Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 3691 ggr
AnneN
9/12/08, 9:23 PM

Hur ska jag gå till väga?

Jag misstänker att jag eventuellt kan ha vuxen ADHD eller något liknande. Har även fått höra från vänner som har diagnosen sen många år tillbaka att de misstänker att jag har det.

Är det någon här som vet hur jag ska göra för att få en utredning om detta?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
solo
9/12/08, 9:55 PM
#1

Kontakta din läkare och be att få en remiss till en utredning. Jag vet inte hur det fungerar när man går via den "vanliga" sjukvården. Jag var i psykiatrin i 12 år och blev remiterad därifrån.

Från remiss till utredning kan det ta ett par år.

//S

AnneN
9/12/08, 9:59 PM
#2

#1 tack för tipset… ska till läkaren den 22:a så jag ska prata med han om det då =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2/25/12, 9:32 PM
#3

Nu äntligen efter att jag för ca 1½ år sedan blev sjukskriven pga depression, ångest & socialfobi och fick samtalskontakt med kurator på vårdcentralen, som fixade så att jag fick remiss, så ska jag nu snart får göra en utredning om detta! Glad

Tog ju bara något år innan jag fick någon inom vården att förstå att det kan vara viktigt att göra utredning även om jag är vuxen! Men bättre sent än aldrig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
2/25/12, 10:10 PM
#4

Spännande Anne, lycka till!

AnneN
2/25/12, 10:16 PM
#5

Tack Tassy, har pratat i telefon med kuratorn som ska vara med vid utredningen och hon verkar riktigt vettig och trevlig så tror nog det hela ska gå bra.

Utredningen beräknas sätta igång i slutet av mars eller början av april.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
2/25/12, 10:20 PM
#6

Då blir det nästan exakt ett år efter min utredning Skrattande

Annons:
[Vargöga]
2/26/12, 10:17 AM
#7

Härligt Anne

tarotlasse
2/26/12, 8:45 PM
#8

Min husläkare remiterade mig för en ADHD utredning men hon hade i flera år misstänkt att jag hade ADHD vilket jag själv förnekade.

Men efter min tredje  sjukskrivning för utbrändhet så stod hon på sig om att en utredning skulle göras.

Enligt vårdgarantin ska man få en tid inom 3 månader efter remissen skrevs.

Men vårdgarantin säger inte hur lång tid en behandling eller utredning ska ta.

Jag fick en tid inom 3 månader hos psyk men sedan tog utredningen nästan 3 år att genomföra.

Säkerligen väldigt olika från landsting till landsting o stad till stad.

Lasse

AnneN
2/26/12, 8:48 PM
#9

#8 Här säger de att det inte går under vårdgarantin och att det är därför det varit så lång väntetid (ca 1½år).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tarotlasse
2/26/12, 8:53 PM
#10

#9

Ja det är konstigt att man ska göra så olika bedömningar beroende var man bor vi bor ju ändå i samma land.

Som sagt vad så fick jag en tid för ett samtal inom 3 månader som vårdgarantin säger men sedan så tog det desto längre tid innan nästa besök och nästan 3 år innan  den själva tekniska utredningen gjordes.

Lasse

AnneN
2/28/12, 5:33 PM
#11

#9 Ja tyvärr kan det ju vara väldigt olika i olika delar av landet, vilket jag inte tycker att det borde vara.

Här går det undan, kuratorn ringde igen för en liten stund sedan och meddelade att de fått lite ändringar i schemat så jag börjar min utredning redan på måndag till veckan Glad

Utredningen fortsätter sedan redan tisdag & onsdag samma vecka och på onsdagen ska även min mamma vara med för att de ska kunna få en bättre bild av hur jag var när jag var barn.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JohannaEkroth
2/28/12, 8:57 PM
#12

Men Anne, gud så spännande och skönt att de tog tag i det så fort! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

AnneN
2/28/12, 9:18 PM
#13

#12 Ja jag tycker det är jätte spännande att få göra en utredning inte bara för att få svart på vitt varför jag är som jag är utan även för att psykologi är ett ämne som intresserar mig en del.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
lottakatt
2/29/12, 1:10 AM
#14

Jag fick remiss av min vårdcentral börja och fråga där  får du se om de kan hjälpa dig håller tummarna   lotta

LH

[maja79]
2/29/12, 12:10 PM
#15

Intressant att läsa, hittade hit i dag då jag känner att jag måste göra någonting innan jag gör nå vädigt dumt =/
Har en grabb som är under utredning för ADHD då han har en hel del symtom. vi funkar inte alls ihop och ju mer ajg funderar ju mera lik är han och jag varanndra.

Så jag ska själv nu i veckan ta tag i detta med att få göra en utredning om just detta då de är 80% ärftligt med just ADHD.
Jag brinner för detta med bokstavsmänniskor och det intresserar mig mycket och därifrån kommer mina funderingar om jag inte själv har bokstäver.
Bekanta till mig har även sagt att de kan vara så att jag har bokstäver men i vilken form är ju svårt att säga. De är ju bara svårt att inse att man har ett problem som inte bara beror på att man är deprimerad, har ångest mm.mm utan att de kan vara något som jag haft från jag var liten =/

Tack för mig =)

kram maja

AnneN
3/1/12, 1:27 PM
#16

#15 Önskar dig lycka till med både grabben och dig själv Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
3/1/12, 1:33 PM
#17

Nu har jag fått hem pappret med tider och vad som ska göras för nästa vecka.

Måndag: 13-14:30 Samtal med neuropsykolog & socionom.

Tisdag: 10-12 Psykologiska test (uppmärksamhet, koncentration, minne, mm) med neuropsykolog.

Onsdag: 10-12 forts. psykologiska test med neuropsykolog.
13-14:30 Föräldraintervju om hur jag utvecklades som barn med neuropsykolog & socionom. Föräldern som intervjuas är min mamma.

Det känns så overkligt att jag äntligen ska få göra en utredning!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
3/14/12, 11:27 PM
#18

Imorgon ska jag dit igen för att få veta resultatet av utredningen *nervös*

Håll tummarna för mig!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pius314
3/15/12, 8:46 AM
#19

Lycka till AnneN!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[Tassy]
3/15/12, 1:14 PM
#20

Spännande! Skrattande

Annons:
AnneN
3/15/12, 3:24 PM
#21

Tror ni höll lite för hårt i era tummar Tungan ute Åkte dit med hopp om en diagnos och kommer hem med två diagnoser! Förvånad

ADHD med fokus på koncentrationsproblem, var ju ingen shock direkt, det var ju den diagnos jag hade hoppats på att få.

Men något som jag aldrig ens funderat över och därför kom som en shock är att jag enligt diagnos även har autism Förvånad

Ska ut i skogen med hunden nu för att samla tankar och prata igenom detta med en nära vän.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JohannaEkroth
3/15/12, 4:03 PM
#22

Oj GRATTIS, men Anne, jag hade också "hopp" om en ADHD diagnos, inte en tanke åt Asperger autismhållet och kom hem med enbart en Aspergerdiagnos istället.

Hur ser vi på oss själva egentligen vi som har diagnoser inom autismspektrumet?

Är autsismspektrumdiagnoser så "handikapsstämplande" så man avfärdar den tanken? Eller hur kommer det sig?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Tassy]
3/15/12, 4:37 PM
#23

Välkommen i gänget Flört jag gissade rätt här för mig själv (vet inte om jag gissade högt nånstans).

AnneN
3/15/12, 4:50 PM
#24

#22 Tack!

Jag är inte alls påläst om autism utan "vet" bara det jag sett på tv någon enstaka gång och då har det varit barn som är helt inneslutna i sig själva, inte kan tala, gå eller ha någon slags komunikation med omvärlden och det är ju inte jag. Så jag ska nu sätta mig och läsa på om vad autism egentligen är för något.

#23 Tackar! Nej du har inte gissat högt någonstans vad jag sett iallafall… Får jag vara nyfiken och undra vad det är som gjort att du gissat på detta? *nyfiken*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
3/15/12, 4:54 PM
#25

Dels är du väldigt effektiv på de saker du gör, bland annat har du verkligen gjort krafttag med iFokus. Du läser in dig "lite mer" på saker än vad många andra orkar bry sig om. Där började jag hajja till.

Sen var det nånting jag läste på en annan ifokussajt som fick mig att börja fundera. Det var i samband med jobbsökande och likande, jag kände igen mig i nåt du sa. Sen började jag se ett mönster bara Glad

AnneN
3/15/12, 5:05 PM
#26

#25 Jag har som aldrig tänkt på det, har alltid varit sådan som läser in mig på sånt jag tycker är intressant och för mig har det varit en normal grej, har dock aldrig förstått mig på andra som inte läser på ordentligt om saker nu när jag tänker efter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
3/15/12, 6:18 PM
#27

Då ser du också hur funktionshinder kan vara en tillgång många gånger, och inte ett hinder. Skrattande

Annons:
AnneN
3/15/12, 6:38 PM
#28

#27 Ja absolut, det är väl mest då omgivningarna inte är som jag tycker att det ska vara som det blir ett funktionshinder Skrattande Men i många situationer så är det mer som en funktionshöjning eller vad man ska kalla det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
3/15/12, 6:39 PM
#29

precis så Skrattande

[Varulv]
3/15/12, 8:24 PM
#30

Vill även jag önska dig välkommen till denna högkvalitativa skara av mänskligheten! Flört

Apropå det där du sa om vad du har läst om autister att de är helt inneslutna i sig själva osv. kan säkert stämma för svårartade fall, vilka förmodligen då hör till de sällsynta undantagen. Jag brukar framhålla professor Temple Grandin som ett bra exempel på hur långt man kan komma och ändå ha en autistisk diagnos. För hennes del var symptomen just så svårartade från början som dem du har läst om.

För min egen del så har det alltid känts som att jag kan stå för epitetet "autist". Jag är helt enkelt autistisk, det vet jag om, med säkerhet. Jag och autist är ett och samma, på något vis. Jag vet därmed också, att det, att vara autistisk, inte har med personligheten i sig att göra. Autism kan säkert påverka personligheten, men sitter inte i själva personligheten. Det kan antagligen upplevas så av andra, utifrån, men inifrån så är man som vilken annan människa som helst.

Temple Grandin har visat på (med sitt eget exempel) hur viktigt det är att barn på ett tidigt stadium aktiveras av medvetna pedagoger, så att inneslutningstendenserna motverkas.

(Fotnot: Nu lyder ju min diagnos "Aspergers syndrom", och inte "autism". Men jag håller med neuropsykiatrin därvidlag om, att diagnoskriterierna för gränsdragningen mellan AS och autism hittills har varit i viss mån irrellevanta. Men detta kommer framledes att justeras, vilket jag tycker verkar vara ett steg i rätt riktning.)

AnneN
3/15/12, 8:32 PM
#31

#30 Ja det är de med extrem autism och eventuellt någon utvecklingsstörning jag verkar ha läst om och sett i tv tidigare.

Har nu de senaste timmarna läst mer om autism än jag gjort under hela mitt liv och ju mer jag läser ju fler pusselbitar är det som faller på plats för mig Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Varulv]
3/15/12, 8:42 PM
#32

#31 Gläds med dig därvidlag! Glad

Upp till toppen
Annons: