Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2237 ggr
rifla
2009-04-14 11:01

boende med träning

Hej!

jag vill ha hjälp till min 17 årige son med Aspergers att hitta ett bra träningsboende. Det har visat sig att han behöver mycket mera hjälp och stöd än vad jag som mamma kan ge. han går på IVAS ett programm i gymnasiet för asp-barn. han är sk överintligent men har fruktansvärda problem med det sociala, och blir då i jobbiga stunder farlig för sin lillebror(15år) så vi måste hitta ett ställe där han kan få proffshjälp.

Tänker att denna sida är den bästa för att få den hjälpen. vi bor i värmland och i närheten av karlstad.

Annons:
Niklas
2009-04-14 11:29
#1

Har du haft kontakt med LSS-handläggaren i kommunen? De borde veta vilka såna ställen som finns på orten eftersom de kan bevilja stöd för sånt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

rifla
2009-04-14 12:45
#2

ja det har jag, men de vet ej så mycket. fick av bup en skola i vingåker.

rifla
2009-04-15 09:50
#3

finns det någon där ute som själv varit eller känner någon som varit på träningsboende..?

Veyla
2009-04-15 11:25
#4

Ta kontakt med LSS igen och tvinga dem att kolla upp det då! Din son är Handikappad och har rätt till hjälp från LSS. Ge dig inte förens du får ett svar. Det är viktiga saker, eller hur?;)

rifla
2009-04-15 14:02
#5

de har inga bra boende i värmland enligt dom..sen spartider har jag fått höra nu..jag ligger i så det ryker..

Veyla
2009-04-15 18:56
#6

Kolla om dem kan sträcka sig utanför värmland då?

Annons:
rifla
2009-04-17 10:54
#7

puff..för jag vill ha hjälp av sådana som upplevt hur det är inte dessa soc och lss assistenter som inte vet hur det är att ha barn med behov som jag så förtvivlat vill hjälpa.

Veyla
2009-04-17 14:32
#8

Jag förstår det rifla. Lycka till! Förhoppningsvis hittar du en, men jag tror att man får ta det som finns. Man kan inte få något som inte existerar.

[M Y M L A N]
2013-03-18 06:47
#9

Sök på internet. Socialstyrelsen har register över godkända lss-verksamheter. Jag tror att man kan söka på olika typer. Det är väl 9.8 som gäller. Finns också Lss-guiden att leta i på nätet. Där kan man även söka geografiskt. Till detta register kan olika anordnare lägga upp sig. Jag tror att de flesta är privata. Googla även på "boende lss 9.8" så hittar du säkert flera. Ring och prata med de boende som verkar intressanta. Ofta kan de även rekommendera andra boenden även om de inte själva har någon plats ledig. Om/när något boende blir aktuellt så ring socialstyrelsen och fråga om detta boende fått lex sara-anmälningar och fråga om i så fall vad. Alla som jobbar inom lss-verksamheter är skyldiga att anmäla brister eller missförhållanden till sin chef som ska utreda om det var en brist eller missförhållande. Anser chefen att det var brist eller missförhållande gör hen en sk lex sara anmälan till socialstyrelsen. Men om hen inte anser att det var en brist/missförhållande anmäler hen inte. I detta fall kan de anställda anmäla till socialstyrelsen. Det kallas då för KLAGOMÅLSÄRENDE. Lex saraanmälningar behöver inte vara "farliga". Jag tkr det är värre med klagomålsärenden för jag tkr det kan tyda på att chefer vill mörka händelser. Det kan vara svårt att hitta bra boenden. Jag har själv letat boende till min dotter som inte passar in någonstans. Har tackat nej till ett boende som jag först tackade ja till som jag senare fick veta inte var bra. Kom ihåg att lss är en rättighetslag. Man BEGÄR insatser enligt lss. Man ansöker inte om dem. Bered dig på en lång process. I synnerhet om du har en motvillig handläggare. Men ge inte upp. Lycka till!

[Varulv]
2013-03-18 22:47
#10

Tyvärr tror jag att kunskapen om Asperger är skandalöst dålig inom det allmänna. Jag personligen förstår din situation och skulle, om jag vore pedagog, kunna ledsaga din son, tror jag - eftersom jag själv är, och var, överintelligent (under min uppväxt/fortfarande) men var/är usel socialt. Jag förstår problematiken till punkt och pricka. Och jag själv är ett levande facit på hur det kommer gå för dessa stackars överintelligenta/osociala inkluderande din son.

Upp till toppen
Annons: