Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 17242 ggr
Milla
2008-04-27 22:33

Concerta - alkohol

Vill bara varna andra föräldrar till barn som äter just Concerta.

Vi fick en chock i natt, då telefonen ringer och det är läkaren från sjukhuset, dom ville bara berätta att dom hade vår son där. Han hade druckit i går och svimmat av ett antal gånger och även kräkts en  hel del, han hade en del minnes luckor. När vi kom upp till sjukhuset i natt så fick vi reda på att hans hjärta skenade på honom och han var tydligen riktigt illa darran

Han fick ligga kvar tills nu i eftermiddag så att allt var bra med hjärtat.

Enligt uppgift av kompisarna så hade han druckit max 4 öl.

Finns det någon annan som har annan erfarenhet av just Concerta och alkohol?

Han är hemma nu och mår bra men har äntligen förstått hur farligt det är.

Sätt er ner och prata med era barn om alkohol och medicin så ni slipper få samma telefonsamtal.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annons:
sockerrattan
2008-04-28 00:29
#1

Känner ingen skilnad på om jag äter Concerta eller ej. Har samma låga alkholvanor som förut… men är ej nyckterist!

Mia//


Noeli
2008-04-30 10:21
#2

Ingen nära erfarenhet men jag har uppfattat från många andra just detta; alkohol och Concerta går inte ihop! Ger just totala blackouts!

Va skönt att det gick bra OCH att han inser faran med blandningen!

Kram!

kybele
2008-05-05 17:06
#3

ja har ätit den medicinen fast är dock vuxen.. drack på dom och vart jätte dålig och skit aggresiv. Iof så är den medicinen inte bra iaf för mig. äter retalin nu och fungerar mycket bättre..

sen alkohol o medicin är inte en bra kombination vilket som.. va de än är :D

VeronicaOlsson
2008-05-05 19:46
#4

Jag kommer iaf hålla upp me concertan om jag ska dricka. Kvällen jag ska dricka och dagen efter, för inte är den långtidsverkande?

Milla
2008-05-05 21:03
#5

#4 concertan sitter i  i 12 timmar

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mist
2008-07-03 01:51
#6

Hejsan !
Såg denna sida nu , men jag kan säga själv att jag äter Concerta
och dricker jag något så börjar det susa i huvudetr efter 2 glas vin eller 3 cider eller då öl ( 3-4 st ) JA minnesluckorna är ett faktum , varje gång om man går ut så är dessa där som sagt .

Nu går jag inte ut längre , vågar inte för att jag blir så J****A full snabbt och får luckorna  då .
kan även bli tyken mot folk och säga rakt ut vad jag tycker…inget vidare alls…Så , jag håller mig borta från alkoholen nu för tiden .

Visserligen så är det en festival här i byggden nu den 19.e Juli
och på denna brukar man dricka och ha roligt…men alltså jag vågar inte deicka så jag funderar på att bli hemma .

// Mist

Annons:
[Norum]
2008-07-03 09:55
#7

Jag personligen blandar aldrig tabletter och alkohol! Skulle aldrig falla mig in… Äter starka värktabletter varje dag och skulle jag inte ta dom en dag för att kunna dricka på kvällen.. Nej, den värken är det inte värt. I så fall ska det vara en riktig rotblöta så att jag inte får värk pga spriten, men hur kul är det ? Nej, man bör aldrig blanda mdicin med alkohol.. Man vet aldrig vad som händer.

Mist
2008-07-03 11:05
#8

#7
Nej , jag är inte en person som går ut så ofta heller , MEN när man väl ska / skulle gå ut så blev allt fel . Inget vidare alls ju .

// Mist

[Norum]
2008-07-03 11:15
#9

*8 Nej, det är inte kul alls när det blir så. Jag tänker att dom ölen på kvällen är inte värd värken dagen efter och då stupar ju liksom allting. Men visst ger man tusan i det ibland.. För hur det än är, sitter man tex ute en fin sommarkväll och grillar med goda vänner och bara myser och mår gott… Då kan det vara värt lite värk dagen efter! :-) Man får välja sina strider..

Mist
2008-07-03 11:19
#10

#9 Javisst får man det =) iofs så kan jag dela lite vin med mi nsambo , när vi grillar mm med familjen… MEN oftast så blir jag snurrig med engång lixom . Uscha !!
Och då blir jag utan hellre :)

[Norum]
2008-07-03 11:23
#11

*10 Håller med! Då blir jag hellre yr och snurrig av sambon.. Generad

Mist
2008-07-03 12:14
#12

#11 , så sant som du skriver :) Jag blir hellre yr av min granna sambo  Generad

totalextas
2008-07-03 15:09
#13

Måste bara tacka att du skrev det här inlägget!

Jag trodde min läkare överdrev när han berättade om riskerna. Men efter jag läst det här så har jag inte tagit Concerta samma dag som det ska vara fest :)

Annons:
Niklas
2008-07-03 18:51
#14

#6: Kan du inte gå och ha trevligt och låta bli att dricka? Omnågon undrar kan du hänvisa till att du tar medicin ifall du vill ha en anledning att inte dricka alkohol. Det verkar synd att bara vara hemma i stället.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mist
2008-07-04 00:50
#15

#14 , jo jag kan va nykter och gå ut…men det blir roligare * ibland * om man kan dricka några glas ju…

hehe , men som sagt , denna gång jag ska i väg så blir det nyktert
* krama *

jonnybwoy
2008-07-28 11:31
#16

det är lite lustigt att alkohol är den accepterade drogen i samhället då den är top 3 farligast som en blanding av heroin och lsd ,psykoser är garanterat vanligast av alkohol och våldsbrottens katalysator nummer ett!i england arresterar inte polisen huliganer som röker marijuana då dom blir lugna och snälla. angående Concerta så kan jag inte svara bättre än att amfetamin ska förmildra själva fyllan men det har jag hört av missbrukare och dom tar motsvarande en två veckors förbrukning på en gång.

Rakel-o
2009-04-10 21:57
#17

Jao, kan bara instämma med ovanstående. Alkohol för sällan något gott med sig vilket är extra tydligt om man har problem för övrigt eller är impulsiv. Kan man låta bli alkohol ska man naturligtvis göra det.

Mitt i allt helvete att bli uppringd sent på natten av att de ringer från ett sjukhus och meddelar att ens sons tillstånd är allvarligt, finns det också något oerhört bra i att människor visar vilket helvete som kan komma i alkoholens fotspår.

Med Concerta har man fått en extrachans varför slänga bort den.

[Fiction]
2009-04-10 22:31
#18

Alkoholen förstärker den centralstimulerande effekten av medicinen och ökar dessutom risken för biverkningar, därav rekommenderas ej alkohol i kombination med Concerta, Ritalin eller snarlika preparat.

maluca
2009-04-15 02:12
#19

Jag tar Concerta och känner ingen skillnad när jag dricker. Har däremot Ritalin-tabletter också för att ta vid "sämre dagar", har bara druckit vid något enstaka tillfälle tillsammans med Ritalin men jag kommer ihåg att jag blev väldigt rastlös, kunde inte sova på hela natten och det kändes som att hjärtat gick på högvarv.

(Att dricka för mig är ett till tre glas vin)

sommarvatten
2009-04-15 02:44
#20

Hej!Glad

Jag är en människa som sällan dricker alkohol och när jag gör det så har jag totalkoll för jag vill inte bli för berusad = fnittrig och vinglig.

Men…..Skäms……när jag började med consertan och jag gick på en tillställning och drack inte mycket - ca 3 cider på en  hel kväll……. Hur som helst SÅ BLEV JAG EN IDIOT den kvällen och betedde mig idiotiskt och var jätteberusad - kom hem och spyddeSkäms…..resten av natten låg jag i soffan och bara sprattlade och mådde skit!!

Sen dess vet jag att jag inte kan dricka med conserta i kroppen - men det gör inget, jag dricker så sällan ändå.

Men jag håller med om att kombinationen alkohol och conserta inte är att föredra!!!!…….För min kropp känns den blandningen som rena giftet!

För mig gick det inte alls bra - kroppen mådde så j-la dåligt!!!

Ta hand om er därute!!!Glad

Kram//Camilla

Annons:
Mymlan
2009-04-15 22:30
#21

Jag dricker ej alkohol just pga min Concerta + annan medicin. Sedan man kan ha kul utan alkohol.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Lostlie
2009-04-21 13:25
#22

Har Concerta och drack nyligen alkohol med dem… jag visste inte att man inte skulle… eller så har jag glömt att det inte är lämpligt. Hmmm… drack jätte mycket, men blev inte berusad. Jag blev super klar i huvudet bara. Ko-lugn under flera timmar. Satt och pratade samlat med andra människor, kände inte igen mig själv. Senare på natten däreomot fick jag RÅ ÅNGEST!!! PANIKÅNGEST attacker som aldrig förr!! Det var det VÄRSTA jag varit med om i mitt liv!  Jag kommer ALDRIG dricka alkohol med Concerta fler gånger!!

mandariiin
2009-04-22 08:53
#23

jag fick hjärt klappning och blev full bara efter någon öl, så jag höll alltid upp med medicinen när jag skulle dricka.

Lia@mandariiin.com

[Azeela]
2009-08-23 21:00
#24

Jag har envisats med att dricka med medicinen och det framhäver biverkningarna..jag får bara ångest..självmordstankar.. senast föll jag ihop till golvet på en fest..trodde jag skulle få en panikattack men som tur var inte..då tänkte jag aldrig mer..jag bara skadar mig själv..gör mina kompisar oroliga..

tommy999
2009-08-24 11:49
#25

Alkohol är sopigt med eller utan medicin. Jag ska skriva en lång harang om alkohol, någon dag när jag har ork. Jag kan inte begripa att det ska vara så svårt att förstå att man ska ge fan i att dricka när man blir sjuk av det, nä istället fortsätter man och provar om det ska gå bra "den här gången". Om man slår sig på tummen med hammaren så gör det ont, alltså ger man fan i det. Jag återkommer som sagt i ämnet.

MoonVoid
2009-08-24 13:57
#26

Fy vad hemskt. Det bästa är nog att rata i pincip all alkohol med all medicinering. Alkohol är en medicinering för sig och man blandar ju inte vissa mediciner med varandra, så varför blanda alkohol med andra mediciner?

[Dominik]
2012-02-13 16:27
#27

Fy fan och my gosh….verkar som att jag måste besöka VC. Drack lite öl efter skolan, och nu har jag riktigt ont i hjärtat och migrän, blir också jäkligt yr. Det har aldrig händ tidigare, och jag började ta oncerta förrigår…

Annons:
tarotlasse
2012-02-13 20:29
#28

Liksom detta med biverkningar och andra verkningar av Concerta o Ritalin så är det ju väldigt individuellt hur man reagerar.

Samma är det väl med detta med alkoholen  har en bekants son som drack 3 starköl och fick föras medvetslös till sjukhus där hjärtat skenade och det var riktigt allvarligt så det är inte ovanligt att det händer.

Men ngt jag tycker läkarna är väldigt tydliga med att Concerta o Alkohol inte går i hop  och  kan bli en livsfarlig kombination.

Både min läkare och sonens läkare har varit väldigt tydliga med detta.

Jag dricker ju själv alkohol då och då men har inte märkt av detta.

Förutom i början av januari då jag drack 2 glas vin o sedan hade jag inte ngt mer minne av denna kväll  O det var ju fruktansvärt obehagligt.

Jag har pratat med sonen om detta jag vet att han inte är nykterist men han själv säger att han är medveten om faran o är väldigt försiktig med alkohol.

Lasse

tarotlasse
2012-02-13 20:41
#29

Innan jag började med Concerta så drack jag på tok för mycket i mellan åt  har ju även varit inne i ett missbruk som redan började i tidiga tonåren.

När jag började medicinera med Concerta har jag inte haft ngt sug eller ngt behov av att dricka alkohol för själva effektens skull.

Men jag gillar ett fint o gott vin till maten och kan dricka ett eller 2 glas vin men sedan är det bra med det.

Så det är en stor skillnad på mitt alkohol intag i dag när jag medicinerar mot det var innan.

Skulle det vara så att jag vet att jag ska på en tillställning där det kan förekomma en hel del alkohol så tar jag inte Concertan den dagen eler dagen efter.

Vilket min läkare varit väldigt tydlig att informera om att skulle det vara en fest där det kan bli en del alkohol så ska jag undvika att ta Concertan den dagen.

Lasse

Upp till toppen
Annons: