Annons:
Etikettekonomi
Läst 6873 ggr
Tixy
2009-01-10 00:59

Bidrag pga flytt för gymnasie?

Det var ett tag sedan jag skrev här, men jag smyger runt bland trådarna och kikar ibland. Men nu kommer jag inte på någon annanstans att vända mig för tillfället.

Jag går om nian nu (med andra ord ett tionde grundskoleår), och nu börjar det närma sig gymnasieval och sånt spännande. Det här året och förra året (årskurs 9x2) har jag gått i en Aspergerverksamhet i en vanlig skola.
Och visst finns det gymnasium som är anpassade och avsedda för aspies, men det finns bara tre linjer hos dom. Samhällsvetenskap, naturvetenskap och estet. Jag vill inte gå något av dom, och därför måste jag leta reda på en 'vanlig' skola, men som ändå kan erbjuda den hjälp jag behöver i vissa saker.

Sedan funkar jag ju inte alls hemma längre, under lovet har det väl varit 4-5 bråkfria dagar, men det finns hela tiden i luften. Och därmed vill jag inte bo kvar hemma, utan komma bort och bo själv, eventuellt med någon kompis eller så. Plus djuren, då.
Kruxet är då att jag inte har några pengar alls för hyra eller så. Dom pengarna jag kommer få är då studiebidraget, och det klarar man sig inte långt på. Mina föräldrar kan inte heller ställa upp att betala, då deras pengar går åt till räkningar och hyran på deras lägenhet.

Hur kan jag då få bostadsbidrag och eventuellt extra bidrag pga min diagnos? Vilken kommun är det som står för det isf, hemkommunen eller den nya? Och vem ska jag kontakta?

Tack på förhand. :)
Visste inte var jag skulle lägga tråden, flytta den om ni anser att det behövs.

Annons:
Sweetelle
2009-01-10 23:02
#1

Jag vet inte vilka extra bidrag du kan få, men din hemkommun (som du är skriven i) betalar busskort/resor till-från din skola även om den ligger längre bort - såvida din linje inte finns i hemkommunen, (jag tror programmet du vill gå kan behöva vara ett sk nationellt program för att du skall ha rätt till detta bidrag, men kommunen kan även annars gå med på att betala, fast då beror det på kommunens egen policy).

Om ditt program är beläget så långt bort att det inte är rimligt att du kan pendla kan du få inackorderingstillägg i stället för busskort. Olika kommuner kan ha lite olika regler, jag vet inte exakt hur det fungerar men busskort eller inackorderingstillägg tror jag att man alltid har rätt till om bara utbildningen blivit godkänd. Man har inte rätt till så jättemycket eftersom föräldrarna har försörjningsplikt om barnen är under 18 år och/eller går på gymnasiet. Med tanke på att det blir mindre matinköp för dina föräldrar om du bor nån annanstans kanske de kan tänka sig att ge dig ett litet bidrag för mat om inte annat?

Vad är det som du vill läsa? Hur långt hemifrån är det som det är beläget? När du vet vad du vill göra tycker jag du ganska snart skall kontakta din kommun och se vilket ekonomiskt stöd du kan få och sedan även skolan du vill läsa på, för att kolla upp om de har de resurser du kan behöva iom ditt funktionshinder (om du nu behöver extra resurser).

Den grundläggande regeln (som jag har förstått det) är att man kan få extra ekonomiskt stöd för extrakostnader som familjen får på grund av ditt handikapp (läs mer om LSS) så om du på grund av ditt handikapp behöver söka dig längre bort än annars kan det finnas en möjlighet till att du kan få lite extrapengar.

Även om du tycker det är jobbigt hemma så skall du fundera över det här med att flytta hemifrån, det är mycket jobb med att ha en helt egen ekonomi och bo själv, mycket som skall tas itu med och även om du får lite extra pengar kommer det vara tufft ekonomiskt, frågan är om den frihet du kommer få är värd det extra jobbet du får, det kanske går ut över dina studier!? Och detta gäller alla, oavsett om man har diagnos eller inte. Alla som väl flyttat hemifrån kan ju tycka att man gjort ett misstag när man måste fixa all mat/tvätt/disk/ekonomi på egen hand. Jag som nyss fått min diagnos (är 29 år nu) har ju insett att anledningen till att jag klarade mig utan upptäckt under grundskolan var just för att jag hade en mamma som hade superrutiner och höll ordning på mig, mina problem blev mycket mer jobbiga och uppenbara när jag själv skulle sköta allt och ha fullt ansvar för att gå upp - frukost - skolan - middag etc.

Tyvärr kanske inte det här är så mycket att komma med, inte mycket konkret information, men jag hoppas du har nån nytta av det i alla fall.

Lycka till!

Tixy
2009-01-11 21:58
#2

Tack för informationen, då har jag åtminstone någon grund att stå på. :)

Just nu bor jag i Sollentuna, norr om Stockholm. Dom gymnasium som jag åtminstone vill kolla på (och antagligen gå på något av dom) ligger utanför Karlstad, Norrköping och på diverse ställen i Småland. Därmed är tyvärr inte pendling ett alternativ.
Det är inte direkt några resurser jag behöver, det är mer vetskap om hur jag fungerar. Så länge lärare inte ifrågasätter varför jag gör som jag gör, så är jag ganska nöjd. Och om jag får ta en paus när jag börjar bli trött i huvudet.

Visst har jag svårt för att sköta saker hemma, men det är just för att jag vet att om inte jag gör det så finns det alltid någon annan som gör det. Och här hemma så får inte jag ha den ordning jag vill ha eftersom att min mammas prioriteringar går före, så då vill hon ha sin ordning, som jag inte alls trivs med.
Jag kan diska och städa, även om ingen säger till mig. Jag kan laga mat (och gör det i princip eftersom att jag är ensam vegetarian i familjen), komma upp och i säng i tid. Räkningar kan jag säkert betala in, när jag fått lära mig hur det går till.
Så egentligen är väl ekonomin det jag behöver hjälp med, vad jag kan komma på.

Tixy
2009-01-12 08:11
#3

Juste, jag glömde tillägga att det är naturbruk jag vill gå, och då främst inriktning på hund, eventuellt djurvård/djurpark.
Visst finns det gymnasium här i Stockholm, men jag tror samtidigt att dom inte är rätt för mig. Antagligen för att det är just Stockholm.

Sweetelle
2009-01-12 14:12
#4

Det blir ju enklare då om du redan vet vad du vill gå, kontakta olika skolor fråga om de ä så flexibla att du kan få den extra luften du behöver och fråga även om olika saker som du tycker är viktiga för dig så du vet vilken skola du helst vill gå på. När det gäller att studera på naturbruksgymnasium så vet jag att de på en del ställen har det som internat och att du hyr ett rum där, då blir det ju mittemellan att flytta hemifrån men ändå inte ta det hela ansvaret själv. Jag har förstått det som att det inte är lika dyrt att bo så som att ha egen lägenhet, dessutom kan man också ofta få frukost på skolan och kanske kvällsmat mm, vilket underlättar en hel del.

ett ställe med naturbruksgymnasium med internat står det såhär: "För 2 250 kronor i månaden får du ett enkelrum rum att bo i. Då är frukost, kvällsmat och kvällsmacka inkluderat i priset - samt den service som fritidspersonalen ger dig. Du som bor på internatet på grund av lång resväg kan söka inackorderingstillägg, vilket betyder att du får bidrag för internatkostnaden. Inackorderingstillägg söker du i din hemkommun."

Med tanke på det som ingår så är det ett riktigt lågt pris, hur mycket inackorderingstillägget är vet jag inte riktigt

Läs mer: Kan jag få inackorderingstillägg?  Och Mer om inackorderingstillägg.

Det du får räkna med är ju då extra resor hem nån gång i månaden eller så, men som sagt så sparar ju dina föräldrar på matpengar så de kanske kan ställa upp med en liten summa, alternativt så skafar du nåt extrajobb.

Tixy
2009-01-12 14:24
#5

Frågan är ju dock om jag skulle klara internat på en skola då. Dels för att jag alltid kommer ha folk omkring mig, och dels för att jag åtminstone ska ha hunden med mig. Tyvärr är det inte alla skolor med internat som tillåter hundar, och dom som gör det så ska hunden vara instängd i ett 'hunddagis', vilket jag är emot ganska starkt. Och min hund är väldigt lättstressad, speciellt med andra hundar omkring. :/

Tack för hjälpen, ska kika lite på länkarna senare idag. :)

Sweetelle
2009-01-12 14:45
#6

Inackorderingstillägget är oavsett om du bor på internat eller inte, det handar mer om det går att hitta nåt lika billigt. Lycka till med din jakt på rätt ställe!

Annons:
Tossie
2014-02-20 10:18
#7

Be om familjehem istället brevid skolan. Det finns folk som som tar in elever som går på gymnasiet. som elevhem istället för internat :D

Fialialej
2014-02-20 13:55
#8

Kolla upp Naturbruksgymnasiet Sötåsen i Töreboda! Tror det skulle kunna vara nåt för dig. :) De har internat på skolan och sådär också. Och vill man inte bo på skolan är det lätt att få lägenhet i Töreboda. Gångavstånd och bussförbindelser till skolan. :) vet inte om du vill gå i vanlig klass eller specialklass, men de har även särskola med mindre klasser och extra hjälp. :) http://naturbruk.nu/sv/Startsida/Skolorna/Sotasen/Utbildning/ Du kan alltid ringa/maila skolan och fråga vad som gäller bidrag och annat praktiskt. De ska ha koll på det. :)

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
2014-02-20 13:57
#9

När jag läste på gymnasiet fick jag 1400kr i inackorderingsbidrag. Då hade jag egentligen pendlingsavstånd så du kanske har möjlighet att få mer.

"På natten är alla katter svarta"

Zaphix
2014-02-20 14:11
#10

Jag bodde själv de två sista åren i gymnasiet, jag jobbade ihop pengar för hyran. Behövde pengar och hade inte rätt till mer än sttudiemedlet, då behövde jag jobba.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
2014-02-20 16:40
#11

Mod. kommentar: Jag vet inte om tråden är särskilt aktuell. Det är 5 år sedan TS skrev detta. 😛

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Fialialej
2014-02-20 18:29
#12

Haha där ser man ^^

"På natten är alla katter svarta"

Tossie
2014-02-21 12:56
#13

Det är ju bra att ha info om nån vill bo på skolan :D finns ju andra alternativ:D

Annons:
Upp till toppen
Annons: