Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6328 ggr
Lostlie
2009-07-02 13:51

GABA och ADHD

Det sägs att tillförsel GABA skulle kunna hjälpa personer med ADHD väldigt effektivt.

Det sägs också att GABA inte kan transporteras till hjärnan om man tar det i tablettform. Den som känner effekt av GABA känner inget annat än placeboeffekt.

Jag fick för ett tag sedan Imovane utskrivet för att kunna somna lättare. Jag var negativt inställd till dessa tabletter, då jag har lätt att missbruka tabletter och Imovane är lätt att bli beroende av (men läkarna lyssnar ju på det de vill…).

Eftersom jag inte orkade läsa bipacksedeln, provade jag tabletterna med nästan INGEN kunskap alls om dem.

Effekten var minst sagt överraskande!!

Jag låg vaken nästan hela natten (det är sömntabletter), sov typ max två timmar, vaknade och kännde mig lätt och GLAD?! Det kändes som om jag hade sovit i minst 8 timmar.

Jag började genast jaga info om dessa tabletter och fann då info om att de stimulerar/tillför GABA.

Hur kunde jag känna denna klara effekt (av GABA då, eftersom det stämmer mest överrens med min känsla) om det skulle vara placeboeffekt?

Hur påverkas ni av medicin med GABA?

Annons:
Svea-
2009-07-02 16:50
#1

vet ej vad GABA är?,,,

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Lostlie
2009-07-02 17:02
#2

GABA (Gamma Amino Byturic Acid).

GABA är ett ämne (kemisk substans i härnan) som fungerar som kroppens bromspedal och gör så att inte kroppens impulsaktivitet blir för hög i det centrala nervsystemet. Balanserat GABA system innebär en känsla av avslappning och lugn.

Svea-
2009-07-02 22:58
#3

aahhaa…hhmmm…har jag aldrig hört talas om.. man lär sig nya saker ibland..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Lostlie
2009-07-02 23:59
#4

hihihi, jappSkrattande

Hmmm jag har fattat lite fel om GABAN… man kan inte tillföra GABA, men man kan stimulera produktionen med tabletter…. det var nog det Imovanen gjorde då… den tillför ingen GABA, den främjar produktionen. Som sagt, man lär sig nya saker i blandFlört. Då var det mysteriet löstSkrattande

HannaM
2009-07-03 00:01
#5

Åh, det lät jus pännande, vilka tabletter kan det vara förutom imovane?

hansh
2009-07-04 01:59
#6

Imovan innehåller Zopiklon. Det är samma ämne som i Stilnoct.

Det innehåller inte GABA eller något ämne liknande GABA. Däremot påverkar Zopiklon flera (och särskilt en) receptorer som påverkas här.

För vissa personer kan detta och flera andra liknande läkemedel få motsatt effekt.

Jag *tror* men vet inte säkert att det kan gälla vissa personer med neuropsykiatriska funktionshinder som ofta lider av ångest och oro sedan väldigt många år. Dessa problem har då helt enkelt kommit att störa funktion i andra delar av hjärnan långt utanför de problem som funktionshindret ger. Ner stressnivån går ner vaknar de till och får lite överaktivitet ett tag.

Annons:
hansh
2009-07-04 02:02
#7

PS

Också tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med att ta lugnande medicin och sömnmedel tillsammans med centralstimulerande läkemedel (d.v.s. när de verkar samtidigt i gruppen). Låga doser samtidigt om din läkare har ordinerat dig är nog inget problem. Men det finns risk att det kan bli underligt.

Har man t.ex. lugnnande läkemedel kvar sedan tidigare och upplever oro av centralstimulerande läkemedel vilket ju är väldigt vanligt för vuxna som får metylfenidat tycker jag att man ska vara mycket försiktig.

Den risken *tror* jag gäller mer för Zopiklon som verkligen just är avsedd som sömnmedel.

Lostlie
2009-07-05 21:22
#8

#6 När du säger "för vissa personer kan detta och flera liknande läkemedel få motsatt effekt" menar du då på det sätt jag beskrev det…. med att jag var vaken i stället för att somna på sömntabletter?

Tack för ditt svar, det var intressant att läsa! Hur kan du allt detta!?

Det är två olika läkare som har skrivit ut mina medz. Den ena har ingen kunskap om centralstimulerande (eller ADHD öht för den delen). Ingen har sagt ngt om att det kan vara dåligt att bruka dessa mediciner samtidigt…. bör jag ta upp detta närmre med de två läkarna?

MVH Lostlie

Upp till toppen
Annons: