Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 9858 ggr
9crimes
6/24/09, 4:36 PM

ökad puls vid medicinering av concerta

Sköterskan tjatade om biverkningarna och ökat blodtryck osv. Det var det dock inget fel på, var där och kollade i måndags i samband med dosökning från en tablett till två. Tog pulsen också som då låg på 100 (slag/minut). Dock hade jag tokcyklat dit så det var väl inget konstigt med det. Men igår när jag satt och kollade på tv så kände jag hur hjärtat slog som sjutton. Inte hårt eller så, bara fort. Mätte slagen direkt när jag vaknade imorse och vilopulsen låg på 94. Läste att den vanligtvis brukar ligga på 50-80. Och nu när det gått några timmar (jag har inte gjort någonting idag egentligen, mest bara suttit) ligger den på 117..

Någon mer som upplever pulsökning med concertan? är det övergående?

Annons:
HannaM
6/24/09, 7:12 PM
#1

Det känns ju inte ologiskt med tanke på vilken typ av medicin det är, det är ju ändå uppåttjack även omd et är i mycket mild form. Däremot sfanns det int emed som biverkning annat än som dessa har registrerats men för få gånger för att kunna räknas in statisktiskt.

Har inte provat den själv så jag har ingen erfarenhet att dela med mig av.

Jennie-S
6/24/09, 8:35 PM
#2

Min puls ligger också väldigt högt, brukar ligga mellan 107 och 119.. När jag är på gymmet och tränar på crosstrainern så piper maskinen typ hela tiden om att jag måste ta det lugnare för att min puls är alldeles för hög och då har jag knappt hunnit komma igång alls..
Har tänkt att ta upp det med min läkare men det har inte blivit av än.. men ska ta tag i det där, för det känns ju ändå lite oroväckande att det ligger så himla högt..

Ska bli intressant o se ifall nå fler har erfarenhet utav detta =)

9crimes
6/24/09, 8:40 PM
#3

#2 ja precis, jag vågar mig inte ut i spåret och springa just nu. Det är ju ändå hjärtat liksom, bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag avvaktar någon månad, sen ringer jag och hör lite med dom om det inte avtar. Hur länge har du knaprat tabletter?

Jennie-S
6/24/09, 8:45 PM
#4

Ja så känner jag också, jag vågar inte pumpa på ordentligt.. vet ju inte ifall något kan hända :S
Jag har ätit Concerta i lite mer än ett år, har vetat att jag har högre puls än innan men trodde inte att det skulle va så pass högt.. kom inte för mig att kolla pulsen noga förns jag började gymma och den där maskinen pep konstant..
Har fått byta läkare så himla ofta så har inte haft möjighet att hinna träffa mina nya innan dom har hunnit sluta och nu ska jag få en ny igen så funderar på att ringa ner till vårdcentralen och prata med dom istället..

[Rebecka]
6/24/09, 11:20 PM
#5

Sj så upplever jag ingen pulsökning men idag när jag var uppe i Växjö och när hon tog blodtrycket på mej så var det lite högt, kommer inte ihåg hur högt.. Medicineras också med Concerta och har sen i måndags ökat fr en tablett till två..

Lostlie
6/26/09, 3:19 PM
#6

Jag har inte märkt något, men en kompis till mig upplever exakt det ni beskriver. Han har ätit Concerta i ett par månader. Läkarna vill avvakta på honom de säger att det är en biverkning som oftast försvinner. Det kan dock ta riktigt lång tid. Jag får gå på VC och ta tryck med jämna mellanrum.. får inte ni det?

Annons:
Jennie-S
6/26/09, 4:26 PM
#7

#6 Jag har aldrig tagit blodtrycket pga ADHD medicineringen, tycker själv det är konstigt då flera andra jag känner som har det gör det ganska regelbundet.. När jag frågade min dåvarande medicinerande läkare om det så sa han att jag va så ung så det va inget man behöver göra.. skumt tycker jag men men..

Så när jag har kollat min så har jag lånat min mammas blodtrycks mätare som även visar pulen.. Ska ta och ringa till VC så får dom kolla och säga vad dom tycker..

Allabokstäver
12/18/17, 9:49 AM
#8

Innan jag började med Concerta så hade jag en vilopuls på ca 52-56, nu ligger den på 76-82..

Blodtrycket ligger som vanligt på 95/60…

Upp till toppen
Annons: