. Sen går jag perjodvis på tårna vilket gör att ajg känner mig fri och trivs.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[aspie]
1/22/10, 8:03 AM
#44

#43 Det där lät ju väldigt aspigt tycker jagGlad

Emelie-E
1/22/10, 2:40 PM
#45

Min pappa har sagt till mig i hela mitt liv att jag ska sträcka på mig när jag sitter och när jag går. Är väldigt ihopsjunken. Klampade mycket med fötterna när jag var mindre också, men det tror jag inte att jag gör lika mycket längre. Försöker istället vara så tyst som möjligt för att inte störa andra.

Sen blir jag alltid "anklagad" för att vara sur. Som en pojkväns mamma sa en gång "har aldrig varit med om en så sur unge innan". Behöver jag ens säga att jag inte var sur? Min man säger ofta att jag är sur, men nej, jag är långt ifrån sur.

Froddel
1/22/10, 2:53 PM
#46

Jag får ofta höra, ända sen jag gick i högstadiet, att jag ser jättesur ut. Många har trott att jag varit högfärdig och en "näsan i vädret"-person. vilket dom blivit varse att så inte är fallet när dom lärt känna mig lite mer. Det hårda "skalet" beror nog mer på att jag inte vill se så sårbar ut som jag känner mig och jag skyddar mig själv på så vis. Men jag vill ju inte se snorkig utRynkar på näsan Min sura min är tydligen svår att få bort trots att jag försöker le när nån t ex tar kort.

[aspie]
1/22/10, 3:21 PM
#47

Ja jag har oxå blivit nklagad många gånger för att se sur ut och även för att vara högfärdning fast så inte är fallet. Samma är det med min dotter som kan se oerhört sur ut

Jenny7744
1/22/10, 7:22 PM
#48

Samma för mig!

Ser sur ut och min mamma har alltid sagt åt mig att sträcka på mig!! Har nästan alltid mjukis kläder på mig (träningsoverall). 

Jag har inte diagnosen AS utan ADD.. Obestämd

Annons:
Sweetelle
1/25/10, 10:56 AM
#49

Har hört det där om att gå på tårna och Asperger med tidigare.

 För min del så går jag på hälarna. Jag stampar ner dem väldigt hårt, vilket gör att jag faktiskt är lite öm i dem hela tiden, jag tror inte det är så bra för ryggen heller. Min mamma har alltid sagt att det låter som en elefant när jag går nerför i trappor (av trä) jag har ofta bråttom ner och med hälarna före i trappan så kan jag förstå att det låter rätt mycket ;o)

Spacegirl31
1/25/10, 5:20 PM
#50

Jag gillar bekväma kläder så det stämmer på mig iaf:-)

* ~* Ha en bra dag *~*

[YlvaP]
1/25/10, 8:48 PM
#51

Jag gillar mjukisar jag med. Kan gå till stan och läkare osv med mjukisar.

Emelie-E
1/25/10, 8:49 PM
#52

Slappa kläder som stor tröja och mjuka byxor är det jag föredrar att gå i. Finns inget bättre =)

dragonstar
1/25/10, 8:51 PM
#53

Detta med slapap kläder jar inte jag. Jag älskar tajta kläder. Klarar inte av kläder os nte visar formerna. dock har jag svårt för stikiga materal.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[YlvaP]
1/25/10, 9:00 PM
#54

Usch för tajta kläder. Burr.

dragonstar
1/25/10, 10:08 PM
#55

Jag vet inte jag får panik om kläderna sitter löst. Jag känner mig ful och hämsk på alla sätt. Tvingar mig själv ibland när jag är sjuk eller ska idrotta och det känns så fel.

AJg måste ha jätte tagta kläder. Syr gärna in allt så att det sitter åt speciellt i midjan.

Funderade ju om ajg har AS eller likande och detta fick mig att undra. Men alla har väl inte allt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
DrBejefot
1/25/10, 10:42 PM
#56

Vi som studerat detta under lång tid, har observerat hur vanligt det är, bland personer med Aspergers syndrom, med gångstilen "kom ska vi gå och skita".

Vad kan då orsaken till denna gångstil vara?

Vi har kommit fram till att det kan bero på neurofysiologisk hjärnskada och/eller psykiska trauman. De senare kan då ha uppstått i samband med potträning.

Vi brukar ordinera stavgång.

Fenomenet kräver ytterligare studium.

dragonstar
1/25/10, 10:47 PM
#57

Ja jag trippar när jag är glad och sjuker ihopp och släpar fötter och stamar med hälar när ajg är ledsen. Kroppspårket är mycket tydligt på mig där.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Emaljoh4
1/25/10, 10:48 PM
#58

#56 Jag vet inte hur jag ska tolka din text.. Om du säger det med positiv eller negativ klang.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HellviHumle
1/25/10, 10:50 PM
#59

#58 Jag tror att DrBejefot vill med oss skämta aprillo! Eller….?

HH

Zolah
1/25/10, 10:53 PM
#60

Nej det har jag inte, men dock så har jag satt upp som små egna regler angående vars jag vill vara. Helst i hörn osv så jag slipper ha folk bakom mig, ush.. avskyr sådant ._.

zatanica
4/20/12, 10:24 PM
#61

Gammal tråd men kan vara kul att ta upp.

Själv släpar jag fötterna efter mig på något konstigt vis när man är ute. Inomhus går jag nog mer på främre delen av foten än på hela foten. Får höra många gånger att jag smyger och de undrar varför jag smyger så. Men inte smyger jag inte, jag bara går fast utan att knappt sätta ner hälen i backen. För trappor studdsar jag typ upp. Har även en tendens att gå inåt med fötterna, säkert därför jag har problem med att åka skidor Tungan ute

Såg en video på mig när jag skulle börja gå med, inte undra på att det inte gick så bra då fötterna var extremt inåt och jag mer gick på tårna. Konstigt då att man stod på öronen Glad

[Varulv]
4/20/12, 11:06 PM
#62

Gångstilen som karaktäriserades i #56, "Kom ska vi gå och skita", hade jag ganska utpräglat fram till lumpen (då fick man lära sig att marschera dvs. gå "på riktigt"). Jag tror för min del att gångstilen berodde på, att jag fjädrade låren när jag gick. Men varför jag gjorde det, kan man ju fundera vidare på. Det kändes i alla fall naturligt och riktigt för mig.

Som barn gick jag på hälarna, och klampade hårt. Minns att jag fick tillsägelser, och uppmanades att gå på tå inomhus.

Naturligen rör jag armarna nästan inte alls när jag är ute och går. Som andra även har beskrivit, så känns det bra för mig att hålla ihop händerna och hålla dem strax under bröstet; det liksom stabiliserar gången och även balansen, tycks det mig.

En lustig sak som jag erinrar mig nu var när jag dök (i vattnet) som ung. Nästan alla andra höll armarna utsträckta framför sig när de dök. Så icke jag. Jag riktade dem istället bakåt och höll dem intill sidorna av kroppen. Relativt sent lärde jag mig "normal" dykstil - efter stora ansträgningar.

Annons:
Izziegirl
4/20/12, 11:13 PM
#63

Hahaha….vilken rolig tråd du hittade zatanica!!!

Själv går jag väldigt rakryggad…lite innåt med fötterna…snabbt men mjukt och ljudlöst.

Som barn flaxade jag väldigt med armarna, mer ju snabbare jag gick. Klarade aldrig av att gå med träskor…ej heller klack (ens inte som vuxen), studsade på stället om jag var tvungen att stå still :))

Idag studsar jag inte, men det är otroligt svårt att stå still.

Jag har en bekant som har AS och där kan man snacka om att smyga runt i livet…hahahaha…sakta går det också!

zatanica
4/20/12, 11:43 PM
#64

Det där med armarna, minns att jag under en period någon gång under skoltiden la märke till att folks armar svängde fram och tillbaka i takt när de gick. Så då var jag ju bara tvungen att prova. Men det känndes skumt då minns jag och man fick tänka på vad man gjorde.

MEst bekvämt känns det att ha en av armarna i bröst höjd som många nämnt, eller att helt enkelt bara köra ner dem i fickorna om man har några. När jag tänker efter så brukar jag ta tag i handväskans rem för att hålla ena handen stadigt i brösthöjd ungefär. Vet lixom inte vart man ska göra av dem.

Ja izziegirl tyckte den var lite kul Glad går oxå oftast snabbt, tycker det är lite kul när folk kommenterar att jag smyger, för det tycker ju inte jag direkt, jag bara går ju. Att de sedan inte hör är ju inte mitt fel Tungan ute

[CajsaBajsa]
4/21/12, 9:24 AM
#65

Jag har inte AS, men har en syster som har, och jag tycker hon går annorlunda. Klumpigare och stelare liksom, men inte så mycket.

Jag har en tanke om att AS-personer går annorlunda, men att det är en vag skillnad som man oftast inte kan sätta fingret på, och att vi utan AS lägger märket till det men att ni med AS inte uppfattar skillnaden för att för er är det så normalt.

(Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inläggen för den här tråden var väldigt lång)

zatanica
4/21/12, 11:49 AM
#66

Tror du kan ha en poäng där #65 själv la jag märke till det när man insåg hur man slet på skorna, samt när man kom på att man alltid fått höra att man inte ska gå innåt med fötterna.

Men hur kommer det sig då att folk med AS skulle gå anorlunda än andra kan man ju undra?

[CajsaBajsa]
4/21/12, 12:51 PM
#67

Jaa du, en bra fråga! Jag tänker så här: Alla människor går olika, man kan se en person bakifrån och veta vem det är, mycket på grund av gångstilen, man kan höra vem det är som kommer gåendes bara på ljudet t.ex. Jag tror gångstilen påverkas jättemycket av personligheten, och AS påverkar ju personligheten. Sen kan det ha att göra med motorik och kroppskännedom också.

När jag och min syster båda var i tonåren hade vi rum vägg-i-vägg med varandra. Ofta kom min syster inklampandes i sitt rum så att jag stördes när jag satt i mitt rum (det gjorde det ju inte bättre att jag är lättstörd och behöver lugn omkring mig), ibland skakade till och med saker i mitt rum när hon gick. Då blev jag ofta arg och sa till henne att gå försiktigare. Men då blev ju såklart hon arg och sa "Vadå?! Ska jag behöva smyyyga omkring då eller?". Hon förstod väl inte nyansskillnaderna antar jag, antingen får hon klampa omkring som hon vill (fast hon tyckte ju inte hon klampade, hon tyckte hon gick fullt normalt) eller så måste hon trippa omkring på tå av alla krafter.

[Amaranth]
4/21/12, 8:18 PM
#68

Mina fötter är lite vinklade inåt och jag anstränger mig så mycket för att gå "normalt" att det nog ser lite konstigt ut. Försöker ha rak rygg med eftersom folk alltid säger till mig att sträcka på mig, så stelt är nog det rätta ordet för min gångstil. Tungan ute

JohannaEkroth
6/24/12, 6:07 PM
#69

Puttar! Foten i munnen

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Jo3ef1n
6/24/12, 6:42 PM
#70

Jag har varit med om att 2 uppriktiga personer har sagt rakt ut att jag har en udda gångstil haha. Så på mig stämmer det förmodligen, men jag tycker inte att det gör så mycket.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Caf_Roy
6/25/12, 5:39 PM
#71

min skolpsykolog såg min gångstil i korridorerna och bestämde sig utifrån det att göra en utredning på mig. Och mycket riktigt, jag har drag av AS. Så jag skulle nog säga att jag har en annorlunda gångstil, även om jag sedan dess har lyckats träna bort en hel del av det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Pappsing]
6/25/12, 6:42 PM
#72

Ett tag minns jag att folk sa, att folk som liksom "går på tårna", har Asperger…
Jag har ingen aning om det fortfarande är så att folk med AS, liksom "går på tårna"

[Vargöga]
6/25/12, 6:47 PM
#73

Jag går på främre sidan av fotsulan. Även här hemma går jag, eller smyger rättare sagt.

[Pappsing]
6/25/12, 7:46 PM
#74

#73 skrivet av Vargöga

Det är nog det som jag kallar "gå på tå" :P

[Varulv]
6/25/12, 9:36 PM
#75

Ja, jag har liksom en "klafsande" gångstil - sätter i främre trampdynan först; och därefter är redan andra fotens steg på gång, alltmedan första fotens häl sätts i…

[Vargöga]
6/26/12, 7:13 AM
#76

#74 Tungan uteFlört

Annons:
[Pappsing]
6/26/12, 8:24 AM
#77

#75 skrivet av Varulv

Det låter riktigt charmigt tycker jag,..:P

[Varulv]
6/26/12, 4:10 PM
#78

#77 Eller hur! Flört Kan du för ditt inre se denne "swingpjatt" segla gatorna fram genom stan, Pappsing? Tungan ute

[Pappsing]
6/26/12, 4:52 PM
#79

#78 skrivet av Varulv

Självklart.,…:P
Efter dig har du en hel rad med dvärgar, som fösöker härma hur du går.
För de har fått för sig att det är nya inne-grejen att gå så. :P

[Varulv]
6/26/12, 8:03 PM
#80

Hi hi! Skrattande

Bensin
5/17/13, 3:30 PM
#81

Själv går jag ena foten inåt även om jag jobbat bort det mesta under många års Träning. Som barn slet jag skorna snett så de inte gick använda tillslut.

Ove-D
5/24/13, 2:14 PM
#82

Min son har liknade rörelsemönster som sin far, båda med AS-diagnos. De är långa och har lufsande steg och lite yviga benrörelsen med ofta framåtböjd nacke. Ofta ser de allvarliga ut (vill inte säga att de ser sura ut).

Min son låter mycket när han går. Tror han går mycket på hälarna. Han pendlar sällan med armarna när han går. Sitter ofta ihopsjuken. Han har svårt för koordination där armar och ben ska göra olika rörelser. Det har tagit lång tid att lära sig simning och cykling.

sudniF
5/24/13, 2:42 PM
#83

Min sambo rör sig väldigt udda, folk som inte träffat honom på många år känner ofta först igen honom på gångstilen…

Sonen verkar gå lite lika *s* ingen av dom har någon diagnos, men sambon är sån där som fastnar extremt i saker, märker inte vad som händer runt honom, där är dottern lika dan.

Jag går lite skumt också, dottern går som mig, rumphasare som små var vi båda två också.

Ogillar åtsittande skavande hård kläder.

Annons:
[NinaCrown]
5/24/13, 5:59 PM
#84

Jag har snarare märkt att jag växlar gångstil väldigt mycket. Ena dagen jag är ute och lunkar, nästa dag trippar jag för att tredje dagen köra ordentliga höftgungningar.

Enda likheten brukar vara att jag lutar överkroppen framåt väldigt mycket oavsett hur jag går, men försöker raka till mig då jag inte tror att det är den bästa gångstilen för ryggen 😇

Är även lätt kobent så är ofta knäna slår i varandra och det ser ut som att jag går med benen läskigt tätt ihop, och jag tycker själv att det kan ge ett intryck av ganska ryckig gångstil 🤔 Dock aldrig någon som sagt något till mig.

[Varulv]
5/24/13, 7:19 PM
#85

Varje dag när jag är på väg in till mitt arbetsrum, så får jag i ett visst läge se en spegelbild av mig själv genom ett fönster vilket reflekterar ganska mycket.

Varje gång reflekterar jag då tilbaka till fönstret sålunda: här kommer en Tyrannosaurus rex - eller nånting ditåt: en stor gump som svänger höfterna hit & dit; samtidigt ett par förkrympta armar som hittar på något helt annat under tiden… 😮

SukiDaYo
8/6/13, 12:59 AM
#86

Mamma säger att jag går väldigt framåt lutad och ihopkrupen med armarna helt stilla rakt ned och blicken i marken. Lite svårt att undersöka saken själv då jag inte tillåter att bli filmad, men jag skulle kunna tänka mig att det stämmer^^

nlinds
8/6/13, 10:36 AM
#87

jag tror inte jag går konstigt..det är aldrig någon som kommenterat det.. Men det är flera som kommenterat att jag borde sträcka på mig när jag går/sitter.  Samt att jag alltid ser sur ut.. :P

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ratuoi
9/22/13, 2:02 PM
#88

Jag har AS och fått höra att jag har en stel och klumpig gångstil. Är en tjej men rör mig mer som en kille tror jag.

Medarbetare på Social fobi iFokus

[Fiction]
11/20/13, 11:21 AM
#89

Jag är numera ihop med en aspiekille och man kan absolut se på hans gångstil att han har AS - han har en ganska stel och marscherande gångstil.

[reunion]
11/21/13, 2:54 AM
#90

Andra människor säger inte att jag går konstigt (jag har frågat ;).  Men jag känner själv att jag går konstigt. Jag tänker ofta hur jag går och att det känns onaturligt och klumpigt och bara konstigt. Det är ju inte svar på frågan om man går konstigt om man har Asperger. Men jag känner iallafall inombords ganska ofta att det känns konstigt när jag går.

Annons:
jen83
11/21/13, 7:55 AM
#91

Min son ha AS å ha alrig vat me om en unge som sliter ut skor i den takt som han jör, slepar föterna efter sej å går presis som om han gå i sömnen fö jemnan ;) Men lik söt fö d ;)

Axelie
2/6/14, 11:26 PM
#92

Andra har påpekat min gångstil flertalet gånger. Framförallt min bror men som menar att jag borde stretcha höfterna för att jag går så stelt.

Mest av allt blir ALLA sura på att jag går så fort. Vet inte varför men jag hamnar alltid 1-2 meter framför någon som jag går med och tycker det är extremt jobbigt att behöva "gå på led" i tunnelbanan pga mycket folk etc.

Intressant att så många också skriver om surt ansiktsuttryck! Kan bara instämma…

Upp till toppen
Annons: