Annons:
Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 16277 ggr
Lostlie
2009-02-26 16:48

Bipolär eller ADHD

Har läst lite om bipolär, men förstår faktiskt inte riktigt hur man vet direkta skillnaden på ADHD och bipolär? Hur mycket och ofta skiftar man i humör eller sinnesstämning när man har bipolär diagnos?

Annons:
allobosia
2009-02-26 16:56
#1

ADHD får man ju snabba humörsvängingar av och man kan bli arg över någon sekund.

När den bipolära sjukdomen slår till varar det oftast mer än en dag och inget kan göra en glad då

Det är även vanligt att dom två hänger ihop. För en person med ADHD blir inte depprimerad pga det utan pga vanliga saker som händer i livet tex att någon går bort. Medans en bipolär blir jätte deprimerad för ingenting.

Jag har både ADHD och bipolär och så har jag fått det förklarat för mig :) Bipolär sjukdom kallas även att man är manodepressiv.

Lostlie
2009-02-26 17:11
#2

Tack för svaret! Jag har problem med deppiga perioder som varar olika länge. Vet inte alltid förklaringarna till detta. Har haft en jobbig lång period nu som varade i 8 månader. Jag tror att det berodde på att jag jobbat för mycket, började på ett nytt jobb som jag inte trivdes på och kom tillbaka till det gamla jobbet igen efter det… Vill gärna tro att mina deppiga perioder beror på en eventuell ADHD/ADD, men vad vet jag? I mina depp- perioder svänger jag väldigt. Kan vakna och vara sprudlande glad helt plötsligt en dag, för att nästa dag vara tillbaka i mitt "svarta rum". Jag får lätt utbrott om jag blir pressad speciellt om någon tjatar på mig. ADHD/ADD eller bipolär eller både och?

allobosia
2009-02-26 17:29
#3

Min längsta depp period varade i 8 månader, det började med att det tog slut med pojkvännen och sen var det bara neråt.

Bipolär sjukdom märker man mellan åldern 16-25 och då utav att något utlöser det. som då i mitt fall pojkvännen. Och man säger ju att en person med ADHD inte lider av depprisioner utan bara av kraftiga humörsvängningar. Jag har också de där dagarna då jag vaknar och allt känns bra men nästa kan vara helt kass även om inget har hänt. Det kan i mitt fall aldrig vara något mitt emellan, antingen känns en dag bra eller dålig.

Kan ju tillägga också att man som bipolär också får mottsatsen till depprisioner också… Precis som att man blir deppig kanske en vecka så kan det bli en hel vecka av glädje också.. Då blir man ofta insnöad på ett speciellt ämne också och då är det bara det som gäller.

Har du någon diagnos?

Lostlie
2009-02-26 17:55
#4

Nej, jag har ingen diagnos men håller på att utredas för ADHD/ADD. Undrar ju vad de kommer komma fram till… Känner så väldigt väl igen mig i ADHD/ADD symtomen, men ibland känner jag även igen mig i bipolär sjukdom också… snöar mer än gärna in på olika ämnen och då är det bara det som gällerFlört. Men är inte det typiskt för ADHD? Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och din kunskap. Uppskattar det jätte mycket!

allobosia
2009-02-26 18:04
#5

Personer med ADHD gör också så men har alltid flera ''projekt'' igång samtidigt och slutför nästan aldrig det dom håller på med så hoppar dom emellan de här ''projekten''. men en bipolär har en grej åt gången om jag förstår min psykolog rätt. :)

Hehe det var så lite så, jag berättar gärna :)

Lostlie
2009-02-26 20:17
#6

Ibland blir jag deppig för att känslorna åker berg och dalbana med mig… orkar inte med mina egna skiftningar under en och samma dag. Tillkommer det också andra problem som jobb, barn och annat så blir det lätt en depresion tillslut… Jag kan inte riktigt styra det själv. Inte heller där förstår jag om det är ADHD eller Bipolärt. Kanske mer ADHD om jag förstår din förklaring rätt?

Annons:
allobosia
2009-02-27 00:00
#7

Ja kanske det, kolla om du kan göra en utredning för alltihopa då? :)

Lostlie
2009-02-27 08:39
#8

Ja, jag får väl göra det. TackGlad

*kram*

allobosia
2009-02-27 16:56
#9

inga problem :)

Lycka till, *kram*

[YlvaP]
2009-05-13 18:05
#10

Efter några samtal med min psykolog så kom hon fram till att jag har bipolär men skall även fortsättas för ADHD. Jag kan vara hur j'la glad som helt i någon vecka eller så. Blir helt stutsig och vet inte vad jag skall göra. Springer mest runt på jobbet typ. Jobbar i en butik.

Hon har även kommit fram till tourette men allt skall konstateras av en utredare i Uppsala så remiss är skickad. Men jag har redan börjat min behandling för bipolär och har fått lamotrigin.

Men mina neråt-perioder (som jag kallar dom) är längre än dom glada. Och samtidigt så växlar mitt humör på en sekund men själva neråt-perioden återstår även den korta stubinen inte håller i sig ett längre tag. Hoppas ni fattar vad jag menar.

[aspie]
2009-05-13 19:57
#11

#10 Ja, jag tror jag fattar hur du menar. Min dotter är likadan, hon har AS och kombinerad ADHD samt tics och Dyslexi. Förmodligen är hon dessutom bipolär men det kunde ej fastställas på np- enheten där hon utreddes.

Jag själv misstäker att jag kan ha det samma men väntar på utredning

vuxenadhdbipo
2011-06-13 12:04
#12

Jag fick det så fint förklarat för mig här om dagen, jag är ju både-och… men svänger man som en jävla galning varje dag = ADHD svänger man med längre avstånd = Bipolär, eller så kan man ju göra både och… och vara båda… och som bipolär kan man ju svänga olika mkt, är nog ganska lätt att som mig få bipolär rapid-cyclingdiagnos samtidigt som ADHD… Som bipolär kan man även vara Mixed state och det är ju både dep och manisk samtidigt… vilket jag själv tycker är en jävla bra beskrivning för vad jag upplever som "ADHD"?!?! 

(nån som fattade, jag är helt uppvarvad!)

SSKAnna
2011-08-26 22:48
#13

Jag vill bara inflika att psykiatrin faktiskt är rätt dåliga på att skilja på ADHD och både bipolär sjukdom och borderline personlighetsstörning, eller emotionellt instabil personlighetsstörning som det nu kallas eftersom de är differentialdiagnoser.

De har alla vissa likheter och vid den första screeningen i ADHD-utredningen, dvs när man fyller i ca 10(!) olika självskattningsformulär brukar personer med ADHD skatta rätt högt på alla 3 eftersom man med AHDH/ADD upplever humörsvängningar, perioder av olika affektiva tillstånd och viss instabilitet i stämningsläge.

Själv hade jag både diagnosen Bipolär II, Bipolär III och Borderline i många år och fick prova, i princip ALLA antidepressiva medicinef och stämningsstabiliserare inkl. Litium samt en h***tes massa neuroleptika som gjorde mig till en darrande zombie ibland, helt utan resultat!

Jag har lidit av återkommande depressioner  sedan -97 och ingen av dessa mediciner har hjälpt det minsta. När jag mådde bra och min hyperaktivitet visade sig tolkades detta som hypomani och jag medicinerades ned med detsamma… Inte förrän jag provat ALLT började man misstänka ADHD!

Nu, när jag äntligen fått rätt medicin (för närvarande Metamina) har jag förstått att det har varit utmattningsdepressioner jag har haft pga trötthet som alltid varit mitt jobbigaste symptom. Sedan ett halvår har jag undvikit att falla ner i dessa svackor eftersom jag nu kan se tecknen på utmattning tidigare och jag hoppas att kunna undvika depressionerna nu när jag medicinerar och slipper den förlamande tröttheten men jag är ganska bitter på att ha haft fel diagnoser och fel mediciner i så många år!

Jag var aldrig manisk men kan bete nig lite så när min hyperaktivitet är som värst. Dock varar den inte i flera veckor i sträck som äkta maniska episoder gör hos bipolära. De som är bipolära kan ju även ha långa perioder då de är helt symptomfia och som någon nämnde debuterar bipolär sjukdom oftast i 20-årsåldern och inte i barndomen.

Mitt råd till alla som får dubbeldiagnoser är att ifrågasätta om det verkligen stämmer! Litium är en tuff medicin med många biverkningar. Visserligen är väl centralstimulerande medicier också det men de brukar i alla fall ge någon effekt….

//Anna

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Star68
2011-08-27 10:57
#14

Hej på er! Förlåt om jag lägger mig i här… (Har inte påbörjat utredn än, men misstänker AS/AD(H)D.) Jag skulle vilja nämna att man kan utveckla depression och utmattningssymptom mm av obehandlad eller underbehandlad underfunktion i sköldkörteln. Fast min fam. läkare verkar inte begripa vad jag pratar om. ;-) Han tjatat om att skriva ut "stämningshöjande" medicin, när det kanske "bara" behöver kompletteras med en annan medicin. (Äter redan med mot hypotyreos.) Och själv är jag inte så säker på att jag är tillräckligt deprimerad för att äta medicin för depression. Medicin mot depression skulle kunna göra det hela värre om det är så att det är sköldkörtelhormonerna (eller snarare bristen på) som spökar. Och det är inte helt ovanligt att hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) av misstag diagnostiseras som depression. Det ena behöver inte utesluta det andra, det är inte det jag menar, men det kan ju vara värt att kolla upp. Hoppas att någon fattar vad jag försöker säga, för detta är ju lite krångligt. Dvs att vare sig man har bipo/ADHD/AS eller nå't annat så är det inte uteslutet att man kan ha t ex hypotyreos, vilket skulle kunna förvärra besvären ytterligare. (Om någon blir mer nyfiken på detta finns det mycket att läsa på www.hypo2.info) Ja, jag vet att det blev lite långt, men som bekant har jag ju svårt att fatta mig kort. ;-)

vuxenadhdbipo
2011-08-27 12:19
#15

#14 är inte sköldkörteln något som kollas ganska omgående då man tar kontakt med vården just pga symptomen är just de dom är? Jag fick göra det första gången jag besökte VC för mitt kaos :) samt att jag gör det 4 ggr per år nu :) (har fina värden, ingen över eller underfunktion)

SSKAnna
2011-08-27 16:56
#16

Samma här. Min tyreodeafunktionkollas regelbundet och den är utmärkt.

ÄR man däremot bipolär och äter Litium kan den påverkas och då kollas den ännu mer!

/Anna

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Varulv]
2011-08-27 18:29
#17

Skulle bara vilja föreslå några distinktioner här.

Man kan vara deprimerad i bemärkelsen olycklig växelvis manisk med ett speedat lyriskt stämningsläge. Gemensamt för dessa bägge polerna är ett förändrat känsloliv. Dvs. man ser allt i svart under depressionen och motsatt, allt i vitt - eller snarare rött kanske - under de maniska skoven.

Men man kan även ha ett opåverkat känsloliv under dessa växlingar i aktivitetsflöde. Dvs. att man kan ha mycket energi och därav få ett ökat behov av att göra saker - eller så går energin ner och man orkar inte just någonting alls. Så har det varit för mig genom årstidernas växlingar, jag har (haft) en odiagnosticerad SAD. Nuförtiden, på äldre dar, upplever jag inte detta lika markant som på yngre dar.

Star68
2011-08-27 19:51
#18

#15 & 16 Jag tror säkert ni har rätt i det. Det är bara det att själv fick jag be om det från början, och det visade sig då att jag hade hypotyreos. Det verkade funka ganska bra ett tag, men sedan en tid tillbaka har jag haft liknande symptom plus ytterligare en massa konstigheter som tyder på att det inte står rätt till. Blodprover är inom referens, så det skulle kunna vara så att omvandlingen av thyroxinet inte sker som det ät tänkt, och då når det inte ut till vävnader och celler som det ska så att säga. Det är där depressionen kommer in i bilden…. Jag är "bara" måttligt deprimerad, och hyfsat "jämn" i humöret för det mesta, förutom ett och annat litet utbrott ;-) men tror inte jag behöver medicin för det. Nu får jag tigga och be om hjälp för att det här med nivån i vävnaderna ska kollas upp. :-/ Nåväl, det var bara en tanke. Men när det gäller min läkare så får man ligga i om man ska få hjälp med att kolla upp olika alternativ (om det inte är han själv som får en sällsynt snilleblixt ;-)). Just nu har han "bestämt sig för" att jag är deprimerad och att han vill att jag ska äta "stämningshöjande" (och vad menas eg med det?). Det är iallafall bra att ni blir ordentligt kollade. :-) (Ursäkta att jag tog utrymme i denna tråd, svävade kanske ut för mycket om "fel" saker.)

[Joanna28]
2011-11-01 15:20
#19

Allobosia du skriver att "Och man säger ju att en person med ADHD inte lider av depprisioner utan bara av kraftiga humörsvängningar". Det stämmer verkligen inte, ADHD leder till ångest och depression. Inte för alla människor, men för många leder det till ångest och depression. Misstaget läkare/psykologer gör är att behandla symtom som ångest och depression, inte behandla orsaken till det - ADHD.

Bipolär "sjukdom" (gillar inte att säga sjukdom) och ADHD har många likheter. Det måste man komma ihåg. Sedan är det viktigt att ställa sig kritisk till all diagnosticering. Risken finns att man överdiagnostiserar.

Lostlie, jag hoppas att du får svar på om du har ADHD eller är bipolär. Det är ju trots allt viktigt, för ens egens skull att förstå sig själv lite bättre. Livet blir ju då lite lättare..

[Varulv]
2011-11-01 18:15
#20

#19 Joanna28, bra att du lotsar bakåt till allobosia!

Jag ser att mitt inlägg av den 27 augusti dennes passerade obemärkt. Men vill än en gång trycka på detta att jag själv upplever mig ha (haft) en sjukdom, och inget annat. Det är mera kroppsligt än själsligt, och det påverkar själen endast sekundärt. Man är liksom kvar i sig själv, vare sig man är manisk eller depressiv. Känslolivet påverkas givetvis, men som sagt endast indirekt. Den yttre orsaken till allt eländet sitter i kroppen och inte i själen, på något vis.

Tycker att det är väldigt viktigt att göra den distinktionen.

Annons:
[Joanna28]
2011-11-02 21:05
#21

#20 Tack varulv! Det är ju viktigt att vi alla kan diskutera öppet här på forumet. Jag tycker att det är jätteintressant att läsa era inlägg och hur ni ser på saker och ting.

Ok, så du känner att du inte har lidit psykiskt av bipolär sjukdom? Eller har du lärt dig hantera det? Intressant att du delar med dig av det! Det öppnar mina ögon!

[Varulv]
2011-11-03 20:11
#22

#21 Nja, Joanna28, så som du fick till det sa jag ju inte riktigt. Vad jag har sagt är följande: Mano-depressivitet kan yttra sig på två vis, somatiskt eller känslomässigt. Nu säger jag: beroende på vilken av varianterna som en viss individ lider av, bör olika diagnoser ställas. Känslomässiga svängningar är en sak; variation i stämningsläge en annan. Sedan finns förmodligen ett tredje: fluktuationer i verklighetsuppfattning (det vill säga, man ser ömsom allt i rosenrött ömsom i svart). Jag inser att skillnaden mellan de två sistnämnda kan framstå som liten, men för mig finns där en mycket klar skillnad. I det ena fallet (det första), så är verklighetsuppfattningen intakt; i det andra fallet så förändras verklighetsuppfattningen.

"Ok, så du känner att du inte har lidit psykiskt av bipolär sjukdom?"

Mitt svar innehåller en motfråga: Hur har du kommit fram till den uppfattningen, att jag inte skulle ha lidit? Givetvis har jag det! Och något annat har jag verkligen inte påstått.

Hoppas att jag i någon mån kunde hjälpa dig med att reda ut begreppen lite lite grann?

Flört

[Joanna28]
2011-11-04 11:18
#23

Ok, då förstår jag. Va bra att du klargjorde det.

Somatiskt och känslomässigt. Men går det att skilja på det fysiska och det känslomässiga på så sätt? Att diagnostisera utifrån det fysiska eller det känslomässiga?

Jag förstår att skillnaden för dig är mycket viktigt. Det respekterar jag.

Jag ber om ursäkt ifall jag uttryckt mig klumpigt! Jag har inte läst hela tråden och drog min slutsats ifrån kommentar #20.

Tack för klargörandet! Glad

[Varulv]
2011-11-04 18:22
#24

#23 Dessa distinktioner är ju i och för sig bara mina egna funderingar. Men för mig är det så som jag har försökt förklara.

Upp till toppen
Annons: